Glasul Bucovinei, octombrie 1929 (Anul 12, nr. 3056-3080)

1929-10-01 / nr. 3056

ORGAN NAȚIONAL ROMÂNESC iaruși. Telefon Nr. 61 APARE ZILNIC Tipografia: Telefon Nr. 286 ABONAMENTUL: pe un an 500 lei, pe ua an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 300 lei, pe un an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe un an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe la an 700 lei. Profile sa fac la sediul ziarului. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se inapoiazi. ANUNŢURI Şl RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie . Strada Iancu Flondor No. 33 Pentru Inserate In Interiorul ziarului se urcă taxa cu 50»/» Forul de Judecată In Cernăufi. Tălmăciri democratice... de Iuliu Maniu In sfârşit, d-1 Iuliu Maniu ne-a lămurit ce înseamnă „democraţie“. Zece ani de zile d-sa a pisat în piuliţa tăgăduitoare de obştească fericire, cuvântul pe care ni-1 explică abia acum. Toate suferinţele — şi câte suferinţe n’a lăsat războiul în urma-i blăstămată ! — îşi aveau aţintite speranţele asupra piuliţei miraculoase, în care, şeful guvernului de acum, pisa atunci cuvântul magic, sub coaja căruia chiftia uleiul mântuirii. Deprinşi să judecăm un partid după programul cu care se înfăţişează opiniei publice, după soluţiunile ce are la îndemână şi după câtă chezăşie oferă competenţa oamenilor ce-l conduc, mărturisim că nu prea înţelegeam ce-o fi aceea „democraţia“ d-lui Maniu, care venia să înlocuească prin acest singur cuvânt, tot ce până atunci însemna program cristalizat din nevoi precise şi dovadă de pricepere în a le satisface. Şi cu atât mai puţin intra în tidva noastră de fii ai satelor fericitul cuvânt, care l-a adus pe d-l Maniu la putere, cu cât atâtea din gurile cari îl rostiau mai des, nu mestecaseră niciodată suspinele din bucata de mămăligă rece a ţăranului nostru. La un banchet recent, d-l Iuliu Maniu voind a ne face să pricepem şi noi sfântul înţeles ascuns sub coaja cuvântului pisat 10 ani de zile, a declarat cele următoare: „Am venit la puere în baza democraţiei pure şi am luat angajamentul să administrăm ţara în spirit pur democratic, ceea ce se poate vedea din toate actele noastre“. Cam aşa a cuvântat unchiul mărinimosului autor al milostivei legi, care dărueşte bietei iredenţe maghiare patru miliarde de lei, iar noi, la rându-ne,vom defini mai precis explicaţia dată de şeful guvernului. Prin urmare, date dovezile de guvernare naţional-ţărănistă, democraţie înseamnă, din opoziţie, să îndemni ţăranii să nu-şi plătească dările şi să faci crima a le făgădui, că atunci când vei veni la putere, vei lua cu totul de pe umerii lor această povară, pe care nevoile ţârii ne-o pun tuturora. La putere: să trimiţi agenţii fiscului să scoată vaca din ocol şi să sechestreze holda de pe ogor, pentru neplata dărilor ce le-ai urcat peste puterile omului. II. In opoziţie: să te angajezi că vei ieftini traiul şi vei transforma Dunărea în valuri de miere, împinse din urmă de toate capitalurile din cele două continente, nerăbdătoare să debarce cât mai repede în porturile româneşti. La putere: să faci ca munca cetăţeanului să nu-i aducă măcar banul pentru lumânarea la capul copilului mort. III. In opoziţie : să răsvrăteşti mizeria funcţionarilor publici, să exerciţi speranţe irealizabile. La putere: să alungi pe drumuri o mare parte dintre ei, iar celorlalţi să nu le plăteşti la timp nici măcar sărăcăcioasa