Graiul Sălajului, iulie-septembrie 1993 (Anul 4, nr. 727-779)

1993-07-01 / nr. 727

f - COTIDIAN AL CONSILIULUI JUDEȚEAN SĂLAJ -ANUL V, NR. 727 , JOI. 1 IULIE 1991 4 pagini - 20 lei • LUCINSCIII Aflat în vizită la București, domnul Petru Lucinschi, președintele Parlamentului de la Chișinău, a vorbit in fața Parlamentului. Și nu oricum ci impresionant, dovedindu se a fi un mare simțitor de scrie și limbă românească. Ne cerem scuze pentru că și noi, aici, chiar în această coloană, îl știam Piotr Lucinschi ! Ne-a impresionat, în mod deosebit, pledoaria domniei sale pentru Vest, pentru Europa. • EUROPA In reuniunea de la Strasbourg a Parlamentului Europei, Ungaria și-a mai diversificat „atacurile strategice", în sensul că la ordinea zilei stă acum și Slovacia. Despre ungurii din Serbia, Croația și Slovenia încă .. . nimic,acere. Cu ăștia nu-i de glumit, nu-i de jucat de-a ... drepturile omului ! • MAUSOLEU ? Fostul mausoleu al lui Gheorghi Dimitrov din Sofia, a fost transformat de bulgari — mari cultivatori de trandafiri, de altfel — în WC public, nici nu se mai pot aduce flori, nici păstra momente de reculegere, cum se întâmplă peste Dunăre, într-un anumit loc din Cimitirul Ghencea. v.___________ _ ȘI, TOTUȘI... România este a doua țară din Europa Centrală (după Polonia) ca potențial economic și piață de desfacere. Și, totuși... • 1.500.000 LEI ! Din ziarul „Evenimentul zilei“, Asistenta medicală Aurica Vrânceanu, din Glodeanu Srat, jud. Buzău, l-a identificat, după portretul robot, pe Ion Toma, consăteanul său, care a săvârșit o faptă josnică în Parcul Herestrău din București. S-a identificat în momentul când acesta sa prezentat la dispensar pentru anlize în vederea căsătoriei . Dna Aurica va primi drept recompensă un milion cinci sute mii lei, cu care își va cumpăra apartamentul. • CLUJUL, BLAMAT ! Clujul, orașul „șepcilor roșii“, al dr. Luca, Filu Mureșan, Ivansuc, Mateianu... a ajuns să fie blamat, acuzat de afaceri necurate în lumea fotbalului. După ce „U“ a pierdut, pe teren propriu (1—5), cu Gloria Bistrița, inlesnindu-i acesteia participarea la o cupă europeană, arbitru Mircea Salomir a stricat una dintre cele mai frumoase finale de cupă. O mare pată pe obrazul fotbalistic al Clujului Ioan LUPA _____________________ Solicităm răspunsul d-lui primar din Halmășd S-a adresat redacției noastre, cu rugămintea de a publica rândurile care urmează, dl. Nicoale Majar, domiciliat în comuna Ip, nr. 272. „M-am născut în comuna Nalmîșd și, împreună cu frații mei, Dumitru Majar, Gavril Majar și sora Ana Majar, căsătorită Costelaș, avem moștenire în Halmășd după defunctul Teodor Majar, conform sentinței judecătorești nr. 347/1958, dar nici până în 1993 nu am intrat în posesia pământului moștenit. Autoritățile locale nu vor să ia în considerare actele legale de la Judecătorie și de la Notariatul de Stat“. Așteptăm opinia d-lui primar al comunei Halmășd în legătură cu cele de mai sus. A. T. ECOURI .GLASUL PĂMÂNTULUI“ CU CĂRȚILE PE FAȚĂ ! * * Subsemnatul Pop Vasile, de profesie jurist, deputat în Parlamentul României, vă rog să publicați cât mai urgent posibil în rubricile ziarului „Graiul Sălajului“, nu ca replică, ci ca o dovadă asupra adevărului, în urma articolului „Glasul pământului“, următoarele aspecte: 1. Sunt moștenitor și unic executor testamentar al bunurilor văduvei dr. Pop Gheorghe de Băsești, rl-na Pop Laura, prin acte scrise și autentificate. Bunurile văduvei Pop Laura se compuneau din imobile, teren agricol, livadă, vie etc., conform extraselor de CF existente. 