Glasul Bucovinei, octombrie 1936 (Anul 19, nr. 4912-4933)

1936-10-01 / nr. 4912

Pag. 2 No. 4912 —I—m ~ "" mi mi—— GLASUL BUCOVINEI Arena spaniolă Declaraţiile d-lui Asana După ultimele telegrame din Madrid, d-l Azana, preşedintele republicei spaniole, a declarat în mod formal, că după ce trupele naţionaliste au ocupat Toledo, orice vărsare de sânge în războiul fratricid ar fi inutilă şi, în consecinţă, guvernul din Madrid trebue să recunoască înfrângerea forţelor comuniste, constatând că orice rezistenţă a devenit cu neputinţă, să capituleze în faţa forţelor superioare ale naţionaliştilor. D-l Largo Caballero a respins, însă, cu indignare propunerea preşedintelui şi a declarat, că guvernul Frontului popular va continua lupta până la sfârşit. D-l Azana, preşedintele republicei spaniole, într’un interview, a dat ziarului „Daily Herald“ a declarat, că „victoria naţionaliştilor în Spania reprezintă numai prima etapă a victoriei lor viitoare în Europa întreagă. Peninsula Iberică, cucerită de naţionaliştii spanioli, se va transforma repede într’o bază militară, maritimă, şi economică pentru viitorul războiu în Europa. Cucariraa Toledo-ului, începutul asedierii Madridului Statul major al armatei naţionaliste spaniole comunică: Eri generalul Franco — în fruntea trupelor naţionaliste, — şi-a făcut intrarea solemnă în oraşul Toledo, cucerit în înîntregime de trupele naţionaliste. Comandamentul naţionalist adaugă, că cucerirea Toledoului înseamnă începutul asedierii Madridului, fiindcă acum trupele naţionaliste vor pune sub ameninţare directă comunicaţiile Madridului cu litoralul. Trupele comuniste, cari au apărat Toledo, s’au retras în debandadă spre Ciudad Real. Comuniştii pretutindeni înfrânţi Generalul Queipo de Llano a anunţat la radio că trupele naţionaliste au atacat pe catalani la Quinto, pe frontul din aragon. Catalanii, complet decimaţi, au părăsit pe teren 40 morţi şi un bogat material de războiu. Şoseaua Teledo-Madrid ocupată de naţionalişti Trupele naţionaliste au ocupat oraşul Eibar de pe frontul Guipuzcoa. Aviaţia generalului Moia a continuat să bombardeze Bulbao şi vapoarele guvernamentale cari se află în faţa portului. Naţionaliştii au ocupat şoseaua Toledo—Madrid pe o distanţă de mai mulţi kilometri. Resturile coloanelor „marxiste“ de la Toledo, cari se retrag spre capitală, sunt ţinute continuu sub focul mitralierelor naţionaliste. D-1 Azana a demisionat ! Postul de radio Teneriffa anunţă că d-1 Azana, preşedintele republicii spaniole, a demisionat. Anarhiştii ar fi gata să pună mâna pe putere, pentru a încerca să oprească înaintarea trupelor generalului Franco. Generalul Franco a declarat că merge asupra Madridului cu cea mai mare repeziciune. Eroii Alcazarului Corespondentul Agenţiei „Havas" arată că în timpul asediului palatului Alcazar, au fost ucişi în fortăreaţă 80 de apărători. Alţi 500 sunt răniţi mai grav sau mai uşor. In fortăreaţă se aflau exact 1.200 persoane. Fortăreaţa a primit 6.000 obuze de 75 milimetri şi 4.000 de 155 milimetri. Au făcut explozie trei mine de câte 3.000 kilograme explozibil. Guvernamentalii au atacat palatul şi cu obuze încărcate cu gaze asfixiante. In timpul asediului, s-au născut în Alcazar doi copii. Comuniştii au încercat să contra-atace la Nord de Burgas, din direcţia şoselei spre Madrid, dar au fost respinşi cu pierderi enorme. Corespondentul agenţiei „Reuter“ anunţă că cea mai mare parte din miliţienii guvernamentali părăsiseră oraşul încă înainte de căderea lui. Doar câteva grupe izolate au mai rămas, pentru a face faţă legionarilor şi marocanilor cari formau avantgarda naţionalistă. La colţurile străzilor, de pe acoperişuri şi de pe ferestre, vreo sută de miliţieni au hărţuit pe naţionalişti cu focuri de puşcă, salve de mitraliere şi grenade. In acel moment au sosit naţionalişti în faţa Alcazarului. Văzându i asediaţi au efectuat o ieşire încoronată de succes. Naţionaliştii anunţă oficial că au făcut vreo sută de prizonieri şi că guvernamentalii au avut în aceste lupte 300 morţi. Pe de altă parte, corespondentul Agenţiei C. N. R. află că numărul celor salvaţi din I Alcazar este de 1.600 persoane, printre cari 850 luptători şi 750 membri ai familiilor acestora. Printre luptători erau 150 ofiţeri, şi cădeţi, 500 jandarmi şi 200 voluntari naţionalişti. -------------------------- De la Primăria Municipiului Mulţumiţi publici D-1 Marcu Fischer, mare proprietar, domiciliat în str. Iancu Flondor 41, a împlinit venerabila vărsă de 90 ani. Cu această fericită ocazie, dânsul a binevoit să doneze în folosul săracilor români ortodocşi din Cernăuţi suma de 5000 lei, pentru care gest mărinimos Primăria municipiului îi exprimă mulţumirile sale. Şedinţa de ieri e comisiei interimere Ieri la amiază s’a ţinut la primărie şedinţa comisiei interimare, sub preşedinţia d-lui prof. univ. Dr. D. Marmeliuc, primarul municipiului. In primul rând s’a luat în discuţie cererea locuitorilor din Stânca Roşu, sector până în prezent lipsit de apă suficentă, de a se face alimentarea cu apă a populaţiei prin instalaţii de captare a apei şi rezervoare. Comisia interimară a aprobat construirea acestora în regie proprie şi în cel mai scurt timp cu putinţă. E meritul dlui primar Dr. D. Marmeliuc de a înlătura o stare care nu mai putea dăinui. 2. Şedinţa a decis să delege pe d-l secretar general Constantin Bucevschi, pentru a interveni la Bucureşti, la ministerul de interne, pentru aprobarea contractelor încheiate cu o firmă din capitală, în vederea înzestrării cu apometri a municipiului nostru. 3. Se cedează mici porţiuni de teren comunal prin alinierea str. Slovaschi cu str. Transilvaniei, pentru o uşoară lărgire a lor, în care scop va fi nevoit să cedeze din curte-i şi ospiciul de infirmi. ------------*•»----------- Dans Aducem la cunoştinţa cetitorilor noştri trista ştire despre trecerea la cele eterne a dnei Emilia Iudita Ursu, mama maestrului frizer Ursu, care a repausat Marţi 29 Sept. în vârstă de 87 ani. Înmormântarea are loc mâine, la ora 3 d m., de la capela cimitirului orăşenesc. ------------...------------ Fabrica da zahăr Lujani amendată Ministerul de agricultură şi domenii constatând că fabrica de zahăr Lujani, n’a respectat convenţiunea existentă cu cultivatorii de sfeclă, i-a aplicat o amendă de 100.000 lei. ----------------*##• —----------- Serviciul muncii obligatorii în Germania Berlin, 29 — Printr’un decret al cance* tarului ■Hitler, apărut in „ Monitorul Oficial“ toti germanii supuşi obligaţiunilor militare şi serviciului muncii obligatorii, vor trebui să facă un stagiu de 6 luni în acest serviciu. Decretul completează legea din 26 Iunie 1935. Din Octombrie 1936 până in Octombrie 1937, efectivele serviciului muncii vor trebui să fie ridicate la 230.000 