Glasul Mureşului, iulie-august 1940 (Anul 7, nr. 245-254)

1940-07-05 / nr. 245-246

4 Ştiri şi fapte Sezonul de la staţiunea balneară SÂNGEORGIU Cu toate vremurile grele ce le trăim îngrijirea sănătăţei suferinzilor, odată cu începerea sezonului, preocupă pe oricine. Deplasările de la oraşe şi localităţi mai îndepărtate este mai anevoe la staţia balneo-climatice ce le au. Pentru Tg.Mureş şi localităţ. Vaei Mure. Mureşului, tratare a feriuzilor de reumatism, rete corporale, boli de înilidicate cu ovarite, cistite şi alte tratamente al articulaţiunilor osoase se fac în cele mai perfecte condiţiuni la staţiunea balneară Sângieorgiul de Mureş. Aceasta staţiune cu un puternic izvor bogat în sare, iod, magneziu şi fier, întrece calitativ alte ape cu instalaţiuni balneare mondiale. Fiind situate numai la 5 Km. de Tg.Mureş, băile Sângiorgiu aduc vizitatorilor multiple avantagii. La fiecare oră un autobus modern al Soc. Vitalis şi Simon, face transportul vizitatorilor şi suferinţilor cari îşi fac cura de băi. Locuinţe se găsesc la noul hotel a băilor, în satul Sângiorgiu şi la Tg.-Mureş. Hrana seveşte în acelaş condiţiuni adjoase, încă din sezonul anului 1939. Băile Sângiorgiu au trecut în proprietatea socială a Dlui Docent chirurg Mihail Mirea, care zilnic face asistenţa medicală şi tratamente balniologice. Cu recunoscuta reputaţie medicale, bun gospodar şi un însufleţit român, Dl. Docent Mitrea, a făcut radicale amenajeri la băile Sângiorgiului. Vechiul bazin a ştrandului sărat şi cu încălzire solară a ştradurilor saline, a fost refăcut şi amenajat cât se poate de corespunzător pentru câteva sute de vizitatori , iar apa se primeneşte în mod sistematic în permanenţă prin conductele de la isvorul principal. Parcul şi grădina cu flori s-a amenajat cât se poate de frumos, iar restaurantul este în cele mai bune condiţiuni aprovizionat şi supravegheat din punct de vedere culinar şi medical. Ceea ce lipsea la această staţiune balneară, în sezonul acestui an este desăvârşit cu hotelul din nou edificiat şi mobilat cât se poate de modern. Apartamentele de închiriat, confortul şi întreaga viaţă în această staţiune îţi dă aspectul unui adevărat sanatoriu. încă din 1 iunie, sezonul la băile Sângiorgiului a început cu vizitatori din Tg.-Mureş şi alte localiţi din ţară. Nic. Oprea Grijiti la scaldă in Mures! Carol Fülöp în etate de 18 ani s’a scăldat în Mureş lângă zăgaz. Apa luându-1 s’a înecat. In fiecare an avem câţiva morţi în asemenea accidente. Autorităţile ar trebui să interzică scalda în Mureş şi să se facă „ştrandul popular" proiectat încă de prin 1923, când s’a făcut şi baia de vară dela uzina electrică. Primăria are proectele şi referatele gata. Să le execute sau dacă poate să facă altă bae populară şi mai bună, dar să înceteze odată cu morţi inutile în Mureş. 26 Iunie 1940 No. 127 înştiinţare Cercul Civilo-Militar din Tg.Mureş, aduce la cunoştinţă membrilor săi că în ziua de 11 Iulie a. c. la ora 18, se va ţine adunarea generală anuală, în sala festivă a liceului militar „Mihai Viteazul “ din localitate. La ordinea zilei: 1 . Darea de seamă asupra activităţii Cercului pe anul 1939-40 2) . Raportul Cenzorilor. 3) . Descărcarea hiului comitet. 4) . Votarea proftului de buget pe 1940-41 5) . Alegerea noul omitet. 6) . Diverse ori. In cazul când în ziua de 11 Iulie ora 18 nu se va aduna majoritatea cerută de Statute, adunarea se va ţine în ziua de 18 Iulie la aceeaş oră şi în acelaş loc, când va lua hotărâri valabile cu orice număr de membri prezenţi. Preşedintele Cercului Civilo-Militar din Tg.-Mureş (ss) Col. CONST. DRAQOM1RESCU Spprptjii' (ss) Prof. T. CODREANU Judecătoria Topliţa-Mureş. No. 170—1940 —— Publicaţiune Subsemnatul public că în baza Deciziunei No. de sus judecătoria Topliţa în favoarea reclamantului coop. „Solidaritatea“ Tg.