Glasul Bucovinei, mai 1933 (Anul 16, nr. 4051-4070)

1933-05-03 / nr. 4051

Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. ABONAMENTUL: p* W W 000 Ui, p* an 300 lei, pe trei luni ISO lei, pentru «şei «Baie: pe un an 300 lei, pe y, an 160 lei, pe trei luni yO M. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe it 10 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis MMM prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe un an 700 lei. IWct1B se fac la sediul ziarului. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Fiondor Nr. 33 ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la admnistraţie: Strada lancu Fiondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă taxa cu 50«/». Porul de judecată in cernăufl. Cine sunt vinovaţii? Am arătat în coloanele acestei gazete că biserica din Bucovina este urmărită pe nedrept de guvernul naţional-ţărănist. De la venirea la cârmă a acestui guvern lefurile preoţilor şi pensiile văduvelor şi orfanilor nu se mai plătesc cu lunile, iar guvernul împiedecă biserica de a-şi ajuta prin mijloacele ei proprii. Nici nu-i sare în ajutor, dar nici nu o lasă să-şi ajute ea singură. Pricina acestei urmăriri duşmănoase nu se datoreşte faptului că în capul guvernului stă dl Alexandru Vaida, care este unit, cum înclină a crede unii. Cei ce au pus la cale această urmărire şi cei ce o aţită mereu nu trebue căutaţi aşa de departe la Bucureşti. Ei sunt cu mult mai aproape aici în Bucovina şi noi nu ne sfiim de a-i da pe faţă. In capul vinovaţilor se găsesc câţiva preoţi, cari de ani de zile nu fac alta, decât să cârtească veşnic împotriva conducerei fondului şi a eparhiei, scuipând mereu în cuibul propriu. Urmăriţi pe calea justiţiei de cei calomniaţi pe nedrept, cer iertare în faţa mitropolitului şi o obţin din milă ca să scape de o condamnare sigură. Lumea îi cunoaşte, aşa că nu mai este nevoie să-i spunem pe nume. In ceata acestora se mai adaugă conducătorii naţional-ţărănişti din Bucovina, în cap cu d-nii Sauciuc-Săveanu, Teofil Simionovici, Isopescul-Grecul, Timu, Alvirescu, Toderaş, Bacinschi, Iacoban şi în coadă cu dl Dimitrie Moldovan. Şi este lucru curios, că coada se dovedeşte în cazul acesta mai primejdioasă decât capul, spre a adeveri proverbul latinesc că veninul este la coadă. Oamenii aceştia pe faţă se arată mari prieteni ai bisericii şi ai slujbaşilor ei, în ascuns însă uneltesc mereu contra conducerei eparhiei şi îndeosebi contra administraţiei fondului bisericesc, pentru a ajunge ca să poruncească acolo. Aceşti pretinşi reprezentanţi ai Bucovinei naţional-ţărănişti cu toţii laolaltă, şi fiecare în parte, uneltesc unde pot contra bisericii, calomniază, critică şi ponegresc unde pot. Dar cum uneltirile aceste în Bucovina nu mai prind, ei le plasează din belşug la Bucureşti, unde lumea este mai puţin orientată, şi unde dăinueşte o invidie şi zavistie neîntemeiată contra eparhiei noastre că ar fi cea mai bogată, şi că la noi curge lapte şi miere ca în pământul făgăduinţei. Aceştia răspândesc fel de felele veşti despre fraudele de la fond, despre comorile ce se irosesc acolo fără nici o socoteală, ca şi fără ştirea mitropolitului, care la rândul său, nu găseşte cuvinte de apărare destul de hotărîte şi energice, pentru instituţia pe care o conduce, ci lasă să se acrediteze astfel de zvonuri cu totul greşite şi lipsite de orice temei. Bombardat veşnic cu astfel de minciuni şi insinuări şi cicălit mereu de fruntaşii naţional-ţărănişti, guvernul a început să le dea crezare, şi a consimţit să convoace comisii peste comisii pentru schimbarea legii fondului bisericesc, crezând că prin aceasta va astupa gura calomniatorilor. Dar aici guvernul greşeşte. Avonuri de acest fel, care pornesc de la oameni răi şi interesaţi, nu se curmă prin legi. Dacă guvernul este de bunăcredinţă faţa de biserică, pentru ce nu porunceşte să se facă prin organele sale, la fond o anchetă severă ? Pentru ce nu trimite oameni de încredere pentru controlarea gestiunii fondului ca să se încredinţeze dacă svonurile meschine, interesate şi