Glasul Bucovinei, septembrie 1935 (Anul 18, nr. 4634-4654)

1935-09-01 / nr. 4634

No. 4634 jjriniirniraiaiMiMiwiMBMWM ——■wwMMWMMWiMriiiaBWWJiiffillÜhitiyBll Şi anul acesta se organizează o săptămână a fructelor Dispoziţiile ministerului de domenii date serviciilor agricole Urmare hotărîrii luată anul trecut de ministerul domeniilor, ca în fiecare an să se facă în toată ţara o manifestaţie cu caracter economic-social sub denumirea de „săptămâna fructelor", care să aibă ca scop principal, o cât mai întinsă şi susţinută propagandă pentru mărirea consumului intern de fructe, a decis ca şi în toamna aceasta să se întreprindă o asemenea acţiune. Săptămâna fructelor, sărbătoarea de toamnă care trebue să intre în tradiţia poporului nostru, se va desfăşura în toată ţara, urmând a se organiza în fiecare capitală de judeţ, începând cu ziua de 14 Septembrie — înălţarea Sfintei Cruci—Cristovul viilor şi până la 21 Septembrie. Comisiile de propagenda Circulara dă apoi indicaţii cum să fie unite toate forţele creatoare, toţi reprezentanţii autorităţilor, precum şi personalităţile de frunte ale judeţului, astfel ca fiecare să contribue la atingerea scopului urmărit, adică la mărirea consumaţiunii şi trezirea unui cât mai mare interes în masa cetăţenilor ţării, atât pentru produsele viei cât şi ale pomiculturii. Expoziţiile de fructe Expoziţiile de fructe, struguri, must dulce şi eventual sterilizat, este acţiunea de bază a săptămânii fructelor. Ea trebue organizată într-unul din localurile publice, situată astfel ca să fie cât mai accesibilă tuturor locuitorilor. Ea trebue să dureze toată săptămână. Inaugurarea ei se va face în ziua de 14 Septembrie. Materialul expus va consta din produse pomicole, viticole, horticole, literatură de specialitate, material săditor, material fitopatologic şi ca anexe produse apicole, apoi fişe, desene, fotografii şi tablouri. Produsele viticole, pomicole, apicole, etc., se vor procura numai de la producătorii din judeţul respectiv. In localul expoziţiei şi în curtea sa, ar fi de dorit să se construiască mese şi bănci, pentru ca vizitatorii să poată gusta fructele văzute ca mostre în standurile expoziţiei. In acest scop se vor lua măsuri ca să se orânduească în localul expoziţiei şi un compartiment aparte pentru vânzarea fructelor. Vânzarea urmează să se facă şi în câteva chioşcuri special amenajate în centrele mai animate ale oraşului. Localul expoziţiei ar putea servi după închiderea ei, ca staţiune de cură de struguri, unde producătorii vor avea posibilitatea să-şi desfacă produsele direct la consumatori, oferind adverse. In dreapta şi în stânga avem camarazi disponibili. Să mai credem în vreun ideal? Nu, noi nu mai credem în aşa zisele idealuri fiindcă idealul nostru şi-a coborît zările la nivelul orizontului care ne înconjoară şi care, prea strâmt fiind, trebue spart cu întreg preţul pregătirii şi al răbdării. Noi suntem noui robinsoni. După marele naufragiu, ne-am ales cu o brumă de pregătire despre care mărturisesc hârtiile cu ştampile şi iscălituri. Dispunem poate şi de acele câteva arme de cari se folosea minunatul Crusoe al copilăriei noastre. Dar pe când târnăcopul lui lovea stânca bună şi pe când sapa lui săpa sol productiv, noi, suferind de supraproducţie, nu avem voe să ne bucurăm din plin de datoriile vieţii, nu mai putem ţine pas cu viaţa. Singurătatea creşte din ce în ce mai penibilă împrejur şi nu ne rămâne decât mersul pe proprie socoteală şi către pragurile vieţii primitive, sau mersul în turmă către completa renunţare la tine însuţi. In amândouă cazurile orizontul îngust şi disponibilitatea trebue învinse. Pe când însă spiritul turmei cere subordonare cu riscul chiar de a nu te putea contopi complet cu personalitatea