Ţara Silvaniei, decembrie 1989 (Anul 1, nr. 1-2)

1989-12-23 / nr. 1

EDIȚIE NOUA ANI Nr. 1 Simbătă 23 decembrie 1989 ȚARA SISTAMEI Ziar editat de Consiliul Județean Provizoriu al Salvării Naționale Sălaj — 2 pagini, 50 bani Sărbători fericite în țară nouă! Sălajul e cu Țara! Sălajul — acest binecunoscut picior de plai — e cu Timișoara ! Sălajul — acest leagăn străbun al unor oameni demni, neînfricați, mereu îngenuncheați, dar niciodată învinși — e cu Bucureștiul ! Sălajul — acest leagăn sfînt al unui Simion Bărnuțiu sau George Pop de Băsești, al unui Scipione Bădescu sau Papiu Ilarian — e cu Sibiul și Clujul, cu Reșița și Brașovul, cu Iașul și Craiova, cu Suceava și Sfînu Gheorghe ! Sălajul e cu ȚARA . Sălajul e cu mult visata și tînjita DREPTATE. Am crezut că suntem slabi, marionete ale unor lozinci sterpe, ale unei dictaturi despotice, dar, iată, spre cinstea și demnitatea noastră, nu suntem ! Ne-am săturat să mai fim. Și, grație duhului sfînt al LIBERTĂȚII, care s-a abătut peste noi, am devenit ceea ce trebuie să fim — adevărați români, adevărați patrioți, așa cum au fost moșii și strămoșii noștri. Sălajul e cu ȚARA ! Ne-a atestat-o aceasta marea demonstrație populară, cu adevărat populară, de ieri, din centrul municipiului Zalău, unde muncitori, funcționari, ofițeri și ostași, intelectuali, printre care și preoți, da preoți, elevi și studenți au manifestat pașnic, dar dîrz pentru adevăratele idealuri ce ne animă sufletele. Iar acolo, la balconul care pînă mai ieri părea a fi feuda unuia care, cu voce isterică și stricată limbă, ne asigura că totul e uns cu miere, cînd noi, cei obligați să aplaudăm și să scandăm lozinci stas știam bine că în casă e ger și în cămara de alimente vînt, au apărut și au vorbit de la inimă la inimă adevărați reprezentanți ai poporului. Am așteptat ceasul izbăvirii. Și ceasul acesta i sunat. Mai întîi la Timișoara, apoi la București, apoi în toată ȚARA. Și Sălajul e cu ȚARA ! Azi, și mîine, și de-a pururi. Cuvînt către cititori A sosit ziua dresității, ziua sfint-a Libertății. Ce sfînt cuvînt ești tu, Libertate ! De-acum, din acest număr prim al Silvaniei“ vom scrie „Țării în paginile sale și vom citi rîndurile sale liberi. Pînă ieri și noi, cei ce scriem, și voi cei ce citiți presa făceam aceste lucruri la comandă, așa precum le făceam toate. Pentru că ni s-a spus prea mult, în cursul a peste două decenii : „Sînteți liberi să scrieți, dar să scrieți ce vrem noi !“. De-acum, suntem la dispoziția Dumneavoastră, stimați cititori. Și nu invers. In vecii vecilor. S-aducem prinosul recunoștinței noastre celor căzuți pe cîmpul de onoare al Revoluției, să purtăm recunoștință veșnică bravei Armate Române. Sărbători fericite în Țara nouă, dragii noștri cititori ! Apel către toți locuitorii Sălajului In aceste momente de mare intensitate a gîndului și curajului, cind poporul roman după o epocă de mare despotism și de totalitarism aberant și-a luat in propriile mîini istoria, intrind cu o mare demnitate in rindul popoarelor libere ale Europei, Consiliul Județean Provizoriu al Frontului Salvării Naționale face cunoscut tuturor locuitorilor județului următoarele : Victoria este a noastră! Ea a fost dobîndită printr-o luptă eroică, dramatică, cu forțele represiunii. Să ne aducem aminte și să-i păstrăm veșnic în memoria noastră pe marii martiri, care au luptat cu atîta demnitate și curaj împotriva totalitarismului celui mai înfiorător pe care