Glasul Bucovinei, iulie 1938 (Anul 21, nr. 5370-5395)

1938-07-22 / nr. 5387

Pag. 2 No. 5387 BUSK! Afacere^^ndej^^^antagişti din Cernăuţi la mari proporţii Confirmarea mandatelor de arestare emise contra avocatului Adelsberg, Kranz şi Friedmann. — Au mai fost arestaţi: Auslaender, Körner, Goldenberg, Scheuermann şi fostul şef al poliţiei judiciare Hammer Afacerea bandei de şantagişti, a cărei instruire a fost repartizată d-lui jude-instructor Arad, titularul cabinetului III de instrucţie al tribunalului Cernăuţi, ia din zi în zi tot mai mari proporţii, scoţând la iveală fapte noul şi senzaţionale. La început, s’a pus numai chestiunea şantajului exercitat de către membrii bandei, împărţiţi în două grupuri, asupra mai multor persoane din Cernăuţi, cari renunţaseră la cetăţenia română în anul 1920, dar care reuşiseră apoi să-şi aranjeze situaţia. Pe măsură însă ce înaintau cercetările, chestiunea s’a complicat. Se pare că, în afară de cazurile de şantaj, mai este vorba şi de fals în acte publice. Se afirmă că membrii bandei de şantajişti nu s’au folosit de tablou- rile de optanţi numai pentru a excroca pe cei Miercuri dimineaţă au venit spre confirmare cele trei mandate de arestare. Deasemenea, s-a judecat şi opoziţia introdusă de parchet, în faţa unui acelaş complet al tribunalului, preşedinte fiind d. Eugen Marino, asesori anii Maier şi Popescu, iar fotoliul ministerului public fiind ocupat de d. procuror Antonia. Doi avocaţi Isteriu, Herbay şi Heiler au cerut infirmare® celor trei mandate de arestare. D. procuror Antonia a demonstrat necesitatea confirmării lor. După o scurtă deliberare, tribunalul înstăriţi dintre aceştia, între cari mai mulţi ne confirmi« mandatele da arestare emise contra dici bine cunoscuţi din Cernăuţi, ci s au pretat şi la scoaterea numelor acestora din dosarul care cuprindea tablourile celor ce renunţaseră la cetăţenia română. Ancheta întîmpină multe dificultăţi, dar magistratul instructor a întreprins cercetări foarte amănunţite, cari vor stabili şi complicităţile, cu privire la înlocuirea de nume ce s-a făcut în dosare. Pe de altă parte, organele anchetatoare şi-au extins cercetările şi asupra rolului pe care se pare că l-au jucat în această complicată şi senzaţională afacere câţiva avocaţi cernâuţeni. Fapt el că la cabinetul de instrucţie au fost citaţi patru avocaţi, cari au dat declaraţii. Primele mandate de arestare După cum se vede, afacerea se complică extraordinar. Probabil că ancheta, extinsă şi asupra împrejurărilor în cari s-au produs înlocuirile în tablourile dosarului referitor la optările de cetăţenie, duce la noi şi senzaţionale arestări. Se ştie că, încă din săptămâna trecută, au fost deţinuţi "pentru cercetări, mai întâi, la chestura de poliţie şi apoi "la parchet, următoarele persoane : avocat Emil Adelsberg, Caziu Ausländer, Ratz Friedmann, Iosif K'Şîî'r, Bernhard Körner, Goldenberg, Scheuermann I şi dr. Hammer, fostul şef al biroului judiciar de pe lângă chestura de poliţie din Cernăuţi. Asupra unora din ei, în primul rând avocatul Adelsberg, Kranz şi Friedmann, planau cele mai grave bănueli. Dar atât aceştia, precum şi ceilalţi au continuat să nege categoric învinuirile ce li se aduc. Marţi însă, s’a produs un fapt revelator. Şi anume, unul din medicii vizaţi că ar fi dat bani bandei de şantagişti, pentru ca să nu divulge renunţarea sa la cetăţenie, a sfârşit prin Ieri după amiază s’a înregistrat o impresionantă încercare de sinucidere în oraşul nostru. Homarul Iosef Daiewski, în etate de 33 . . . ani, a fost găsit de însăşi familia lui In nesim, confirma acest lucru. A şi precizat, că banîi ţtrei in locuinţa sa din Drumul Roşiţei 10, au fost daţi lui Adrisberg. In urma confim- Bănuindu-se ca e vorba de o încercare de sitării cu acesta, cazul s’a clarificat.nucidere, familia a înştiinţat imediat serviciul Magistratul instructor îndrituit deci