Glasul Bucovinei, iunie 1940 (Anul 23, nr. 5920-5940)

1940-06-01 / nr. 5920

Sâmbătă 1 Iunie 1940 umărul 2 UN ORGAN NAȚIONAL ROMANESC Ziarul: Telefon Nr. 29 1? APARE ZILNIC Tipografia :Telefon Nr. 29-17 Înscris la registrul publicațiilor periodice al Tribunalului Cernăuți, S. IIi, sub Nr. 15/38 din 26 Mai 1998. «— Proprietar: Institutul de Arte grafice şi Edituri „Glasul Bucovinei“ S. A.?. Cernăuţi Director responsabil: Dr. AUREL MORARU] REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: Cernăuți, Strada Iancu fodor 33 sau D. Petrino Nr. 1 JjjBjiWMjrl Tăriile sufleteşti ale unui om se cunosc, cu deosebire, în împrejurările grele. Ele se afirmă — est adevărat — şi în zile de linişte, de seninătate, când totul merge parcă potrivit unei norme prestabilite,— dar, esenţialul este dacă aceste înzestrări sufleteşti pot trece proba verificării şi într’o vreme în care realităţile se desfăşoară intr’un ritm de potrivnicie. ® 1§Dealtfel, ceeace constitue esenţa însăşi a virtuţii, este acea frână a stăpânirii de sine in fata ademenirilor câte — la un moment dat — se pot ivi. In astfel de împrejurări, se arată puterea de voință şi tăria de caracter. Condiţiile aspre prin care ne este dat să trecem uneori, ne apar, astfel, ca tot atâtea ispite de a ne smulge unei inflexibile atitudini. Acela însă care şi-a modelat fiinţa lăuntrică într’un spirit de disciplină severă, acela care a ştiut să nu fie îngăduitor cu sine, nu poate fi nicicând surprins de împrejurări. A® cela - - egal cu sine însuși —• nu cedează din dârzeaia atitudinei. Virtuțile se afirmă, cum spuneam, în toată plenitudinea lor. lată, în cele de mai sus, exprimat un elementar adevăr psihologic, pe care voim a-l ilustra prin atitudinea pe care o au unităţile de străjeri — cu comandanţii lor — în faţa imprejurărilor actuale. Trăim zile grele. Din partea fiecăruia se cere un spor de sforţare şi o polenjare a energiilor. Nici un fel de împrejurare, oricât de grea, nu trebue să ne surprindă. Să adoptăm, cu toţii, mentalitatea strâjerească potrivit căreia — se ştie — realităţile sunt întâmpinate cu hotărîre şi cu prevedere înţeleaptă. Nu este concludentă pentru definirea acestei structuri spirituale, deprinderea străjerilor de a şti să facă faţă chiar şi celor mai grele împrejurări ce pot surveni, în disonanță cu rit*mul latent al orânduirilor ? Dacă vremea este blândă, însorită, într’un fel îşi construesc aşe* zarea taberei, străjerii, — şi în altfel, când din norii ce rotesc pe deasupra capetelor, se arată ameninţarea ploii. In faţa oricărei împrejurări, aşadar, de orice natură, aceiaşi fermă, aceiaş inflexibilă voinţă de a domina potrivniciile. — Iată pe ce linii se afirmă atitudinea de viaţă a străjerului, — iată care trebue să fie ţinuta sufletească a tuturor fiilor ţării. Sosirea la Berlin a noului ministru al României Berlin, 31 (Rador). — Ieri după amiază a sosit la Berlin cu avionul d. Alexandru Pomalo, noul ministru al României la Berlin. D-sa a fost primit pe aeroportul Tempelhof de d. von Heimburg, director politic, von Hallen subșeful protocolului din ministerul afacerilor străine, von Strauss, vicepreşedinte al Reichstagului, precum şi de membrii legaţiei şi consulatului general al României, in frunte cu d. ministru plenipotentar Brabetianu. Anul XXII No. 5920 Luptele din Franţa de nord pot fi un factor decisiv al războiului German au angajat o jumătate milion oameni şi toate diviziile lor blindate. — Aliaţii şi-au creiat un coridor spre mare Paris 32 (Rador). — Iată cum prezintă „Havas“ situaţia militară joi după amiază . Vreo 40 de divizii adică peste o jumătate de milion de oameni şi aproape toate diviziile blindate germane sunt angajate in bătălia din Franţa împotriva efectivelor aliate reduse la jumătatea lor prin capitularea belgiană. Spre a compensa inferioritatea sa numerică, armata aliată şi-a scurtat frontul. Ea se află în plină mişcare ambele părţi ale unei axe ce trece de la Lilk la Dunkerque. Portul Dunkerque este apărat cu fermitate, cu sprijinul tunurilor de mare calibru ale flotei. Spre acest port aliaţii au creiat un fel de coridor dealungul căruia se dau lupte cu fața spre sud- vest şi nord-est. Liniile aliaţilor trec dealungul Yserului de la Nieuport la Ypres