Glasul Bucovinei, septembrie 1936 (Anul 19, nr. 4890-4911)

1936-09-01 / nr. 4890

Ziarul: Telefon Nr. 286 OX c ^ o _ IfITIONfIL ROAfl ===== APARE, ZILNIC == Redacția și Administrația NCSC Anul XIX No. 4890 Tipografia: Telefon Nr. 28 € Cernăuți, Strada Iancu ronilor Nr. 33 Str. D Petrino Nr. 1 Se numesc numai articole iscălite. Manuscrisele nu se înapoiază, * ANUNȚURI ȘI RECLAME se calculează după tarif și se primesc la «dud» instrați. Strada Iancti Flondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă tuia cu 38% forul de judecată In Cernăuți. ARON finEN HILM un an 500 le i, p* V* an 300 lei, p* tx*l luni 150 lei, pentru «răni zilnic, pe un an 300 lei, pe V» an 160 lei, pe trei Iar*. 58 lei. Numai numărul de Duminici: r, pe un an 120 lei, pe an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuți ziarul trimis acasă prin curier, lei 66 lunai. Pentru străinătate pe un an 1200 iei, pe is an 700 iei. Plățile se 1st« Îs sediul ziarului. Declarațiile-program ale d-lui prim-ministru Gh. Tătărescu După terminarea solemnității depunerii jurământului, a nouii formații a cabinetului nostru, făcută Sâmbătă noaptea la Sinaia, dl prim-ministru Gh. Tătărescu a făcut presei următoarele declarații-program : „Noua echipă ministerială va realiza aceeași politică internă și externă, în cadrul programului inițial, pe baza căruia am fost chemat, acum trei ani, să iau frânele guvernului. Plusul de omogenitate realizat?1 Alcătuirea noului guvern va asigura maximum de unitate a acțiunilor guvernului în toate manifestările sale. Ordinea internă în primul rând, vom menține ordinea internă. In țară domnește liniștea. Massele rurale și massele muncitorești beneficiază de începutul de prosperitate economică, dobândită prin sforțările de trei ani ale guvernării noastre. Salariile și pensiile se plătesc la timp. Vechile izvoare de nemulțumire sunt aproape în întregime luate. Peste toate clasele sociale stăpânește pacea. Totuși, în ultimul timp, un val artificial de tulburare, străin de nevoile și de sufletul țării, tinde să se transforme într’o acțiune permanentă de excese și violențe. Valul acesta trebue stăpânit și înfrânt. Toate organizațiile politice vor urma libere să se desvolte în cadrul legilor existente, dar în cadrul acelorași legi toate acțiunile de dezordine și toate excesele vor fi reprimate și sancționate. Guvernul nu va tolera ca violența să fie ridicată la rangul de principiu și nici sfidarea legalității să fie transformată în sistem. O nouă tehnică pare că cere dreptul de încetățenire în practica noastră politică; ea se reazimă pe organizarea gărzilor armate. Dacă am lăsa liberă această practică, în scurt timp toate partidele politice vor lua înfățișarea câmpurilor întărite și această transformare în moravurile noastre nu ar fi decât prefața unui război civil, iar războiul civil nu ar fi decât prefața prăbușirei statului nostru. Orice gardă armată care se organizează pe teritoriul țării noastre nu poate altfel lucra decât pentru vrăjmașii ei. Nici un guvern de răspundere nu poate privi impasibil o asemenea perspectivă. De aceia, vom proceda la dezarmarea tuturor gărzilor, oriunde le vom găsi, fie la dreapta, fie la stânga arenei noastre politice. Este de nădăjduit că în ultimul ceas organizatorii vechi și noui ai acestor gărzi să se reculeagă și fără nici o presiune să procedeze la această dezarmare pe care o reclamă liniștea țarii. Ca șef al guvernului fac un apel inimos la toate conștiințele românești pentru ca să ne ajute să realizăm destinderea și pacificarea ce ne-o impun grelele împrejurări pe care le șirăm bate azi țara noastră. In linia acelorași preocupări vom creea fazele unei noui discipline universitare. Manifetări accente au dovedit că sub presiunea unei atmosfere delatoare, o parte din studențimea moastrăcește abătută de la adevărata ei menire,tineretul acesta către care se îndreaptă dragostea ca și nădejdile noastre este tot mai mult rupt din biblioteci și din sălile de cursuri și svârșit, prematur, în svârcolirile luptelor politice ; iar instinctele sale generoase, idealurile sale, sunt uneori folosite, speculate, în detrimentul lui și în detrimentul intereselor Statului. De aceea despoliticianizarea