2. Suprafețele de teren cumpărate de către dl. Ilendea Alexa, între anii 1941i 1952, cu acte legale, separate pentru fiecare suprafață în parte, au fost semnate de către d-na Pop Laura, în calitate de vânzător și familia Ilendea Alexa și Viorica, in calitate de cumpărători. In calitate de martor au semnat părinții mei, Pop Simion și Pop Magdalena. Aceste acte există în original la dl. Alexa Hendea, lucru verificat de către mine, personal. De asemenea, există separat chitanțele în original, de achitarea sumelor în termenele stabilite de comun acord, de asemenea semnate de vânzător, cumpărător și martori. Personal, am fost împuternicit să semnez și să ridic o sumă de bani lucru stipulat prin semnătura mea pe una din Continuare in pag a II a • Cadavrul din fântână A fost găsit în fântâna din curtea locuinței sale din Ibreclean, cadavrul Esterei Elekeș (85 ani). • Tragic accident de circulație. Marți, 29 iunie a.c., orele 12.10 pe raza comunei Ileanda, sat Dăbâceni, Mihai Morar, conducând autospecia- EVENIMENT la cu nr. de înmatriculare 31-MM-1957, l-a accidentat grav pe minorul Manuel Covaci în vârstă de 5 ani, care a traversat strada fără să se asigure. Victima a decedat in drum spre spitalul din Dej. • Holul a fost prins. Mircea Lingurar de 20 de ani din Jloroatu Crasnei, care în perioada 15—26 iunie a.c., a comis 5 furturi pe raza comunei Cizer, cu un prejudici de peste 200.000 lei a fost identiicat și reținut de către organele de poliție. V. VARGA, cu sprijinul Inspectoratului de Poliție al Județului Sălaj *53* o igi j E o Ul QJ U o J nch C " X-" a V ■a « 73 EMS o •- x _ «aa. i ! - cS , i — •- >« : «- -O -a . : O in a CCS ! o IWg« *«" S * Vi Q "O to i! r. pi V* Inginerittag £ Deí)mi se organizează! Marți, 29 iunie a.c., la D.G.a.A. Sălaj — Zalău, a fost constituită Filiala Județeană a Societății Inginerilor Agronomi din România. în funcția de președinte al Filialei a fost ales domnul dr. ing. Zenoviu Barbur (D.G.A.A Sălaj). Precizăm că Societatea Inginerilor Agronomi din România a fost constituită la 15 ianuarie 1990, din inițiativa unui grup de ingineri din generații diferite. Cu ce scop? Din dorința ca toți speialiștii, care lucrează în sfera producției vegetale, să fie reuniți sub aceeași... cupolă, în interesul lor profesional, pentru afirmarea lor deplină, în spiritul posibilităților oferite de vremurile noi din agricultură. Cel mai în vârstă membru fondator, din comitetul de inițiativă, aparține generației de specialiști din anul 1928, "iar cel mai tânăr — generației 1987. (S. Vasile) „FACEȚI PRODUCȚIE ȘI PLĂTIȚI-VA DATORIILE“! — Interviu cu dl. inginer Gheorghe SAS, directorul general al S.C. „Silvania“ S.A. Zalău — — Domnule director general, știm că de aproape lună de zile, porțile unității a dvs. sunt închise din cauza neachitării datoriilor către Renel. Mai știm că recent aui fost la Renel București, Departamentul Industriei Chiramice, la..., pentru a încerca o eșalonare a datoriilor care, la ora actuală, au la 402.700.000 lei. Cu ce ajuns rezultate v-ați reîntors? n-a — Regia Autonomă Renel acceptat reeșalonarea plății datoriilor, propusă de către delegația noastră. N-am găsit înțelegere nici la Departament. Peste tot am fost primiți cu răceală și cu îndemnuri cați-vă“; de tipul: „Descur* „Faceți producție și plătiți-vă datoriile!