Glasul Bucovinei, iunie 1931 (Anul 14, nr. 3521-3540)

1931-06-04 / nr. 3521

ovum«» ny voi apinia „uniunii naiiuirate No. 3521 Universitatea sărbătorește pe d-l Nicolae Iorga Cel mai mare istoric român, care se bucură de un renume mondial, recunoscut în toate cercurile marilor istorici din lumea întreagă, d-l Nicolae Iorga împlinind la 5 iunie vârsta de 60 ani. *Institutul de istorie și limbă de pe lângă Universitatea din Cernăuţi va sărbători această aniversare printr-o şedinţă festivă, ce va avea loc Duminică în 7 iunie a. c., orele 11 înainte de amiazi în Aula Universităţii. D-l Ion I. Nistor, preşedintele institutului, va ţine o conferinţă despre opera istorică a celui sărbătorit, la care onor. public este rugat să asiste. Votafi lista JHinmi HATlNBiiE“ cu semnul [□] Cum merg încasările Statului Cu toată epoca de alegeri încasările statului pe luna Maiu au dat rezultate chiar neaşteptate. După datele oficiale ale Ministerului de finanţe, în luna Maiu s’au încasat 2.482.348.557 lei. In aceiaş lună în anul trecut s’au încasat 2.326.832.036 Iei. Rezultă deci un plus de 85 milioane. Faţă de luna Aprilie 1931 încasările pe Maiu prezintă o diferenţă în plus de 180 milioane. In ceea ce priveşte încasările statului pe Martie 1931, diferenţa în plus pe Maiu este de 660 milioane lei. Raportând încasările la cheltuelile strict necesare ce se cifrează la 2 miliarde 250 milioane, rezultă că luna Maiu prezintă un spor de 230 milioane peste strictul necesar. Această sporire de încasări este îmbucurătoare pentru situaţia financiară a statului, putându-se astfel face faţă plăţilor imediate şi în acelaş timp să se poată achita pensii şi salarii în restanţă, râmase din timpul guvernării naţional-ţărăniste. SlK BWOlBiiIacobeni s’a deschis la 1 Iunie, pregătindu-se In stabilimentul nou construit Băi de apă sulfuroasă radioactivă și băi de arnică cu adaosuri de sare și cetină Indicate la reumatism, gută, boli de piele, scrofuloza, Ischias (sciatică); băile de amică cu adaosuri sunt excelente pentru întremarea copiilor debili, rachitici, scrofuloşi, anemici şi pentru femei slăbite după naşteri grele şi avorturi. Sezonul: 1 Iunie — 30 Septembrie Preţurile băilor: Iunie şi Septembrie 60 iei baia Iulie şi August . . 80 iei baia Restaurante şi locuinţe ieftine, autocamioane, — muzică, variate distracţii şi excursii — 10564 Comisiunea Balneară | 9 GLASUL BUCOVINEI INFOR nfiŢENII CULTURALE Revista „Făt-frumos“. — A apărut revista „Făt-frumos“ 1931, No. 2, No. festiv închinat jubileului semicentenar al societ. „Armonia“ cu multe ilustraţii dela serbările jubiliare. ŞCOLARE Dela liceul Regele Ferdinand din Storojineţ.— înscrierile elevilor în cl. I-a la liceul I Regele Ferdinand I din Storojineţ se vor face între 21—24 iunie a. c. Cererile vor fi însoţte de următoarele acte: 1. Adeverinţa de terminare a primelor 4 clase primare. 2. Actul de botez pentru elevi creştini, pentru elevi evrei actul de naştere. 3. Actul de revaccinare. 4. Actul de cetăţenie. 5. Recepiia de plata taxei de examen. Examenul de admitere se va ţine în ziua de 24 iunie a. c., orele 8 dimineaţa. Dela liceul de Stat din Siret.Pentru a veni în ajutorul elevilor silitori şi lipsiţi de mijloace, profesorii de la liceul de Stat din Siret au creat un fond din care se vor acorda elevilor din clasa I-a de la acest liceu în anul şcolar 1931 - 32, şapte burse de întreţinere a 300 lei lunar. Pentru a putea obţine o bursă din fondul amintit, elevii cari vor fi trecut examenul de admitere cu media de cel puţin 6,50, vor adresa cererile lor însoţite de un certificat de paupertate până la data de 15 Septembrie a. c., către Asociaţa profesorilor secundari, secţia Siret. Concursul pentru ocuparea catedrelor vacante la liceele militare. — Concursul pentru ocuparea catedrelor şi orelor vacante la liceele militare va avea loc în zilele de 10—18 iunie a. c., la liceul militar „D. A. Sturza“ Craiova, în joc de Liceul Militar „Mănăstirea Dealului®. Condiţiunile de înscriere şi celelalte detalii se pot vedea la Direcţia de studii a Liceului Militar din Cernăuţi. C. F. R. Cum se anunţă de acum încolo plecarea trenurilor. — Inspecţia C. F. R. ne