Glasul Bucovinei, octombrie 1933 (Anul 16, nr. 4152-4173)

1933-10-01 / nr. 4152

rag. 2 «■■BBS asbswhm«* Şcoala de ţesut,Salome" Strada 11 Noemvrie 2 Cursuri gratuite pentru învăţarea împletirii de covoare persane.— Lână veritabilă, modele şi orice accesorii se găsesc oricând şi ieftin în asortiment bogat. 15551 In mil Unei ronici Cercurile guvernamentale, în dorinţa de a determina o atmosferă de linişte în partid, lansează zvonul că guvernul a trecut toate dificultăţile şi deci nu pot fi motive de îngrijorare. Se pretează această stare de lucruri tocmai în ziua când d. Mihalache părăsind Capitala spre a duce la Topoloveni, şi-a reînoit declaraţiile sale cu privire la restabilizare şi în contra acordului de control de la Geneva. Pe de altă parte, la Sovata se poate constata organizarea grabnică a acţiunei prietenilor d-lui Maniu împotriva guvernului. Mai mult chiar, membri importanţi ai guvernului îşi anunţa vizita în această localitate, iar d. Mihai Popovici se pregăteşte să treacă în tabăra maniştilor. La Paris, tratativele n’au dat nici un rezultat şi s’a produs o nouă amânare până la 5 octombrie în luarea unor hotărîri definitive. D-l Vaida, preşedintele consiliului se consfătueşte, e dispus la orice transacţii în dauna ţărei, numai situaţiunea d-sale să nu fie sdruncinată câteva zile. Acum se anunţă convocarea comitetului executiv al partidului. Unii membri ai guvernului sunt pentru amânarea oricărei discuţii de ordin de partid, pentru a evita scandalurile între diversele grupări, această şedinţă având doar scopul de a satisface amânarea soluţionări tuturor problemelor la ordinea zilei. Cu toate acestea, răfuelile nu vor putea fi înlăturate. Se va cere convocarea comitetului central singur în măsură de a lua hotărîri în ceea ce priveşte directivele partidului. Dificultăţile din partid, incapacitatea de a face faţă gravelor împrejurări de azi şi situaţia din ce în ce mai dezastruoasă din întreaga ţară, pun regimul în imposibilitate de a-şi mai continua guvernarea. Lichidarea acestui regim se va produce în mai scurt timp decât închipuesc cei cari cred că manevrele mai pot ajuta unui cabinet în plină descompunere. Guvernul înfrânt de creditorii străini! — Demisionează d. Msdherru din gasvern! — In urma consfătuirei dintre primul ministrul de finanţe, s’a ivit un dezacord între aceştia faţă de tratativele cu creditorii străini. D. Vaida şi alţi membri ai guvernului, văzând că până la 1 Octombrie nu mai este decât o singură zi iar creditorii se menţin în refuzul de a începe tratativele, au propus să se ofere plata imediată a unei părţi din cupoane de devize, iar cealaltă rămânând blocată în lei la Banca Naţională, urmând a fi plătită tot în devize pe măsura creşterei exportului şi dei a mărirei stocului de devize. Se argumentează că în acest mod s’ar înlătura şi dificultatea acordului dela Geneva, întru cât creditorii n’ar mai stărui să se aplice controlul străin. împotriva acestei situaţiuni se opune ministrul de finanţe, care arată că situaţia finanţelor publice este şi aşa destul de sdruncinată. Pe de altă parte, arată ce a recurs la această măsură toc 1 mai pentru a aduce uşurări pieţei noastre economice. Ziarul d-lui Mihai Popovici, ministrul dejustiţie a şi anunţat azi acest fapt ca realizat. „Un conflict nou persistă deci în guvern care