Glasul Bucovinei, ianuarie 1932 (Anul 15, nr. 3684-3706)

1932-01-01 / nr. 3684

Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. ABONAMENTUL: M an 800 lei, pe la an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 300 lei, pe */, an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe */*_an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis " prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe un an 700 lei. Plăţile se fac la sediul ziarului. Lefea "k\ Administraţia 0? Atrada Iancu Plondor Nr. 33 ANUNŢURI ŞI RECLAME se cataclează după tarif şi se primesc la administraţie . Strada lart cu Flondor No. 33 Pentru inserare în Interiorul ziarului se urcă taxa cu 50%. Porul de judecată In Cernăuți. De Anul Nou şiragul celor ce s’ar da cu totul muncii, pentru a şi astâmpăra foamea. In acelaş timp marea înghite în valurile ei corăbii încărcate cu pâine, sacrificate pe altarul calculelor economice, salvatoare de interese naţionale, dar ademenitoare la vrajbă şi anarhie. Apusul îşi frământă problemele de salvare în măreţe şi pacinice congrese internaţionale, iar Răsăritul botează străduinţele pacifiştilor în şiroaie de sânge, ce stropesc acum de multă vreme rasa galbenă. Iar deasupra acestora planează umbra ameninţătoare a puhoiului comunist, călit în mizerie şi patimi proletare. Ţara noastră ca toate celelalte, simte destul de mult povara vremii. Zilnic îşi macină amarul şi conquac, manierii , moţiuni şi zilnic nemulţumirile-i se înmulţesc. Bucovina lovită de nevoi, ce întrec puterile ei de răbdare, aşteaptă minunea salvării ei. Iar privirile ei se îndreaptă mereu spre zările îndepărtate ale Bucureştiului, din adâncimea cărora va răsări poate soiul cu ramura vrăjită, alinitoare de suferinţi şi aducătoare de fericire. Dar crainicul învingător nu se zăreşte şi Bucureştii se cufundă mereu în nirvanica lui împărăţie. Bucureşti, oraş al aşteptărilor... „ Sărbătorile de iarnă sunt bine venite în aceste timpuri. Ele ne împrospătează sufletele şi le primenesc cu noui şi întăritoare nădejdi Lumina lor blândă şi împăciuitoare străbate şi trebuie să tândă ,în conştiinţa tuturora, ca învăiute în aceleaşi raze, să ne dea iar acum, sunete de cioplite şi urări vorbe şi belşug, prinse în unerinoate colinde, , vestesc sosirea unui an nou. Acesta îşi începe izvodul pe marama albă a timpului într’o vreme grea şi posomorită. De aceea se impune ca fiecare dintre noi să sc aţeze adâncurile conştiinţă lui, ca ei să pornească întărit şi curat, ca şi drumul ce i se deschide înaintea lui. Cu sufletul primenit de adierea încrederii în noi şi în puterea cea mai presus,de noi, să pornim siguri şi drepţi, pe marginea anului celui ce vine. Şi abia atunci vom putea şi ocolim primejdioasele stânci ale vremii noastre, când faptele noastre le vom închina — prinos de recunoştinţă — înaintaşilor noştri, ca un mănunchiu de fiori albe, scăldate ’n soare de primăvară, alie dar ca anul nou să sosească într’un ceas bun. Viaţa-şi deapănă firul, când împletit în zori de primăveri, când vernst în norii plumburii de toamnă. Ea îşi urmează nepâsătoare calea despicată pe întinsul nețărmurit al timpului de forţa oarbă a destinului şi bătută de bucuriile şi suferinţele acelora pe cari, însuferidu- îi ascude în nemărginitele salehotare. Şi firul ei se bate în urzeala timpului, care, prinzându-l în mrejele loi, îl ţine — ostatec şi martor — pentru vremurile viitoare. Iar praful trecutului se aşterne greoi peste ţesătura veacurilor şi legea fatală îşi întinde peste toţi lanţurile ei ferecate de mâini nevăzute şi neînţelese de minte omenească. Şi astfel se perindă anii în drumul lor etern, ducând cu ei povara vieţii noastre, ca s’o amestece şi să o lege în