Glasul Bucovinei, iunie 1939 (Anul 22, nr. 5634-5656)

1939-06-10 / nr. 5641

Pag. 2 No. 5641 Marile serbări delaBucureşti (Continuare din pag. I*a) şi*au împletit istoria şi unde actele uneia au constituit mândria celeilalte. Dar aniversarea domniei Majestăţii Voastre are astăzi un înţeles deosebit. Intr’adevăr, din primele clipe s’au văzut semnele prevestitoare ale unor prefaceri adânci, a unei ere nouă. Ea trebuie să fie rezultatul unei contopiri limpezi, al unei credinţe profunde, a unei acţiuni hotărâte. Ea trebuie să se desfăşoare etapă cu etapă, sector cu sector. Astăzi mai întâi Majestatea Voastră şi-a oprit privirile cătră copiii din şcoală. Manifestaţia de astăzi ne-a umplut inimile de mândrie şi a impresionat deosebit pe distinşii noştri oaspeţi streini ce ne-au făcut cinstea să vină să vadă efortul nostru. Această manifestaţie a dovedit un prim rezultat obţinut. La acesta s’ar putea adăuga încă o mărturie. Toţi cei cari au străbătut satele noastre, pot constata că tineretul are astăzi altă educaţie, altă voioşie, altă mentaliate. Aceasta dovedeşte că acţiunea desfăşurată s’a generalizat. In al doilea rând Majestatea Voastră Şi-a îndreptat solicitudinea cătră adolescenţi: Organizaţia premilitară care duce mai departe acţiunea străjerească. Şi aici s’au obţinut rezultate însemnate. E deajuns să vedem pregătirea pe care o au deja tinerii cari intră în armată. In fine, Majestatea Voastră s’a îndreptat cătră omul matur. Congresul pe care l-am avut dăunăzi, — congresul căminelor culturale şi al serviciului social, — parlamentul care s’a deschis ieri sub semnul renaşterii şi al concordiei naţionale vin să înregistreze succesele obţinute în această ultimă etapă. Astfel ciclul se vede încheiat. Era nouă a luat fiinţă. Majestatea Voastră poate fi mândru că*Și vede opera realizată și poate fi încre*zător în ziua de mâne. Voiu sublinia că opera aceasta s’a realizat în mijlocul unui entuziasm mare. râiatul Bucovinei“ ■aBMOR&ra GLASUL BUCOVINEI Sâmbătă 10 Iunie 1939 Suveranii Angliei au sosit la Washington 600.000 persoane aia salutat trecerea cortegiului regal Washington 9 (Rador). — Suveranii An*gliei, părăsind Niagarafalls s’au* îndreptat cu trenul spre Washington. New-York 9 (Rador). — Clipa istorică, când pentru prima dată un rege englez a păşit pe pământul Statelor Unite a fost foarte mişcătoare. * New-York 9 (Rador). — Ziarul „New-York Herald Tribune“ anunţă : Regele Angliei a avut Miercuri o lungă întrevedere cu d. Hull, ministrul de externe al Statelor Unite şi altă conversaţie Joi dimineaţa, înainte ca Regele George să ajungă la Washington, unde continuă conversațiile cu d. Roosevelt. * Washington 9 (Rador). — Din zorii zilei peste 600.000 persoane așteaptă trecerea cortegiului regal spre Casa Albă. D. Roosevelt și doamna au așteptat în gară pe Suveranii Angliei. * Washington 9 (Rador). Suveranii Angliei au sosit la Washington joi la ora 11 fiind salutaţi la gară de preşedinte şi de d-na Roosevelt. Dela gară s’au dus cu automobilele la Casa Albă, salutaţi pe drum de un milon de oameni. Serbirea „Zilei tineretului“ s’a desfăşurat ori la Cernăuţi în cadrul unor grandioase festivităţi. Comandamentul Ţinutului străjeresc merită toate elogiile pentru strălucita reuşită a acestor serbări, care au smuls admiraţia autorităţilor şi a imensului public. încă de la orele 8 dimineaţa, detaşamentele de străjeri s’au adunat în formaţii strânse pe stadionul „Dragoş Vodă“. Graţie excelentei organizări a domnit o ordine perfectă. Până la orele 8.30 dimineaţa, imensul public a umplut până la refuz tribunele. Şi în această privinţă, ordinea a fost desăvârşită. In tribune şi pe peluze se aflau peste 6 000 persoane, iar numărul străjerilor de pe stadion trecea de 2 000. Lojile tribunei erau ocupate de oficialităţile locale, din care n’a lipsit nici una la măreaţa serbare de em. Corpul ofiţeresc a asistat deasemenea în corpore, în frunte cu d-nii comandanţi de regimente. I. P. S. S. Mitropolitul Visarion a fost reprezentat prin P. C. S. Arhimandritul Laiu, vicarul mitropoliei. La orele 9 fix au sosit: Excelenţa Sa d. Rezident Regal George Fiondor şi d-nii general Haralamb Dimitriu, comandantul Diviziei; general Buniş, general Popescu, general Rozin; dr. Nicu Lupu, secretarul general al Ţinutului; col. Vasile Ionescu, prefectul judeţului; Nicu Fiondor, primarul municipiului; lrot.