Glasul Bucovinei, decembrie 1929 (Anul 12, nr. 3105-3124)

1929-12-01 / nr. 3105

No. 3105 lumumur lângă Vama Poştei, Cernăuţi In permanenţa bufet cu felurite gustări româneşti: fripturi, mititei la grătar peşte proaspăt saramură şi pră- « jtt, precum şi o bucătărie roma- nească excelentă. Ţuică de Văleni, Vinuri originale din regat. Bere din sticle şi butoi. Pentru concurs roagă George Stamate pierzându-mi livretul militar îl declar nul și nevalabil în mâinile oricui s’ar găsi. Havreliuc Isidor, str. Gârlei 17. 5964 mmm dritul Sofronie, purtat pe la şcoli prin Orient, unde ajunse predicator în Asia mică şi la Constantinopole, făcând acolo „mare cinste neamului românesc“, a devenit cel mai mare şi mai vestit predicator al Bisericii Moldovei din epoca marelui Veniamin. Strunindu-şi talentul în disciplina celebrilor oratori apuseni Bourdalone, Massillon şi Bossuet, neînfricat şi avântat, Sofronie a biciuit cu biciu de foc, necruţând nici feţe domneşti, tot ce era corupţie politică şi morală, ridicându-se astfel până la rolul unui adevărat învăţător al neamului. Cu Mitropolitul Meletie Lefter Brandaburul, al cărui merit foarte mare zace în stăruinţa sa neobosită de a ridica starea morală a preoţimii, care a fost singurul chiriarh ce nu şi-a părăsit turma pe vremea răsmiriţei din 1821, care la 1848 se puse în fruntea mişcării îndrumate de toată pătura socială cultă a Moldovei — se încheie şirul ierarhilor bisericeşti pe cari i-a dat Moldovei fiica ei mai mică, Bucovina, ca o contribuţie valoroasă la aceiaşi viaţă românească de pretutindeni care a constituit întotdeauna unitatea adâncă a poporului român. Aplause numeroase au subliniat succesul instructivei şi interesantei conferinţe a d-lui prof. univ. Dr. S. Reli, care şi a confirmat şi la catedră calitatea-i cunoscuta şi recunoscută de cercetător harnic, înţelegător şi călduros al trecutului nostru naţional şi bisericesc. GLASUL BUCOVINEI Teatrul national In premiera de Marţi 26 Noembrie c. a avut loc la Teatrul Naţional un spectacol festiv întru cinstirea de curând dispărutului Al. Davila, aducându-i-se omagiul cel mai viu, mai frumos şi mai adevărat: s’a jucat într’o reprezentaţie demnă de pios sărbătorescul prilej, drama în versuri .Vlaicu Vodă“, care prin calităţile ei literare şi dramatice este una din puţinele noastre piese originale cu sorţi de îndelungată dăinuire „prin ea însăşi* în tabloul nestatornic al repertoriilor. Spectacolul s’a recomandat din capul locului printr’o deosebită grijă şi temeinicie în pregătire. In mişcarea şi purtarea numerosului ansamblu — unde d-l Nae Bulandra, înconjurat de toate numele cunoscute ale teatrului nostru deţinea cu o solidă prestanţă rolul titular se simţea un suflet animator care disciplina veleităţile, îndemna năzuinţele şi înaripa putinţele. Nimic n’ar putea motiva mai bine bucuria izbăvitoare de-a fi aflat în fine, după multă vreme, în d-l George Mihail Zamfirescu un destoinic director de scenă, decât bunăoară faptul şi felul surprinzător în care dl G. Podhorschi a ştiut să susţină în viaţă un personagiu pe care în alte împrejurări i l-am fi crezut impovorător. Montarea d lui G. Löwendhal a combinat frumos un stil de-o realitate sobră şi expresivă cu valuri de perdele, cari, cum am spus de-atâtea ori, compensează lipsa neglijabilă a spectaculosului cu nebănuite posibilităţi de a realiza alte valori, mai adânci şi mai sufleteşti. „Vlaicu Vodă“ a fost o reprezentaţie care cinsteşte deopotrivă odihna binecuvântată a celui mort ca şi munca de preţ a celor vii...— Pag. 3 Lozinca este astăzi: La. Cinema „Trianon“ cu filmul rusesc VISUL DRAGOSTEI" Ciulini fripfi D-l Const. Loghin, corespondentul paraponisit al unui cotidian din capitală, se supără foc că-i oferim mereu ciulini. Noi credem însă că acesta este singurul regim priincios pentru d-sa. * * * D-l Grigoriţă Nandriş, preşedintele societăţii pentru cultură, a lansat o circulară către toţi membrii acestei societăţi, vestindu-i că bătrâna societate şi-a început somnul de iarnă şi nu doreşte să fie tulburată de nimeni până la primăvară. * * * D-l Iacoban-fiul s’a supărat foc pe d-l Neamţu, care intervenind ca „unit“ la alegerea sa de membru în Adunarea eparhială, i-a periclitat mandatul. . Cei patru sute de preoţi ortodocşi din eparhia noastră au putut afla din gura d-lui Iacoban fiul că d-l prefect Neamţu nu a avut nici o încredere în nici unul din ei, şi de aceia a chemat in comisiunea pentru aplicarea reformei administrative pe preotul unit din Boian, păr. Pop. Fireşte, d-l prefect Neamţu unit şi dânsul, şi-a ales în comisie pe coreligionarul său unit. Şi apoi să mai zică lumea că guvernul Maniu nu sprijină pe uniţi în paguba ortodocşilor. „O alegere liberă" In şedinţa Adunării Eparhiale de Vineri 29 Noemvrie a. c. s-a discutat posibilitatea de validare a alegerii dlui I. Iacoban-fiul ca