Glasul Bucovinei, iunie 1934 (Anul 17, nr. 4322-4343)

1934-06-01 / nr. 4322

Politica de continuitate S’a vorbit în ultimul timp de necesitatea ordonării ritmului politic în sensul de a asigura o continuitate, evident necesară bunului mers al Statului. Toată lumea a fost de acord în a recunoaşte imperativul continuităţii. Intr’adevăr s’a remarcat că numai stabilitatea în aplicaţiunea programelor poate asigura o fructuoasă valorificare a lor. Este necontestat că atâta timp cât oscilaţiunile vor fi prea mari şi prea repezi opera de reală înfăptuire este stânjenită şi periclitată. Sunt o serie de probleme, cari prin încăşi structura lor merită o strânsă legătură în desvoltarea şi tratarea diverselor etape. Astfel este problema apărării naţionale, a politicii externe şi în ultimul timp şi aceea a situaţiunii economico-financiare. Desigur că nu este nevoie să insistăm asupra acestor adevăruri. In condiţiunile actuale fiecare îşi dă perfect de bine seama că pregătirea noastră militară trebue să fie serios concepută şi organic desvoltată. Politica noastră externă trebue să păstreze aceiaşi lineară direcţie, orice deviaţiunefiind o gravă abatere dela interesele mari ale Statului. Aceiaşi organicitate este bine să fie păstrată în domeniul organizării economice şi financiare, pentru că numai ea poate asigura încrederea şi normala activitate economică şi financiară. Or, toate aceste elementare condiţiuni de bună funcţionare nu pot fi realizate decât prin realizarea continuităţii. Este vorba deci de aplicaţiunea, fără hiaturi, a programului de guvernământ. Lucrul a fost verificat în numeroase ocazii şi el nu mai constituie pentru nimeni un mister. Dimpotrivă conştiinţa acestui postulat este vie în judecata tuturor. Noi am subliniat în dese rânduri acest fapt cu atât mai mult cu cât el descinde dintr’o normă de- mocrată. Intr’adevăr concepţia democrată a Statului consideră ca o necesitate raportul de încredere între masele populare şi guvern, şi ca o consecinţă stabileşte necesitatea ca planul de realizări practice — pe baza căruia s-a obţinut această încredere—să fie dus până la capăt. Guvernul naţional-liberal a înţeles de la început acest lucru şi a exemplificat voinţa lui de a garanta continuitatea în administraţie, prin modificarea respectivă a legii administrative. Aceeaşi atitudine a păstrat-o şi în diferitele domenii de activitate ale Statului unde s’a menţinut ceea ce era bun şi s’a înlăturat ceea ce se dovedise pernicios. Convins de aceste comandamente democrate guvernul naţional-liberal va căuta să închege din ce în ce mai puternic edificiul de refacere a ţării atât de grav compromis de criza economică şi morală. Continuitatea va asigura îndeplinirea acestei opere de mare interes naţioal. ---------------•--------------- Sesiunea extraordinară a Parlamentului M. S. Regele asemnat următorul decret care apărut în „Monitorul Oficial“ de Miercuri: Carol al ll-lea Prin graţia lui Dumnezeu şi voinţa Naţională Rege al României. La toţi de faţă şi viitori, sănătate. Asupra raportului Preşedintelui Consiliului Nostru de Miniştri sub No. 2476 din 1934. Văzând jurnalul Consiliului de Miniştri No. 932 din 29 Mai 1934. In virtutea art. 90 din Constituţie; Am decretat şi decretăm: Art. 1 — Adunările legiuitoare sunt convocate în sesiunea extraordinară a anului 1934—1935 pentru ziua de 14 Iunie curent. Art. 2 — Preşedintele Consiliului Nostru de Miniştri este însărcinat cu executarea acestui decret. Dat în Bucureşti la 29 Mai 1934. CAROL Preşedintele Cosiliului de miniştri Gh. Tătărescu ------------••------------ Consfătuirea de la Ministerul de Interne In vederea întocmirei programului serbărilor, ce vor avea loc în ziua de 8 iunie a. c., a avut loc Mărfi la Ministerul de Interne, o consfătuire prezidată de d-l ministru I. Inculeț, la care au participat d-nii: D. Iuca, subsecretar de stat la Interne, Sergiu Dimitriu, secretar general, col. T. Stănescu, directorul general al Siguranței generale, Pârâianu, comandantul jandarmeriei, Gabriel Marinescu, prefectul poliției Capitalei. Consfătuirea a durat până la orele 2 p. m. 300 de case distruse de flăcări Un incendiu a nimicit complect în noaptea de 28 spre 28 ort. satul Surampalli, situat în apropiere de Bezwada (Bombay). Au ars 300 de case, iar 13 persoane au pierit în flăcări. Bugetul Ministerului Apărării Naţionale Marţi la ora 8, d-1 prim-ministru Gh. Tătărescu a lucrat la departamentul războiului cu d-1 Victor Slăvescu, ministrul finanţelor, general Uică, ministrul apărării naţionale şi general Paul Angelescu, ministrul armamentului, în vederea punerii la punct a bugetului și în special a capitolului armamentului la care se vor aloca sumele necesare înzestrării armatei. ------------•------------- întrevederile d-lui N. Titulescu Miercuri dimineaţă d. Titulescu a făcut o vizită d-lui Barthou. D-1 Barthou a mai primit pe d. Beck, ministrul afacerilor străine al Poloniei, iar după aceia a participat la dejunul oferit mai multor delegaţi de către d-l Avend, secretarul general al Societăţii Naţiunilor. D-l Titulescu, ministrul afacerilor străine al României, a avut în cursul zilei de ori întrevederi cu d-nii: Barthou, ministrul de externe al Franţei; Hymans, ministrul de externe al Belgiei; John Simon, ministrul de externe al Marii Britanii; Norman Davis, primul delegat al Statelor Unite la conferinţa dezarmării Kraess, ministrul de externe al Olandei; Litvinov, comisarul poporului pentru afacerile externe; Avend, secretarul general al Socie- tăţii Naţiunilor; Henderson, preşedintele conferinţei dezarmării şi Madariaga, primul delegat al Spaniei. ... ■«»■■■.. S’au amânat examenele particulare pentru cl. VII şi VIII Ministerul Instrucţiunii ne comunică următoarele : Având în vedere că noua programă analitică a liceului pentru clasele VH-a şi VIH-a, nu a putut fi alcătuită până acum se aduce la cunoştinţă Direcţiunii tuturor şcoalelor secundare precum şi părinţilor elevilor că examenele particulare pentru cl. VlI-a după noua programă nu se mai pot ţine anul acesta. In consecinţă toate aprobările date de Minister pentru clasa Vl-a după noua programă rămân anulate. Cutremur puternic in Grecia In localitatea Pyrgos s’a simţit alaltăieri un cutremur puternic, care a pricinuit pagube mari. Numeroase case s’au ales cu crăpături, astfel că unele au trebuit să fie evacuate. In unele sate învecinate s’au prăbuşit numeroase case. Locuitorii refuză să se întoarcă în casele lor, fiindu le teamă de alte cutremure. —-------------mm Numire de membri de onoare Consiliul comunal din Cupca, judeţul Storojineţ, a numit în şedinţa din 295 ort, cu unanimitate de voturi pentru binefacerile aduse comunei Cupca, membri onorari pe d-nii : Dr. Aurel Morariu deputat, Ştefan Tomovici senator, Artur Apáti, prefect de judeţ, Mihai Pop primpretor.