conducătorului şi deci cu riscul de a nu cunoaşte ţinta către care mergi, aventura lui Robinson te învaţă retranşarea în fondurile cele mai autentice ale sufletului şi participarea cea mai completă la realitate. Tr. Chelariu GLASUL BUCOVINEI astfel putinţa estinătăţii şi în consecinţă a unui consum ridicat, atât de necesar pentru sănătatea publică. Conferinţe In cadrul acţiunei, veţi mai organiza conferinţe demonstrative, în care să se vorbească despre: Importanţa alimentaţiei cu fructe, conservarea fructelor pentru iarnă; transformarea lor în must dulce sterilizat; măsuri de propagandă pentru desvoltarea pomicală ; chestiunea atât de importantă a ambalajelor. Pentru vizitarea expoziţiei nu se admite perceperea nici unui fel de taxe. O comisiune de apreciere şi premiere, formată din sânul comitetului organizator, va desemna pe expozanţii merituoşi, spre a fi încurajaţi şi recompensaţi. Recompensa va consta şi în acordarea de diplome emise de comitetul de organizare. După terminarea săptămânii fructelor, se va înainta ministerului, o dare de seamă amănunţită, cu date statistice, fotografii şi cu arătarea rezultatului material şi moral al acestei acţiuni, trimiţându-se şi o listă de toţi acei care au dat concurs efectiv şi au contribuit cu muncă şi devotament la organizarea şi reuşita săptămânii fructelor, pentru ca ministerul să le poată mulțumi în chip deosebit. --------------•--------------- Premii Familiile funcţionarilor căilor ferate franceze părăsesc Abisinia Addis Abeba, 29 (Rador). — Directorul căii ferate franceze care leagă capitala Abisiniei cu portul Djibuti a ordonat tuturor funcţionarilor feroviari de pe această linie să-şi trimeată până cel mai târziu Duminică sofiile și copiii la Djibuti. --------- -------•£. — Soţia unui medic slăbeşte cu 13 kgr. Şi ne spune ce a făcut o metodă simplă: la îndemâna tuturor Sofia unui medic din Londra cântărea cu 13 kgr, prea mult pentru înălţimea şi vârsta ei. Cum a scăpat ea de această massă de grăsime, atât de disgrafioasă, atât de periculoasă ? Ea a luat Sels Kruschen ! Citiţi scrisoarea ei: — „Am început să mă îngraş uimitor de repede până am ajuns să cântăresc cu 16 kgr, mai mult decât trebuia să am la vârsta şi înălţimea mea. Acum zece săptămâni, am început să iau o linguriţă de Sels Kruschen în fiecare dimineaţă, într’un pahar cu apă caldă, conform indicaţiunilor. Rezultatul a fost că am slăbit cu şase kgr. (fără a schimba regimul). Mai mult, mă simt cu cel puţin zece ani mai tânără, mă simt atât de bine cum nu m’am simţit de vro 20 de ani. Am convins câteva din prietenele mele de a lua Sels Kruschen, ceea ce n’a fost atât de greu, când au văzut la mine efectele minunate ale acestui preparat“. (D-na R. R., Londra, W. J.). Trei luni mai târziu, soţia acestui medic fu în măsură de a ne comunica rezultatele şi mai îmbucurătoare. Ea ne-a scris : „Am slăbit în total cu 13 kgr. şi am acum geutatea normală pentru vârsta şi înălţimea mea. Am 1.70 înălţime şi cântăresc 70 kgr., înainte cântăream 83 kgr.“ — (D-na R. R., Londra W. J.). Cele şase săruri minerale din Kruschen ajută organele interne să elimine silnic materiile nefolositoare şi toxice care otrăvesc organismul. Apoi încetul cu încetul, massele de grăsime dispar, încet — e drept — dar sigur. Sels Kruschen se vând în mai mult de 120 ţări şi se pot obţine acum şi în România la toate farmaciile şi drogheriile cu preţul de 95 lei flaconul. R652 sută efecte cu dobândă fixă şi 8,3 la sută diferite acţiuni şi participaţiuni la societăţi de asigurare în 9 ţări din Europa. La asigurările colective (în comun cu Metropolitan Life Insurance Company New-York) sunt asiguraţi 45.947 amploiaţi şi lucrători pe un capital total de cam 2,8 miliarde lei (2.769.228.000). Adunarea