Graiul Sălajului, iulie 2003 (Anul 14, nr. 2853-2875)

2003-07-01 / nr. 2853

SARBATOARI DI SUFLET LA MUNCEI Călăuziți de buna dispoziție, de vremea deosebit de caldă și de binecuvântările unei frumoase zile de praznic, Sfinții Apostoli Petru și Pavel, ne-am apropiat de înălțimile pe care se ascunde satul Muncel (comuna Cristolț). Drumul șerpuia printre colinele îndrăznețe, "îmblănite" de pădure, ducând parcă spre ceruri. Pe alocuri, calea batută-n piatră senvecina nehotărâtor cu prăpastia. Pe alocuri nu te lăsa decât să mergi doar tu, iar când te dezmeticeai, te punea, obraznică, să urci pieptiș, ca apoi, pe neașteptate, să te zvârle-n sat. Casele satului stau sub pavăza copacilor, mulți cireși, nuci, pruni, dar și sub pavăza dealurilor. Case frumoase, ce trădează moștenirea anilor trecuți, dar și farmecul și prezența celor de azi. Pașii călăuzeau, de altfel ca și orientarea drumului, spre locul unde lumea, în număr mare, aștepta ca soborul de preoți să oficieze slujba de sfințire a monumentului recent ridicat și închinat eroilor satului căzuți în cele două războaie mondiale. Peste 300 de persoane, înfruntând soarele ascultau cuvântul preotului din Văleni, Firmilian Găvruș - fiu al satului Muncel. "Sărbătoarea de astăzi (duminică, 29 iunie a.c. n.a.), este ziua în care ați pecetluit în memoria neamului, prin ridicarea acestui monument, amintirea celor pe care-i purtați în suflete, pe acei care s-au jertfit, pe cei pe care mulți dintre noi nici nu i-am cunoscut. MARIA ADELA MUREȘAN (Continuare in pag.2) Cu ce mergem la mare? După un an de muncă, fiecare dintre noi așteaptă cu nerăbdare perioada concediilor. Fie că nu le petrecem acasă, la lucru la țară, la munte sau la mare ele sunt binevenite. Cei care pleacă, cei care-și permit luxul unei evadări din arealul cotidianului, aleg, în majoritatea cazurilor, litoralul. Și chiar dacă sunt deținători de autovehicule, cei mai mulți preferă calea ferată. Anul acesta, la nivelul întregii țări, SNCFR a pus la dispoziția călătorilor 22 de perechi de trenuri sezoniere spre litoral. Sălăjenii, care nu sunt tentați să ia trenul din Cluj, au tren de la Jibou. Este vorba, după cum ne-a informat dl. Radu Boian, șef stație călători Zalău, de trenul Rapid 1942, Satu Mare - Mangalia, cu oprire în Jibou la ora 15.18, pentru care zălăuanii au legătură la ora 14.31, cu trenul de persoane 4363. Perechea acestui tren sezonier este 1941, Mangalia - Satu Mare, cu sosire la Jibou la ora 3.28, având legătura spre Zalău la ora 3.55, cu trenul 4082. în ceea ce privește prețurile, dl. Boian ne-a informat că un bilet pe ruta Zalău - Mangalia, la clasa a II-a, costă 535.000 lei, la clasa I, 704.000 lei, iar la cușetă 651.000 lei. Pentru cei care optează pentru plata dus-întors, SNCFR face pentru acest sezon reduceri cu 10% din tariful biletului și al suplimentului de viteză. Mai precis, acestea costă între 943.000 și 1.247.000 lei (funcție de clasă), se pot procura prin Agenția de Voiaj CFR din Zalău. ms MARIA ADELA MUREȘAN Dacă vrem în UE, 93 de miliarde pentru restructurare sau închiderea unităților în vederea respectării cerințelor Uniunii Europene (UE) cu privire la condițiile de procesare a materiilor prime de origine animală (carne, lapte), începând de anul trecut, Direcția Sanitară Veterinară (DSV) Sălaj a întocmit programe de restructurare și modernizare pentru fiecare dintre unitățile procesatoare din județ. Conform precizărilor dr. Ionel Ciunt, directorul instituției menționate, "în 2002 au fost stabilite urgențe în remedierea deficiențelor privind fluxul de producție la două dintre acestea: SC Diapan Zalău și SC SCIL Jibou. Acest lucru, însă, nefiind realizat în termenul stabilit, unităților menționate le-au fost retrase autorizațiile sanitar-veterinare. De asemenea, în anul în curs, din 6 unități stabilite pentru urgentarea programului de restructurare, ca urmare a nerespectării cerințelor, la un număr de 5 le-a fost suspendată activitatea. Pentru perioada următoare este foarte important ca procesatorii să înțeleagă că nu au de ales decât între respectarea