Glasul Bucovinei, ianuarie 1931 (Anul 14, nr. 3406-3427)

1931-01-01 / nr. 3406

Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie. Strada Iancu Flondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă taxa cu 50% ABONAMENTUL: pe un an 500 iei, pe 1/2 an 300 iei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 300 lei, pe 1/2 an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe Va an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe Va an 700 lei. Plăfile s© fac la sssîdiul ziarului. wy£f ♦ racţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Flondor Nr. 33 Forul de judecată în Cernăuţi. Tuturor abonaţilor, prietenilor şi cetitorilor noştri le dorim An Nou cu bine si fericire ! 8 De Anul Nou Schimbarea anului, ca de altfel orice schimbare, îndeamnă la reflexii asupra trecutului şi trezește nădejdi noui în legătură cu viitorul. Anul î 930 va rămâne subliniat în istoria neamului prin marele eveniment istoric ce s’a petrecut în cursul lui: urcarea pe tron a M. S. Regelui Carol al II-lea. O domnie nouă înseamnă totodată şi speranţe noui. Poporul român a primit pe noul suveran cu toată dragostea şi încrederea, cu tot devotamentul şi cu toată supunerea. In vremurile grele prin care trecem ochi tuturora sunt aţintiţi spre înălţimile tronului şi spre strălucirea Coroanei Regale, de la care se aşteaptă binele şi fericirea ţării şi a cetăţenilor ei. Nădejdea în mai bine care a încolţit în inimile noastre în anul vechiu, va aduce roadele dorite de noi toţi, căci asupra destinelor noastre veghează noul nostru domn şi purtător de grijă. Dar viaţa este un amestec continuu de bucurie şi durere, de timp posomorit şi de vreme bună. Anul 1930 scurt timp înainte de sfârşitul lui, a aruncat vălul de jale asupra ţării noastre, care de la un capăt la altul jeleşte moartea fulgerătoare a lui Vintila Brătianu, omul de cinste fără de prihană, caracterul de bronz, economistul fără seamăn, patriotul neîntrecut şi cel mai mare Român al zilelor noastre. Cu moartea marelui rege Ferdinand întregitorul, şi a fraţilor de pioasă amintire Ion şi Vintilă Brătianu, se încheie epoca renaşterii României, începută la 1821 şi desăvârşită la 1930. Cu domnia M. S. Regelui Carol al II-lea începe o epocă nouă în istoria noastră, şi la un început de an nou, noi dorim ca noua eră să fie bogată a fapte mari şi neîntrecută în operele ş realizările ei economice şi culturale. Spre zările luminoase ale noului an, privim cu toţii plini de încredere şi dornici de schimbări în mai bine. Oroscopul este îndreptat spre steaua anului 1931. Ispita de a privi în el este mare. Fiecare se întreabă ce-i va aduce anul nou. Noi dorim ca înainte de toate sâ ne aducă pace şi sănătate. Şi dacă s’ar întâmpla să ne şi scape cât de curând de pacostea guvernării naţional-ţărăniste, credem că s’ar bucura toată ţara. De altfel suferinţele şi nevoile pe care anul vechiu le-a aruncat asupra capetelor noastre, sunt aşa de mari şi au devenit aşa de apăsătoare, încât credem că afară de directorii ministeriali, de consilierii caselor autonome şi de pleiada experţilor şi consilierilor din ţară şi străinătate, rar se va găsi un cetăţean, fie el şi minoritar, care să verse o lacrimă pe mormântul antrui vechiu, la care veghează funcţionarii cu post şi rugăciune şi fără leafă. Anul nou 1931 va avea, aşa sperăm, mai multă milă şi consideraţie cu cei săraci, necăjţi, asupriţi şi înşelaţi cu făgăduinţe deşarte, şi ne va izbăvi pe toţi de cel viclean. în aceste speranţe, dorim tuturor prietenilor şi cititorilor noştri: an nou cu noroc şi sănătate! rom Conferinţă la Cercul de Studii P. N. L în Cernăuţi Sâmbătă în 3 ianuarie 1931 d-l Fr. Michelsohn, vicepreşedintele Sfatului Negustoresc dn Bucureşti şi membru al organizaţiei naţional-liberale din Cernăuţi, va ţinea o conferinţă despre „Criza economică-financiară şi remediile ei". La această cuviinţă care va avea loc în încăperile Clubului P. N. L le prefer d. a. sunt invitaţi să participe toţi membrii partidului, doamne şi domni, precum şi toţi cei ce se interesează de astfel de probleme. Partidul Naţional-Libaral şi alegerile parţiale Comitetul Central al P. N. L. de sub preşidenţia d-lui I. G. Duca a hotârît ca partidul sa ia parte la alegerile parţiale din Vlaşca, Teleorman, Caraş, Bihor, Putna şiPfânfi. Delegaţia Permanentă este convocata pentru Sâmbătă, 3 Ianuarie 1931, la orel 8 seara, pentru a se pronunța asupra participării la aceste alegeri. e sfiin|ji festivă a organizaţiei P. L. Duminica, 4 ianuarie 1931, orele 12, va avea loc la Clubul P. N. L. o şedinţă festivă închinată comemorării lui Vintilă Brătianu Cu acest prilej se va face şi ratificarea alegerii d-lui I. G. Duca ca şef al Partidului Naţional- Liberal. La această şedinţă sunt invitaţi să participe membrii Delegaţiei Permanente şi ai comitetului judeţean precum şi membrii organizaţiunei naţional-liberale din Cernăuţi. Şedinţa Delegaţiei Permanente ... P. N. L. Cernăuţi Pentru Sâmbătă, 3 Ianuarie 1931, orele 8 seara, este convocată în şedinţă Delegaţia Permanentă P. N. L, la ordinea de zi fiind chestiunea participării la alegerea parţială din judeţul Cernăuţi I Citiţi continuarea pe pag. 6-a — Un glas ucrainean despre Vintilă Brătianu Poporul şi Statul român au îndurat din nou o pierdere grea. Pe neaşteptate a murit fiul făuritorului României şi fratele şi colaboratorul făuritorului României Mari, Vintilă Brătianu, luând succesiunea fratelui său şi conducerea partidului său, a ştiut bine că nu numai graniţele sunt semnul unui Stat mare, ci neatârnarea ei economică şi politică Şi atunci el a creiat formula genială „prin noi înşine*, prin care a voit să facă România Mare independenţa din punct de vedere economic, şi prin aceasta şi din punct de vedere politic, formând capital propriu naţional. Dacă aceasta nu i-a reuşit pe deplin, vina stă în destinarea politică şi nedisciplina naţiunii. Şi aceasta înalta gândire a independenţei economice, în loc sâ-i creeze o aureolă, i-a adus numai necazuri şi prigoniri. Dară mai devreme sau mai târziu, această formulă a independenţei economice va reînvia şi cu ea va străluci numele creatorului ei. Cu moartea lui Vintilă Brătianu a încetat pentru un moment lupta politică şi toţi prietenii şi adversarii, au plecat capul înaintea marelui om de stat, înaintea cinstei și desinteresării sale.