Glasul Bucovinei, februarie 1936 (Anul 19, nr. 4740-4760)

1936-02-01 / nr. 4740

• • • • • • • • * Sâmbătă, 1 Februarie 1936. • 3 40 C OkJ c TJ c «0 E o km hitii Elini ii Wlin a ii lai li lina nilil li Londra, 30 (Rador). — Ziarul „Daily Herald“ anunţă că încoronarea Regelui Eduard al VIILlea va avea loc în toamna anului 1937. Imediat după încoronare Suveranul englez va întreprinde o călătorie care va dura 10 luni şi în cursul căreia va vizita întregul imperiu britanic. In cursul absenţei sale, prerogativele regale vor fi exercitate de Consiliul de Stat compus din Regina Mary şi cei trei duci. Călătoria aceasta este considerată ca indispensabilă deoarece statutul din Westminster a pus Dominioanele pe un picior de absolută egalitate în cadrul imperiului britanic. In cursul călătoriei sale Regele Eduard al Vill lea va fi încoronat la Delhi ca împărat al Federației indiene. ■■ ■ ■ ■■ "■ ■«»"■•............. o N 3 wCm my Fabricele de hârte engleze cumpără stuf din bălţile dnărene O mare fabrică de hârtie engleză, a cumpărat o cantitate de 2000 tone stuf provenit din bălţile Dunării pentru experimentare în vederea fabricării celulozei din acest produs Se ştie că hârtia cunoscută de egipteni era fabricată din paphyrus, o plantă din mlaştini asemenea stufului din Delta noastră. Dacă experienţele în Anglia reuşesc, stuful Deltei şi bălţilor Dunării va cunoaşte debuşee nebănuite, acest produs natural, cu care Dumnezeu a hărăzit din belşug pământul blagoslovit al Ţării noastre, va însemna o nouă necunoscută bogăţie a Deltei dunărene. Vaporul „Bucegi„ românesc a plecat azi din portul nostru ducând pe lângă o bogată încărcătură de mărfuri pentru porturile mediterane o primă cantitate de 2000 tone stuf românesc pentru Anglia. -----------------••• —----------- ti coc E5 Din Costeşti-Bucovina In jurul clădirii unei biserici După cum am mai scris în coloanele acestui ziar, populaţia din comuna Costeşti, în urma iniţiativei parohului local, a Sf. Sale păr. Tit Tudan, a luat hotârîrea încă acum zece ani să strângă fondurile necesare pentru clădirea unei biserici noui în locul celei existente care fiind de lemn şi prea veche, ameninţă să se dărâme din zi în zi. Clădirea acesteia urmează să se înceapă în primăvara acestui an, dar întrucât fondurile colectate până acum nu ajung pentru terminarea ei, Parohia comunei Costeşti face din nou apel la toţi bunii creştini sâ-i vie în ajutor prin contribuţiuni oricât de mici. Aceiaş apel se îndreaptă mai ales la cei născuţi în Costeşti dar cari prin funcţiunile ce le ocupă trăesc în altă parte, deoarece ei, înaintea tuturor, ar avea căderea să vie în ajutorul celor de acasă, dând astfel dovadă că nu au uitat de părinţii şi fraţii lor şi că înţeleg să fie aproape de ei măcar cu sufletul. Dăm acum publicităţii o parte din lista donatorilor în credinţa ca se vor mai găsi oameni de inimă cari să urmeze exemplul acestora: Ion a Emilian Miron, costeştian emigrat în Canada, a colorat acolo 10.000 lei. Câte 5000 lei au donat: Sf. Sa pâr. exarh Bărbier Cornel din Şubraneţ (originar din Costeşti) cu soţia Sf. Sale Elena şi Sf. Sa păr. exarh Tit Tudan; 3600 lei Cruşniţchi Gheorghe şi Iustina ; 2121 lei Mihovan Vasile şi Ana; 2000 lei Opicenic Ştefan; 1510 lei Cozac Ion a Gheorghe; câte 1500 lei: Muntean Mihai şi Victoria, Ciornohuz Dimitrie; 1200 lei Miron Ştefan şi Domnica ; 1140 lei Pintescu Gheorghe a Gheorghe ; câte 1000 lei: d-na Victoria Gribovschi-Bunţia, Medvighi Dimitrie şi Ecaterina, Mnohdimei Ion şi Eufrosina, Popovici Eusebie şi Teofila, Strutinschi Georghe a Alexie, Mnohditnei Iustina, Ilea Simeon şi Maria, Huţuleac