Glasul Bucovinei, noiembrie 1939 (Anul 22, nr. 5755-5778)

1939-11-01 / nr. 5755

Bilanţul a 2 luni de răsboiu naval Reichul susţine că Anglia a pierdut o jumătate milion de tone Berlin 31 (Rador). — „Deutsche Allgemeine Zeitung" publică un articol în care atrage atenţia asupra faptului că în timpul primelor două luni au fost scufundate vapoare engleze însumând o jumătate milion de tone. Această cifră întrece tot ceea ce Anglia a fost nevoită să experimenteze în condiţii similare în timpul războiului mondial. Doctrina navală engleză este întemeiată pe aceeaşi greşeală ca şi doctrina ei politică. Anglia nu a înţeles nici schimbările petrecute pe continent, nici sfârşitul propriei sale situaţii insulare. Intemeindu-se pe stăpânirea sa asupra mărilor şi pe poziţia sa inatacabilă, Anglia a adaptat regulile războiului naval şi comercial la propriile sale trebuinţe, dar a uitat elementul cel mai important. O putere continentală la adăpost de efectele blocus-ului poate face dintr’un războiu comercial ce i-a fost impus chiar de Anglia o armă cu atât mai eficace împotriva imperiului britanic cu cât mijloacele tehnice moderne au fost perfecţionate. Lupta pentru libertatea mărilor —• închee ziarul — nu mai este o armă engleză, ci a devenit marele risc al imperiului britanic. Precizările amiralităţii franceze Paris 31 (Rador). — Amiralitatea frânează publică următorul comunicat: Un comunicat german publicat la 28 octombrie anunță că numai trei submarine au fost pierduta de la începutul războiului. Acaastă cifră este probabil Inferioară pierderilor provocate numai de marina franceză singură, fără a mai pune la socoteală acţiunea navală a aliaţilor noştri.* In primele două luni de războiu au fost pierdute şase vase franceze, totalizând 41.000 tone. In acest timp am capturat patru vase, u.re ani cargobotul german „Halle“ a fost scufundat de comandantul său Celelalte trei vase, totalizând 19.000 tone, sunt folosite de noi, de la începutul ostilităţilor. Flota noastră comercială nu a suferit deci decât o reducere de 22.000 tone, adică circa 1 la sută din tonajul total francez al vaselor care navighează efectiv. Cine a scufundat vasul „Athenia“? Asigurările transmise guvernlui american de Maree Britanie Londra, 31 (Rador). — Reuter transmite: Ambasadorul Marei Britanii la Washington a transmis guvernului american următoarele asigurări cu privire la scufundarea vasului Athenia : 1. Athenia nu avea pe bord nici bare de aur, nici valori de bursă, nici tunuri, muniţii sau explozibile. 2. Athenia nu s’a scufundat nici în urma ciocnirii cu o mină britanică, nici din cauza unui submarin britanic, nici in urma bombardamentului executat de către un distrugător brig fame şi, în sfârșit, nici în urma unei explozii interne, ci, după cum arată dovezile în posesia guvernului britanic, din cauza torpilării sale de către un submarin străin. 3. Athenia nu era înarmată, nici nu fusese întărită pentru a primi arme de vreun fel oarecare. 4. Nu se căuta folosirea Athéniei ca vas de urmărire, ca crucișitor înarmat sau sub vreo formă oarecare ofensivă, la sfârșitul călătoriei in cursul căreia a fost scufundată. 3. Primul ofițer al Athéniei, comandorul Copland, a declarat sub prestare de jurământ că nu a discutat niciodată cu Gustav Anderson dacă se aflau sau nu tunuri pe bordul vasului. Stăvilirea speculei neruşinate cu peştele ^astTH-a luate Bucureşti 31 (Rador).— D. Mihai Şerban, subsecretar de stat la ministerul domeniilor a luat măsuri menite să stăvilească specula neruşinată ce se făcea cu peştele, ca acest preţios aliment să devină cu adevărat alimentul celui sărac. D-sa a făcut inspecţii inopinate atât la Constanţa cât şi la Jurilofca. Faţă de cele constatate, d. ministru Şerban a luat o serie de măsuri menite a îmbunătăţi situaţia : 1. Primăriile Capitalei cât şi primăriile oraşelor principale să fie înştiinţate zilnic de preţul en gros al peştelui pentru a nu exista anoma de d. Subsecretar de stat Şerban Ha ca peştele ce se vinde la en gros cu 30 lei kgr. să fie vândut la kilogram cu preţul întreit. Primăriile vor fi invitate a stăvili specula. 2. Direcţia comercială a pescăriilor va înfiinţa un serviciu propriu de asistenţă medicală în principalele centre pescăreşti 3. Direcţia comercială a pescăriilor va lua măsuri de aprovizionare a pescarilor cu scule pescăreşti la preţuri convenabile. Se va studia de către direcţia comercială a pescăriilor înfiinţarea unei case de asigurări a pescarilor. Votarea ridicării embargoului de către Camera americană Washington 31 (Rador).— Comitetul de procedură al Camerii a adoptat o moţiune, fixând desbaterile camerii pe tema generală a neutralităţii pentru Marţi şi Miercuri. Discuţia la rezoluţia prin care se ridică embargoul se va desfăşura joi. Votul ar urma să fie efectuat joi seara sau Vineri dimineaţa. Cine e responsabil de actele de sabotaj din Statele Unite O despăgubire de 50 milioane dolari acordată reclamanţilor americani Washington 31 (Rador).— Comisia mixtă germano-americană a dat azi o sentinţă defavorabilă în afacerea de sabotaj de la Kingsland şi Black Tom (New Yersey), produs în 1916—17. Comisia decisese Duminică că Germania este responsabilă de acele acte de sabotaj. Reclamanţilor americani li s-a acordat o despăgubire de 50 milioane dolari. Deşi Germania a refuzat să recunoască autoritatea comisiei, sentinţa este definitivă. Reclamanţii urmează să fie despăgubiţi din contul special al tezaurului în titluri germane, cont ce se ridică la circa 500 milioane dolari. A doua ninsoare la Cernăuţi La cârtie, stratul de zăpadă se menţine După ploile torenţiale, cari au ţînut 48 ore, pe timpul nopţii de ieri temperatura a scăzut, iar apoi a început să ningă. Zăpada s’a depus intr’un strat destul de gros, acoperind pământul şi mentinându-se încă la câmp. Zăpada se menţine şi în oraş. S’a topit numai pe străzile cu circulaţie mai frecventă. Vremea e aspră şi pe la amiază a început iarăşi să ningă. -a«»* Episcopul dr. Glondys la Cernăuţi Ieri dimineaţa a sosit la Cernăuţi în vizită anonică şeful bisericii evanghelice din România, episcopul dr. Victor Glondys. A fost primit de reprezentanţii locali ai bisericii şi comunităţii evanghelice. Apoi, episcopul dr. Glondys a făcut vizite de rigoare la notabilitățile locale. Episcopul dr. Glondys va rămâne trei zile în orașul nostru. 2000 emigranți germani la Danzig Danzig 31 (Rador). In ultimele zile au sosit aci la Danzig 2000 de emigranți din Estonia și Letonia.