Glasul Bucovinei, decembrie 1939 (Anul 22, nr. 5779-5801)

1939-12-01 / nr. 5779

Vineri 1 Decembrie 1939 CEL MAI BUN PURGATIV DE CIOCOLATA Mtt imediale ale somnului In marele ei discurs rostit la radio, d. prim-ministru George Tatărescu, după ce a înfăţişat poziţiunea României în actuala constelaţie europeană, poziţiune care se defineşte printr’o neutralitate demnă şi hotărîtă, a subliniat că programul de realizări al guvernării de sale se cuprinde în două puncte principale : Un program de înfăptuiri imediate şi unul de reforme,deci program de durată. Anunțarea, pe lângă acestea, a unui plan de cinci ani, implică deci o guvernare precizată în dimensiunea „timp“ şi eminentă în categoria „mod“. Vom avea, cu alte cuvinte, stabilitate, muncă susţinută, cinste vădită, competentă, credinţă şi toate câte trebue să caracterizeze eforturile cuiva chemat la posturi de mare răspundere. Nu spunem cele de mai sus spre a face să se creadă că guvernările predecesoare guvernului actual ar fi fost lipsite de aceste caracteristice. Dimpotrivă, Frontul Renaşterii Naţionale a refontat structurile vechi, fiind front de credinţă, muncă, cinste şi front de dragoste în jurul Tronului şi Ţării. Dar guvernărilor trecute le-a lipsit, din cauze cunoscute, stabilitatea. De astădată e vorba de realizări imediate și de realizări de durată. De cele de durată ne vom ocupa la timp potrivit. Acu să vedem ce înseamnă realizările imediate în vederea cărora guvernul Majestății Sale a și hotărît măsuri Să pornim de la măsuri.—Cele mai importante dintre ele au şi fost numite de însuşi premierul nostru. Ele tind să asigure: apărarea ordinei publice şi a disciplinei naţionale ; ajutorarea familiilor celor concentraţi; efectuarea de economii severe pentru a obţine fondurile necesare suportării cheltuielilor apărării naţionale; modificarea regimului de cenzură a presei spre a se lăsa libertate criticelor drepte ce s’ar putea face, dintr’un punct de vedere sau altul. Toate aceste puncte îşi au marea lor însemnătate, totuşi două dintre ele merită o relevare specială,—şi aceste două puncte de program sunt: ajutorarea familiilor celor concentraţi şi facerea de economii severe pentru acoperirea cheltuielilor oştirii noastre. Cu toţii suntem, nu numai datori, dar şi gata oricând să urmăm chemarea Patriei. Cei mai mulţi dintre noi, părăsind însă căminul, lasă, în preajma iernii, familii lipsite de susţinătorul lor principal. Nu mai e nevoie să insistăm asupra greutăţilor prin care trec multe din familiile celor concentraţi. Iată însă că guvernul Ţării a decis să le uşureze traiul. Un astfel de guvern îşi câştigă, fără îndoială, dragostea întregii ţării. Cu toţii suntem gata oricând să facem zid de apărare la hotarele pământului strămoşesc. Trebuie însă întărite, cu mijloacele tehnice cele mai moderne, avânturile noastre. Iar aceste mijloace tehnice costă bani grei. Iată însă , guvernul Majestăţii Sale a hotărît să şteargă din cartea cheltuielilor totul ce nu e absolut necesar, —totul ce e lux,— totul ce este, astăzi mai mult ca oricând, risipă de avut obştesc. Un astfel de guvern, nu încape nici un fel de îndoială, creşte, dintr’odată şi enorm, în stima întregii ţări. Ori, guvern iubit şi guvern respectat, înseamnă asigurarea deplină a ordinei publice şi a disciplinei naţionale şi înseamnă, ca să ne referim şi la cenzură, inutilitatea acestei instituţii pentru informatorii conştienţi ai opiniei publice.____________________________ i. g. c. Sărbătorirea zilei de 1 Decembrie Vineri 1 Decemvrie 1939, fiind aniversarea Unirii Ardealului cu Patria Mumă, toate autorităţile publice şi şcolile vor fi închise. Serviciul va fi reluat Sâmbătă dimineaţă. MEDIC DENTIST Dr. George Solomon a deschis cabinetul dentar în str. Ştefan cel Mare 23 b. 23523 CH „Glasul BlEOVii“ GLASUL BUCOVINEI Pubicifiani din 29 Noembrie 1939 Se aduce la cunoştinţă celor interesaţi că în ziua de Luni 18 Decembrie 1933 orele 10 dimineaţa va avea loc în Oborul Central de Vite din Cernăuţi, vinderea prin licitaţie publică cu strigări orale a calului Astor Matr. 24 de la Centrul de Instrucţie Nr. 4 Jandarmi Roşa- Cernăuţi. Calul ce urmează a fi vândut la licitaţie se poate vedea în orice zi lucrătoare în grajdul Centrului de Instrucţie Nr. 4 Jandarmi Roşa-Cernăuţi. Concurenţii vor trebui să depună comisiei de licitaţie în ziua licitaţiei, garanţia pentru a putea concura. Comandantul Centr. Instr. Nr. 4 Jandarmi Lt.