generală a hotărât distribuirea unui dividend de 5 la sută din capitalul de acţiuni (ca în anul trecut) însumând un total de 5.128.200 lei; din excedentul anual s-au vărsat rezervelor de capital alte 8,974 350 lei şi suma de 4.798.636 lei a fost reportată pentru anul următor. K641 Ştiri economice Societatea de asigurare pe viaţă „Phoenix“ din Viena Zilele trecute a avut loc la Viena adunarea generală din acest an a societăţii de asigurare pe viaţă „Phoenix“. Raportul de gestiune dat publicităţii constituie ca dovadă elocventă a forţei ce o are ideia de asigurare, demonstrând totodată progresul impunător al societăţii „Phoenix“ şi în anul expirat, aceasta în ciuda crizei economice din toate ţările. Societatea a fost în măsură nu numai de a menţine enorma ei rază de acţiune, care cuprinde nu mai puţin de 23 ţări în trei continente diferite, ci a putut mări chiar câmpul ei de activitate Investiţiunile soc. „Phoenix“ în acest an au fost considerabil mărite, numărul imobilelor proprietatea societăţii urcăndu-se la 179 imobile în 13 ţări diferite. Asupra adunării generale societatea face următoarele comunicări: Situaţia asigurărilor angajate de sec „Phoenix“ cuprinde la finele 1934 un număr de 888.916 poliţe în 23 ţări din Europa şi Orientul apropiat. Aceste poliţe reprezintă în total un capital asigurat de peste 75,5 miliarde lei (75,482.716.825) şi 0,1 miliard de Lei (137.786.119) rentă anuală. Din titlul de prime societatea a incasat în anul expirat suma de 3.9 miliarde lei (3,905.374.813); venitul plasamentelor de capital a atins suma de 0.9 miliarde lei (927.826.764) Societatea a lichidat asiguraţilor şi urmaşilor acestora 2.1 miliarde lei (2.116.342.114) ca impozite şi dări s’a plătit suma de 0.2 miliarde lei (211.305.481) şi pentru scopuri caritabile s’a cheltuit suma de 6,008.379 lei. Garanţiile societăţii printr’o nouă dotaţiune de 2.1 miliarde lei (2,117.019.396) au fos mărite la suma de 17.9 miliarde lei (17,923.744.897). Societatea „Phoenix“ posedă în 13 țări diferite un total de 156 imobile şi terenuri proprii având la finele anului 1934 o valoare de 2.7 miliarde lei (2,663.527.080). Societatea are în vigoare 508 împrumuturi ipotecare cu un capital total de 1.1 miliarde lei (1,156.375.228). Împrumuturile acordate asupra poliţelor proprii însumează 1.7 miliarde lei (1,686.935.775). Hârtiile de valoare proprietatea societăţii au o valoare înregistrată de 8.6 miliarde lei (8,627.220,860) dintre cari 91.7 la ---------------•--------------- Pag. 3 Buletin intern * D. Ion Inculeţ, ministrul internelor pleacă în Basarabia, unde va rămâne 4—5 zile. D-sa va inspecta câteva judeţe, cu scopul de a rezolva nevoile locale. * Braşov. — In sala casinei române a fost sărbătorit ieri d. Alex. Lapedatu, min. cultelor, de către organizaţiile liberale din Ardeal. * Min. afacerilor străine al României nu are nici un amestec în expulzarea ziaristului Weber care este de resortul exclusiv al politicii interne a României. In consecinţă afirrmaţiunile presei germane că această expulzare este datorita influenţelor străine ostile Germaniei sunt complet lipsite de temeiu. Şcoala primară particulară de 4 clase pentru băeţi şi fete şi Grădina de copii „KRAMER“ cu drept de publicitate (Strada Iancu Zota No. 19), înscrierile vor avea loc zilnic de la ora 11-1 şi 36. Limba de predare e aceea a Statului. Afară de aceasta se va preda de specialişti limba germană, franceză şi gimnastică. In Grădina de copii se va preda în fond limba română şi limba germană sau franceză. In zilele frumoase se vor instrui copiii în grădina cea mare, care e destinata pentru acest scop. Elevii se vor primi într’un număr restrâns. Preţuri potrivite. Hermina Kramer Nicolaie Simionovici, director.