Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1939 (Anul 6, nr. 163-186)

1939-06-11 / nr. 184

Inreg. la Nr. S44/938 S. N. Tribunalul Mureş.2 LEI GAZETĂ SĂPTĂMÂNALĂ DE ÎNDRUMARE NAȚIONALA, ECONOMICĂ Șl CULTURALA. TV _ triMiT A n Axtra?a Redacţia şi Administraţia TELEFON: Abonamentul: anual 100 Lei. fTg.-Mureş, 11 Iunie 1939 Director: EMIL A. DANDEA piaţa Urticei 6 (Casa Solidaritatea) 1392 Abonament de sprijin 5oo Lei. Anul VI. No. 184 BBBBBBBBBBÍMBBBBBBBBBB1BIÍBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBÍÍBBBBBBBBBBÍÍBBBB Praznicul ţării s 3 Iunie BBBBBBBBBBBBBBBaBBBBBBBBaBBBBBBBaBBBBBBBHflBBBBBBBBBBBBBBflBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB Se împlinesc 9 ani de Domnie glorioasă a M. Sale Regelui Carol II. Dela 1936 încoace, s’au schimbat şi s’au prefăcut atât de mult lucruri e, la noi, că numai cântărind cu dreptarul judecăţii poţi să-ţi dai seama, ce pas uriaş a făcut România, pe calea progresului, sub conducerea luminoasă a unui vrednic şi înţelept Rege. S’a suit pe tronul Dinastic cu hotărârea să pună în aplicare întreg planul de îndrumare a Ţării, pe care şi-L făcuse încă de pe vremea când era Prinţ Moştenitor, conştient de menirea lui viitoare. Ca unul care făcuse războiul pentru întregirea hotarelor, avusese destul prilejul să preţuiască sufletul soldatului român, şi mai ales să-i cunoască lipsurile de pe front, ca şi cele în legătură cu plugul şi ogorul. Aceste cunoştinţe şi o mare dorinţă de a-Şi sprijini Ţara, erau bagajul cu care urca la 1936 la 8 iunie, treptele Tronului. Rege tânăr, luminat, pornit spre bine şi de o vrednicie care-i va încununa multă vreme amintirea în istoria acestui Neam. In primul rând, a fost preocupat de gospodăria satelor şi a oraşelor. Aşa a făcut din grija pentru sănătatea poporului, o preocupare de stat şi o poblemă naţională de primul ordin. A spijinit credinţa, şi a ridicat datoria învăţăturii de carte, dând bisericii şi şcoalei o epocă de înflorire. A înzestrat armata, mărind potenţialul de apărare a hotarelor şi sporind încrederea în forţa noastră. Nu mai vorbim de numele bun ce ne-a făcut peste hotare cu prilejul celor câteva vizite Regale. Iar acum, în urmă, printr’un gest de Mare Monarh, a restabilit ordinea şi liniştea, singurile auxiliare ale prosperulu și ale bunului mers al unui Stat. M. S. REGELE CAROL II Moştenitorul Tronului in viaţa străjerească  şi săptămâna străjeriei! Dând exemplu, Marele Voevod Mihai activează cot la cot — şi trecând prin aceleaşi încercări — cu ceilalţi străjeri. Comandant al centurei străjereşti de onoare, Vlăstarul Domnesc, învaţă în egală măsură să comande altora şi să Se comande pe Sine. Spiritul de românism şi de sacrificiu, care caracterizează imensa familie a străjeriei, a găsit în Marele Voevod un reprezentant strălucit, plin de detragere de inimă. Pregătindu-Se pentru a fi, cândva, ,Conducător de ţară, învaţă, nu mai puţin, să cunoască sufletele generaţiei noui, căreia este hărăzit viitorul. In şcoala de luminoasă disciplină a străjeriei, Moştenitorul Tronului este elevul cel mai conştiincios, Cel Care, totdeauna, dă exemplul : de seriozitate, de muncă şi de însufleţire. Intr’o zi, centuria Sa de onoare trebuind să construiască un pod, Marele Voevod Mihai nu a dat semnalul începerii lucrului, înainte de a sublinia camarazilor Săi tâlcul sarcinei lor. „ Noi (a spus Marele Voevod) trebue să lucrăm mai mult decât celelalte unităţi, pentru că noi suntem centuria de onoare a Străjii Ţării. Să facem în aşa fel ca încrederea ce ni se acordă să întreacă toate aşteptările. Sufletul şi inima de străjer a Moştenitorului Tronului au cucerit iubirea întregei ţâri. Marele Voevod Mihai de Alba-Iulia Slorile au decurs în cea mai mare ordine. S-a dovedit, că sistemul votului pe persoane, nu pe listă, este foarte bun. Mâsura de a nu se lăsa să candideze vechii parlamentari, poate încă a contribuit la liniştea alegerilor. Dar această măsură a fost luată, desigur, numai din precauţiune pentru început, căci ea nici nu a fost fără numeroase excepţii, iarăşi nu ne putem mira, dacă câte unul din foştii politiciani admişi să candideze, au trimis câte un om de încredere şi propagandă pe la secţiile de vot Dar pe viitor nici acestea nu se vor mai întâmpla, căci nu prea folosesc. Lăsarea la candidare a oricui îndeplineşte condiţiile, desigur va fi norma generală în viitor, cum o arată şi d-l primministru în expunerea de motive a legii electorale. Şi atunci alegătorii vor fi şi mai mulţumţi, selecţiunea va fi şi mai reală. Acum, deorece fiecare alegător putea lăsa nevotat abia 4-5 candidaţi, dar nici din cei 8 cari îi vota rar cunoştea mai mult ca 1—2, s’au putut da voturi numai pe nimerite. Prin încadrarea tuturor, tot mai bine în noul ritm, neajunsurile se vor tot reduce. S-au stabilit salariile nouilor deputaţi Nouilor deputați, li s-a stabilit un salar lunar de 15 000 lei, pe tot anul, fie că sunt sau nu şedinţe. Mulţumiri Onor. Direcţiuni a Radio-Emisiunii In nrul nostru 179 din 7 Mai, ne-am făcut purtătorii de cuvânt a radiofoniştilor, rugând să înceteze plaga reclamelor, aşa cum se făceau la radio. De rândul acesta încă ne facem ecoul ascultătorilor radio-ului românesc, cari mulţumesc cu recunoştinţă Onor. Direcţiuni că le a ascultat rugămintea. Astfel acum radio-ul românesc este numai izvor de delectare artistică, ştiri şi învăţăminte fără enervantele şi inutilele reclame. Nu ne închipuim că articolul nostru a fost singura cauză a măsurii, dar acel număr al gazetei cari l-am trimis tuturor celor în drept, — poate încă a ajutat ceva. Principalul este că azi avem numai plăceri după radio român, pentru ce datori suntem să mulțumim.