Glasul Bucovinei, iunie 1930 (Anul 13, nr. 3239-3259)

1930-06-11 / nr. 3244

Pag. 2 GLASUL BUCOVINEI Nu dispera, noi îi vom ajuta! No 3244 nedemn de em, pe care nici un om cu bun simţ nu-l va admite. Se ştie de toţi de ce a plecat Principele Carol din ţară. Renunţarea sa la tron a fost de bună voie. La Iaşi, după prima greşală, Ion Brătianu a rugat pe Rege să-i erte greşala. Cum apar azi cei cari la Iaşi spuneau că asemenea greşeli nu se iartă—şi cam eri au avut atitudinea ce au avut? La Sinaia Regele Ferdinand a spus că întâiu e Rege şi apoi e tată. A pronunţat cu acest prilej următoarea frază: Craca putredă trebuie tăiată spre a nu se primejdui pomul. Când un Rege spune aşa ceva — şi e şi Părinte —se înţelege cât de grave au fost motivele. Actul de om este actul dezasperat al unui guvern care crede să-şi refacă situaţia în acest mod. Regenţa şi-a asumat o mare vină, căci ştia unde se merge şi s’a pretat cum s’a pretat, călcându-şi un jurământ, căci dăduse un jurământ. Dar mai este încă un factor care a căutat să se introducă. Este în acţiunea de ori o participare a unei părţi a armatei. Nu putem aduce armatei insulta de a socoti că a fost o unealtă într’o aventura care primejdueşte interesele ţârei. Căci armata este şi trebue să rămână exclusiv pentru apărarea ţârei, mai ales în aceste vremuri grele, înconjuraţi de duşmani, fără să se amestece în politică. A fost greşala câtorva, nu putem învinui deci întreaga armată. Oricine va analiza evenimentele, trecând peste manifestaţia de stradă care nu interesează, s’a putut convinge că nu s’a făcut cu participarea poporului român. E o simplă încercare de aventură fără durată mare. Şi aşa trebue să fie, căci nu se pot schimba interesele permanente ale ţărei şi România n’a eşit din acest război,in care şi-a întregit idealul pentru ca o simplă încercare aventuroasă să reuşească să strâmbe calea României Mari,spre a sluji interese personale şi de partid. Analizaţi situaţia, faceţi-vă fiecare spovedania. Ce a fost ori ? A fost un act pur politic şi nu poate avea soliditatea necesară a lucrurilor durabile. Analizaţi-l şi vedeţi dacă actul de eri corespunde ţărei, tradiţiei ei şi poate fi temeinic ? Dar, în afară de aceste consideraţiuni — puteam noi participa la un act care a fost o lovitură de Stat? Suntem Intr’o adevărată dictatură—că o fi militară sau va avea altă formă—nu importa. Nu se va putea menţine însă situaţia anormală de azi fără forţa brutală. Cari sunt urmările acestei fapte? Creditul ştirbit al Statului român s’a întărit oare prin actul de eri ? Chestia a fost dusă pe toate pieţele Europei. Toţi factorii politici ştiu ce reprezintă azi noul regim în România. Inutil să vorbesc de aventurierii cari au venit azi aci să-şi valorifice drepturile. Va fi o mare şi nouă slăbire în creditul politic al Statului român. Şi de acest credit se leagă creditul financiar. E în curs o operaţie financiară de care depinde soarta ţării: stabilizarea monetară. Desigur, aventurierii financiari ca Stewart şi alţii vor căuta să jupoaie statul. Dar financiarii serioşi nu vor mai veni şi de aceea creditul va fi slăbit. Urmările se vor vedea în curând. Atitudinea noastră de azi trebue să corespunda partidului întreg şi va fi luată după ce se vor face discuţii largi. Odată, însă hotărîrea luată trebue să fie o unitate în execuţia ei. Suntem la o cotitură foarte importantă a vieţii noastre politice. Dacă politica pe care partidul