tendenţioase, sunt întemeiate sau ba? Dacă după o anchetă serioasă se vor constata nereguli, să se aplice sancţiuni severe contra celor vinovaţi. Dacă însă svonurile, denunţurile şi ponegririle se vor găsi neîntemeiate, atunci să se astupe odată gura tuturor detractorilor. Pentru ce nu se recurge la această anchetă, când legea dă guvernului dreptul să exercite cel mai sever şi amănunţit control? Iată deci cine sunt adevăraţii vinovaţi pentru persecuţiile guvernului contra bisericii dinBucovina. Este bine ca lumea să ştie că peirea ta vine din tine Israile şi că pădurea nu ar putea îi doborîtă dacă din uscăturile ei nu s’ar struji cozi de topor. Să nu-i însemnăm bine pentru ziua de mâine, căci nu există faptă fără răsplată. Mirt filiri la Stonlinia Remanieri cu cântec Fenomen prin axcelenţă democrat, intervenind eroic pentru salvgardarea pudorii guvernului, remanierea cunoaşte un circuit cronic, ceea ce denotă că ruşinea e o floare vulgară şi iremediabil naţional-ţărănistă. Principiul remanierii îşi are corespondenţa în filosofia eleată, în formula: pantarei, a lui Heraclit, tot un amator de veşnice remanieri. Superioritatea d-lui Maniu rezidă în faptul că a găsit o aplicare strict practică și cu avantaje considerabile pentru partid, a înregimentat-o adică în cadrul partidului, coborând-o din republica ideilor lui Plato în realitatea unui stat monarhic, democrat și românesc ceea ce nu putea face un filozof grec, care n'avea nici doctoratul d-lui Maniu şi nu fusese deputat în vreun parlament unguresc. Principiul remanierii—prin sine însuşi generator şi fortifiant— a fost cu siguranţă inventat şi experimentat de dl Maniu în opoziţie, cu acea meticuloasă grijă de perfect şi definitiv, ce-l caracterizează. A avut desigur previziunea distrămării posibile a frontului naţional-ţărănist, incoherent şi solubil, prin absenţa unei doctrine unitare şi disciplinate şi ideia remanierii,a veşnicii înoiri a conţinutului în forma permanentă, îi va fi apărut ca unica salvare dintr’un iremediabil dezastru. Consequent acestei idei Iuliu Maniu, i-a remaniat pe toţi miniştrii, cari prezintau debilităţi native pentru cutare minister, căutând calup pentru creerul fiecăruia şi cămaşă de forţă pentru fiecare; nenorocirea a fost că acelaş calup şi cămaşă de forţă se potrivea la fel tuturora. De aceea remanierea pe care o încearcă dl Vaida cu eternii remaniabili Ion Lugojanu şi Virgil Madgearu, nu are măcar meritul noutăţii. Se evidenţiază eclatant că substanţa protoplasmei guvernamentale e aceiaşi, amorfă, planturoasă şi pe care nici un spirit n’o mai poate fecunda. Remanierea e deci inutilă şi ineficace. Totuşi imposibilitatea guvernului de a se regenera îl pune în două alternative: remanierea integrală*» conştiinţii guvernamentale sau demisia. Iuliu Maniu a optat pentru punctul doi preferând o remaniere definitivă. Heraclit l-ar fi invidiat! T. C. Grossu Membrii delegaţiunii permanente şi ai comitetului judeţean ai Partidului Naţional Liberal din oraşul şi judeţul Storojineţ, sunt convocaţi la Marele sfat politic care se va fine sub preşedinţia d-lui Ion I. Nistor la Clubul Liberal din Storojineţ, Duminică, 7 Mai, orele 11 dimineaţa. La ordinea de zi este raportul preşedintelui asupra situaţiei politice, şi luarea de hotărîri în legătură cu intensificarea propagandei în judeţ. Vor lua cuvântul foştii parlamentari ai judeţului precum şi alţi membri ai organizaţiunilor locale. Policlinica Dr. S. HERER STR. STEFAN CEL MARE Nr. 1 — pentru boli de piele, genito-urinare şi cosmetică — 1—3 7—8 pentru femei 6—7. Duminică 11—1. Tratamentul negilor, căderii părului, electroliza părului de pe obraz la femei etc., raze ultraviolete, diathermie etc. — Consultaţia 50 lei, injecţia 40—60 lei, analiză de sânge (Wasserman) 125 lei. Tratamentul blenoragie cu preţuri foarte reduse sau vizita 25 lei. — Ambulatoriu dentar — Dr. AURELIA MAYBLUM HERER str. Stefan cel Mare 1 1—3 6-8 Extracţii 50 lei, plombe cu căutarea rădăcinei 150 lei.— Plombe 60 lei.— Proteze dentare în aur şi cauciuc cu preţuri foarte reduse. 15273