Graiul Sălajului, aprilie-iunie 1993 (Anul 4, nr. 676-726)

1993-06-10 / nr. 715

ZIAR EDITAT DE SOCIETATEA COMERCIALA „GRAIUL SALAJULUI“ SA. - COTIDIAN AL CONSILIULUI JUDEȚEAN SALAJ -ANUL V, NR. 715 . JOI, 10 IUNIE 1993 4 pagini — 20 lei • PARLAMENTARE In Parlament se află în curs de dezbatere proiectul de lege privitor la radio și televiziune. Senatul a dezbătut propriul regulament de funcționare. Camera deputaților a dezbătut proiectul de lege cu modificările la Legea privind protecția socială a șomerilor și reîncadrarea lor profesională Printre altele se prevede că absolvenții instituțiilor de învățământ, care într-o perioadă de 60 de zile nu pot să se încadreze în muncă, pot beneficia de ajutor de șomaj. La sfârșitul lunii mai a.c. în România erau un milion treizeci și șase mii șomeri. • APRECIERE în cadrul unei întâlniri cu premierul Nicolae Văcăroiu, înaltul comisar pentru problemele minorităților din cadrul C.SC.E. a apreciat ca îmbucurător modul în care românii și ungurii din țară trăiesc în bune relații, sunt prieteni, dar este descurajator faptul că de ambele părți există extremități. • SUVERANITATEA „Fosta Iugoslavie“ este de acum istorie, dar și actuala Iugoslavie ar putea deveni în viitor istorie. Tot mai multe voci, chiar demonstrații de stradă cer, în mod public, în Muntenegru, suveranitatea, independența republicii prin separarea de Serbia. în Muntenegru ia amploare rea împotriva regimului mișcade la Belgrad, iar arestarea lui Drajkovici, liderul opoziției, duce spre divizarea profundă a societății sârbești. • ÎNTÂLNIRE Timp de două zile. La București, a avut loc întâlnirea reprezentanților veteranilor de război, în cadrul căreia a fost dezbătut proiectul Legii 4 a veteranilor de război, lege a cărei finalizarea întârzie nejustificat, ceea ce nu s-a întâmplat cu pensia lui Brucan și ilegaliștilor, cu salariile guvernamentale și parlamentare. La întâlnire a participat dl. Ion Iliescu, președintele României. • LEGE Parlamentul a adoptat o lege care interzice primirea de comisioane la orice contract încheiat cu firme străine de întreprinderi și instituții de stat. Legea este cu efect retroactiv și prevede pedepse cu închisoarea de la 2 la ani în cazul încălcării ei. O altă lege prevede obligația funcționarilor publici de a-și declara averile personale, în caz contrar ei pot fi demiși. Ioan LUPA ________________________ La S.C. „Cemacon“ S.A. Zalău. Oamenii au fost rechemați la lucru în anul trecut, prin luna iunie, Societatea Comercială „Cemacon” S.A. Zalău a fost nevoită, din motive financiare, să-și oprească o linie de fabricare a cărămizilor. Intre timp, unitatea s-a redresat economic și financiar, iar în luna martie linia s-a repornit, iar oamenii care au rămas, în șomaj, fiind, rechemați la lucru. Acum, după cum ne informează domnul economist Ștefan Sabău, se lucrează la capacitate șapte zile pe săptămână, cu excepția sectoarelor de reparații și întreținere. Se realizează cărămizi (blocuri ceramice) țiglă trasă și țiglă „solzi”. Există contracte încheiate la nivelul producției programate. Produsele ce se realizează aici sunt solicitate de către beneficiari, deoarece sunt de bună calitate. Deci, există toate șansele de supraviețuire. (I. D.) Regia Autonomă de Gospodărie Comunală Zalău Reamintește locatarilor, beneficiari ai serviciilor noastre (furnizare agent termic, apă rece și caldă) că pentru buna funcționare a instalațiilor de distribuție (subsoluri) și interioare este necesară revizuirea și repararea acestora. Lista blocurilor la care sunt necesare asemenea intervenții a fost publicată în presa locală. Lucrările de reparații vor fi executate pe bază de comandă de către