liberal, politica ce ne-a dus la România Mare , rămâne, vom apăra-o, oricare ar fi consecinţele. Dar odată hotărîrea luată, este gata partidul s’o ducă la bun sfârşit? Cred că aş scădea din valoarea partidului liberal, dacă aş fi ezitat să pun astfel chestia. Trebue să se ştie dacă partidul liberal îşi va face toată datoria sau e un organ al trecutului ? Dl. Inculeţ: Până alaltăeri România era într’o situaţie legală şi partidul nostru apăra cu toată hotărîrea această situaţie legală. Gospodina este adeseori disperată când rufele, cu toată osteneala ce îşi dă, menţin o nuanţă gălbue. Acest lucru provine din întrebuinţarea unui săpun închis şi de calitate proastă. Ea poate însă înlătura cu uşurinţă greşala, întrebuinţând un săpun bun de culoare deschisă, fabricat din cele mai curate materii prime, care va da, aproape fără nici o osteneală, rufelor albeaţa zăpezei. Un asemenea săpun este şi rămâne Săpunul Stella 94T9 Marca Popular S’a dat o lovitură. S’a produs un act revoluţionar. Putem să recunoaştem validarea acestui act ? Nu! Putem să recunoaştem acest act fără a atinge demnitatea personală a partidului ? Am fi dispreţuiţi pentru oportunitate şi laşitate. Nu ne putem, deci, da adeziunea. Care e atunci viitorul ? Şi mulţi cari au aplaudat acest act, în speranţa de mai bine, căci aplauzele de emi, erau în nădejdea de mai bine, nu erau pentru Regele Carol. Şi atunci ne punem întrebarea : Dacă regimul de azi se prăbuşea pentrucă anarhiza şi desorganiza ţara, va fi acest regim salvat, şi dezastrul evitat, pentru că în barcă s’a mai suit un om din străinătate? Nu! Barca se va scufunda tot mai adânc. De partidul nostru şi viitorul lui nu mă tem. Instinctul sănătos al naţiei a stat la baza fiecărui act al acestui partid. Suntem şi rămânem singurul partid de opoziţie. Căci realitatea crudă va apare mai curând decât se crede. Răspunderea guvernelor de mâine nu va fi numai a guvernelor, ci a Regelui. Vom rămâne singura rezervă şi în soluţia constituţională. Poporul român ne va da în scurtă vreme dreptate. Nu chemăm lumea la un războiu civil. Adevărul va eşi repede la suprafaţă. E bine să ştie şi ţara şi străinătatea aceasta. Noi nu luptăm pentru restabilirea Regenţei, care n’a ştiut să-şi facă datoria. O lăsăm să ’ se prăbuşească. Ne luăm, însă, — să se ştie, — toată libertatea de a hotărî în chestia constituţională. Dl Ştefan Bogdan: Am văzut ori bucuria nebunilor, azi văd îngrijorarea înţelepţilor. Suntem partidul care prin tradiţie a îndrăznit când a trebuit. Dl V. Sassu: N’am luat cuvântul să vă exprimăm devotamentul nostru întreg — deşi în aceste vremuri grele n’ar fi de prisos. Căci în vremuri grele se cunosc mai bine temperamentele şi se verifică caracterele. Ce penibilă impresie face slugărnicia de azi! Din toata fiinţa noastră şi din toate adâncurile ei acordăm conştiinţa noastră cu a dv. a neamului. De când a venit la guvern acest regim nefast, n’aţi avut, d-le Brătianu, un moment de linişte. Insensibilitatea dv. vibra îngrijorarea ţării. Am ascultat glasul dv., era ca un glas din alte vremuri, când precursorii dv. au dat semnalul redeşteptării noastre naţionale, ştiind să-şi îmbrace când haina sacrificiului, când chiar cămaşa morţii. Era glasul conştiinţei şi rezistenţei naţionale a unui neam întreg. Prin lupta lor s’a ajuns la independenţa şi unitatea naţională. Aventura nesocotită de er primejdueşte aceste două monumentale opere. înţelegem îngrijorarea dv. — şi vă