cerințelor și închiderea unităților și că, până în 2007, vor rămâne în județ doar acelea care vor putea funcționa la standardele impuse de UE". Potrivit aceleiași surse, suma totală necesară restructurării și modernizării unităților de procesare a laptelui și cărnii din județ se cifrează la 93 miliarde lei. D. MARIAN "Graiul Sălajului", din nou la... Uniunea Europeană! Redacția "Graiul Sălajului" a primit o invitație, din partea Centrului de Informare al Comisiei Europene în România (CICER) - București, la Conferința Națională "Networking Europe - Informare Europeană la puterea", manifestare care va avea loc între 14 -15 iulie 2003. "Această acțiune iși propune să reunească pentru prima dată toți participanții la rețeaua de multiplicatori ai informației europene din România. Vor participa experți ai integrării în UE, ai societății civile, ai administrației publice locale", menționează comunicatul CICER, la care noi am adăuga că unica publicație sălăjeană care întreține relații directe, deschise, cu această instituție, vă va ține la curent, de la centru, cu eforturile "la zi" ale României în vederea includerii noastre în familia europeană, xs M. V. D. r.MHIIWATITTCTa . Meteo = ^ Dolar SUA 33.014 lei MARȚI, 1.07.2003 Euro 37.671 lei min. 19 ° C max. 32 ° C ^ Gramul de Aur șfifi 37» lei Cer Senin • 1.07.2003 - în orașul Jibou, pe DN 1H (în localitățile Mirșid și Surduc) și pe DN 1F (în localitățile Sălăjeni - Sărmășag - Bobota). • zilnic, în municipiul Zalău (B-dul. M. Viteazul și str. Gh. Doja) și pe DN 1H, în localitatea Crișeni • zilnic, în orașul Șimleu Silvaniei (str. T. Vladimirescu, str. Partizanilor și str. 224+ Decembrie 1989) și pe DN 1H, Pericei - Nușfalău - Ip • zilnic, pe DN 1F, Românași - Sânmihaiu Almașului - Zimbor - Sutor________ S.C. ” össftÉ ” S.A. pentru angajarea unui REDACTOR la ziarul "Graiul Sălajului". Cererile, însoțite de CV și copii de pe actele de studii, se vor depune la sediul Redacției Graiul Sălajului, până la data de 3 iulie 2003, ora 15:00. Condiții, studii superioare, domiciliul stabil în Zalău și serviciul militar satisfăcut (pentru bărbați). Concursul va avea loc în data de 4 iulie 2003, ora 10,00. ■fr ULTIM OMAGIU CELUI CARE A FOST DIRECTOR, fI IE OlT SUB POP-SĂVAX in urma căreia ați pășit dincolo învingător. Câtă dragoste pentru menirea sa pe pământ încât ultima suflare și-a dat-o în locul care și-a fost cel mai drag: ȘCOALA! Nu trebuia să ne părăsiți atât de devreme; mai aveați multe să ne împărtășiți tuturor. Moment de bilanț în care amintim de dumneavoastră, OMUL. Tânjim după amintirea vie, sperând că de acolo de sus ne veți veghea și că despărțirea nu-i decât de scurtă durată. Sperăm că ne aflăm printre amintirile celei mai dragi pe care le-a luat cu dânsul. Iisus Hristos a promis ucenicilor lui, la înălțarea la cer, că se vor revedea. Noi sperăm ca Mântuitorul să ne reunească în bucuria unei vieți veșnice. Nu te vom uita niciodată, dragă domnule director! Bunul Dumnezeu să te odihnească in pace! Colectivul de cadre didactice de la Școala Gimnazială "Gheorghe Munteanu" - Poiana Blenchii "Nu te bucuri cu adevărat decât prin dăruire. Ești mare și puternic prin ceea ce poți dărui altora, nu princeea ce poți lua de la ei." (Ernest Bernea) Zeci de generații de elevi susțin cu convingere aceste cuvinte și vor duce cu ei câte puțin din generozitatea pe care n-ați obosit să le-o imprimați în sufletele și mințile lor. Ne va fi nespus de greu să te uităm dragă domnule director! Iară nouă, colegilor, ne va fi cu neputință să te scoatem din sufletele noastre. Și cum am putea să-l uităm pe cel care trăia arzând ca o flacără și s-a stins luminânde pe cei din jurul lui?! Ne-ați fost părinte și îndrumător, ne-ați încurajat atunci când a fost nevoie, ne-ați mângâiat atunci când am fost la greu, ne-ați învățat să înfruntăm greutățile vieții cu demnitate, și să nu ne lăsăm doborâți de furtunile vieții. Ați găsit cuvinteR^consolare să ne descrețiți frunțile, să ne fac^^ă^pii CRi atunc când eram copleșiți și când i^^(^tRiR-amR decit învinși. luptă continuă în (P)4