deputat eparhial al circumscripţiei Cuciurul-Mare. Cum se ştie, alegerea a avut loc în 17 Noemvrie, şi la ea au participat 4 candidaţi, d-l I. Iacoban-fiul, sprijinit de partidul naţioralţărânist şi deci de toată puterea administrativă, care în mâna unui prefect ca d-l V. Neamţu nu poate fi decât abuzivă, iar ceilalţi trei candidaţi, d-nii M. Scalat, Şt. Grigorovici, şi N. Paulencu candidând pe răspundere proprie. Comisia de validare, prin raportorul ei, d-l prof. univ. Cândea, a adus la cunoştinţa Adunării Eparhiale un proces verbal, care arăta diferitele vicii de formă şi de fond ale acestei alegeri, pătată de silnicie şi de falsuri, şi care conchidea pentru constituirea unei anchete, care va cerceta abuzurile şi falsurile, pentru a putea face apoi o propunere de validare sau invalidare. Desigur că, în primul rând, d-l Alvirescu-P. s-a înfuriat şi a crezut că prin insulte şi ameninţări la adresa majorităţii va putea schimba ceva din concluzia comisiunii. Ba d-l Iacobanfiul a mers atât de departe, încât, în chestiune proprie, a făcut propunerea ca alegerea sa să fie invalidată, bizuindu-se, vezi Doamne, pe „popularitatea” sa în judeţ în cazul unei noui alegeri. Tânăr şi îngâmfat, cum e, d-sa e ca şi bobocul de gâscă, care, privind întâia oară spre soare, crede că acesta este făcut numai pentru a încălzi puful său plăpând. Să vedem însă, de ce comisia de validare a Adunării Eparhiale a adus acest concluz ? Intăiu: In procesele verbale ale câtorva alegeri se spune că alegerea s’a făcut prin viu graiu, fără ca în dreptul fiecărui alegător să fie scris numele candidatului votat. Iar în colo, unde se spune că s’a votat prin buletine, lipsesc buletinele aceste, care trebue să fie atașate la procesul verbal. Al doilea: S’a constatat că în două comune s’au dat mai multe voturi decât erau alegători în listă. Astfel la alegerea făcuta în biserica Adormirea Maicii Domnului din Cuciurul- Mare, d-l Iacoban însuși a rupt 14 buletine de vot, date în plus. Al treilea : S’a constatat că în timpul alegerii a fost prezent în biserica din Voloca pe D d-l prefect V. Neamţu, desigur cu scopul de a teroriza populaţia în favoarea candidatului naţional-ţărănesc. De asemenea a fost în bisericile din Trestiana şi Mihuceni d-l prefect S. Facas, iar la Cuciurul Mare în afară de d-l Alvirescu-P. a luat parte activă la alegeri, ameninţând, promiţând şi terorizând, d-l Nicu Sauciuc, preşedintele Comisiei Interimare din Cernăuţi, care în auzul tuturor a strigat că le dă Cuciurenilor oborul de vite unde vreau ei, numai dacă nu votează pe d-l Nazarie Paulencu. Or, în „Instrucţiunile pentru alegerile eparhiale“ se spune apicat că în timpul alegerilor eparhiale nu pot fi în biserică persoane străine, cari nu sunt alegători, iar persoanelor de alte confesiuni li-i interzisă absolut prezenţa la aceste alegeri. Ce-a căutat atunci la alegeri prefectul V. Neamţu, care cum se ştie este catolic, ce-au căutat d-nii Focas şi Nicu Sauciuc la aceste alegeri ? Doar n’au vrut să garanteze cumva libertatea alegerilor! Al patrulea: S’a operat la aceste alegeri cu telegrame false. In ajunul alegerii toţi preoţii, preşedinţi ai birourilor electorale, au primit telegrame false, cu iscălitura falsificată a părintelui consilier-referent E. Vasitescu, în care li se spunea că d. N. Paulencu şi-a retras candidatura. Fapt, care a derutat foarte mult populaţia, dupâ ce unii preoţi au anunţat în biserica această retragere, şi a făcut ca unii prezidenţi de birouri electorale să anuleze voturile date candidatului, retras prin fraudă şi fals. Aceste toate sunt fapte, pe cari nici d-nii Amrescu P. şi Iacoban n’au putut să le conteste. Dar martori oculari ai alegerilor mai susţin că la Cuciurul-Mare de pildă voinici naţ.ţărănişti au votat în locul unor morţi, cari nu fuseseră şterşi de pe listă. Şi cum naţionalţărâniştii sunt maniaci ai alegerilor libere, morţii au votat de mai multe ori. Iar alţi martori ne spun că tot la Cuciurul Mare s’a plătit câte 100 lei de fiecare vot, rupt d-lui Nazarie Paulencu. Indiferent de aceste ultime mărturii, viciile de formă şi de fond, arătate mai sus, dovedesc şi de data aceasta, ce însemnează alegerile libere ale naţional-ţărăniştilor: abuz şi teroare administrativă, fraudă şi fals. Dar populaţia i-a cunoscut — şi consecinţele se vor vedea în curând. Citiţi informaţiuni pe pagina IV-a om Onor. Dome! Eu mi-am mărit magazinul meu de galanterie de până acuma din strada Regele Ferdinand No. 5 cu feliurite mărunţişuri, articole de croitorie şi cele mai noui articole de podoabe, mare asortiment de stofe pentru haine, căptuşeală pentru mantale în toate culorile, apoi catalină lână curată precum şi mare asortiment de lucrări de mână din lână, toate în cel mai bogat asort, deoarece nici o regie separată, preţuri fără de concurenţă. T. SPIELER, strada Regele Ferdinand No. 5, H3BK3