Glasul Bucovinei, octombrie 1938 (Anul 21, nr. 5444-5467)

1938-10-01 / nr. 5444

Conferită München a patra «Minisisteriala sub preşedinţia M.S.Regelui A examinat chestiuni privitoare la aeronautici şi marină Bucureşti, 30 (Serviciul particular al „Glasului Bucovinei*).—Mareşalul Curţii Regale face cunoscut următoarele : Ieri, la ora 17, a avut loc la Palatul Cotroceni, sub înalta preşedinţie a M. S. Regelui, o conferinţă ministerială, care a examinat chestiunile privitoare la aeronautică şi marină. Au luat parte d-nii: Mircea Cancicov, ministrul finanţelor; D. Constantinescu, ministrul economiei naţionale; General adj. Paul Teodorescu, ministrul aerului şi marinei; General G. Argeşanu, ministrul apărării naţionale; General Al. Glatz, subsecretar de stat la ministerul apărării naţionale; General Ştefan Ioneaca, şeful marelui stat major al armatei. Cum au decurs aversaţiile ? Cei 4 bărbaţi de stat ovaţionaţi de public . S’au discutat şi alte probleme europene München 30. Programul iniţial al conferinţei prevedea că prima întrevedere între cei patru oameni de stat va avea loc joi după dejun. Programul acesta a fost însă modificat şi s’a stabilit ca prima luare de contact să se facă înainte de dejun. In consecință, cei trei înalţi oaspeți ai Fuehrerului, cu însoţitorii lor, s’au îndreptat către Casa Fuehrerului, unde trebuia să aibă loc conferința. D. Chamberlain a sosit la Fuhrerbau la ora 12. La ora 12.15 a sosit cancelarul Hitler, care fusese la Kufstein în întâmpinarea da lui Mussolini. D. Daladier a sosit la ora 12.21 iar d. Mussolini la ora 12 şi 25 de minute. După ce s-au salutat cordial, cei patru oameni de stat au început conversaţiile la ora 12 şi 45 de minute. Iau parte danii: Hitler şi von Ribbentrop din partea Germaniei, Chamberlain şi Horace Wilson din partea Angliei, Mussolini şi Ciano din partea Italiei, Daladier şi Leger din partea Franţei. Ceilalţi membri ai delegaţiilor discută întro sală alăturată. Cum au decurs Cenvers»tiil© München 30. După sosirea la Casa Fuehrerului, oamenii de stat cari iau parte la conferinţă au fost conduşi în saloanele de recepţie situate la primul etaj, unde îi aştepta d. Hitler. înainte de începerea convorbirilor, şefii de guverne şi suitele lor au luat o mică gustare în cursul căreia s’au întreţinut între ei şi cu diplomaţii prezenţi. Convorbirile acestea s-au desfăşurat rând pe rând între d-nii Hitler şi Daladier, Mussolini şi Chamberlain, Goering, von Ribbentrop şi Ciano împreună cu ambasadorii Franţei, Marii Britanii şi Italiei la Berlin. La aceste convorbiri au participat deasemeni şefii delegaţiilor venite cu oamenii de stat străini, înalţii funcţionari ai Ministerului Afacerilor Străine al Reichului, generalul Reistel, comandantul suprem al armatei germane şi d. von Neurath, preşedintele consiliului secret al Fuehrerului. Convorbirile propriu zise au început la ora 12 şi 45 în biroul de lucru al d-lui Hitler. Prima întâlnire între d-nii Mussolini şi Daladier a fost foarte curtenitoare. Prima şedinţă a conferinţei Bucureşti, 30 (Serviciul particular al „Glasului Bucovinei“). După deschiderea primei şedinţe a conferinţei, primul a vorbit d. Hitler, care sa declarat pentru o soluţie rapidă, în sensul ca guvernul din Praga să treacă imediat la evacuarea regiunilor sudete. Rând pe rând, ceilalţi 3 bărbaţi de stat au expus punctul de vedere al guvernelor lor, asupra problemei atât de complexe a Cehoslovaciei. Se afirmă că d. Mussolini a ridicat şi chestiunea Spaniei, propunând retragerea imediată a tuturor voluntarilor streini. întreruperea pentru dejun. Bucureşti 30. (Serviciul part. al „Gasului Bucovinei*). La ora 14.35, conferinţa a fost întreruptă pentru dejun, hotărându-se redeschiderea ei la ora 16.30. D. Daladier a plecat la hote , unde a luat dejunul. Deasemenea şi d. Chamberlain, D. Hitler a reţinut pe d. Mussolini la dejun, impresii favorabile Bucureşti 30 (Serviciul particular). In intervalul dintre şedinţa I şi a ll-a « conferinţei, încercările oficiale din München s’a manifestat must optimism. Se afirma că s'a gâit o bază de discuţie întârzierile în mersul onferinţei se datorau numai faptului că rapoartele erau redactate în 4 limbi. Maro Uliti ism Ierusalim 30. — Corespondentul Agenţiei Havas transmite: Oraşul Ierusalim se găseşte actualmente între două regiuni cari au aderat la cauza naţionaliştilor arabi. Şi în Transiordania se pare că rebelii arabi au câştigat teren. Autorităţile pregătesc un plan de ansamblu care va fi aplicat cu începere de la 5 octombrie, pentru înăbuşirea complectă a mişcării teroriste. Cercurile arabe moderate sfătuesc pe naţionaliştii arabi să se înţeleagă cu reprezentanţii Marii Britanii înainte de această dată. Până atunci au fost întrerupte comunicaţiile telefonice şi telegrafice între Palestina şi Transiordania. In interiorul Palestinei s-a introdus cenzura asupra telegramelor. întâlniri cordial® Bucureşti, 30 (Serviciul particular al „Glasului Bucovinei“) —D. Daladier a avut, la ora 12:30, prima întrevedere cu d-nii Hitler şi Goering, în Casa Führerului. întrevederea a fost extrem de cordială. Apoi, d. Daladier s-a întreţinut tot atât de cordial cu d. Chamberlain. Reluarea conferinţei Bucureşti 30 (Prin telefon). —i,® ©y® 16.45, lucrării© conferinţei au fost reluate. Primul a sosit d. Daladier, urmat de d. Chamberlain. Sursa câteva clipe a sosit d. Hitler şi apoi d. Mussolini, însoţit de contele Ciano. Se subliniază că ducele a fost din nou salutat de mulţime, în drumul dela palat spre casa Führerulului. Ducele a răspuns cu salutul roman.* După amiază, discuţiile au fost reluate într’un cadru şi mai larg. Participă şefii de guverne a celor 4 state şi însoţitorii lor. Celelalte personalităţi au luat loc într’o cameră alătură, ca şi dimineaţa. Lucrările conferinţei se vor prelungi până seara târziu, pentru ca să se poată termina. Sâmbătă 1 Octombrie! DESCHIDEREA — Saloane complect renovate — Jazz excelent Toată bun societate din oraş îşi dă întâlnire la BaruUEuropa 21849