Gheorghe şi Matrona; 620 lei Mangher Vasile; 600 lei Moldovan Gheorghe a Gheorghe. A. B. C. un cărucior de copii aproape nou, str. I. Flondor No. 30, Seidl, 18255 De rum GLASUL BUCOVINEI Din Seletin * Serbarea Unirii. In ziua de 24 Ianuarie 1936 Casa Naţională din localitate a aranjat în clădirea propie şezătoarea culturală tradiţională a casei. Discursul festiv la ţinut d-l preşedinte al Casei, judecătorul Severin Gribovschi, descriind cu mult talent însemnătatea zilei de 24 ianuarie în istoria neamului român. D-sa a relevat şi importanţa Ligei antirevizioniste ca factor de ocrotire a hotarelor României întregite. A urmat apoi un concert de cor bărbătesc compus din toţi cântăreţii din localitate sub conducerea dlui director şcolar Volcinschi. S’au cântat foarte frumos: „Trăiască Regele“, „Pe-al nostru steag*, „Eu mă duc codrul rămâne“, „Tot ţi am zi mândru“ şi „Cântecul marinarilor“. S’a jucat cu mult succes comedia „Trei doctori“ sub conducerea d-lui şef de gară Latiş. Rolurile au fost interpretate de d-na notar Bodnar, d-ra Viorica Popescu, Drogolea, grefier Cimpoieş, notar Bodnar, director şcolar Metanie, brigadier silvic Turtureanu, stud. med. Ceaicovschi. D-l stud. Furnica a recitat fabula „Greerul şi Furnica“. După programul artistic s-a dansat în ritmul muzicei până în zorii zilei. Succesul moral şi material a fost la înălţime. Ca regina balului a fost aleasă d-ra Octavia Niţanu, fica parohului din Stăneştii de Jos p. S. primind ca premiu o frumoasă casetă. La această serbare au luat parte toţi reprezentanţii autorităţilor civile şi militare din localitate şi un numeros public din întreaga Plasă. Societatea funcţionarilor judecătoreşti pe lângă Tribunalul Rădăuţi a fost oficial reprezentată prin d-1 Lucescu, arhivar la Tribunalul Rădăuţi. Preşedintele Casei Naţionale Seletin, d-1 judecător Gribovschi, precum şi întregul comitet, merită toată lauda pentru excelenta organizare a acestei serbări naţionale.. -----------------•••---------------- Din Vatra-Dornei * Cerc cultural. Duminică, în 26 ian. a. c. a avut loc la şcoala primară din Vatra- Dornei prima şedinţă a cercului cultural „Mihai Mare Voievod de Alba lulia“ al corpului didactic din oraşul şi plasa Dornelor. După lecţia model, de dimineaţă cu subiectul „O oră de lectură din Creangă“, ţinută de d-ra înv. Ana Filip, a urmat o conferinţă a d-nei V. Burlacu, tratând despre „Desvoltarea sentimentului naţional“. Ambele conferinţe au fost viu aplaudate de cei prezenţi. După masă a avut loc şedinţa publică la şcoala primară de fetiţe, de sub harnica şi vrednica conducere a d-nei dir. Alice Alex. Şerban. Şedinţa a început cu o interesantă şi foarte instructivă conferinţă populară despre „Muncă şi Economie“ rostită de d na dir. Alice Şerban. Piesa teatrală „Fetiţa nemiloasă“, pregătită cu multă pricepere de d-na instit. Valeria Burlacu, apoi corul de copile, condus de o fetiţă din cl. Vila primară, precum şi dansurile naţionale pregătite de d-na înv. Aglaia Drăgan, au oferit numerosului public clipe emoţionante şi de adevărată reculegere. Cu entuziastele cuvinte ale simpaticului şi neobositului director Vasile Huţanu, serbarea a luat sfârşit în aplauzele calde ale numeroasei asistenţe, între cari am remarcat pe d-nii: avocat Aurel Avram, ing. Ovid Cehovschi, dir. R. Baind, d-na S. Nubert, d-na Grigorovici, d-na Popescu, funcţionari, părinţi ai copiilor şi elevi, cari au ţinut astfel prin prezenţa lor să aprecieze munca şi râvna, ce se depune cu atâta dragoste la şcoala primară de fetiţe şi băeţi din Vatra Dornei, atât de harnicul corp didactic cât şi de micii elevi. * Dela comisia balneo-climatică. — Comisiunea balneo-climatică din Vatra Dornei de sub preşedinţia d-lui avocat Aurel Avram, aranjează Sâmbătă, 8 Februarie a. c., o serată dansantă în saloanele Cazinoului balnear. Venitul net e destinat pentru ajutorarea copiilor sărmani p lin pentru recipise, chi- tanţe pierdute etc. la Monitorul Oficial le face numai biroul de publicitate „Răspândirea“ strada Iancu Flondor Nr. 16. 