leafă, care şi aceea nu din grija democraţiei o au. IV In opoziţie: să răscoleşti fără conştiinţă în sufletele destul de otrăvite ale muncitorilor, să-i aţâţi la împotrivire faţă de ideea de ordine şi autoritate, să-i îndemni la acte anarhice din cele mai nebune. La putere, când aceiaşi îţi prezintă poliţa pe care ai iscălit-o şi îţi cer făgăduitul raiu, să-i suprimi pur şi simplu, poftind sufletele pe cari le-ai sedus, să binevoească în raiul de sus. Vin opoziţie, să strigi ca să fii auzit cât mai departe, că cinstea şi legalitatea sânt noţiuni necunoscute guvernelor româneşti. La putere: Să nu recunoşti nici o lege decât aceea care nu-ţi vede mâna scotocind în buzunarele cetăţeanului, şi — vezi cazul de la Mediaş — să nu-ţi fie ruşine a pune interesele prostituţiei înainte de cele ale bisericei, când e vorba ca ruşinoasa meserie să aducă un bacşiş partizanilor. VI. In opoziţie: Să pretinzi că sufletul naţiunii este bântuit de furtuni cumplite, că-i rupt în fâşii de desnădejde şi divizat în duşmănii de moarte, şi cum câ numai d ta îi poţi reda până şi unitatea. La putere: să împărţi naţiuna în tabere de ciomăgari şi capete sparte. VII. In opoziţie: sate stropşeşti în numele „libertăţilor cetăţeneşti violate de guvernul oligarc.“ La putere , să interzici până şi unor inofensivi mucenici ca invalizii de râzboiu, dreptul de a se întâlni şi a- şi vorbi de sfintele lor necazuri, şi să înşirui în jurul satelor cordon de ciomege, pentru ca nici un gând altul decât cele ale guvernului să nu poată poposi sub straşina mizeriei şi a nemulţumirilor ce murmură. VIII. Intr'un singur caz să fii consecvent şi să respecţi la putere ceea ce ai promis în opoziţie, atunci când prin împlinirea promisiunii loveşti în naţiunea care a creat ţara, pe care o conduci. IX. In opoziţie: să confunzi popularitatea cu aplausele celor cari ne urăsc neamul şi ţara şi să invoci voinţa lor, ca suprem argument pentru schimbarea regimului. La putere, să nu uiţi că mai presus de răspunderile ce ai faţă de interesele ţării, contează acele aplause. X. In opoziţie: să scuipi în obrazul ţârii care te-a echilibrat, pentru ca prin batjocorirea ei să dobândeşti simpatia iredentistului ucrainean Krakalia şi a comitagiilor bulgari. La putere, să-ţi fie aminte de ei şi să nu uiţi pe cine trebue să faci vătaf peste moşia lui Ştefan cel Mare şi cui se cuvin pământurile coloniştilor români din tot atât de nefericita Dobroge. Îi mulţumim d-lui Iuliu Maniu că, în cele din urmă, ne-a făcut să înţelegem şi noi ceea ce a înţeles d-sa că înseamnă democraţia. Dar în acest caz, ne declarăm de-o mie de ori mai mândri să purtăm porecla de oligarhi. V. Algir Controlorii Fondului şi Magistratura Domnul inginer Savagoiu a sosit la Cernăuţi cu ordinul expres al d-lor Mihalache-Sauczuk-Krakalia de a născoci motive pentru etatizarea fondului bisericesc şi disolvarea adunării eparhiale. Complicii d-lui Savagoiu sunt vechii săi tovarăşi de ponegrire din era averescană domnii Dori Popovici şi Leon Holiat ambii experţi în chestiile fondului de pe vremea când nu fuseseră încă daţi afară din serviciul direcţiei fondului religionar pentru cunoscutele lor matrapazlâcuri. Cum însă motivele invocate de aceşti faimoşi fondalişti n'avură darul să convingă pe d-l Savagoiu asupra reuşitei misiunei sale, acesta a găsit de bine să ceasă în prealabil avizul juridic al mia multor magistraţi dela tribunalul şi Curtea