l-au cunoscut popoarele europene. Si ne aducem aminte de eroii de pe Valea Jiului. Să ne aducem aminte de demonstranții brașoveni. Aceștia au fost primii noștri eroi care au asaltat cumplita represiune. Și acum, printr-o superbă pildă de eroism, lupta împotriva totalitarismului a început în frumoasa capitală a Banatului, Timișoara. Să le mulțumim vitejilor muncitori, studenți și tuturor locuitorilor Timișoarei, pentru declanșarea luptei noastre de redeșteptare națională. Să le aducem veșnica noastră recunoștință, în Să ne rămînă de-a pururea inimile noastre sacrificile de sînge ale scumpei noastre capitale — Tiucureștiul ! Să ne aducem mereu aminte de jertfele de sînge ale capitalei Ardealului nostru sfînt — Clujul. Să cinstim pe toți noii eroi cunoscuți și necunoscuți ai neamului, din toate colțurile românismului, care au crezut în dreptatea cauzei lor, în legitimitatea eroicei lupte împotriva acestui regim care a împins mutarea morală a cetățeanului român dincolo de limitele credibilului. In aceste momente înălțătoare, dar și de mare responsabilitate națională, uniți în cugete și în simțire, români, Libertate, fraternitate și democrație autentică maghiari, slovaci și alte naționalități ale Sălajului să dăm dovadă de mare maturitate politică, de moralitate civică, să preîntîmpinăm manifestările de violență, teroriste, care pot perturba desfășurarea vieții normale a ținuturilor sălăjene. Să luăm atitudine hotărîtă împotriva oricăror elemente huliganice, iresponsabile, care ar putea profita de această perioadă de tranziție, provocînd daune irecuperabile avutului obștesc. Să fim conștienți că tot ceea ce s-a construit în România noastră scumpă s-a construit prin sacrificiul nostru de zi cu zi, al muncitorilor, țăranilor, intelectualilor și celorlalte categorii sociale, pe care regimul ceaușist le-a exploatat nemilos, cu perfidie, în numele unor pretinse principii umaniste. In aceste momente, cînd acest regim și clica lui de hoți, bandiți de drumul mare instruiți cu banii poporului aparține unui trecut, de care cu toții ne aducem aminte cu oroare, să ne mobilizăm toate forțe pentru a apăra realizările dobîndite cu atîta sudoare. Nici o iertare pentru ucigași ! Muncitori, țărani și intelectuali lui Consiliul Central al FrontuSalvării Naționale, în programul său, a instituit un sistem de principii menit să asigure o dezvoltare democratică a scumpei și eroicei Românii. Să le amintim pe cele mai importante : • Consiliul de Stat și toate instituțiile sale își încetează activitatea. • Se abolește puterea unui singur partid și se asigură un sistem politic pluralist în care să-și găsească posibilitatea exprimării libere toate forțele politice, democratice, profund atașate valorilor morale ale poporului român și marilor valori ale civilizației europene. • întreaga conducere este preluată de Frontul Salvării Naționale care își va constitui propriile organizații la nivel județean, municipal și comunal. • Organizarea in luna aprilie a unor alegeri libere Continuare în pag. a Il-a Consiliul Județean Provizoriu al Frontului Salvării Naționale (Constituit în ziua de 22 decembrie, la orele 14,00) 1. Ing. Nicolae Maier — președinte; 2. Spiridon Huchiu — Comandantul Garnizoanei Zalău; 3. Teodor Munăilă — Comandantul gărzilor patriotice; 4. Fabian Barbolovici — muncitor; 5. Ioan Pușcaș — medic; 6. Payel Zoltán — inginer; 7. Cornel Grad — istoric; 8. Ioan Ghiurco — preot; 9. Gheorghe