18220 Internului No. 4740 Pag. 3 Atonite tettre Avem onoare a aduce la cunoştinţa onor. public, că azi, Vineri seara, deschidem Restaurantul Bodega „Stroy“ strada Iancu Flondor No. 5. Deviza noastră este : „ieftin şi perfect“. Am făcut toate pregătirile în această privinţă. D-l Iosif Wolkenfeld este o garanţie şi numeroşii săi aderenţi, aşteaptă cu dor un antreu special de la „Josef“. Bucătăria noastră va satisface gustul cel mai rafinat. Băuturile sunt alese. Serviciul spre mulţumirea tuturora. Veniţi deci cu toţi la “Savoy“. 182sr Josef Wolkenfeld “Stai aili li dliliiiui Cercul de studii italo-român din Cernăuţi, dorind ca să dea celor interesaţi posibilitatea de a învăţa limba italiană şi de a se perfecţiona, va înfiinţa anul acesta sub auspiciile Institutului de Cultură Italiană din România: 1) Un curs de limba italiană pentru începători (cu două lecţii pe săptămână de la orele 19 — 20, în zilele de Miercuri şi Vineri). 2) Şedinţe de perfecţionare (o dată pe săptămână). Cursurile vor fi ţinute de dl Dr. Edgardo Giorgio Alberti, lector la Universitate. Pentru înscriere şi frecvenţă se va plăti o taxă de lei 200. La sfârşitul cursului No. 1, Cercul de studii italo- român va elibera celor care au participat la lecţii diploma de frecvenţă a Institutului de Cultură Italiană. Cursurile se vor ţine în localurile Liceului Aron Pumnul puse la dispoziţie de onor. Direcţiune a Liceului. Toţi cei înscrişi la cursuri au dreptul de a împrumuta cărţi de la biblioteca Cercului, înscrierile se primesc zilnic la librăriile „Ostaşul Român“ şi „Glasul Bucovinei“ şi la portarul Liceului Aron Pumnul. Data deschiderii cursurilor va fi anunţată în curând. ...... •«------------- Cel mai mare duşman al femeii , zahărul Miss Hauek, de la colegiul de gospodărie din New-York, a stabilit după câţiva ani de observaţii şi studii că dulciurile sunt cele mai mari vinovate de îngrăşarea femeilor şi de pierderea „liniei“ elegantelor. Pentru fiecare bomboană mâncată — spune miss Hayek — o femee care ţine la silueta sa trebue să meargă un kilometru pe jos spre a distruge prin ardere intensă zahărul introdus în organism. Un bastonaş de şocolată cere un marş de şase kilometri. -------------•-------------- Maglavitul în presa străină Revista franceză VII, in ultimul ei număr, publică un lung reportaj, care se întinde pe 4 pagini, abundent ilustrat cu fotografii, asupra „țăranului care a vorbit cu Dumnezeu“, Petrache Lupu de la Maglavit. * In numărul său festiv de Anul Nou, ziarul TELEGRAF din Haga, publică „Un pelerinaj la Maglavit“, semnat de dl prof. L. H. Grondiji. Articolul ilustrat cu fotografii arată în termeni deosebit de favorabili impresiile culese de autor cu prilejul vizitei făcute la Maglavit. Până la 15 Februarie! Geamuri oglinzi flori de ghiaţa şi geamuri colorate precum şi diverse articole de sticlărie, se vând cu preţuri fără concurenţă la ARH & WURHBRAND magazin de sticlărie, oglinzi şi rame * str. 1. Flondor 22, Tel. 1190. 18225 minitiine a Societăţii Filarmonice din Bucovina va avea loc Duminică 9 Februarie orele 10:30 în sala 4 etaj I din clădirea Societăţii. Adunarea va fi în număr oricare ar fi numărul membrilor de faţă (art. 14 din statut). 18254