Glasul Bucovinei, noiembrie 1934 (Anul 17, nr. 4429-4449)

1934-11-01 / nr. 4429

Occidentalizarea utilajului naţional Trăim o epocă de răspântii decisive. Relaţiile între popoare şi ţări au atins o promptitudine de informaţie care exclud orice posibilitate de tăinuire a realităţilor. Satele lui Potemkin au devenit azi literalmente o imposibilitate în faţa mijloacelor multiple de informare. Pe de altă parte tensiunea între popoare a atins un grad de luciditate care nu mai îngăduie nici iluzie de patriarhal farmente. Lupta de afirmare a misiunii ascunde sub cutele ei ademenitoare o altă luptă mai meschină, dar poate şi mai tragică: lupta pentru viaţă. Azi toate ţările nu îşi justifică dreptul la viaţă decât prin civilizaţia de care dispun, iar civilizaţia nu e o simplă paradă de forme şi artificii ci e manifestarea multiplă şi concretă a forţei. Nu clădim şcoale şi alte instituţii, nu reparăm şosele şi liniile ferate de dragul încântării ochilor, ci toate aceste au la bază un postulat mai urgent: obţinerea mijloacelor de luptă pentru existenţă. In faţa acestei imperioase realităţi, demagogia guvernelor precedente, a lansat programe peste programe şi proecte mai mult sau mai puţin utopice şi dezastruoase. Şi în vremea ultimilor 5 ani de aventuri politice, în timp ce anarhia morală se întindea din ce în ce mai mult, bruma de realizări de după război se ruina încetul cu încetul redând ţării noastre aspectul balcanic din secolul trecut. In loc să pietruiască şoselele şi să se înzestreze ţara cu armament, miruiţii urnelor electorale visau un stat de iţari şi pare mălăeţe, în timp ce ţăranul real se împotmolea din ce în ce mai mult în iţele datoriilor necontrolate şi a impozitelor exorbitante şi haotice. Dar guvernul actual odată ajuns la putere a restabilit ordinea şi liniştea morală şi în atmosfera aceasta de calm s-a început, fără vâlvă şi focuri de artificii, opera de refacere a avuţiei naţionale. Pentru prima dată am început prin propriile noastre eforturi să avem şosele ca lumea şi clădirile şcolare au început să fie scoase din starea de paragină în care se găseau, dar mai presus de toate prin împrumutul intern s’a început o operă de înzestrare a armatei. In felul acesta în scurtă vreme aspectul ţării noastre se va ridica la nivelul ţărilor din apus şi atunci orice încercare aventuroasă va fi paralizată de marea încredere a poporului în forțele lui creatoare. SERVICIUL DE NOAPTE LA FARMACII Miercuri au serviciu de noapte următoarele farmacii Pitsch, str. Isopescu 10, Fair, str. Română 23, Dr. Branowitzer, Piața Ghica*Vodă. Numire de membrii de onoare Consiliul comunal din comuna Vicovul de sus, în frunte cu primarul Dr. Dobâca Gheorghe, având în vedere meritele deosebite şi neprecupeţite atât pentru neamul românesc cât şi pentru comuna Vicovul de sus, Lau numit pe cel mai scump fiu al lor Dr. Iancu Nistor Ministrul Muncii, membru de onoare în ședința festivă a consiliului comunal ținută în 18 August 1934. D-sa este primul membru de onoare în această comună. Pruti Mini MinMici Consiliul de miniştri de Luni seara Luni după amiază, membrii guvernului s’au întrunit în consiliu, sub preşedinţia d-lui G. Tântărescu. După consiliu s’a dat presei un comunicat. D. prim ministru a expus pocctele de înzestrare a armatei, elaborate împreună cu d. ministru al apărării naţionale. Consiliul a aprobat proectele şi a autorizat ministerul de finanţe să constitue pe cale de decret fondurile extraordinare de înzestrarea armatei, cari fonduri vor fi alimentate din venituri fixe ce se vor defalca din bugetul ordinar şi alte venituri extraordinare. D. prim ministru comunică apoi legile ce vor fi anunțate prin mesagiul regal, de deschiderea Corpurilor legiuitoare. Desfiinţarea administraţiilor