vieței universitare va fi una din cele dintâi acte ale guvernului. Executarea programului nostru de guvernământ va fi continuată și desăvârșită. In cadrul ei vom urgenta realizarea măsurilor pentru reorganizarea agriculturii. Garantarea cerealelor, asigurările agricole, reorganizarea creditului agricol vor fi înfăptuite în cel mai scurt timp. Deasemenea ministerul de finanțe, lucrând mână în mână cu Banca Națională, va aviza la noi mijloace pentru reorganizarea creditului. O politică socială realizată prin nouă așezăminte puse în special în slujba nevoilor claselor muncitoare va fi inaugurată de ministerul muncii și al sănătății publice. Vom împlini astfel un gol pe care nevoile financiare nu ne-au îngăduit până astăzi a-l lua în considerare. Aceste reforme vor fi înfăptuite, parte prin decrete pe baza dispozițiunilor cuprinse în legea bugetară, parte prin legile ce vom supune Corpurilor Legiuitoare în viitoarea sesiune parlamentară. Politica externă Guvernul va continua aceeaș politică externă, care a fost făcută de toate guvernele României întregite și al cărei executor a fost în ultimul timp d-l Titulescu, căruia îi aduc și pe această cale expresiunea întregei recunoștințe pentru marile servicii pe care le-a adus în timpul colaborării noastre, țării și guvernului. Politica aceasta pe care am definit-o în atâtea rânduri, nu este nici o politică cu caracter personal, nici o politică de oportunism sau de improvizare. Ea nu este politica unui om, nici politica unui partid, ci este politica unui neam întreg — o politică națională având drept obiective permanente : apărarea frontierelor și apărarea păcii Legături tot mai strânse și mai active cu aliații noștri din Mica Ințelegerea, înțelegerea Balcanică, cu Polonia, cu Marea Britanie și mai ales cu Franța, de care ne leagă — indisolubil — toate interesele și toate idealurile poporului nostru, raporturi de prietenie cu toate Statele, cu Republica Sovietelor și cu toți vecinii noștri — acestea rămân țelurile per întărirea armatei Garanți a acestei politici de pace și de conservare rămâne puterea armatei noastre. Soliditatea bornelor de la frontieră este in ultimă analiză în funcție de soliditatea organizării și utilării forțelor militare. Iată de ce vom continua cu și mai multă vigoare executarea programului nosstru de înzestrare a armatei, urgentând executarea lui. Primul consiliu ce voi prezida va avea să rezolve problema a noui credite în valoare de 5 miliarde lei, pe care le voi cere, pentru executarea nouilor comenzi de armament, cari sunt deja întocmite de ministerul apărării naționale și de ministerul armamentului. Armarea țării trebue să fie astăzi preocuparea majoră a tuturor oamenilor de răspundere și a tuturor partidelor politice. Ea va rămâne pentru guvernul nostru grija dominantă. T > \ 5 if oua alcătuire a guvernului nostru Președinția consiliului și ministerul armamentului : d-1 Gh. Tătărescu. Vicepreședinte al consiliului și ministru de stat: d-1 Ion Inculeț. Ministerul de externe: d-1 Victor Antonescu. Internele: d-1 D. Iuca. Muncă: d-1 prof. Ion I. Nistor. Instrucțiunea publică : d-1 dr. Constantin Angelescu. Agricultură și domenii: d-1 V. Sassu. Comunicații și lucrări publice : domnul Richard Franasovici. Sănătatea și ocrotirile sociale: d-1 ar. I. Costinescu. Industrie și comerț: d-1 Valer Pop. Finanțe: d-1 M. Cancicov. Justiție: d-l Mircea Djuvara. Apărarea națională: d-1 gen. Anghelescu. Culte: d-1 Victor Iamandi. Ministru de stat însărcinat cu cooperația : d-1 M. Negură. Ministru de stat: d-1 Al. Lapedachi. Subsecretari de stat Externe: d-1 Victor Bădulescu. Interne : d-1 A. Bentoiu și V. Bârcă. Finanțe : d-1 Alimănișteanu. Domenii: d 1 M. Berceanu. Armament: d-1 P. Bejan. Instrucția publică: d-nii Iuliu Valaori și Florian Ștefanescu- Goangă. Aviație: d-1 G. Caranfil. Culte: d-1 Tiberiu Moșoiu, manente ale acțiunei noastre externe, întărirea alianțelor existente, colaborarea activă, la întărirea Soc. Națiunilor, colaborare activă la toate inițiativele pentru organizarea frontului unit și indivizibil al păcei și al securității colective, iată temeiurile imuabile ale politicei noastre externe. Vom realiza, fără șovăire, această politică.