roagă să publicăm următoarele: Conform ordinului direct unei generale, nu se vor mai da, la plecarea trenurilor de călători, semnalele cu fluerul maşinei şi semnalele ce se dau de personalul trenului cu trompetă şi fluer. Anunţarea piecărei trenului se va face de agenţii staţiei numai în restaurante şi săli de aşteptare şi numai prin graiu, iar nu cu clopoţelul. Pe peron nu se va face anunţarea piecărei trenurilor. Personalul de tren din trenurile de lux, rapide, exprese şi accelerate nu va mai anunţa numele staţiei în care trenul are oprire. MEDICALE Ddla Colegiul medicilor din cernăuţi. Conform ordinului comitetului executiv al colegiului medicilor din România, d-nii medici sunt rugaţi sa depună personal sau prin poştă ,recomandat casierului colegiului medicilor din Cernăuţi d-lui Dr. Simche Em., strada Bucureştilor No. 10, între orele 2 şi jum.13 (afară de Duminica) o cere de înscriere în colegiu, arătând specialitatea, taxa pentru anul 1931 în sumă de 365 Iei şi fotografie pentru carnet de membru. Se atrage atenţia ca în conformitate cu legea în vigoare nu poate practica cine nu este înscris în tabloul colegiului. Aceste cereri de înscriere trebuesc înainte până la 6 iunie a. c. Președinte: Dr. Daniil. Elmemein de arta românească, situată în str. rXlllr lîm !• Flondor Nr. 29 a, este deschisă L(l|IIIUI|lll zilnic dela orele 8 — 1 și dela 4—7. Intrarea liberă: 10587 ■ bucătărie româneasca şi vieneza ieftină, se dă în str. 5 Mărăşeşti 15, et. I, Uşa Nr.7. Pag. 3 Anunţ de deschidere „Hercules“ S. A. Fabrica de Tricotaje şi Ciorapi,Cernăuţideschide în ziua de 6 Iunie 1931 a 35-a filială în ţară. Vatra-Dornei-Băi 10989 în edificiul poştal (fost Local Scheuermann). SPORTIVE Concordia (Iaşi)—Macabi 1:3 (0:2).— Duminică, 31 Mai, s-a disputat pe terenul Macabi matchul interdistrictual între campionul Iaşului şi campionul Cernăuţului. Victoria a revenit Macabeilor nu graţie superiorităţii tehnice sau tactice, căci oaspeţii ne-au oferit un joc egal echipei campioane cernăuţene, ci numai favorizaţi de norocul lor tradiţional. Scorul a fost deschis printr’un penalty, dictat Concordiei, în mod cu totul nejustificat. Al doilea goal a venit dintr’o lovitură liberă, şutat dela o distanţă de 40 m., şi al treilea în repriza a doua cam de la aceeaşi distanţă. Oaspeţii au marcat punctul dintr’un penalty. Arbitru a fost d. Crihan (Chişinău). C. F. R. (Bucureşti) — Dragoş-Vodă 6:1 (0:1). C. F. R. — Macabi 4 :0 (1:0).— Duminică 31 Mai şi Luni 1 Iunie crt. echipa C. F. R., din Bucureşti a disputat două matchuri amicale, cu Dragoş-Vodă pe care l-au învins cu 6:1 iar a doua zi pe Macabi campionul Ligii, cu 4:0. Oaspeţii s-au dovedit a fi vrednici reprezentanţi ai footballului bucureştean, oferindu-ne în aceste două zile jocuri bine legate, dispunând în toate compartimentele de echipieri cari practică un sport vrednic de admirat. In prima zi Dragoş a cedat cu severul spor de 6:1 din cauza nesiguranţei portarului Mereuţă. A doua zi Macabi, campionul Ligii, a fost de asemenea învins cu 4:0, ceea ce arată clar superioritatea oaspeţilor. Tot Luni s-a disputat pe terenul Macabi un match amical între echipele Meseriaşul Român şi Dragoş-Vodă (comb.) care match s-a terminat cu 4:1 în favoarea Meseriaşilor. Această victorie constiuie o frumoasă performanţa a acestei tinere echipe. Voi a fi lista GUVERNULUI !oşi cu semnul l-~I DIVERSE Jubileul membrilor „Armoniei“. — Dupace, în atât de generos chip generos chip, „Armonia“ şi-a încheiat ciclul serbărilor sale semicentenare faţă de obştea românească, urmează a am să-şi achite datoria şi faţă de membrii şi prietenii ei, veteranii gregari cari i-au pregătit urcuşul de ieri şi planarea de astăzi. Intr’o Adunare generală solemnă deci (la 20 iunie a. c.), Armonia va distribui membrilor ei activi şi sprijinitori, cari au împlinit mai mult decât 25 ani de membrie, o serie de artistice distincţii onorifice. In aceaşi Adunare generală solemnă se va ceti Cartea de aur a membrilor onorifici şi fundatori (defuncţi şi în viaţă) ai Armoniei. Anul jubiliar 1931 se va încheia cu o Comemorare religioasă a tuturor membrilor defuncţi ai Armoniei în Catedrala Cernăuţeană.