Stanciu — muncitor; 10. Dan Laza — profesor; 11. Eugen Teglaș — ziarist; 12. Cornel Halmaghi — inginer; 13. Gheorghe Sișeștean — profesor; 14. Călin Oros — inginer; 15. Székely István — paroh reformat; 16. Alexandru Matei — istoric; 17. Geczi Francisc — inginer; 18. Eugen Meseșan — avocat; 19. Marian Levi — pastor baptist; 20. Ioan Moldovan — jurist; 21. Gheorghe Stețca — inginer; 22. Ioan Haș — inginer; 23. Liviu Goia — muncitor; 24. Nicu Filipaș — muncitor; 25. Horvat Florin — muncitor; 26. Poienaru Ioan — programator calculatoare; 27. Ștefănescu Mihail — inginer agronom; 28. Șildian Sergiu — inginer; 29. Bucur Florin — inginer; 30. Negrea Constantin; 31. Găurea Aurel; 32. Astalós Jiga HOTÂRÎREA CONSILIULUI 1. Toți membrii Consiliului Județean Provizoriu al Frontului Salvării Naționale să fie aprobați de colectivele din care provin. 2. In funcție de mărimea colectivelor muncitorești se va stabili numărul reprezentanților în Consiliul Județean Provizoriu al Frontului Salvării Naționale. 3. Acest organism constituit în condiții de maximă necesitate, fără timp de pregătire, va fi completat cu reprezentanți din toate mediile și localitățile județului. 4. Așteptăm propuneri din partea poporului, pentru a ne defini platforma, în scopul de a fi cît mai bine reprezentate interesele tuturor cetățenilor. Continuare în pag. a II-a Chemarea Consiliului Județean Provizoriu al Frontului Salvării Naționale •» Dragi compatrioți. După o noapte sîngeroasă, eroică a poporului român, generată de miopia politcă, cretinismul fără margini al tiranului și lichelelor lui, după zile de genocid, care a cutremurat o lume întreagă, poporul a învins, chiar dacă șobolanii celei mai odioase securități încă mai trag prin unele locuri, cu atît de mînjita lor pușcă. Vă rugăm, înainte de toate, să păstrăm un moment de reculegere pentru morții pe altarul demnității naționale, pentru tineretul extraordinar al acestei patrii numită azi ROMANIA. Ați ascultat comunicatul Consiliului Central al Frontului Salvării Naționale, care ne-a adus în sufletele noastre bucura de a fi noi înșine, de a fi oameni și nu doar animale de povară, așa cum ne-a obligat inimaginabilul dictator, care i-a depășit în cruzime pe un Hitler sau un Stalin. Consiliul Județean Provizoriu al Frontului Salvării Naționale — organism provizoriu de lucru în aceste momente cruciale din istoria României — vă cere să fiți alături de el, să aplicăm întocmai ceea ce ne cere eroica, atît de încercata nouă conducere din CAPITALA. Să facem dovada patriotismului nostru real in această „Țară a Silvaniei“, trup din trupul sfînt al unei țări pe care am iubit-o și o iubim toți, indiferent de limba pe care o vorbim. Și acest patriotism ni-1 demonstram cel mai bine apărind, dacă va fi nevoie, chiar cu trupul, valorile noastre materialeși spirituale. Ni se cer și ni se vor cere sacrificii pînă vom șterge următoarele răni ale cutremurului provocat de odiosul clan care ne-a mințit un sfert de secol. Pînă la plata din viața de apoi, vor plăti aici, pe pămîntul pe care l-au stors cu nerușinare în cele mai josnice scopuri. Ceaușescu și clica lui de bandiți de drumul mare, instruită cu petrodolarii noștri și nu ai lor, vor fi judecați cu asprimea pe care o merită. Dar cum anume, ne întrebăm și acum, îngroziți de tot ceea ce am văzut, ar putea ei să plătească atîta jertfă umană? Vom vedea, fiți siguri. Nici o iertare!! Acum ori niciodată, cu toții la luptă !