care putea duce la demisia d-lui Madgearu. In cursul zilei de azi a avut loc o lungă convorbire cu delegaţii noştri la Paris. Deasemeni s’au ţinut consfătuiri cu conducătorii Băncei Naţionale. Dacă în cele din urmă propunerile primului ministru triumfă, înseamnă că guver- I nul a deschis o luptă inutilă când se putea proceda altfel cu cercurile financiare străine din care iese înfrânt iar țara cu prestigiul prejudiciat. -----------••----------- I Vizitaţi noul local de bridge în I CAFENEAUA BELLE-VUE I care se deschide Duminică, 1 Oct. 1933 . GLASUL BUCOVINEI O privire în viitor Fiecare să fie interpretul viitorului său Care vrea să aibe siguranţa prezentului şi mai ales a viitorului său, fie în viaţa comercială, fie în cea privată, fie domn sau doamnă, să-şi procure cărţi de prezicere, după receptuil faimoasei prezicătoare Mile Lenormand din Paris, care în urma darului ei de prezicere avea bărbaţii şi femeile, cei mai proeminenţi, drept clienţi. Şi lui Napoleon Bonaparte i-a prezis progresul şi destinul. Cine trăieşte în nesiguranţă poate să-şi procure fără mijlocitori sfat şi siguranţă pe baza cărţilor soartei, cărora le sunt anexate instrucţia de întrebuinţare după limbi. Comenzi contra sumei de Lei 50 trimisă anticipat, sau 75 Lei ramburs, sunt a se trimite la: „Oraculum“, Cernăuţi, căsuţa poştală 8. Discreţiunea garantată: 1554? No. 4152 La „Metropole“ cântă cu orchestra sa excelentă favoritul tuturor Marcele llliinDliRUIIH-liMtl 15598 in atenția d-lui primar Tragedia din strada €. Negruzzi Am scris în repetite rânduri despre tragedia locuitorilor din strada C. Negruzzi. Aproape toate casele din strada C. Negruzzi au început să se dărâme. Ca într’un film grotesc, ferestrele ies din zid, uşile se desfac, sobele îşi arată interiorul de funingine—şi toate astea din cauză că neţinând seamă de cele mai elementare principii de construcţie, biroul tehnic a aprobat în anul 1929 clădirea unor imobile noui mai la deal de strada C. Negruzzi, deşi terenul era slab. De atunci, casele au început să lunece, mai aevea decât d. G. Baranai din naivitate în naivitate (ca să nu spunem altfel!) Dăunăzi, s’au prezentat la redacţie, cu lacrimi în ochi, d-nii I. Teodorovici, Ţiganiuc, Finkelstein, Nitoski, etc., istorisindu-ne calvarul lor. Până unde merge desinteresarea d-lui primar? Cititorii noştri nici nu vor bănui ce soluţie au aflat domnii de la Primărie pentru îndreptarea răului. După multă caznă, au găsit dumnealor de cuviinţă să-i poftească pe locuitorii din strada C. Negruzzi să se mute. Unde ? Pe maidane ? La azil ? Şi bieţii cetăţeni au atras în destule rânduri atenţia d-lui Primar asupra dezastrului. Au semnalat la timp primejdia, cerând să ce consolideze terenul. Aşi! D-l G. Baranaiu avea altă treabă: să-şi cosolideze situaţia în organizaţia locală Am vizitat strada“C. Negruzzi. Cărămizile se desprind. Casele sunt crăpate în două. Pretutindeni, jale. Domnule Primar, daţi mijloace nenorociţilor, să şi găsească din timp un adăpost. Terenuri sunt, după câte ştim. Şi fondurile, s’ar găsi şi ele. Iarna nu trebue să-i surprindă în panică şi mizerie pe cetăţenii, cari sunt desconsideraţi de mărimile d-lui Primar. ___Aşteptăm^ Elul sultă între oarele 11—12 şi 4—5. 15595 medicul director al Maternităţii, s’a reîntors 9 din Concediu şi comils 15600 B ' !