şi de la Gravelines până aproape de Cassel. Aceste două linii sunt apărate in deosebi de trupe engleze pe care germanii încearcă să le taie prin ocuparea înălţimilor din Flandra. Ocuparea acestor înălţimi ar permite germanilor să zăvorească trecerea între regiunea Lille ş, mare. Două atacuri germane îndreptate dinspre Bruges spre Dunkerque s’au lovit pe Yser de o rezistenţă înverşunată a englezilor. Este demn de reţinut faptul că englezii apără cu succes cu trupe puţin numeroase poziţiile pe care regele Belgiei, care dispunea de 18 divizii, a hotărât să le părăsească. Alte atacuri germane au fost îndreptate dinspre Saint Omer spre Cassel şi spre Dunkerque cu sprijinul unor puternice elemente blindate. Aceste atacuri nu au reuşit miercuri decât să cucerească înălţimea de la Cassel. La sud-est de înălţimile din Flandra armata franceză Prioux care dispune de unitaţi de care blindate îşi croeşte un drum spre mare dând lupte grele pe ambele flancuri şi în spate. Elemente franco-britanice continuă a se menţine în Cassel. O bătălie faneiroasă Londra, 31 (Rador). — Agenţia „Reuter“ transmite: Bătălia sângeroasă din Flandra continuă, declară cercurile militare din Londra, dar este cu neputinţă de a se şti din oră în oră locul exact unde se află armatele aliate şi care sunt poziţiile de pe front care sunt apărate de francezi şi cele ţinute de corpul expeditionar britanic. Aceste cercuri subliniază că bazele principale ale corpului expeditionar britanic nu se află in porturile de pe litoralul canalului, Mânecii şi că deci cu toate că trupele britanice au pierdut o destul de mare cantitate de material, principalele lor depozite nu au căzut în mâinile germanilor. In Flandra trupele aliate conţină lupta lor eroică col la col. Pe restul frontului se anunţă că aliaţii au întreprins câteva operaţiuni de curăţire a terenului care sunt relativ puțin importante și că nu se știe încă nimic despre un eventual atac de o parte sau de alta. Operaţia încercată, de generalul Blanchard Londra, 31 (Rador). — „Reuter“ comentează astfel situaţia militară. Întreaga lume îşi îndreaptă privirile şi gândurile cu îngrijorare către luptele violente din Franţa de nord. Punctul favorabil al situaţiei militare în ziua de joi este sporirea efectivă a forțelor aliate la sud de fluviul Somme. Numeroase vehicule blindate au fost trimise în ajutorul trupelor aliate din acest sector. Se subliniază pe de altă parte că germanii au suferit pierderi grele într’adevăr. Inamicul ar fi pierdut 2000 de care de asalt din cele 5000 pe care le poseda şi peste 2000 de avioane de bombardesneni şi vânătoare. Bătălia a ajuns la o fază când oamenii de valoare ies în evidenţă. Generalul Blanchard prin comanda admirabilă şi-a asigurat afecţiunea şi entusiasmul trupelor britanice de sub comanda sa. In războiul din 1914—18 generalul Blanchard era unul din discipolii lui Joffre care i-a prezis o carieră militară strălucită. După războiu ei a ajuns membru în consiliul superior de război. Operaţiunile pe care le conduce acum sunt urnit mai mult decât simple operaţiuni de retragere de pe o poziţie pe alta. Intr’adevăr francezii caută să pregătească un coridor prin care camarazii lor britanici vor putea ajunge la mare. Niciodată o astfel de operaţie nu a fost încercată în istoria militară şi dacă generalul Blanchard va reuşi se prea poate ca acest succes să devie un factor decisiv al războiului. Un ©roi« ffdot dt mmm Londra 31 (Rador). — Ministerul de război comunică: în cursul săptămânii trecute un mic detaşament britanic a fost trimis să reziste la Calais, să atace şi să menţină comunicaţiile cu corpul expediţionar britanic. El n’a fost în măsură să îndeplinească această ultimă misiune din cauza unor puternice forţe inamice motorizate, astfel că s’a concentrat întru apărarea Calais-ului. Cu toate atacurile repetate ale inamicului şi cu toate bombardamentele continue ale aviaţiei şi artileriei, garnizoana a rezistat timp de mai multe zile. Prin refuzul ei de a se preda ea a oprit un mare număr de duşmani şi a fost de un ajutor de nepreţuit pentru grosul corpului expediţionar britanic în retragerea sa către Dunkerque. Această acţiune va conta printre faptele de arme cele mai eroice din analele armatei britanice.