-Mureş pentru încasarea creanţei de 4371. Lei, cap. şi accesoriile se fixează termen de licitaţie pe 27 Iulie 1940 orele 16 în Bilbor unde se vor vinde prin licitaţie mobilele sechestrate în valoare de 1230 Lei şi sub preţul de estimare Toplita 15 Iunie 1010. ss. Barbu portărel delegt Q/wmnA Vorbăria nesocotită costă vieţi omeneşti, la seama ce vorbeşti şi unde vorbeşti. Cine e înţelept învaţă să tacă şi să asculte, înscrierile în Partidul Naţiunii s’au început, la Primăria Tg.Mureş, în 3 crt. Se înscriu toţi românii. Localurile publice se vor închide la ora 23. Refugiaţi fraţi din Basarabia şi Bucovina au sosit cu zecile de mii la locurile destinate lor. Toate societăţile dau ajutor. Unde ruşii au depăşit sistemul de evacuare convenit, au avut incidente cu armata noastră. Au fost incidente şi cu evreii locali cari s’au arătat ostili armatei noastre în retragere. — Răsboiul germano—italo— englez continuă deocamdată numai în aer şi pe mare. Se aşteaptă însă ca Anglia să fie atacată acasă la ea şi cu trupe teestre. Consiliului de miniştrii român în urma ultimelor evenimente, a hotărît să renunţe la garanţa anglofranceză ce s-a dat ţării, deoarece aceasta nu s-a executat. D. C. I. C. Bruteanu a invitat toţi prietenii săi a se înscrie în Partidul Naţiunii. D. I. Mihalache a dimisionat din demnitatea de consilier regal. — Bucureşti. O impresionantă sinucidere s-a întâmplat în cartierul Bellu. O bătrână în etate de 116 ani, s’a stropit cu gaz dându-şi foc. Dusă la spital, a mai avut puterea să declare că a făcut aceasta din cauza că lăsase unei rude întreaga avere şi acum se vede în mare lipsă. Pe întreaga ţară se interzice tăierea viţeilor de lapte şi de 6 luni, nr. 7 9.50 lei kg., pâine nr. 4 12-50 lei kg., no. 6. 11-50 lei no. 7 9.50 lei kg. carne de vită călit. I. 30 lei kg. călit. II. 26 kg. carne de june călit. I. 34 lei kg. călit. II. 30 lei kg. carne de porc nemaximată. O colecta frumoasa. Gimnaziul «Petru Maior», din localitate, de sub conducerea d-lui director Valeriu Boieriu a colectat pentru cantinele şcolare din regiunea Moţilor 11.397 lei. E de relevat că gimnaziul are elevii în majoritate copii de oameni săraci, deci colecta lor e cu atât mai preţioasă: încheierea anului la Gimnaziul. In sala de festivităţi a gimnaziului «Petru Maior». Păr. prof. Gavril Covrig şi Ion Sămărghiţan au oficiat un serviciu religios, după care d. dir. Valeriu Boeriu a ţinut o frumoase cuvântare, apoi a citit cronica gimnaziului pe anul şcolar 1939—40. S’au distribuit premii următorilor elevi şi eleve : clasa I, Teodor Mihălcescu, Goldmann Emeric şi Manta Aurel; cl. II. Mera Iuliu, Deitel Rozalia şi Pol Eugen ; cl. 111. Uleu Florin, Gran Marta şi Nicolescu Mircea; cl. IV. Pitea Pavel, Maior Gh. Liviu, Mera Iuliu şi Crătinean Avram. Media pe gimnaziu au obţinut-o elevii Pitea Pavel şi Uleu Florin (8.96). Din partea clasei IV, care-şi iau rămas bun de la această şcoală, a vorbit elevul Albu Zaharie. A urmat un frumos program artistic. La Şcoala Primară No.. 1 — In sala cinematografului, în faţa public, elevii sub direcţia d-lui Florian Pop, au dat o foarte reuşită serbare de sfârşit de an şcolar, şi cu scopul de a mări fondul pentru înzestrarea armaei. Datorită muncii neobosite şi priceperii ci-relor înv. Amalia Stara şi Eugenia Prescecanu. — Elevii au jucat cu un adevărat talent. în*. Sifdi-Many REGHIN Adunarea F. R. N. din plăşile Reghin s’a întrunit în sala mare a ateneului orăşenesc. Au participat 600 persoane. D. preşedinte de plasă, notar public Vasile Horga a făcut raportul. ‘ ” A urmat depunerea jurământului, în faţa preoţilor: protopop Ioan Maloş şi paroh Ian Oprinca. Preţurile maximale. Primăria a fixat următoarea preţuri maximale: făina nr. 4 13.50 Iei kgr, no. 5 13 lei kg., nr. 6 12 lei kg. GUgul Măreţului Judecătoria Topliţa-Mureş. Na 185-1940. ” Publicaţia da licitaţia Subsemnatul Portărel delegat de judecătoria Topliţa publică in baza deciziunii No. de sus a judecătoriei in favoarea reclamantului coop. „Solidaritatea“ repr. f prin adv. E. Dandea, Tg.-Mureş pentru încasarea creanţei de 32.451 Lei şi acc. se fixează termen de licitaţie pe ziua de 22 Iulie 1940 orele 16 la faţa locului în Corbu unde se vor vinde prin licitaţiune publică marfă şi mobilier de prăvălie in valoare de 20.300 Lei, in lipsă de concurenţi şi in caz de nevoie şi sub preţul de estimare. Toplița la 15 Iunie 1940. ss. Barbu portărel