Glasul Bucovinei, ianuarie 1934 (Anul 17, nr. 4217-4238)

1934-01-14 / nr. 4226

Primele înfăptuiri ale Guvernului Naţional-Liberal Declaraţiile d-lui G. Tătărescu, preşed. Consiliului de miniştri D-l Gh. Tătărescu, preşedintele Consiliului de miniştri, a făcut ori reprezentanţilor presei, următoarele importante declaraţii: M. S. Regele a binevoit să-mi încredinţeze sarcina de a forma guvernul chemat să continue opera începută de către I. G. Duca. Îmi dau seama de toată greutatea acestei misiuni, pe care am primito sub imboldul unui îndoit simţământ. Un simţământ de pietate faţă de memoria şefului căzut jertfă datoriei şi un simţământ de încredere în puterea de muncă şi de creaţiune a partidului naţional-liberal. Alegerea d-lui Constantin I. C. Brătianu ca preşedinte al partidului are nu numai o semnificaţie politică vrednică de trecutul glorios al acestui partid. Dar ea constitue o chezăşie mai mult că partidul naţional liberal va şti şi astăzi ca şi în trecut să-şi îndeplinească chemarea şi să corespundă aşteptărilor Ţării. Continuitatea guvernării Guvernul pe care am onoarea să-l prezidez este continuarea guvernului Duca, cu programul elaborat de el, cu obiectivele fixate de el, şi cu năzuinţele şi idealurile care au pus în mişcare acţiunea de refacere şi de creaţiune începută de marele conducător dispărut în condiţiuni atât de tragice. La acest program se adaugă în plus o încordare de forţă şi un ritm mai accentuat în desfăşurarea muncii noastre, ambele impuse de evenimentele la cari am asistat şi de sguduirile prin care am trecut. Programul politicei noastre interne şi al politicei externe este programul I. G. Duca. Pacificarea socială şi destinderea politici înţelegem să desăvârşim executarea acestui program, într-o atmosferă de pacificare socială şi de destindere politică, în care vedem una din necesităţile esenţiale impuse de condiţiunile aspre în care ne găsim şi de interesele superioare ale Statului, înţelegem să facem o politică neşovăitoare pentru menţinerea ordinei, pentru înfrânarea aţâţărilor primejdioase şi anarhice, dar şi o politică de moderaţiune şi de conciliere pentru pacificarea spiritelor rătăcite, fiind convinşi că numai astfel se pot crea condiţiuni prielnice şi atmosfera trebuitoare pentru acţiunea constructivă, pe care ţara o reclamă şi o aşteaptă de la conducătorii ei. Călăuziţi de această preocupare, înţelegem să facem apel la toate conştiinţele pentru a ne ajuta în îndeplinirea grelei sarcini ce am primit, şi totdeodată suntem hotărâţi ca în raporturile noastre cu celelate partide politice să aducem nota de armonie şi de solidaritate şi de simţământul răspunderii impusă ca o îndatorire de înalt patriotism tuturor bunilor români. Staran de asediu Am introdus în câteva centre din ţară starea de asediu. Este o măsură vremelnică, care va înceta odată cu situaţia grea ce a reclamat-o , e un sacrificiu trecător pe care Guvernul îl cere tuturor în interesul obştesc. Ţin însă să declar de pe acum că introducând starea de asediu nu înţelegm să înăbuşim viaţa publică sau să paralizăm funcţionarea partidelor de ordine. Prin rigorile stării de asediu voim numai să împedicăm întronarea dictaturei forţei şi a violenţei şi anarhizarea ţării. Voim să apărăm dreptul la viaţă al Statului fără a suprima drepturile cetăţeneşti şi voim să apărăm ordinea fără a suprima libertatea. Prorogarea Corpurilor Legiuitoare Amânarea deschiderii Corpurilor Legiuitoare a fost o necesitate impusă de siuciumul prin care am trecut în ultimul timp. Sforţările Guvernului trebuesc concentrate exclusiv asupra măsurilor menite să normalizeze viaţa ţării şi să restabilească atmosfera de linişte şi de încredere tulburată de ultimele evenimente. Această amânare însă va fi compensată printr’o intensificare a activităţii legislative care se va desfăşura în cele mai prielnice şi mai rodnice condiţiuni. Primei© legi In primele şedinţe ale noului Parlament constituit, Guvernul va prezenta proectele de legi cu caracter urgent legat de opera de redresare economică şi financiară a ţării, înainte de buget, care va fi întocmit în spiritul şi în cadrul necesităţilor reale ale Ţării şi al programului financiar general al Guvernului, vom prezenta Parlamentului proiectele de legi privitoare la o serie de degrevări fiscale şi în acelaş timp proectul de lege pentru conversiunea datoriilor menit să soluţioneze definitiv una din problemele fundamentale de care este legată opera de restabilire a creditului şi de renaştere economică a ţării. Totdeodată Guvernul va depune proectul pentru desfiinţarea regiilor autonome inutile, proectele pentru reducerea numărului Camerelor de agricultură, de industrie şi de comerţ şi a Camerelor de muncă, precum şi proectele în legătură cu simplificarea şi normalizarea administraţiei generale şi locale. Proectul de lege pentru apărarea statului va fi de asemenea depus în primele zile după deschiderea Parlamentului. (Urmarea în pagina II-a) D-l G. TĂTĂRESCU Preşedintele Consiliului de miniştri