“. Ori noi, deocamdată, nu avem suficiente resurse bănești care să ne permită achitarea datoriilor și reluarea producției. Asta din cauza blocajului financiar. — La cât se ridică suma provenită din neincasarea contravalorii producției livrate la diverși beneficiari? — La peste 1 miliard lei. — Care sunt campionii neplățitor? — „Comat“ Piatra Neamț — peste 88 milioane, „Regia Autonomă de Nemetalifere" din Cluj-Napoca — peste 50 milioane, RADPS Deva — 37 milioane ș.a. L FILIP Continuare în pag. a II-a NORVEGIENII AU TRECUT LA FAPTE Ieri, 30 iunie a.c., la Primăria municipiului Zalău, a avut loc o scurtă întâlnire de lucru la care au participat domnii: Tor Amiid Bakke, șef administrativ al localității HAEGEBOSTAD, Rolv Selmer-Olsen, arhitect, ambii din Norvegia, Miron Chichișan, primarul Consiliului local municipal, Patriciu Jecan, viceprimar, Stelian Petroviță, secretar, Ion Stanciu, directorul general al R.A.G.C. Zalău. Din discuții am reținut următoarele aspecte: • Norvegienii au terminat documentația cu privire la verificarea stării rețelelor de apă din municipiu. • în cursul lunilor august și septembrie a.c., la Zalău vor sosi specialiști din Norvegia pentru a acorda asistența tehnică necesară materializării obiectivelor din documentație. • R.A.G C. a primit de la norvegieni un aparat care detectează scurgerile de apă din conducte, în valoare de 7 milioane lei. • în 1—2 luni de zile norvegienii vor finanța cumpărarea conductelor de PVC necesare remedierii instalațiilor de apă. • Având în vedere starea în care se află Spitalul de psihiatrie din Zalău, prietenii norvegieni se gândesc la găsirea unor surse de finanțare (probabil prin „Clubul leilor“) necesare modernizării acestuia, a spitalului. « După aprecierile domniilor lor cam în 3-4 ani de zile, dacă se obțin și resursele financiare, poate intra în rândul spitalul celor mai moderne spitale din țară. • Am mai reținut și consemnăm cu plăcere și aprecierile foarte bune cu privire la calitatea profesională și comportamentul corpului medical din Spitalul de psihiatrie. I. FILIP COMUNICAT In conformitate cu art. 24 din Legea nr. 69/1991, se convoacă Consiliul local al municipiului Zalău în ședința ordinară pentru data de 05. 07. 1993, ora 17.00, în sala de ședințe cu următoarea ORDINE DE ZI: 1. Analiza activității culturale desfășurate în municipiul Zalău. 2. Aprobarea închirierii prin licitație publică, a următoarelor terenuri: — terenul de sport de la Grădina Poporului; — terenul de sport din Parcul Municipal; — zona lacului de agrement de lângă Tipografie; — poligonul de conducere auto; 3. Diverse. Primar: Miron CHICHIS/VN (730) Marți, 29 iunie a.c., în sala de ședințe a D.G.R.R. Sălaj — Zalău, s-au desfășurat lucrările Conferinței județene a Filialei Sălaj a Partidului Democrat Agrar din România. Au participat: președintele P.D.A.R. — domnul Victor Surdu, domnul Leontin Badea — prefectul județului Sălaj pe lângă delegații la Conferință fiind prezenți și un mare număr de simpatizanți ai partidului și de invitați. Ordinea de zi a avut 6 punctet „Raportul Consiliului județean Conferința Județeană P. I. A. R. coordonator de la alegeri până în prezent“, „Aprobarea programului de activitate“, „Discuții“, „Alegerea Consiliului Coordonator și al președintelui filialei“, „Alegerea Comisiei de cenzori", „Aprobarea comisiilor pe probleme“. Raportul prezentat de către președintele Filialei județene a P.D.A.R., domnul ing. Nicolae Cuciuranu, a evidențiat activitatea desfășurată de Consiliul județean coordonator, da la alegeri până în prezent, subliniindu-se succesele și insuccesele obținute la alegerile electorale din primăvara și toamna anului 1992. Referitor la insuccesele de la alegerile generale, s-a arătat că „fondul accentuării fenomenelor de criză din societatea românească, în contextul degradării accentuate a nivelului de trai al celor mulți, la care se adaugă Vasile SÁNDOR Continuare în pag. a Ill ă