Graiul Sălajului, noiembrie 2005 (Anul 16, nr. 3451-3472)

2005-11-25 / nr. 3469

25 - 26 noiembrie 2005 Pentru evitarea anemiei infecțioase la cai, Primăriile obligate să asigure pășuni separate Directorul Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Sălaj, domnul Mircea Martin, a susținut ieri, 24 noiembrie, o conferință de presă pentru a prezenta activitățile din ultima lună ale instituției, precum și starea de sănătate a animalelor din județ. Domnul Martin a început prin a ne informa de confirmarea sa pe postul de director, în urma unui concurs susținut la București în zilele de 15-16 noiembrie. în această perioadă, în cadrul DSVSA s-a deschis serviciul/activitatea de detecție a organismelor modificate genetic, urmând ca săptămâna viitoare să fie procurați reactivii și instrumentele necesare. De acest departament va fi responsabil domnul dr. Nicolae Mocuța. Tot în această perioadă au fost inventariate depozitele en-gros de produse animaliere, în scopul încheierii de contracte cu DSVSA pentru acordarea asistenței de specialitate. Cu o parte dintre unități contractele au fost deja încheiate, în ce privește identificarea animalelor, domeniu în care au existat zvonuri că acțiunea s-ar fi oprit, domnul Martin,a afirmat că în Sălaj aceasta continuă și chiar se apropie de sfârșit. Dintr-un total de 48.550 de animale au fost identificate 47.316. Până în data de 15 decembrie trebuie să fie eliberate pașapoarte pentru bovine, însă acțiunea este greoaie din cauza tipăririi imprimatelor. Până acum există 10.000 de asemenea tipărituri, însă DSVSA a achiziționat în acest scop două imprimante performante. Și circulația animalelor dintr-un județ în altul fără documente face ca înmânarea pașapoartelor să fie o problemă. în ce privește sănătatea animalelor, ni s-a spus că a apărut un nou focar de pestă porcină la mistreț. La ora actuală, în județ, există 59 de focare. Domnul Martin a spus că există bani pentru despăgubiri la toate animalele ucise. Și anemia infecțioasă la cai este o problemă, în județ fiind 802 cai bolnavi din efectivul total de 11.000. Dintre aceștia, 18 au murit și există dosare de despăgubire pentru ei, însă fonduri nu sunt. Pentru evitarea răspândirii acestei boli, directorul DSVSA face un apel câtre populație să nu cumpere cai fără carnet de sănătate și documente deoarece vor fi aplicate sancțiuni proprietarilor tuturor cailor bolnavi cumpărați din alte județe. în fiecare an, în luna februarie, se face o acțiune de depistare a acestei boli prin prelevarea de sânge pentru analize de la toți caii care nu sunt deja în evidențele lor ca fiind bolnavi, în curând se va face și o acțiune de dangalizare (însemnare cu fierul înroșit) a animalelor bolnave. Primăriile sunt obligate, iar unele dintre ele chiar s-au conformat, să ofere pășuni separate pentru caii cu anemie infecțioasă pentru a preveni răspândirea bolii la celelalte efective. Vaccinarea păsărilor contra pseudo-pestei aviare este o altă acțiune care în ultima vreme a căpătat o importanță deosebită datorită apariției gripei aviare în România. Deși vaccinul este gratuit, mulți deținători de păsări îl refuză, din diferite motive, dintre care unul este producția mai scăzută de ouă. Directorul DSVSA a spus că se vor da sancțiuni celor care refuză vaccinarea păsărilor din curte. S-a descoperit și un caz de trichineloză la un porc din localitatea Solomon. Săptămâna viitoare se vor distribui în teritoriu momeli vaccinale împotriva rabiei la vulpi. DSVSA monitorizează toate păsările moarte pentru a vedea dacă nu cumva cauza morții ar putea fi gripa aviară. Astfel, au fost examinate bacteriologic și anatomo-patologic 309 cadavre de păsări, atât sălbatice, cât și domestice, rezultatul fiind negativ. S-au recoltat și 30 de probe de sânge de la păsările din ferme pentru examenul serologic care a fost efectuat la București. Rezultatul a fost, de asemenea, negativ. _______________ms DORINA ȘTIRE In 2006, AJOFM va avea bani pentru mai mulți șomeri Mircea Pop, directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj, a spus în conferința de presă de ieri, 24 noiembrie a.c., că speră ca anul viitor să se angajeze prin intermediul agenției, cu 20% mai mulți șomeri decât în 2005. AJOFM a solicitat pentru anul viitor un buget de 55 miliarde lei vechi, pentru măsurile active de încadrare în muncă a persoanelor fără serviciu. în 2005, pentru aceste măsuri s-au cheltuit până acum 33,2 miliarde lei. Dl. Pop a spus că între măsurile active de stimulare a încadrării