■: ■■■■IllTMTM11 '■ Clinii Mm un 1 , jiniii sfiei immt ii $m Datorită bunăvoinţei d-lui director V. Burduhos şi cu concursul d-lui profesor Const. Botezat şi al d-lui bibliotecar Wichelm Stransky, am putut să extrag, din matricolele şcolare (Hauptkatalog) pe anii de studii 1863/4 — 1871/72 certificatele elevului Ciprian, pe atunci Golembiowski, fiul preotului „Heraklius“ şi chiar „Herakles“. Datele ce le putem culege din ele nu sunt lipsite de interes, fiind de natură a completa imaginea individualităţii lui, a omului, care ne preocupă tot atât de mult ca şi compozitorul. Vom spicui deci tot ce e mai caracteristic şi mai important. Şi mai întâiu ne opreşte atenţiunea data naşterii: 14*) Octomvrie 1853, nu 1854, cum ştiam până acum, încât astăzi Ciprian Porumbescu ar fi octogenar. E firesc apoi să ne intereseze cu deosebire notele la muzică (Gesang). Profesorul îi era Ştefan Nosievici, compozitorul marşului „Drum bun, toba bate“ şi al lui „Măi Tătare“ şi întemeietorul primei societăţi muzicale în Suceava. Mediile lui Ciprian la cântare sunt cele pe care le aşteptăm: „vorzügliche Leistung“, (numai odată „sehr befriedigende Leistungen“), din clasa I - III, apoi mereu „vorzüglich“ (cu singura excepţie a semestrului I din clasa VI, unde e „lebenswert“), in clasele VII şi VIII nota la muzică lipseşte : maestrul Nosievici murise, la 1869. Dar Nosievici preda şi matemeticile — şi s’ar putea ca mediile bune la materia aceasta să fi fost influenţate de simpatia profesorului pentru bunul cântăreţ: lebensewert, sehr befriedigend, befriedigend in jeder Hinsicht, recht befriedigende Leistungen. Totuşi, în clasele V şi VI, nu mai e decât, genügend“, la acelaşi Nosievici. Urmându-i acestuia la matematici profesorul Knaer, Golembiowiki cade, în clasa VII, chiar la „nicht genügend“, pentru a se avânta, ca repetent, de la „genügend“ la „lebenswert“, iar în sem. I al clasei Vili, la profesorul Karl von Mohr, chiar la „vorzüglich“ Cazul acesta de ridicare eroică din cădere tipic, repetându se şi la alta materii. In cursul inferior e elev mijlociu, — cu media „befriedigend“ — şi cu conduita ireproşabilă („tadelles“) şi „lăudabilă“ (lebenswert). Dar şi aice, la conduită, o cădere, în semestrul I a clasei IV: „nicht entsprechend“, cu menţiunea : „infolge erwiesener und eingestandener grober Verletzung der dem Katecheten Beide an schuldigen Achtung“. Tipicul conflict, la vârsta critica, cu catehetul, care preda şi limba română: „Atenţia“ (Aufmerksamkeit) lasă de dorit, dacă în clasa I-a era încă „teilnehmend“, în sem. II cetim „oft abgelenkt, meist teilnehmend“, iar din clasa II înainte „biswernen zerstreut“ şi „oft abgelenkt“. Noi, cei de astăzi, înţelegem încotro putea să fie îndreptată această atenţie „distrată“, „abătută“ a lui Ciprian şi înţelegem deci că şi sârguinţa nu putea fi decât „wechselnd“, „den Fähigkeiten nicht entsprechend“, „hinreichend“, apoi, în cursul superior, „ungleichmässig“ şi chiar „gering“ (nota cea mai rea), iar nota la conduită, în cursul superior numai „entsprechend“, ba chiar „minder entsprechend“, cu motivările : „wegen häufiger Ruhestörung“, „wegen willkürlichen Ausbleibens vom Unterricht“, „wegen Mangel an Pflichtgefühl“. Tot aşa înţelegem de ce în cur- *) Data e după stilul nou, deci 2 Octomvrie vechiu, când e chiar hramul Sf. Ciprian.