-Colonel Victor Grosu Ofiţer cu aprovizionarea Sublocot. Ionescu Vasile INSTITUTOR ROMÂN, experimentat, pregăteşte elevi curs primar, pentru admitere în licee militare şi orice şcoli secundare. Adresa la adm. 23533 No. 5779 Pag. 3 Nu vâ place sâ Vă I spuneţi vârsta! Vegheaţi deci a nu o I arăta. Amintiţi-vă că Urodonal reîmprospătează şi purifică sângele, limpezeşte tenul, păstrează supleţea arterelor şi a articulaţiilor, elimină toate rezidurile care sunt cauza obezităţii a afecţiunilor cutanate, o îmbătrănirii timpurie. O femeie care ia Urodonal, rămân sveltă, activă şi bine dispusă. Vă veţi calma crizele reumatismale luănd Urodonal. PĂSTREAZĂ TINEReţEA LA FARMACII ŞI DROGUERII ESTE UN PRODUS CHATElAIN, MARCA DE ÎNCREDERE Alegerea noului Mitropolit al Moldovei şi Sucevei A fost ales arhiereul Irinei Mihălcescu Bucureşti 30 (Rador).— Azi dimineaţă s’a întrunit colegiul elec» toral bisericesc pentru alegerea Mi» tropolitului pentru scaunul Mitropa» liei Moldovei şî Sucevei. Şedinţa a fost prezidată de Patriarhul Nicodim. D. ministru al cuiatelor Ion I. Nistor a cetit înaltul mesaj de deschidere. Apoi s-a format biroul. I. P. S. S. Patriarhul Nicodim spune că sunt consideraţi candidaţi Mitropoliţii, Episcopii, Arhiereii şi Arhimandriţii îndreptăţiţi. Apoi se trece la vot. La despuierea scrutinului sa constatat următorul rezultat: înscrişi 191, votanţi 154, majoritatea absolută 18 Au obţinut: Arhiereul Irinei Mihălcescu 121 vo» turi, Arhimandrit Scriban 17 vo» turi, Episcopul Nifon Criveanul 2 voturi, Episcopul Tit Simedrea 7 voturi, Episcopul Gherontie 2 voturi, păr. Grigore Leu 1 vot, păr. Dron 1 vot, voturi albe 3. I. P. S. S. Patriarhul Nicodim a proclamat ales pe arhiereul Irinei Mihălcescu arhiepiscop al Iaşilor şi Mitropolit al Moldovei şî Sucevei. Au luat apoi cuvântul Patriarhul Nicodim şi noul Mitropolit al Moldovei. Problema materiilor prime pentru meseriaşi intervenţia Cernerei de Muncă din Cernăuţi Camera de Muncă Cernăuţi s-a adresat Ministerului Economiei Naţionale, arătând că din cauza urcării nejustificate a preţurilor materiilor prime şi semifabricate, necesare meseriaşilor, aceştia luptă azi cu foarte mari greutăţi. Comenzile primite de meseriaşi nu pot fi executate, întrucât de la o zi la alta se urcă preţurile pentru materiile necesare meseriaşilor, astfel că ar fi necesar să se stabilească preţuri maximale. Ministerul Economiei Naţionale a răspuns că măsuri împotriva urcării preţurilor materiilor prime nu se pot lua decât în cadrul actualei legi a speculei. Dacă meseriaşii au cazuri precise de urcare nejustificata a preţurilor materiilor prime şi semifabricate, sunt rugaţi a comunica aceasta Oficiului Regional, care aplică legea speculei. SAVOY In limba germană Cel mai mare, cel mai formidabil și cel mai gigantic film sportiv al tuturor timpurilor. Extraordinara realizare cinematografică în 2 piril într’un singur program. M OPERA COMPLECTĂ Partea II a şi Partea II»a Cea mai glorioasă înscenare a cinematografiei mondiale! Glorificarea tinereţii, puterii şi frumuseţii omeneşti! Lupta celor mai aleşi din întreaga lume pentru naţiunea lor! Un program uriaş pe care trebuie să-l vedeţi şi pe care nu-l veţi uita niciodată!_________________ Reprezentaţiile încep la orele: - 4. 7 și 10 ~ Prezintă marele program dublu ! MicZÎCă.— Collegium Musicum, Vineri, 1 Decembrie, orele 20.30 I. Concert simfonic Sala Toynbee. Dirijorul Josua Hallenberg, solo prof. S. Fior. Piese de Händel, Bach, Wolf-Ferrari, Mozart. Biletele se vând la .Bazarul Român", Iancu Ftondor 22. 23531 IN TOATE CAZURILE de reumatism, gută, nevralgii, sciatică, arterio-scleroză, luaţi Urodonal care este efervescent şi plăcut la gust. Durerile de şare, frecvente mai cu seamă la femei, trebuesc combătute cu Urodonal, care ajută rinichii să elimine acidul uric, pe care îl dizolvă oriunde s’ar afla în organism. Urodonal curăță într’adevăr rinichii.