șomerilor, în acest an, cele mai de succes au fost cele privind încadrarea șomerilor prin acordarea de credite angajatorilor și subvenționarea primăriilor din mediul rural, care angajează șomeri pentru lucrări de interes comunitar, în privința primei măsuri, în 2005, AJOFM a oferit credite în valoare de 14,5 miliarde lei vechi, firmelor care au angajat persoane fără un loc de muncă. Pentru cea de-a doua măsură s-au acordat peste 10 miliarde ROL, unui număr total de 38 de primării din județ care au accesat acest program. Directorul AJOFM a declarat că peste 90% din persoanele angajate în mediul rural prin acest program nu au lucrat nicăieri până acum. După 12 luni aceștia pot beneficia de ajutor de șomaj dacă primăria renunță la serviciile lor, instituția putând angaja alți șomeri. Directorul AJOFM a dat ca exemplu de succes primăria comunei Bălan, care, în decursul anului trecut, a primit aproximativ două miliarde ROL prin acest program. "Primarul de acolo a făcut mai mult decât toți primarii la un loc în 15 ani", a mai spus dl. Pop. Cu măsurile pasive (plata ajutorului de șomaj, plăți compensatorii la disponibilizați etc.), AJOFM a cheltuit în 2005 aproximativ 187 miliarde lei vechi. FLORIN MINTAȘ Puteți citi ziarul “Graiul Sălajului” și accesând pe internet adresa: www.unisys.ro/graiulsj 2 Duminica a 30-a după Rusalii . Dregătorul bogat păzirea poruncilor Sfânta Evanghelie de astăzi ne face cunoștință cu un tânăr care nu numai că are preocupări deosebite față de tinerii cei de o vârstă cu el, dar ne devine simpatic, deoarece se apropie de Mântuitorul cu gând bun, dornic nu numai de fericirea lumească, ci și de cea veșnică: "învățătorule bun, ce să fac ca să moștenesc viața de veci?” La aceste cuvinte, Iisus îi răspunde: "Știi poruncile: să nu săvârșești adulter, să nu ucizi, să nu furi, să nu mărturisești strâmb, cinstește pe tatăl tău și pe mama ta". Mirat, tânărul răspunde: "Toate acestea le-am păzit din tinerețele mele". Zisa lui lisus: -----------------------"încă una îți lipsește: vinde toate câte ai și le împarte săracilor și vei avea comoară în ceruri, și vino de urmează Mie". Auzind acestea, tânărul s-a întristat, deoarece avea bogății multe, Iisus a zis ucenicilor Săi: "Cât de greu vor intra cei ce au averi în împărăția lui Dumnezeu! Că mai lesne este a trece cămila prin urechile acului decât să intre bogatul în împărăția lui Dumnezeu". Auzind acestea, ucenicii Lui s-au îngrozit și au întrebat: "Și cine poate să se mântuiască?", Iisus le-a răspuns: "Cele ce sunt cu neputință la oameni, sunt cu putință la Dumnezeu". Din convorbirea tânărului cu Mântuitorul, se desprind două adevăruri: 1.Necesitatea împlinirii poruncilor din Decalog pentru orice om ce voiește să dobândească viața veșnică și 2.Cel ce vrea să ajungă la o treaptă mai înaltă de desăvârșire morală, legea Noului Testament îi pune la îndemână anumite mijloace care nu sunt obligatorii pentru toți creștinii și care se numesc Sfaturi morale sau evanghelice. Sfânta Scriptură ne vorbește de sfatul sărăciei de bună voie (recomandarea făcută de Mântuitor tânărului din Evanghelia de azi), sfatul viețuirii în stare de feciorie (Mt. 16, 12), sfatul ascultării necondiționate (Mc. 8, 34). Aceste sfaturi morale sunt lăsate la libera alegere a celor ce voiesc să le ia asupra lor, dar odată luate, ele trebuie împlinite cu strictețe. Fiecare creștin este dator să le cunoască, să le înțeleagă rostul și importanța lor și să împlinească din fiecare atât cât e în stare. Ele sunt ca o completare și încununare a poruncilor morale și constituie calea cea mai sigură ce duce la desăvârșire. Din alt punct de vedere, în viața creștinilor putem observa trei pofte: pofta trupului (goana după plăcerile trupești), pofta ochilor (dorința de avuții) și trufia sau mândria vieții. Dacă creștinul nu înlătură din sufletul său cele trei pofte, ele dau naștere la trei păcate de moarte: pofta trupului dă naștere la păcatul desfrânării, pofta ochilor - la păcatul lăcomiei (alergarea după bogății), iar trufia vieții - la păcatul mândriei. Aceste păcate se numesc și capitale, deoarece ele sunt capetele altor păcate, ducând la osânda veșnică. Se poate observa, de asemenea, că cele trei sfaturi evanghelice se află pe latura opusă celor trei păcate capitale: sărăcia de bună voie - împotriva lăcomiei, sfatul fecioriei - împotriva desfrânării, ascultarea necondiționată - împotriva mândriei. Prin aceste sfaturi morale, Mântuitorul nostru Iisus Hristos a voit să smulgă din sufletul fiecărui creștin