Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1940 (Anul 7, nr. 220-244)

1940-01-05 / nr. 220

M. S. Regele şi primul ministru al ţării între soldaţi Ostaşii cari strajnesc le hotare au avut bucuria de a vedea grija părintească a M. S. Regelui, care a petrecut sărbătorile Crăciunului, împreună cu Marele Voevod Mihai, în mijlocul lor. Trecând prin Cluj şi Oradea înalţii oaspeţi au mas la unităţile de pe zona de vest, iar din ordinul M. S. d. primministru G. Tătărescu şi alţi miniştrii au împărţit darurile între străjuitorii graniţei dela Nistru. In o cuvântare M. Sa a spus: „scopul oştirei mele nu este a râvni la ceiace nu este al nostru, ci este ca, într'un gând de pace să păzească hotărâţi ceiace este românesc“ . inait Ordin de zi al EVL S. REGELUI In această zi de înnoire a anului, primul Meu gând se îndreaptă către voi apărătorii graniţelor Româneşti. Străjuitori fără şovăire ai entităţii naţionale, pe credinţa şi pregătirea voastră se rezimă ţara spre a şi spori încrederea în viitor. Astăzi, când împrejurările nevoite de noi, au impus chemarea sub arme a unui însemnat număr de ostaşi, trebue să vă străduiţi cu toţii ca pregătirea voastră să fie cât mai temeinică. Sufletul de eroi al acelora cari au purtat glorioşi haina ostăşească, care astăzi este a voastră, să vă fie veşnic pilda datoriei, încrederea pe care Eu şi Ţara întreagă am pus o în voi să fie răsplătită prin credinţa cu care veţi şti să vă faceţi în orice clipă datoria. Toată căldura inimei Mele se îndreaptă către voi trimiţându-vă primele Mele urări ale anului. Să ne dea Dumnezeu pace, linişte şi spor la muncă. La mulţi ani! CAROL , Anglia a trimis îmbrăcăminte pentru"refugiaţii polonezi din Ungaria şi România, din care au sosit 100.000 de costume. im«, it Hr. mane. «. thmmm Kant. 20-£( GAZETĂ SĂPTĂMÂNALĂ DE ÎNDRUMARE NZ IONALA, Şl CULTURALA. ' T^Aiv.mr'A Redacţia şi Administraţia TELEFON: Abonamentul: anual 99 Lei. Tg.-Mureş, 5 ian. 1940 Director : EMIL A. DANIE.A str.Călăraşilor 105(Casa soi Marii»»«.) 392 şi 143 Abonament de sprijin 5oo Lei. Anul VII. No. 220 MBKÎinn mniMnininwiiMnHiannBiiBB ■■■■■■■■ aflBBHBaBBBBCiBES !3SáiBnH■■■■■■■■ naiaa mbiiib PORUNCA ceasului de faţă încă din primele zile dela lansarea apelului pentru subscripţiile la împrumutul de înzestrare a Armatei, reacţiunea publică din toată ţara, a fost aceea aşteptată. Apelul la subscripţiile pentru Armată a fost urmat de ecoul inimilor. — Daţi!, s’a strigat din toate părţile. Acum când operaţiile de subscripţie, continuă cu toate necazurile noastre de acasă, şi cu cele care ne vin din afară, încrederea a rămas intactă. Subscrierile sunt un examen al conştienţii naţionale. Fiecare oferă nu numai ca pentru un bun plasament, dar şi cu convingerea că aceste sacrificii de bani, consimţite la timp, ne vor scuti de alte sacrificii mai mari, cine ştie când. Iată pentru ce apelul Statului, pentru întărirea proviziilor Armateinoastre este amplificat de mii de glasuri româneşti, convingătoare, fraternale, poruncitoare : Daţi pentru Armată! Manifestaţii ostăşeşti la Târgu-Mureş Depunerea jurământului recruţilor de la cele 4 regimente din Tg.-Mureş, a dat loc la o impunătoare manifestaţie. In faţa catedralei ortodoxe, s-a instalat o tribună cu drapelele ţârei, de o parte şi de alta stau de veghe două tunuri de mare calibru, iar în faţă piramide de arme, puşti mitraliere şi mitraliere, toate noui. După liturghie, sobora de preoţi a oficiat un serviciu divin special depunerea jurământului. Recruţii au fost aranjaţi pe confesiuni, au depus jurământul de noui ostaşi ai patriei române. Di General Georgescu Pion Comandantul Diviziei 20-a a rostit o vibrantă cuvântare arătând profundul patriotism ce trebue să-l aibă tinerii soldaţi, neţărmurită credinţă Supremului Comandant al oştirei, către Majestatea Sa Regele Carol al II-lea, de sacrificiu în timp de pace şi de răsboiu pentru întărirea şi apărarea Patriei Române. Pildă puternică a dat pe Regele Cel Loial Ferdinand I-a, când a jurat: „ V oi fi bun român“ şi a fost unind într’o Românie Mare pe toţi Românii. Pământurile au fost date ţăranilor drept răsplată a grelelor lupte din fostul răsboiu mondial. Defilarea nouilor soldaţi. In admiraţia tuturora, cu ţinută militărească ireproşabilă, plini de avânt, tinerii ostaşi cu vrednicii lor comandanţi au defilat cu drapelele regimentelor lor,in faţa comandanţilor în frunte cu d. general Georgescu Pion. Au defilat muzica Regi. 82 Inf. Comandantul garnizoanei Dl Colonel Dumitrescu comand. P. S., cu ofiţerii fără unităţi şi de la liceul militar. Regtul 82 Inf., cu drapelul şi noul Comandant Dl Lt. Colonel Ciobanu. A urmat Rgtul 39 artilerie cu Dl Colonel Dobrotescu. Regtul 40 art. cu drapelul şi comandantul Dl Colonel Casianu. Defilarea s’a încheiat cu Regiul nou sosit în Tg.-Mureş 7 cavalerie cu Dl Colonel Doru Fupescu. Dl General a felicitat pe comandanţi şi pe ofiţerii instructori, pentru înaintata instruire a recruţilor. Acum s’au văzut şi roadele muncei şi pregătirei premilitare. Sfinţirea şi serbarea de la casa ostăşească a Regi. 82, a avut loc după masă. Edificată din economiile regimentului, cu buna gospodărire a fostului comandant Dl Colonel loan Dimitriu, care plecând pe zonă a continuat lucrările Dl Colonel Dumitrescu. In frumoasa sală culturală militară, încap peste 1500 oameni. Are o acustică minunată, luminoasă şi cu scenă permanentă pentru spectacole. Noul comandant a adus elogii Dlui General Georgescu Pion, care oriunde ar fi realizează opere de valoare pentru viaţa românească. Ziarele au relatat pecetluirea „Doinei lui Eminescu“ cu munca ostaşilor ce stau de veghe la hotar, pe vârful unui munte de 700 m. şi pe o suprafaţă de 4 km. patraţi plantat, scriindu-se numele lui Eminescu pe 10.000 brazi. S-a executat apoi un bogat program de tinerii ostaşi pregătiţi de Dl Căpitan Dragan, Dl Sublocotenent Teodor Chirca și cu concursul Comandantului de Centru P. P. II-lea Tg.-Mureș, profesor Nic. Oprea.