Glasul Bucovinei, mai 1935 (Anul 18, nr. 4549-4568)

1935-05-03 / nr. 4549

Pig. 2 Palas Maritim „Neptun" Eforia Plate. (Situat 50 metri de faleză) Confort ultra modern Ascensor, apă curentă, baie, telefon. 90 camere cu vederea la mare Restaurant (Pensiune) de primul rang. Iunie și Septembrie preturi reduse. — Concesionar ALBU & DOBRESCU. Telefon 3.58/12. Restaurant Mircea cel Mare, Bd. Elisabeta 2, 1333 Ziua de 1 Mai în ţară Ministerul de interne comunică: ziua de 1 Mai a decurs în deplină ordine în Întreaga ţară. Nicăeri nu s’a înregistrat vreun incident. La întrunirile organizate s’a văzut o participare slabă. In Capitală, la întrunirea social-democraţilor şi confederaţiei generale a muncii au participat 1000 persoane. La întrunirea socialiştilor unitari, unde a luat cuvântul şi d. Bujor, au asistat 500, în pădurea Pasărea, unde a fost o serbare a muncitorilor de la sindicatele ceferiste 900 persoane. La Bacău, la întrunirea soc.-dem. 300 asistenţi, la Piatra-Neamţ, la aceiaş organizaţie, 300. La întrunirea minerilor de la Comăneşti au participat 60, la Turnu-Severin, la întrunirea sindicatelor ceferiste au participat 35 persoane. La Cernăuţi, la întrunirea soc dem, au asistat 1000 de persoane . În studenţi cuzişti au încercat să o tulbure, dar au fost evacuaţi la întrunirea sindicatului naţionalist .Scutul muncii au asistat 800 persoane. La Paşcani (Rădăuţi) şi Câmpulung (Bucovina) s-au ţinut deasemenea întruniri ale muncitorilor ceferişti. La Reşiţa, a avut loc o întrunire la care a luat cuvântul şi dl Eftimie Gherman, fost deputat soc. dem., participând 5000 persoane. La Timişoara, la fabrica de bere, 500 persoane; la întrunirea soc. dem. din Arad 400, iar la a celor din Oradea 200 participanţi; tot la Oradea, sindicatele naţionaliste au întrunit 400 de asistenţi. La Anina 250, la Cluj 300, la Braşov muncitorii Astrei în număr de 300, la Diciosânmartin 200, la Petrila 250 (întrunirea lucrătorilor minieri), la Petroşani 500, la Satu-Mare soc. dem. 600, la Baia-Mare, întrunirea muncitorească a avut 600 participanţi, la Baia Sprie 200. La Sft. Gheorghe, au fost două întruniri soc. democrate, cu 130 muncitori ; la Roşia Montană au asistat 100, la Zlatna 100 mineri, la Mediaş 50 soc. dem., la Lupeni 600 mineri, la Constanţa 50 soc. dem., la Brăila 400, la Hunedoara 400 participanţi. Serviciul de ordine în întreaga ţară a fost condus personal de dl Titeanu, subsecretar de stat la interne, care a lucrat la siguranţa generală cu dir. gen. Stăncescu şi prefectul poliţiei, d. col. Marinescu. 0 expoziţie a teatruui românesc la Praga Institutul româno-cehoslovac a organizat la Praga în muzeul de arte şi meserii o expoziţie a teatrului românesc. Această expoziţie se va deschide în după amaza zilei de 9 Mai şi se va închide pe ziua de 26 Mai. Expoziţia aceasta va fi sub protectoratul d lor Titulescu, Beneş, Krcmar, ministrul de instrucţie cehoslovac, Lapedatu, ministrul cultelor român, Emandi, ministrul României la Praga şi Jan Seba, ministrul Cehoslovaciei la Bucureşti. de tot FELUL SEMINŢE încolţirea şi soiurile sunt garantate numai la Coloniale SCHWARZ Strada I. G. DUCA 4 (fostă Templului) 1922 OLAȘUL BUCOVINĂ 1 Mai La Moscova Moscova 2V (Rador). La parada militară de azi au defilat 30.000 de oameni şi au evoluat 750 de avioane. Defilarea trupelor a ţinut 2 ore şi jumătate, după care a urmat defilarea diferitelor organizaţii civile sovietice. Revista militară a avut loc în faţa mausoleului lui Lenin. La Paris Ziua de 1 Mai a început la Paris în linişte. Serviciile publice şi de circulaţie au funcţionat normal. In construcţiile muncitoreşti s’a încetat lucrul. Guvernul a interzis orice fel de manifestaţii şi în special cea proectată de comunişti în pădurea de Vincenne. Până la ora 18 nu s-a semnalat nici un fel de incident. Câteva meetinguri organizate de manifestanţi au fost împrăştiate de poliţie fără nici o greutate. La Londra Cu ocazia zilei de 1 Mai muncitorii au organizat o mare manifestaţie în Hyde Park, parcurgând drumurile lui vreo 25 de cortegii. Nu s’a semnalat nici un incident. La Stokholm La întrunirea socialistă de aici a luat cuvântul primul ministru Hanson, spunând că Suedia nu se va lăsa târîtă într’o cursă a înarmărilor, declarând că pentru ţările mici, sistemul de organizare pacifică este absolut necesar. In Germania Sărbătoarea muncii în Germania a fost celebrată prin manifestaţii populare, care au început la Lustgarten, unde 200.000 de tineri naţional socialişti au ascultat discursurile