orice pofte care l-ar duce la păcatele lăcomiei, desfrânării și mândriei. Această învățătură este dna a înfrânării,a renunțării și a ieșirii de sub domnia celor mai puternice porniri ale firii. Mântuitorul niciodată n-a disprețuit bunurile materiale, dar a cerut creștinilor ca să nu se alipească cu sufletul de ele (Mt. 6, 19). Aceste bunuri însă trebuie subordonate scopurilor morale ce se pot realiza prin ele. Această cale a fost practicată, de-a lungul veacurilor, de mulțimi nenumărate de creștini, fie ca tot, fie ca simplu sfat, creștini care au înțeles că a se birui pe sine înseamnă a birui păcatul. Să ne asemănăm și noi tânărului din Evanghelia de azi, să ne întrebăm ce trebuie să facem pentru a ajunge pe calea desăvârșirii, pe calea poruncilor așa cum ne învață Sfântul Apostol Paveh"’Frațiteri omorâți mădularele voastre cele pământești: desfrânarea, necurăția, patima, poftarea și lăcomia... Iar peste toate acestea, îmbrăcați-vă întru dragoste care este legătura desăvârșirii" (Col. 3, 5-6, 14). i Preot paroh GHEORGHE BREAZDĂU, Parohia Giurtelecu Șimleului Cuvânt pentru suflet Zălăuanii întârzie cu plata datoriilor la bugetul local (Urmare din pag. 1) Din cei 700.000 RON prevăzuți a se obține în 2005 din alte tipuri de impozite (taxe pentru autorizații, reclame, taxe de urbanism, taxe pentru vehicule lente sau pentru utilizarea domeniului public și privat) procentul încasărilor este de 99,45%. încasările de la începutul anului și până în prezent sunt, în opinia directorului adjunct al Direcției Economice din Primărie, destul de mici, din cauza situației financiare precare a zălăuanilor .De trei ani încoace, se simte o scădere a plăților pe care persoanele fizice le fac către bugetul local; în schimb, procentul de încasare de la persoanele juridice din municipiu este tot mai bun." Mai precis, din prevederile de 5,4 milioane RON privind impozitul pe clădiri s-au încasat 4,4 milioane RON, adică 81,7%. Un procent foarte bun (97,7%) s-a obținut la capitolul impozit pe teren, fiind încasați 392.000 RON, din totalul prevăzut de 400.000 RON, în schimb, plata taxei auto a fost ușor neglijată de către persoanele juridice din Zalău, acestea plătind doar 41,2% din suma prevăzută (311.000 RON din 754.000 RON). La capitolul alte impozite, s-au încasat 600.000 RON, ceea ce înseamnă 70% din prevederile de 850.000 RON. Pentru rău-platnici, penalități și dobânzi în sumele amintite mai sus sunt cuprinse atât restanțele, cât și penalitățile și dobânzile. Penalitățile sunt de 0,6% și se aplică pentru fiecare lună sau fracțiune de lună. Valoarea dobânzii este de 0,06% pentru fiecare zi de întârziere și a fost introdusă pe motiv că valoarea debitului se pierde în timp, iar suma de plată trebuie adusă la zi. Astfel, explică Ioan Lipovan, pentru o'restațiflw8S'v100 RON (un milion lei vechi), neachitată până la 31 decembrie, se vor plăti penalități de 6 RON (60.000 lei vechi) și o dobândă de 17,5 RON (175.000 lei vechi). Numărul rău-platnicilor este constant, după cum afirmă Lipovan, însă valoarea debitelor crește de la an la an, ca urmare a majorării taxelor și impozitelor. Cele mai vechi datorii sunt de acum 2-3 ani, lista persoanelor fizice care au restanțe fiind lungă. "Datoriile cele mai mari se situează în jur la 1.000-1.500 RON pe contribuabil, numărul mare al restanțierilor ducând la creșterea valorii totale a debitelor", precizează directorul economic adjunct din primărie. Reduceri pentru unii, executări silite pentru alții în cazul rău-platnicilor. Direcția Economică va demara procedura de executare silită prin emiterea de înștiințări de plată și somații, după care urmează titlurile executorii și popririle pe venituri (salarii, pensii etc.) Pentru nesalariații care au datorii la bugetul local, se vor aplica procedurile de sechestru pe mașini, terenuri și pe bunurile care nu sunt de strictă necesitate, în vederea recuperării datoriilor, bunurile respective vor fi scoase la licitație. Conform spuselor lui Lipovan, persoanele care și-au achitat integral obligațiile către bugetul local până la 15 martie 2005 au beneficiat de o bonificație de 10% pentru clădiri și terenuri și de 5% la taxa pentru mijloacele de transport. De la anul, penalitatea va fi eliminată, iar dobânda va deveni majorare. Valoarea acesteia din urmă va fi de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere. Cei care vor plăti integral dările până la 15 martie 2006, vor avea parte de o reducere de 7% la impozitul pe clădiri și terenuri și de 4% la taxa auto.