echipe specializate, cu achitarea unui avans corespunzător, iar altele de mică amploare cu plata imediată. De asemenea, R.A.G.C. Zalău execută pe bază de comandă lucrări ca : — hidroizolații terase; — reparații interioare și exterioare la clădiri; — confecții din lemn (uși, ferestre, mobilă). Relații la telefon 615431, 613622, Secția Fond Locativ. (649) **s~ V. Pe câBM pu telefon j public la Bălan? Din cele 3 telefoane existente în satul Bălan, nici unul nu este de utilitate publică. Acest lucru generează nemulțumiri cu duiumul, în rândul cetățenilor. Cei cu care am stat de vorbă își manifestau totala dezaprobare pentru faptul că „a fost desființată clădirea poștei”. Domnul primar, Vasile Georgea ne confirmă că, intr-adevăr, clădirea proprie a poștei a fost închiriată pentru... activități comerciale, în momentul de față „poșta fiind ținută acasă la poștaș.. în timp ce primarii din alte comune nu prea au nimic cu faptul că spațiile poștei au fost închiriate pentru... comerț, domnul Vasile Georgea acuză acest lucru. Mai primar ales pentru că cetățenii reclamă, aproape zilnic, lipsa serviciilor poștale, care ar trebui să fie în pas cu... modernizarea, spre satisfacerea tuturor pretențiilor. Zicea cineva, mai în glumă, mai în serios, că și Bălanul ar dori să ia legătura cu... Europa și, fără telefoane nu se poate. Cine îi ajută? Vasile SÁNDOR In 99 divor M impus de piață: S.C. „Alcom“ S.A. - Abatorul Zalău • Creșteri artificiale de cel puțin 20%. • Preparate râncede, mucegăite sau cu mirosuri... • Alcom-ul s-a săturat de reclamații și amenzi. • Mezeluri de la Șimleu ascunse până trec cele din Zalău. • Cu prețurile nu vom avea surprize. n firea lucrurilor ar fi fost ca, odată cu creșterea prețurilor să putem constata și o cât de mică schimbare în bine a calității produselor. Și, poate că unii producători s-au gândit. Alții însă, vor, parcă, să contrazică orice umbră de firesc, adoptând o „logică“ prețuri mari — calitate proprie, îndoielnică. Ne gândim la Abatorul din Zalău, cu ale sale preparate și vom argumenta spusele de mai sus pe baza unei discuții cu dl. Mihai ȘTEFAN, director al S.C. „Alcom“ S.A. Zalău. Despre așa-zisa negociere a prețurilor dintre producători și consumatori reprezentați, aici, prin co sorica BLAJ Continuare în pag. a 11 a NU TRAGEȚI Obștea l-a ales în fruntea ei. Atunci, în 9 februarie 1992, L-au ales bănișorenii, și cei din Pecei, și cei din Ban. Oamenii au avut încredere în dânsul. Localnic fiind, îi cunoșteau veleitățile de bun gospodar, ageritatea minții și spiritul organizatoric. Evenimentul (câștigarea alegerilor) s-a stropit cu vin și pălincă născătoare de mărgele. Totul a început bine: mulțumiri din partea electoratului, satisfacția primelor roade, ale muncii de par te 111 MAR tea celui ales. Cel de Sus m-ar bate dacă aș afirma că în prezent în Bănișor edilii comunei s-au Vrednicia culcat pe o ureche. oamenilor se poate citi cu ochii și cu sufletele pe tarlalele din hotar, în grădini, în livezi, în aspectul exterior al locuințelor etc. Și, totuși, parcă ceva scârțâie la Bănișor. Deduc aceasta dintr-o doleanță a d-lui primar Aurel Gliguță, Viorel VARGA Consunuare în paga III a LANSARE DE DISC zi, 10 iunie a.c., orele 18,00, la Librăria „Gheorghe Șincai“ din Zalău, va avea loc LANSAREA DISCULUI GRUPULUI INSTRUMENTAL „FOLCLORICA“. Este cel de-al doilea disc, după cel din anul 1989, scos de prestigioasa formație fondată în anul 1978, din inițiativa unui grup de profesori entuziaști și pasionați ai melosului românesc. „Folclorica“ a devenit la scurt timp un „NUME“ pe firmamentul muzicii instrumentale. Aranjamentul muzical aparține prof. Grigore Grigoruț și prof. Ștefan