Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1940 (Anul 7, nr. 220-244)

1940-06-11 / nr. 241

Inreg. la Nr. 944/938 S. N. Tribunalul Mureş. 2 lei GAZETĂ .SAPTĂMANALA DE ÎNDRUMARE NATIONALA, ECONOMICA SI CULTURALA. . . îtmît aniVD"A Redacţia şi Administraţia TELEFON: Abonamentul: anual 99 Lei. I Tg--Mureş, 11 iunie 1940 " StL Călăraşilor 105(C«»Solidariua) 392sii/+3 Abonament de sprijin 5oo Lei. Anul VII. Wp. 241-42 Stifiiul lupsiului nostru Suveran Ţara, în frunte cu Guvernul, se pregătea sa aducă Majestăţii Sale Regelui, în ziua de 8 iunie, cu prilejul împlinirii a 10 ani de glorioasă Domnie, belşugul respectoaselor simţeminte de recunoştinţă pentru câte hotărâtoare opere naţionale i-a dăruit. Cu intuiţia pătrunzătoare a clipei prezente şi cu viziunea clară a zilelor de mâine, Suveranul Ţării ştie să despice adevăratele înţelesuri ale timpului şi să creeze, printr-un dinamism neştirbit şi o inteligenţă lucidă, ritmul înnoitor al vieţii noastrenaţionale ____ *. Nu este operă de larg interes obştesc, pe care să n’o fi iniţiat şi pe care să n’o fi sprijinit, statornic M. S. Regele, iată, cu o prezentare sintetică a realizărilor ce poartă efigia personalităţii creiatoare a M. S. Regelui iată temeinicul argument resimţit adânc de conştiinţa întregului popor român acel argument care vorbeşte cu puterea unui imperativ lăuntric şi care trebuia să susţină, la 8 iunie, manifestările populare de neclintit devotament şi respectoasă recunoştinţă. M. S. Regele, însă, Care şi de astădată, a ştiut să citească tâlcuirile evenimentelor a hotărât să se renunţe la proectata sărbătoare. In sensul acesta, Majestatea Sa a trimis Domnului Preşedinte al Consiliului de miniştri, o scrisoare, în care vibrează acelaş cald patriotism, de totdeauna, al Augustului nostru Suveran. Acei cari doresc în aceste împrejurări spune AI. S. Regele, sala sărbătorească n'o pot face mai plăcut pentru Mine, decât punându-şi foaia munca cu râvnă şi patriotism pentru întărirea României. Fiecare dintre noi, toţi Românii să ne lipim inimă de inimă şi, într’un consens unanim, de nesdruncinat, să ascultăm Augustul îndemn, singurul vrednic să ne asigure integritatea sfântului nostru patrimoniu naţional. M. S. REGELE CAROL II Cuvinte Regale „Astăzi în mijlocul vostru, am venit cu inima plină de dragoste pentru toţi Românii şi cu singurul gând de a strânge împrejur pe toţi fii Patriei, dornici de muncă şi adevăr (Din proclamaţia M. S. Regelui Carol II către popor, din ziua de 8 Iunie 1930). „In timpurile grele ale trecutului. Poporul nostru a arătat atât de luminos înaltul său simţ patriotic, a arătat că oricume ar fi urgiile vremurilor, România a progresat şi şi-a afirmat rolul destinat ei în cartea cea mare a civilizaţiei mondiale. Acest crez care ne este indicat de trecutul nostru, trebue să ne dea încrederea desăvârşită în vitor şi trebue să ne dea imboldul trebuincios de a munci fără preget pentru consolidarea şi progresul nostru.“ • M. S. REGELE CAROL II. Suveranii, painiar şi părinte al ţarii In memorabilul discurs rostit la Adunarea Naţională de la 8 Iunie 1930, Majesta Tea Sa Regele Carol Ii rostea, printre altele, o frază esenţială : „Vom trebui, conlucrând cu acei cu cari suntem legaţi, şi în sentimentele de prietenie cu toate popoarele şi mai ales cu vecinii noştri, să lucram la restabilirea urmelor cari şi-a mai lăsat marea învălmăşeală de acum patrusprezece ani. Vorbind astfel, Suveranul îşi exprima ferma vreere de a-şi pune Domnia sub sigiliul alb al păcii şi al gospodăriei, îmbinând, cu farmecul caracteristic numai înalţilor Monarhi, spiritul de autoritate cu acel al unei largi înţelegeri — Majestatea Sa a ştiut să fie, cu măreţie în aceşti aureolaţi zece ani din urmă, nu numai părintele ţării, ci şi primul ei gospodar. Şi, atunci, de ce să ne mirăm că — la împlinirea unui strălucit deceniu de Restauraţie — unanimitatea simţămintelor şi urărilor de bine pentru Regele ţării se îndreaptă, cu recunoştinţă, de toată suflarea românească. Ziua Eroilor în ziua de înălţarea Domnului s’a sărbătorit în toată Ţara şi anul acesta amintirea celor căzuţi pentru Unirea Neamului visată de moşi strămoşii noştrii, înfăptuită însă numai în 1918, cu preţ de atâta sânge, îngenunchind înaintea mormintelor eroilor noştri, trebue să ne amintim şi mai mult de sfânta datorie de a păstra moştenirea lăsată de ei şi de a o desvolta în fiecare zi prin munca noastră. In zilele crâncenului război care din fericire este numai în afara graniţelor româneşti, această sărbătoare este mai reconfortantă ca oricând. Jurământul F. R. IM. - ului din pratba Râciu In cadrul unei solemnităţi a avut loc la reşedinţa de plasă Râciu, depunerea jurământului sfatului din comunele acestei plase. La sosirea reprezentanţilor Centrului D-l ing. Traian Carpenişanu a dat raportul gărzilor, al căror comandant este pe plasa Râciu. Sf. Sa protopop Ştefan Nicoară, a oficiat un evlavios serviciu divin, iar după o concisă predică, în care a arătat însemnătatea jurământului a primit legământul preşedinţilor şi secretarilor. S’au rostit apoi mai multe însufleţite cuvântări. Expoziţia cursului de Arte plastice S-a deschis, în localul şcoalei din Palatul Cultural, expoziţia de fine de an a elevilor cursului de Arte plastice de sub conducerea pictorului Aurel Ciupe. Sunt expuse desene, picturi în ulei şi lucrări în batic. Expoziţia e deschisă zilnic între orele 10—1 şi 4—6. Invităm călduros publicul de a vizita expoziţia.