Glasul Bucovinei, iulie 1939 (Anul 22, nr. 5657-5681)

1939-07-01 / nr. 5657

Inaugurarea monumentului eroilor Batalionului 1 Vânători de munte Cuvântarea M. S. Regelui „Inchinându-mă cu pioasă amintire acelora, cari au căzut şi s au jertfit la Coşna şi Cireşoaia, mă gândesc la acei cari atonei când Ţara va avea nevoe, vor şti să fie la înâlfimea înaintaşilor lor. Bucureşti, 3 (Bador). — Joi dimineaţa la orele 11 jum., s’a inaugurat la Târgu-Neamţ cu deosebită solemnitate, monumentul ridicat în amintirea eroilor primului batalion de vântatori de munte, căzuţi in luptele dela Coşna şi Cireşoaia, în prezenţa M. S. Regelui, părintele primului şi eroicului batalion de vânători de munte. Au mai participat dinii: Armand Calinescu, general Paul Teodorescu, general de Mehaescu, Eugen Tueanu şi alte înalte personalităţi. Trenul regal a sosit la Paşcani la ora 9 dimineaţa. In aclamaţiile mulţimii cortegiul regal a pornit spre Târgu Neamţ. Pe tot parcursul, mii de săteni în haine desărbătoare Lisu aclamat, presărându-i drumul cu flori şi cetini. In satele de plăeşti, copii au ieşit în întâmpinare cu strigăte de bucurie. Apoi în aclamaţiile şi entusiasmul mulţimii, în sunete de bucium şi clopote, M. S. Regele s’a urcat pe Dealul Gol, unde a avut loc inaugurarea monumentului eroilor Batalionului 1 Vânători de Munte. Cuvântarea N. S. Regelui După ceremonia religioasă, d. general Bădulescu a ţinut o frumoasă cuvântare la care M. S* Regele a răspuns următoarele : „Privesc cu mândrie şi drag acest monument care aminteşte vremuri pline de griji dar şi de entuziasm tineresc, care au prezidat la alcătuirea primului Batalion de Vânători de Munte. Aci la Tg. Neamţ, unde plutea încă amintirea plăeşilor lui Ştefan cel Mare, s’a făurit acest admirabil instrument de luptă Rat. 1 Vânători de Munte“. Toată lumea a rămas uimită de acţiunea pe care au desfăşurat-o la Tg. Ocna. Aceia dintre noi care cunoşteau mai de aproape secretul pregătirii lor, am rămas uimiţi dar am tras un învăţământ care azi cântăreşte greu în organizarea oştirii noastre. Minunea s’a săvârşit din cauza unei pregătiri temeinice, cum nu cred că a mai fost în oştirea noastră şi cum din trecut trebue tras întotdeauna învăţământ, mai ales pentru tinerii ofiţeri, să se ştie că pregătirea din timp de pace cu cât e mai desăvârşită, cu atât posibilităţile de reuşită, pe câmpul de luptă sunt mai sigure. Dar această minune nu s’a putut împlini numai pnn pregătirea militară ci şi prin faptul că in acest corp de trupă a domnit camaraderie şi un suflet cum rar am văzut. Sunt mândru că am fost Eu acela care am luat iniţiativa creerii trupelor de munte. Şi azi sunt mândru de a vedea că din suberul acela care s’a plămădit aci la Neamţ, a pornit o renaştere şi o reorganizare a întregei mele armate. Inchinându-mă cu pioasă amintire acelora care au căzut şi s’au jertfit în acele glorioase zile dela Coşna şi Cireşoaia, mă gândesc la acei care atunci când ţara va avea nevoe, vor şti să fie la înălţimea înaintaşilor lor. Cu această speranţă, mai bine zis cu această absolută siguranţă, strig din tot sufletul: Să trăiască de Vânători de Munte. Banchetul După inaugurare, M. S. Regele a primit defilarea trupei şi foştilor comandanţi din sat. I Vânători de Munte. La orele 12 juni. M. S. Regele şi suita a luat masa la Oglinzi. Masa a decurs într’o atmosferă de entuziasm, iar discursul rostit de Suveran a stârnit o emoţie de nedescris şi urale nesfârşite. M. S. Regele a arătat amintirile care-l leagă de acest Batalion de Vânători de Munte care astăzi a devenit o legendă, dar această legendă a devenit o realitate prin sufletul şi radiaţiunea pe care a împrăştiato în întreaga oştire. „Iată una din cauzele pentru care atunci când Fiul Meu a fost înălţat la gradul de ofiţer, am ţinut ca prima tresă să o pună pe epoletul de sublocotenent al acestui falnic Batalion. Pentru Mine este un prilej de adâncă măngăere şi de emoţionante clipe, acelea pe care le petrec în mijlocul vostru şi gândindu-mă la toată fala trecutului, din tot sufletul şi cu toată dragostea, ridic paharul întru sănătatea Batalionului I Vânători de munte şi al trupelor de munte pe care le consider ca o şcoală a oştirii româneşti“. Primul Batalion M. S. Regele Carol II --------------------«WWW--------------------iiiii mii Büiiiiii ii Mii Soseşte la 5 Iulie Berlin 30 (Nador). — D-l Riosseivânoîî e aşteptat la Berlin pentru 5 Iulie*, în o vizită de câteva zile, însoţit de mai mulţi funcţionari superiori bulgari. Ravagiile inundaţiilor în Bulgaria 30 înecaţi Sofia, 30 (Radoi). Alte 20 de cadavre au fost descoperite în regiunea inundată a râului Rossitza. • ----------------••••--------------- Ce se petrece la Danzig I Berlinul dă asigurări liniştitoare Berlin 29 (Nádor). — Agenţia „Havas“ transmite: Este greu de a obţine la Berlin vreo indicaţie precisă cu privire la svonurile care circulă în străinătate, pretinzând că politica din Danzig ar urma să fie întărită cu elemente venite din Reich. In cercurile autorzate din Berlin se declară că efectivele poliţiei 'h Danzig sunt fixate prin acordurile polono-danzight ,/. Aceste efective par să nu atingă azi nivelul convenit cu Polonia. In consecinţă autorităţile oraşului liber au hotărît să complecteze cadrele poliţiei în conformitate cu acordul încheiat cu Polonia. La Berlin se dau asigurări că aceşti recruţi provin exclusiv de pe teritoriul Danzigului. „Danziger Vorposten“ arată că anumite informaţii apărute în străinătate asupra măsurilor militare care ar fi fost luate la Danzig sau în Reich sunt inexacte. Nu se poate cere totuşi Danzigului — spune ziarul — să rămână nepăsător când Polonii preferă ameninţări cu răsboiul contra unui oraş neapărat. In Danzîg nu s’a produs nimic în domeniul militar care să justifice măsurile excepționale luate de Polonia. Aceasta nu înseamnă însă că politica danzighezei nu trebue să fie în măsură de a asigura securitatea populaţiei din oraşul liber. isbucni tulburări 1 Danzig 29 (Rador). — Corespondentul agenției „Reuter“ anunilă ci nu se vede nici o agitație la Danzig ca rezultat al informațiunilor că național-socialiștii ar face pregătiri militare, deși circuli svonul ci ar putea isbucni aci tulburări. 9 ■