Ioanovici. Cântă: Oana Lianu (nai), Ion Lianu (fluier, caval, ocarină, cimpoi, drâmbă, taragot), Grigore Grigoruț (clarinet), Ștefan Ioanovici (vioară), Teodor Ciobanu (violă, acordeon), Lăcătuș (contrabas), Alexandru Dumitru Fieraru (țambal), Ștefan Iorga (vioară violă). Redactor muzical Daniela Roxana Gibescu, grafica Gheorghe Nihoceha. Și-au anunțat participarea, la lansare, domnii Adrian Ștefănescu, director în „Electrocord“ București, și Paul Enigărescu, directorul studiourilor „Tomis“ Electrecord. Membrii formației vor da autografe, expoziție de artă realizate de elevi cu lucrări din anii terminali, cuprinzând genurile de bază ale creației artistice: portretul, peisaje, natura statică, schița, multe din lucrări așa cum aprecia dl. prof. Iosif Șepși, au o adâncă încărcătură de simțuri estetice. Timp de o lună, iubitorii de artă vor avea posibilitatea de a aprecia sensibilitatea nealterată, degajată transpusă în lucrări, deopotrivă remarcându-se o cunoștere profundă a canoanelor, a construcției și, nu în ultimul rând, a capacității conștiente de exprimare. I. N. SARADUȘ A VANiSAJ Marți, 8 iunie a.c., Școala de Arte Zalău, a organizat în sala de la etaj a Casei municipale de Cultură Zalău, o interesantă I In Șimleu Silvaniei, la unul dintre cele trei licee din oraș și anume la Grupul Școlar Agricol, liceu care pregătește elevii pentru meseriile de veterinar, horticultor, zootehnist, agronom, agent protecția plantelor, economic și industrie alimentară, ca profile de bază, pe lângă care funcționează și câteva clase nou înființate, de profesională, se desfășoară o activitate foarte intensă pentru pregătirea noilor specialiști din agricultură. în acest sens, în data de 27—28 mai, absolvenții claselor a XlI-a, cu profil horticol și agent protecția plantelor, au susținut proba practică pentru obținerea atestatului în meserie. Scrisoare din L’m’eu Silvaniei Profesorii examinatori au fost mulțumiți de rezultatele examenului, chiar dacă au obținut atestatul doar aproximativ 70% din elevii examinați. Pentru a acorda o șansă și celor care nu și-au putut lua atestatul, profesorii examinatori au hotărât organizarea celui de-al doilea examen. In această unitate de învățământ noi, elevii claselor terminale, respectiv elevii claselor a XlI-a, ne putem pregăti intens în vederea examenului de bacalaureat, pe care urmează să-l susținem și de care ne desparte mai puțin de o lună de zile. în acest sens, profesorii care predau materiile pentru bacalaureat organizează consultații, la care participă un mare număr de elevi. Alin-Petru GALIȘ, clasa XII-a, Grupul Școlar Agricol a Șimleu Silvaniei 0 vară fierbinte în mișcarea cadrelor din învățământ — interviu cu dl. prof. Simion TALOȘ, inspector școlar cu evidența la Inspectoratul Școlar al Județului Sălaj — • In fiecare an, problema „mișcării” cadrelor didactice v-a dat de lucru. Cum ați gândit această problemă pentru această perioadă „fierbinte” — mai-septembrie 1998? • Am întocmit un grafic clar, care a fost adus la cunoștința celor interesați: a) restrângeri de activitate — 22 mai; b) concursul pe bază de probe scrise pentru ocuparea de posturi (numiri, transferări) în învățământ — 25—30 iulie; c) cereri de suplinire, inclusiv cadre didactice necalificate — 15 iunie a.c. — după modelul de anul trecut; d) cereri pentru detașare (ultimul termen) — 25 iunie; e) cererile pensionarilor vor fi depuse de către conducerile de școli la compartimentul pentru evidența personalului didactic în 25 august a.c.; f) discutarea cererilor pensionarilor 30—31 august a.c.; p) discutarea cererilor de suplinire și detașare . 1—6 septembrie a.c.; I. N. SARADUS Continuare în pag. a II a