-colonel Cristescu, şeful de stat major al diviziei; conf. univ. vlad Bănăţeanu, comandantul Ţinutului străjeresc; col. Gioman, comand. gărzilor F. R. N. ului etc., însoţiţi de mulţi alţi şefi ai autorităţilor. D. prof. Gr. Raţiu, comandant de legiune şi comandant al parăzii, a dat raportul, după care d-nii Rezident Regal George Fiondor, general Dimitriu şi comandantul Ţinutului Străjeresc Vlad Bănăţeanu, urmaţi de ceilaţi au trecut în revistă unităţile străjereşti. Apoi, un sobor de 16 preoţi în frunte cu păr. maior Lupăşteanu, confesorul garnizoanei a oficiat un serviciu religios, în mijlocul stadionului, răspunsurile fiind date de corul studenţilor teologi. După serviciul divin, şefii autorităţilor, amintiţi mai sus, au luat loc în tribună, unde se flau şi celelalte oficialităţi: magistraţii în frunte cu d. prim-preşedinte al Curţii de Apel Cerciovschi—leliţa, ofiţerii, consulii ţărilor străine etc., etc. Serbarea Ceremonia ridicării pavilionului naţional s’a făcut într’un cadru solemn. Imnul Regal a fost intonat în cor de cei peste 2000 de străjeri şi de muzica Regimentului 3 Grăniceri. A urmat „Tatăl Nostru“, cântat în cor de străjeri în genunchi, „Deviza“ şi „Crezul străjeresc“ au fostrostite de un mic străjer şi de o mică străjeriţă. După ce s’a mai intonat „Imnul Nostru“ (Tricolori) în cor de străjeri, d. conf. univ. Bănăţeanu a rostit o însufleţită cuvântare arătând importanţa „Zitei tineretului“ şi subliniind minunatele rezultate ale nouii îndrumări date tineretului ţării. D. prof. Gr. Radiu, comandantul legiunii, a dat cetire ordinului de zi pe comandament, care cuprinde şi citarea comandanţilor şi comandanţilor străjeri precum şi unităţilor ce s-au distins. Demonstraţiile şi defilarea Au urmat foarte reuşite exerciţii de ansamblu, executate în trei reprize: Repriza I (Străjeri şi străjere curs primar), Repriza II (străjere curs secundar) şi Repriza III (străjeri curs secundar). Exerciţiile au smuls aplauzele călduroase ale publicului. Serbarea de dimineaţă s’a încheiat prin defilarea tuturor unităţilor străjereşti. Ţinuta acestora a smuls admiraţia asistenţei. In deosebi echipa liceului militar şi cea a şcoalei normale de băeţi au recoltat entuziaste aplauze. Serbările sportive de după imiza In faţa autorităţilor locale, în frunte cu E. S. d. George Fiondor, Rezidentul Regal al Ţinutului Suceava, şi în faţa unui numeros public, s-a desfăşurat după amiază pe stadionul sportiv ,Dragoş Vodă“ serbarea „Zilei Sporturilor“, încadrată în festivitatea „Zilei Tineretului“. Încă de la ora 15, asociaţiile sportive se aflau încolonate în faţa intrării principale a stadionului. Stadionul, frumos pavoazat, a format un cadru măreţ manifestărilor sportive ale tineretului. La ora 16 intră cu muzica militară societăţile sportive, care au defilat în faţa autorităţilor , întâi echipele de atleţi, apoi cele de box, handball, wolley, football, hockey, tenis, etc. După defilare, echipele s’au aranjat în careu în faţa tribunei. A vorbit preşedintele, d. Voiutchi, şi a răspuns E. S. d. Rezident Regal George Fiondor, după care muzica militară a intonat Imnul Regal. S’au distribuit apoi următoarele premii şi distincţiuni: d-ra Silvia Drăgan (Dragoş-Vodă) a primit o cupă pentru patinaj artistic; membrii echipei de juniori a Cernăuţilor au primit câte o distincţie pentru buna comportare în „Cupa Unirea“, iar districtul Cernăuţi a primit o plachetă; echipa liceului „Aron Pumnul“ a obţinut premiul I la concursurile sportive Interşcolare de băieţi, iar liceul „Elena Doamna“ a primit premiul I la voleu, câştigând definitiv cupa. Vorbesc apoi d. primar N. Fiondor şi d. Vlad Bănăţeanu, comandantul ţinutului străjeresc Suceava, după care încep exerciţii de gimnastică şi concursuri sportive. S’au făcut demonstraţii din aproape toate sporturile de vară. La ora 19 serbarea a luat sfârşit. Sorbirile de seară. La orele 20, a avut loc retragerea cu torţe prin străzile principale ale oraşului, iar la orele 21 s’a desfăşurat tot pe stadionul „Dragoş Vodă“ o frumoasă „şezătoare la foc“, în prezenţa autorităţilor locale, în frunte cu d. Rezident Regal George Fiondor, precum şi a unui numeros public. Incă odată, reuşita serbărilor de eri constitue un titlu de mândrie pentru comandamentul „Ţinutului străjeresc“. Maşini de treerat, motoare Diesel şi de benzină, noui şi uzate, secerătoare şi semănătoare la MAŞINCOMERŢ StrăluciUn drbm de 8 Iunie la Cernăuţi Festivităţile desfăşurate pe stadionul „Dragoş- Vodă“. Au asistat mii de persoane INC. LieUFER Cernăuți Piața V. Alexandri 3 D-l DUMITRU MOLDOVANU notar public, a deschis biroul său de notariat în ziua de 7 Iunie 1939 în Cernăuți, strada Iancu Fiondor 14, etajul H.______