a crede salvării, că la fel s’a petrecut şi cu celelalte persoane Medicul salvării, a constatat că Daliwski vizate că au fost şantajate de bandă, şi-a iu a băut o mare cantitate de iod. După ce tensificat şi mai mult cercetările. Concluziile de arestare ale parchetului fuseseră puse pentru toţi cei opt amintiţi mai sus. Cabinetul de instrucţie a emis mandate de arestare contra lui Adelsberg, Kranz şi Friedmann. Ceilalţi urmau să fie anchetaţi, dar nu sub stare de arest. ____ Parchetul a făcut însă opoziţie împotriva punerii în libertate a lui Ausländer, Körner, Goldenberg, Scheuermann şi Himmer. fu fost date la confirmate şi opoziţia admisă avocatului Adelsberg, Friedmann şi Kranz. Totodată, tribunalul a admis opoziţia parchetului, referitoare la Ausländer, Körner, Goldenberg, Scheuermann şi Hammer, in consecinta, aceştia au fost imediat arestaţi. Toţi au anunţat apel la Camera de nere sub acuzare. ADr. Marian Luțchi Medic balneolog confirmat. Consultă pentru diferite afecțiuni cronice între orele 5–7d.a. str. Iancu Flondor 33 etaj I GLASUI BUCOVINE) Vineri 22 iulie 1933 Un flacon triplu se face o economie de 250o asupra preţului obişnuit al unui număr de aproape 4 flacoane. trebue sâ evitaţi, înainte da toate, ca resturile toxice să încarce organismul Din. Toată lumea ştie, că ureea, acidul oxalic, cholesterina, când se strâng in cantităţi prea mari, micşorează energia şi provoacă bolile cele mai grave. Savanţii cei mai eminenţi din lumea întreagă, sâ vă folosiţi de el ! RODONAL Evită supraproducţia de acid uric La farmacii şi droguerii produs Inspecţiile inopinate ale d-lui T. Sidorovici în Bucovina Comandantul „Sfrijii Ţării” d'm MTOraft la Bucureşti D*1 Teofil Sidorovici, comandantul „Srăjii pu- Ţării“, care a fost câteva zile în Bucovina, a procedat la mai multe inspecţii inopinate a taberilor străjereşti. Aşa, de pildă, d-1 comandant al „Strajii Ţării“ a inspectat taberele străjereşti din Cacica, Gura-Humorului, Bucşoaia, Frumosul şi Fundul Moldovei, rămânând pe deplin mulţumit de cele constatate. D-l T. Sidorovici a promis că, în cursul anului viitor va dispune organizarea a mult mai multe tabere şi colonii pentru copiii din întreaga ţară, în această regiune frumoasă a Bucovinei. Ieri seară, d-l comandant al „Străjii Ţării" a părăsit oraşul nostru, plecând Bucureşti şi Sinaia, în vederea participării la înmormântarea Reginei Maria, recomandă Dr. CORNEL IURA$ Chirurg şi specialist pentru boli de femei şi naşteri s-a mutat dela Maternitate în %Xt, $ferm cel miere 33 Telefon 1454 21411 Cons. 11—1 şi 4—6 p.m. O nouă încercare de sinucidere la Cernăuţi Motivul : Neînţelegeri familiare O preţioasă captură a poliţiei din Cernăuţi ! In două luni, 25 de furturi Poliţia locală a făcut acum două zile o preţioasă captură. E vorba de cunoscutul hoţ Josef Schmidt. Numitul are la activul său nu mai puţin de 25 furturi, comise toate în ultimele 2 luni. Specialitatea acestui hoţ erau furturile de prin antreuri şi locuinţe, în cari se introducea prin ferestrele lăsate deschise. O parte din lucrurile furate au fost găsite s’au dat primele ajutoare în faţa locului, nete la locuinţa hoţului ucitul tânăr a fost transportat cu ambulanţa salvării la spitalul „Regele Carol II“. S’a stabilit că motivele disperatului gest sunt nişte neînţriegeri familiare. Petreceţi vacanţa Dv. la Sematica Camere mari frumoase în vilă. Masă de primul rang la „Hanul MÍ£$ri$@1* 21433 Aranjări convenabile. mmuimi immm 'mu niiniii«'iwig—iiwiiiut iifrrrniTnTn,gnrTMWiinriiUTrii VIZITAŢI UT 6 ISI O 1 Singura sursă şi unicul 99 M fe lai I m, magazin special pentru Covoare persane, in tot felul de modele şi măsură Atelier propriu Cernăuţi, Piaţa Unirii 8 21111 Ancheta continuă. 100% sem natural, o siguranţă desăvârşită, o durabilitate de 5 ani vă oferă numai MARCA MONDIALA Primeros»Brilliant Extra Prenissima și Luxus-Silken-Finest.