Glasul Bucovinei, iulie 1930 (Anul 13, nr. 3260-3286)

1930-07-22 / nr. 3278

Pag. 2 Sporiri samavolnice de salarii la Primăria Cernăuţi Suntem precis informaţi, că prin noul buget pregătit de Colin Săveanu şi de colaboratorul său cel mai desinteresat, Brăileanu secretarul general, acesta din urmă şi-a urcat salariul de la 15.000 lei la 23.000 lei lunar, astăzi când Primăria nu-şi plăteşte funcţionarii. Ceia ce este şi mai grav, e faptul că domnul Brăileanu, şi-ar fi incasat acest salariu, deşi bugetul nici n’a fost trimis spre verificare directoratului ministerial local, întrebăm conducătorii directoriatului ministerial, ce măsuri înţeleg să ia contra acestui abuz şi dacă pot sta nepăsători, atunci când primul venit ia din averea municipiului, atât cât pofteşte ? De asemenea, cerem insistent ca la buget să fie alăturate toate întimpinările ce s’au făcut contra lui, întimpinări cari suntem informaţi că nici n’au fost înregistrate. Mai cerem să se cerceteze, care au fost motivele care au determinat pe gerent să facă noui avansări, după ce bugetul a fost publicat și afișat, trecându-se abia după aceia și aceste noi posturi în buget, luându-se astfel posibilitatea oricărui control. Ruşinea de la Haţeg D-l Pamfil Şeicaru, deputat guvernamental, scrie în „Curentul“ următoarele: In Haţeg există o stradă intitulată Ion I. C. Brătianu. Un omagiu modest pentru cel ce a dus războiul unităţii naţionale, aşa cum la Cluj există o stradă Iuliu Maniu, prinos de recunoştinţă faţă de şeful activ al rezistenţii româneşti sub dominaţia maghiară. Numele s’a dat străzii Maniu în 1919 — era încă în funcţie Consiliul Dirigent — şi de atunci oricât de violentă, de nedreaptă ar fi fost prigoana politică, nimeni nu s’a gândit să şteargă omagiul oraşului Cluj, omagiu adus sub forma modestă a unui nume dat unei străzi. Dar ne-a fost dat să avem şi un alt exemplu de oribilă, înjositoare, desgustătoare ură politică, de scârboasă polemică, de infectă răzbunare faţă de amintirea legata de un om adormit întru Domnul, un om ce a fost exponentul politic al voinţii de unitate a naţiei. Preşedintele organizaţiei naţional-ţărăniste din Hunedoara, cel mai curat ţinut românesc cu 95 la sută populaţie româneasca, un domn Dr. Şelariu, a decis consiliul comunal să schimbe numele străzii Ion I. C. Brătianu în strada Muswani, un fost primar ungur sub dominaţia maghiară, vrăjmaş al Românilor, retras acum la Budapesta în semn de protest împotriva aşezării statului nostru. O provocare stupidă, un suflet nemernic ce-şi confesionează sentimentele sub forma unui scuipat asvârlit asupra unui nume amplu fixat în istoria politică a unităţii naţionale. Nu se poate imagina ceva mai ignobil, nu se poate un mai penibil simptom al unei grave rătăciri a urii de partid. Dar nu cu sinistra figură a Selariului de la Haţeg care omagiază un străin duşman declarat spre a ofensa sentimentul românesc, ci cu d. Iuliu Maniu putem sta de vorbă spre a întreba: aprobă şeful partidului naţional-ţăranist, ratifică d-sa ruşinea de la Haţeg? Cămăşi cu cingătoare pentru vară potrivite şi foarte uşoare, se poartă şi fără haină, cămăşi de moda, cea mai bună calitate „Panama" numai la « Leon Bluma». — Cernăuţi — str. I. Flondor No. 19 a GLASUL BUCOVINEI fiu dispera, noi îi vom ajuta! Gospodina este adeseori disperată când rufele, cu toată osteneala ce îşi dă, menţin o nuanţă gălbue. Acest lucru provine din întrebuinţarea unui săpun închis şi de calitate proastă. Ea poate însă înlătura cu uşurinţă greşala, întrebuinţând un săpun bun de culoare deschisă, fabricat din cele mai curate materii prime, care va da, aproape fără nici o osteneală, rufelor albeaţa zăpezei. Un asemenea săpun este şi rămâne Săpunul Stella 94T9 Marca Popular Exemple contagioase După Gheorghe s’a luat şi d. Neagoe I. Flondor, şi acesta susţine că partidul condus de Gheorghe este însuşi partidul naţional-liberal. Pe vremuri feciorii de boeri nu erau aşa de lipsiţi de mândrie şi de sentimentul onoarei, încât să-şi usurpe pentru aderenţii lor, ademeniţi, prin tot felul de mistificări, de misionarii lui Gheorghe, — numele unui partid care stă neclintit cu toate organizaţiile lui. Dar nu numai atât tinerelul Neagoe ameninţa şi el că va ţine aspră judecată cu toate persoanele car de 11 ani de la Unire stau în viaţa publică — cam ciocoeşte, ce-i drept, grozav faţă de unii şi insinuant faţă de acei cari vor să urmeze. Vai vouă d-le Neagoe! Dar Mephisto a spus o vorbă pentru tinerii aşa de grozavi : Original, fahr hin in deiner Pracht, In wenig Jahren