caerul nevăzut al trecutului. Câte nevoi nu s’au scurs pe acelaş drum şi spre acelaş trecut şi câte năzuinţi în spre mai bine nu s’au agăţat de aripa anilor, că să fie apoi şi ele tărîte spre tanicul sfârşit al tuturora. Şi totuşi... Când cartea vremii îşi întoarce foaia albie pentru a primi pe ea pomelnicul urui an nou, noi nu putem începe să ne însemnăm prezentul, fără ca înainte de aceasta, gândurile noastre să nu se oprească puţin. Ele se opresc din mersul lor, nu că ar fi obosite, cât în nopţile lungi de iarnă ele-şi ieşgl încet şi în ticnă aripei lor sburdaliri ilâieri nexui spre o viaţă necunoscută. Dar în faţa necunoscutului, ce ne încr caiea cu porţi de labirint, noi ne încolinim pasul. Să ne oprim deci şi, întorcându-ne privirile în spre trecut, să căutăm să pătrundem în tainele acestuia. Anul ce se stinge acum, trecând în zări calendaristice, a fost aşteptat ca şi mulţi alţii să aducă leac şi mângâiere sufletelor noastre, chinuite de greul vieţii. El a fost întimpinat cu aceeaşi veselie şi dor în spre mai bine ca şi vestea aducătoare de noroc şi fericire. In el s’au pus nădejdi neclintite şi tot s’a adus prinos de sincere şi pioase rugăciuni. Ce a lăsat însă în urmă ? Spaimă şi nesiguranţă. Pe orizontul întregii lumi, atât al bătrânului continent cât şi al Americelor, se ridică ameninţător şi vestitor de furtuni demonicul glas al mizeriei. Mii şi milioane de şomeri măresc pe zi ce trece ! '"EVA " " Tuturor abonaţilor, prietenilor şi cetitorilor noştri le dorim An Nou cu bine şi fericire! România nu cere moratoriu D-l Dinu Cosianu, ministrul ţârii în Franţa, a dat presei din Paris, următorul comunicat : „ Legaţiunea regală română din Paris desminte în mod formal svonurile cari au circulat cu pivire la un nou împrumut, precum şi cele privitoare la un moratoriu, oricare ar fi el, fie intern, fie extern. Proeetele de lege actualmente în discuţia Parlamentului român au ca scop unic de a veni în ajutorul agricultorilor, favorizând acorduri între debitorii şi creditorii agricoli. In ceea ce priveşte voiajul în străinătate al d-lui C. Argetoianu, ministru de finanţe, acesta după o sesiune parlamentară foarte încărcată, a luat un concediu pe care-l va utiliza totdeodată şi pentru a se informa asupra stărilor şi consecinţelor crizei mondiale. MnM Md Se dpi Primăria Municipiului Cernăuţi aduce la cunoştinţă, că potrivit dispoziţiilor legale, a afişat spre văzul tuturor, următoarele liste: 1) Listele de alegători bărbaţi Şi femei pentru alegerile municipale revizuite în cursul lanei Decembrie 1931 ; 2) listele de alegători pentru Adunarea Deputaţilor revizuite în cursul lunei Decembrie 1931; 3) listele de legători pentru Senat revizuite în cursul lunei Decembrie 1931 ; 4) listele de cei cari au dobândit deptul de alegători pentru Municipiu; 5) listele de cei cari au dobândit dreptul de alegători pentru Adunarea Deputaţilor; 6) listele de cei cari au dobândit dreptul de alegători pentru Senat; 7) listele de cei cari au pierdut dreptul de alegători la municipiu, Adunarea Deputaţilor şi Senat din diferite cauze determinate de Alege; 8) listele de alegători bărbaţi şi femei pentru Colegiul Agricol Local al căror complectare şi revizuire se face In cursul lunei Ianuarie 1932. Aceste liste stau afişate spre văzul tuturor la biroul de evidenţă a listelor de membri şi electorale (Primăria, etajul 11, camera 74) în tot cursul lunei Ianuarie 1932 zilnic In orele de serviciu (dela orele 7 şi jum. până la orele 0) şl jum., iar Marţi şi Vineri ţi după prânz dela orele 16 şl jum. până la orele 19 şi jum.). Orice cetăţean are dreptul In tot acest timp dreseze Judecătoriei mixte Cernăuţi cereri ontestaţiuni In contra modificărilor afişate.