afirmăm solidaritatea noastră, nu din disciplină de partid, ci fiind că reprezentaţi îngrijorarea şi conştiinţa naţională. Tot ce este aventuros nu-i sănătos, tot ce e aventură n’are durată. Aventura de azi s’a făcut cu sprijinul unui regim compromis definitiv şi blestemat de un neam întreg şi va urma soarta acestui regim. Mergeţi înainte — vă urmăm toţi. D-l Al. Lapedatu: Din expunerea d lui Brătianu reese, în mod clar atitudinea noastră. Ne dăm bine seamă că această hotărâre ne va obliga la lupte grele şi mari. Dar o facem fiindcă ştim că reprezentăm conştiinţa naţională şi interesele vitale ale neamului. In numele meu şi al prietenilor politici din Ardeal asigurăm pe d. Vintilă Brătianu de nestrămutata noastră încredere şi solidaritate. Poate în atitudinea noastră de oameni cu diferite temperamente nu suntem totdeauna capabili să vă arătăm că avem într’adevâr simţiri adânci, dar vă veţi convinge cât de cinstiţi şi devotaţi suntem. Mâine, când vom începe lupta ce ne aşteaptă, vom sta pe această cale a legalităţii pe care noi o apărăm şi reprezentăm azi. A trecut vremea vorbelor — intrăm în aceea a faptelor. Biruinţa noastră va trebui să vină, fiindcă o reclamă interesele mari ale neamului.. D. I. Nistor: Cotitura de azi — cum a spus d. Brătianu — e o verigă dintr’un lanţ. Nu ne-a surprins deci aventura de emi, înainte de toate stă demnitatea naţională. Un neam care a plătit cu sânge îmbelşugat viaţa sa, nu se poate acomoda cu un act de operetă din care nu lipseşte avionul! Ar fi fost o ruşine pentru această ţară, dacă nu s’ar fi găsit un om şi un partid cari’să spună hotărât şi mândru lumii: Aveţi în noi oameni devotaţi. Stăm alături de dv. şi de steag, în cari vedem demnitatea naţională a României. Piedicile, oricât de sus ar fi puse, vor fi înlăturate. D-l general Moşoiu : In război ne-am bazat pe drept şi pe dreptate şi pe idealul care a însufleţit pe toţi soldaţii, — de aceea am învins. Vom trece şi peste incidentul de eri, căci în Dealul Mitropoliei au oficiat numai profitorii războiului. Nu în tabăra aceea de profitori de eri stă ţara şi interesele ei. D. A. Cosma: Vă asigurăm de tot devotamentul nostru. D. N. Simionescu: Un comandament de disciplină etică stă în hotărârea noastră. Vă urmăm : nu întrebăm de timp, căci nu suntem pretorieni să ne măsurăm timpul. Nu ne preocupă unde ne duceţi, suntem toţi devotaţi şi gata de luptă. D. I. Manolescu-Strungă: O poruncitoare convingere de conştiinţă îmi spune că trebue şi eu şi prietenii noştri din aceeaş generaţie să ne arătăm cuvântul. Din vremurile grele dela Iaşi, în sufletul meu s’a călit încrederea mea adâncă în conducătorii de eri şi de azi ai partidului nostru. Pe chestiunea de azi nu vor pleca mulţi din partid. Vor pleca lichelele. Iată ce trebue să ştie şeful nostru. Vom fi alături de dv. în toate luptele. D. Leonte Moldovanu: Reprezentaţi un partid care de 70 ani stă în slujba ţării, unde azi se găsesc atâţi sperjuri. Intre ei şi aceşti sperjuri se dă lupta acum. Suntem alături de dv. în această luptă, fără şovăire. D. Dumitrescu-Brăila : N’am luat cuvântul să analizez legalitatea actului de eri — nici nu interesează acum. E însă un fapt mai grav : uzurparea unui Tron, tronul Regelui Mihai, de Anunț de mutare Magazinul de mode pentru doamne „La Regina Bluzelor“ - OSCAR STAPLER -s-a mutat în 9468 Strada Iancu Flondor No. 15 Mare asortiment în modele de rochii, costume și bluze pentru primăvară și vară.