oameni. --------------------------------------------- Direcţiunea Generali C.F.R. a hotărât ca începând de Sâmbătă 4 Octombrie să se introducă în mersul trenurilor orariul de iarnă. ------------c*e----------- Mare mişcare in corpul judecătoresc In cursul lunii viitoare va avea loc o mare mişcare în corpul judecătoresc. Cu această ocazie, vor fi promovate elementele cu foile calificative bune. Joi 1 Octombrie 1936 A. Katz & Fiu str. Iancu Flondor 7 arată cele mai noui modele de COSTUME și PALTOANE a caselor conducătoare din Viena și Paris STOFE DE PRIMA CALITATE BLĂNURI FINE Ataliar propriu de blinuri 18098 Din Suceava * Noui lucrări edilitare. — După nivelarea şi pietruirea străzilor care dau în cea principală şi pentru amenajarea pieţii cerealelor care va face loc unui frumos parc de recreare, s’a început pavarea pieţii legumelor şi îndreptarea drumurilor în jurul ei. Dacă timpul se va menţine frumos, se va urma cu pietruirea străzii principale până la strada Mirăuţilor. * Subvenţii pentru biserici. — Delegaţia permanentă a consiliului judeţean a repartizat suma de 100.000 lei, prevăzută în bugetul judeţului, pentru clădirea şi repararea de biserici, astfel: Pentru clădirea bisericii din Tişcuţi 30.000 lei, pentru biserica din Brăeşti 16.001 Iei, pentru cea din Adâncată 15 000 lei, din Iţcani 17.000 lei, din Bulai 7000 şi câte o sumă mai mică pentru repararea altor biserici. ------------•••------------ Din Viiniţa * Propagandă culturală. — Compania de teatru Pepe Georgescu a reprezentat piesa „Dezertorul“ de Mihail Sorbul. Oraşul nostru se bucură cam rar de aceste turnee de propagandă culturală, fiindcă oraşul este situat într’un colţ al ţării nu tocmai bine legat cu restul oraşelor principale ale ţării. * De la Primărie. — Săptămâna aceasta se va ţine şedinţa comisiei interimare în vederea unor modificări în buget, impuse de situaţia actuală. La 5 octombrie se va ţine licitaţie pentru materialul lemnos din baraca No. 4 de pe Vijniţa Nouă. --------------------------------------------- Buletin intern Azi după amiază se va întruni la ministerul de interne, sub preşedinţia d-lui ministru D. luca, consiliul de îndrumare şi organizare a învăţământului tehnic profesional pentru pregătirea profesională a personalului administrativ şi administraţiile locale. * Se aduce la cunoștința membrilor Casei Corpului Didactic că, nu se va rezolva nici o cerere de împrumut, dacă nu va purta viza revizoratului școlar cu specificația dacă solicitatorul mai are sau nu și alte rețineri în afară de cele datorate. ----------------- --------------- Un palat al telefoanelor în Cernăuţi După planurile Societăţii româneşti a telefoanelor, temelia palatului în care va fi adăpostită centrala automatelor, urmează să fie pusă încă în toamna aceasta. Societatea numită a cumpărat acum terenul necesar şi din câte aflăm impozanta clădire se va ridica lângă hotelul Pajura Neagră, în str. I. G. Duca. In scopul acesta micile clădiri din acea stradă, vor fi îndepărtate în cel mai scurt timp. Noul palat, având trei etaje, va fi executat în stilul cel mai modern, prezentând una din cele mai frumoase clădiri ale orașului. Servieta farmaciilor de noapte 1 Oct . Mandelbaum str. Brâncoveanu No. 4 ; Pistoh, str. Isopescu No. 10; Sternberg, strada Regele Ferdinand No .44 2 Oct. Ţărulescu Piaţa Unirii 11 Paraschivescu, str. Ştefan cel Mare 39. Ştorfer str. Arcaşilor 4