regionale vamale S-a semnat decretul şi jurnalul consiliului pe miniştri prin care pe ziua de 1 Noembrie se desfiinţează actualele administraţii regionale vamale. Actualii administratori vamali vor fi trecuţi în centrala ministerului de finanţe cu gradul de inspectori generali vamali. Atribuţiile lor se vor stabili ulterior printr’o decizie ministerială. In ceia ce priveşte funcţionarii acestor administraţii ei vor fi trecuţi la vămile unde se simte nevoie de personal. ------------•------------- Conferinţa guvernatorilor băncilor de emisiune din Mica înţelegere Luni seară a avut loc la Banca Naţională prima conferinţă a guvernatorilor băncilor de emisiune din Mica înţelegere. Dl Gr. Dimitrescu, guvernatorul Băncii Naţionale a făcut un larg expozeu asupra situaţiei noastre monetare şi aceea a comerţului nostru exterior. In cursul zilei de azi cei trei guvernatori vor pleca să viziteze Valea Prahovei, apoi la Sinaia, unde au fost invitaţi la dejun de Suveran. ------------•------------- Anglia sporeşte bugetul ministerului de războiu l Chamberlain, a declarat că guvernul va face toate sforţările pentru a se ajunge la o înţelegere internaţională în chestiunea dezarmărilor. Totuşi Anglia nu poate să nu ia toate măsurile pentru apărarea în cazul unui eventual atac. De aceea bugetul ministerului de războiu va fi sporit, iar armata reorganizata. Un proect de lege pentru responsabilitatea ministerială Dl Victor Antonescu lucrează actualmente la proectul pentru stabilirea responsabilităţii ministeriale. De sa a pus luni în curent pe d. G. Tătărescu, preşedintele consiliului de miniştri, cu principiile cari vor sta la baza acestui proiect. Proectul este menit să umple anumite lacune ale legii actuale şi urmăreşte sancţionarea miniştrilor ce s-au făcut culpabili în timpul funcţiunii. Procedura va fi cât mai rapidă şi mai eficace. Coivalssceita I. P. S. S. HitropoliiilDl Cancelaria mitropolitană ne anunţă că I. PS S. Sa Mitropolitul Nectarie se află în stare de convalescenţă şi sosirea sa în ţară este aşteptată pa mijlocul lunei Noembrie a. c. Examenul de capacitate pentru profesorii secundari Ministerul Instrucţiunii a stabilit în principiu ţinerea unui examen de capacitate pentru profesorii secundari la care se vor prezenta licenţiaţii care îndeplinesc condiţiile cerute de lege. Examenul se ţine între 15 Ianuarie—15 Februarie 1935. In legătură cu acest examen a fost întocmit un regulament care urmează să fie aprobat de d. ministru. Mişcarea din Asturii a fost comunistă ? „Petit Parisien“ publică un articol în care constată că socialiştii vor suferi toate consecinţele rebeliunii din Spania. Ziarul încearcă mai departe să pătrundă „misterul apăsător al tragicei drame care s-a jucat în Asturii“. El crede că la acţiunea revoluţionară au cooperat şi elemente din străinătate. In toată Spania nu sunt mai mult de 5000 comunişti. Cu toate acestea, mişcarea din Asturii a fost net comunistă. Comuniştii libertari de la confederaţia naţională a muncii au fost obligaţi să participe la revoluţie, fără entusiasm şi fără încredere. Cuvântul comunist nu are nici un sens în Spania, o ţară individualistă până la ferocitate. Cine a trecut armele de precizie prin contrabandă ? Nu se ştie, dar guvernul îşi dă toate silinţele să afle. •• VITRINA CÂRTII (Librăria „Glasul Bucovinei“) Ionel Teodoreanu: Crăciunul de la Silivestri. Mircea Eliade: Lumina ce se stinge. Luigi Pirandello: Răposatul Matei Pascal. N. Crevedia: Antologia epigramei româneşti. Al. Stamatiad: Mărgăritare negre. Boden Pavel : Cercetaşii. N. Crevedia: Dragoste cu termen redus. Papini: Viata lui Isus. C. Stere: Nostalgii. Sidonia Drăguşanu: Intr’o gară mică. An. Maurois : Instinctul fericiri. Izvodiri, Anul I, No. 1. Sept.—Oct. 1934.