lui Baldur von Sirach, şeful tineretului hitlerist, Göbbels şi Hitler, la Tempelhof, în faţa unei mulţimi de peste un milion de muncitori şi funcţionari, au ţinut înflăcărate cuvântări, împărţind şi premii naţionale pentru film, care a fost luat de artista Leni Riefenthal, şi pentru literatură, decernat scriitorului Eberhard Wolfgang Moeller. S-a anunţat şi înfiinţarea de teatre populare în toate oraşele mai importante ale Reichului. La Viena Poliţia a făcut mai multe descinderi la agitatori comunişti. S’au făcut peste 500 de arestări, in urma unei bombe puse în faţa unui comisariat de poliţie, s’au făcut percheziţii şi s’a stabilit de anchetă că atentatul ar fi fost pus la cale de către comunişti. A fost rănit un înalt funcţionar al cancelarului Austriei, un poliţist şi două fete. Au mai fost arestaţi câţiva comunişti, cari încercau să plece la Bratislava, pentru a asista la manifestaţiile de acolo. Au fost arestaţi şi câţiva naţional-socialişti. La New-York Aici au defilat cortegii deosebite, de 100.000 socialişti şi 50.000 comunişti. La Madrid Serbările de 1 Mai au decurs relativ în linişte. La Azualcolar s’a produs o mică încăerare între un grup de focişti şi socialişti. S’au tras focuri de revover, fiind omorîţi un fascist şi răniţi trei antifascişti. In apropriere de San Paolo un automobil în mare viteză neascultând de semnalele poliţiştilor, aceştia au deschis foc asupra lui, împuşcând o persoana. Gura humorului. — (Constituirea Comitetului Comunităţii evreeşti). Duminică la 28 Aprilie a. c. s-a constituit sub conducerea d-lui prim pretor Nossek şi sub preşedinţia de vârstă a d-lui Leiser Kissmann, consiliul Comunităţii, care a avut următorul rezultat: Ca Preşedinte a fost ales cu unanimitate de voturi marele industriaş dl Feiwel Laufer, ca vicepreşedinte d-l Iacob Apter iar în consiliu au fost aleşi d-nii Elias Ellenbogen, Dr. Karl Scheuermann şi Leiser Kismann. NIi. 4549 ex-RS&Ui* trm O sută de ani de la naşterea lui loan Creangă Peste doi ani, în Martie 1937, se împlinesc 100 de ani de la naşterea lui loan Creangă. Pentru ca acest eveniment să nu fie trecut cu vederea, reprezentanţii vieţii culturale din jud. Neamţ au hotărît ca centenarul naşterii acestui viguros scriitor al poporului să fie sărbătorit cu fastul cuvenit. Intre altele, s’a hotărît să se ridice şi un monument care să imortalizeze chipul marelui prozator în satul lui, Humuleşti, aşa de mult iubit de el şi frumos descris în „Amintiri din copilărie“. Apoi să se răscumpere casa în care şi-a petrecut copilăria, pentru a se organiza în ea muzeul I. Creangă şi o bibliotecă. La Piatra Neamţ s-a şi înfiinţat, pe lângă prefectura judeţului, un Comitet al monumentului Ioan Creangă pus sub preşedinţia LP.S. S. Mitropolitul Nicodem al Moldovei, a cărui acţiune e sprijinită de un comitet de onoare, cuprinzând o seamă de personalități. Cutremure de pământ in Capitali Bucureşti 2V (Rador). Eri s’au înregistrat în Capitală două uşoare cutremure de pământ, primul dimineaţa la ora 6:33, iar al doilea la prânz, ora 12*28. Epicentrul s’ar găsi probabil în Armenia sau Georgia. -----------a al Mimi puris adăpostim însor sitistrii Călăraşi 2V (Rador). Autorităţile au luat măsuri pentru adăpostirea şi ajutorarea locuitorilor comunei Petroiu din acest judeţ, căzuţi victimele groaznicului incendiu, care în prima zi de Paşti a distrus mai multe zeci de case. 15 avioane pa săptămână Autorităţile britanice ştiu de mult că Germania construeşte avioane de război cu o cadenţă de 15 avioane pe săptămână. Se află astăzi aici că în afară de acestea, Reichul mai construeşte pe fiecare săptămână câte 9 puternice avioane de comerţ, transformabile in avioane de bombardament. Uzinele „Junkers“ construesc 3 avioane trimotoare pe săptămână, uzinele „Heinkel“ alte trei avioane trimotoare. Toate aceste avioane au o viteză medie de peste 300 km. pe oră și pot transporta căte două tone de bombe. ATENȚIUNE ! Prăvălia Cooperativei de Consum şi desfacere în comun „Meseriaşul Român“ Cernăuţi, str. Petrovici Nr. 7, Cernăuţi Suntem aprovizionaţi cu toate mărfurile de băcănie — de prima calitate cu preţuri de concurenţă — Serviciu promt şi oculant —Marfa se trimite imediat la domiciliu — Noua Prăvălie este aprovizionată şi cu toate produsele C. A. M. Are şi desfacere de băuturi spirtoase, bere şi vinuri de prima calitate. Dispune de un foarte bine îngrijit local de dejun. ! încercaţi şi Vă veţi convinge ! ! Cooperativa „MESERIAŞUL ROMÂN" din Cernăuţi 17345 ESTE DESCHISĂ IN