wird es anders sein. Abuzurile dela Serviciul tehnic al Primăriei Serviciul tehnic al primăriei, de când a încăput pe mâna d-lui Tress, îşi face de cap. Un anumit domn Rubin, ceruse o autorizaţiune de clădire în str. Olarilor şi constatându-se că se clădeşte din lemn nu din cărămidă, s’a oprit construcţia. Schimbându-se însă antreprenorul, şi continuând lucrarea un domn Iacob Höltzel, clădirea s-a efectuat şi tot din lemn, fapt care este şi o abatere de la regulamentul de clădiri al primăriei şi constitue şi un pericol de incediu, mai ales că e vorba de o stradă strâmtă şi unde casele sunt lipite una de alta. Zilele trecute brutăria „Rasp“ a cerut autorizaţia de a clădi în gangul casei din str. Fiondor ”, un compartiment pentru vinderea produselor ei. Deşi inginerii primăriei au dat un referat pentru respingerea cererii, fiind pericol de incendiu, totuşi spre marea lor uimire, comisia interimara, din motive lesne de înţeles, a dat aprobarea. Protestăm şi de această dată în contra acestor fel de administraţii şi ne mirăm cum asemenea edili mai pot pretinde că gospodăresc un oraş, câta vreme ei nu fac altceva decât să-l exploateze ca pe un bun particular. Plata lefurilor Sâmbătă, în 19 iulie a fost la Cernăuţi subsecretarul de stat de la Finanţe d. P. Ioaniţescu pentru a se edifica asupra cauzelor mizeriei economice din Bucovina. Cu acest prilej d. F. Doboş, preşedintele Asociaţiei profesorilor secundari i-a adus la cunoştinţă starea insuportabilă a corpului didactic, care de două luni nu și-a primit leafa. D-l Ioaniţescu a promis că în cursul săptămânii se vor plăti salariile. Crai te nttf .nografie, str. Miron Costin 1, etajul 11, uşa 4, în curând încep cursurile de vacanţă pentru dactilografie şi stenografie (în limbile română şi germană) cu preţuri foarte reduse. Se acordă şi cursuri individuale. Înscrieri în fiecare zi. Transcrieri în copii şi diferite acte se executa prompt si eftin. 9615 No. 3278 Chibriturile vor costa 5 lei! Acum când contractul chibriturilor a devenit public s’a făcut constatarea că redactarea lui e astfel concepută, încât permite trustului suedez să urce oricând preţul chibriturilor la 5 lei de cutie. Se zice că pentru redactarea aceasta „greşită1", s’a încasat 3 la sută din valoarea totală a contractului, sumă ce se va împărţi între principalii contractanţi naţional-ţărănişti. In era celei mai scandaloase guvernări, falsul acesta să nu ne mire. Adunarea generală a Asociaţiei „Cercul de gospodine din Roşa Tânăra Asociaţie „Cercul de gospodine" din Roşa suburbia Cernăuţului şi-a ţinut Duminica în 6 iulie a. c., adunarea generală în şcoala primară din Roşa-Centru, la care a participat pe lângă delegata „Cercului de gospodine" din Cernăuţi preşedinta d-şeară Dr. Cornelia Simionovici, un număr mare de intelectuali precum şi un număr deosebit de însemnat de gospodine din localitate. S-au aprobat rapoartele membrilor din comitet asupra activităţii din ultimul an, din cari reest, că Asociaţia progresează din toate punctele de vedere. Astfel fondurile Asociaţiei au crescut într’un an dela suma de 27.895 lei la suma de 100.671 Iei; biblioteca a crescut dela 64 volume la 314 şi numără un număr de 622 cetitori. Asociaţia pentru propaganda sa culturală a aranjat 2 petreceri populare, îmbinate cu bogate programe artistice, iar în duminicile posturilor s-au aranjat şezători, la cari au binevoit a da concurs benevol societăţile academice „Junimea“, Academia ortodoxă“ şi „Dacia“, precum şi conferenţiarii: d-na Dr. Astra Nandris, d-na prof. Elfrida Verenca, d-na institutoare Iuliana Dulgheriu, d-na Maria Formagiu şi P. S. S. păr. exarh şi paroh Const. Popovici, cărora li se aduce şi prin acest for mulţumirile cele mai profunde. Adunarea generală mulţumeşte comitetului pentru activitatea depusa. In numele comitetului d-na preşedintă Aurora Popovici a mulţumit tuturor pentru binevoitoare participare şi aducând omagii M. S. Regelui Carol II lea şi familiei Regale propune să se trimită şi o telegrama omagială, la care s’a primit următorul răspuns: Bucureşti, Palatul Regal, 8 Iulie 1830. M. S. Regele vă mulţumeşte pentru frumoasele urări aduse prin D-Voastre din partea femeilor române a Cercului de gospodine din Cernăuţi- Roşu". — Secretar Dumitrescu. I Hu iutii tintitifi ca stofe englezeşti pentru domni, stofe pentru haine, articole de mătasă, barhente, pânzeturi, perdele. — Noutăţi de iarnă — cele mai noai modele cu preturi ieftine fără concurenţă — numai la — Georg® Beer & Co. Oimiinîi, str. Beinis Hariiz (Glidirea Pmariei) 9113