Graiul Sălajului, ianuarie 2007 (Anul 18, nr. 3744-3764)

2007-01-04 / nr. 3744

ANUL XIX, Nr. 3744___________JOI, 4 IANUARIE 2007 __________Soborul Sfinților 70 de Apostoli__________12 PAGINI 0,70 lei (70 bani) IRAKUL UNIUNII BIRIEN INALTHT SI K CMARGIL DIMI P P Ultima zi a anului 2006, 31 decembrie, a fost marcată de un eveniment istoric pentru România, în București și toate capitalele de județ a fost înălțat, pe cel mai înalt catarg, alături de drapelul României, drapelul Uniunii Europene. Cu acest prilej s-auorganizat și în altu manifestări oficiale consacrate marcării aderării României la Uniunea Europeană, manifestări la care au participat oficialități județene și locale, senatori și deputați în Parlamentul României, consilieri, conducători ai unor formațiuni politice, foarte mulți cetățeni de toate vârstele, angajați militari. Ceremonialul din Zalău a avut loc în Piața 1 Decembrie 1918, pe platoul din fața Administrației Județene, la ora 19,20. După sosirea (cu întârziere(l)) a oficialităților în frunte cu Andrei Barbu Todea- prefectul județului, însoțit de Tiberiu Marc - președintele Consiliului Județean și Radu Căpîlnașiu - primarul municipiului Zalău, și intonarea Imnului de Stat al României, "Deșteaptăte, române", prefectul a rostit o scurtă alocuțiune: în cuvântul său, domnul Todea a spus: u "Trăim astăzi moment istoric. Un moment visat, dorit și așteptat de generații: intrarea României în marea familie a țărilor europene cu o democrație reală, autentică, începând cu data de 1 ianuarie, România intră cu demnitate în rândul țărilor cu un înalt grad de civilizație. ms I. N. SĂBĂDUȘ (Continuare în pag. 3) Sistemul pensiilor private se pune în mișcare Din acest an, devine operațional sistemul pensiilor private. El ar fi trebuit să apară de mai mulți ani dar nimeni dintre politicienii care s-au perindat la conducerea statului nu au avut curajul să ia această măsură. De abia acum, în ceasul al doisprezecelea, când sistemul public reușește cu dificultate să achite pensiile și sub presiunea organismelor europene. Guvernul s-a decis să ia taurul de coarne și să dea "undă verde" unui sistem de pensii alternativ. Tinerii până la 35 de ani vor fi obligați de anul viitor să contribuie la un fond privat de pensii care va administra banii colectați din contribuții. Nici un salariat nu va scoate însă mai mulți bani decât în prezent pentru plata contribuției la pensii. Din 2007, două procente din cele 9,5 cât reprezintă acum contribuția obligatorie la sistemul public de pensii vor fi administrate de fonduri private. Acestea vor încerca să investească "cu cap" banii pentru a crește rentabilitatea investiției. Salariații care vor contribui la un fond pot spera astfel că vor avea la bătrânețe o pensie mai bună, în următorii 8 ani de la începerea colectării și administrării private a banilor colectați de la salariații de până în 35 de ani, cota contribuției la sistemul de pensii private va crește la 6 procente. La finalul perioadei de contribuție beneficiarul va avea de fapt două pensii: una de la stat și o alta din sistemul administrat privat. Pentru o contribuție de 20 de euro pe lună la sistemul privat, timp de 25 de ani, beneficiarul va primi timp de 15 ani o pensie de 140 de euro. ms FLORIN MINTAȘ (Continuare în pag. 12) Meteo JOS, 4 ianuarie 2007 min.1 ° C max. 2 ° C cer acoperit, posibil ninsoare sursa: romanian.wunderground.com Opinii Viața după... aderare Bucurie și feerie la cumpăna dintre ani. A aderat și România la Uniunea Europeană. Dar și Bulgaria, în clasamentul sărăciei cele două țări se află în frunte. Decalajele economice și nivelul de trai ne situează în această ipostază. Stăm cel mai prost la capitolele privind șomajul, mortalitatea, fertilitatea, numărul absolvenților cu studii superioare. Produsul intern brut este de doar 34% din media UE. Cu toate acestea, ovațiile, focurile de artificii, uralele, discursurile care de care mai optimiste au împânzit țara. Foarte mulți români au așteptat cu sufletul la gură clipa aderării. Sunt însă și concetățeni de-ai noștri bântuiți de o undă de pesimism. în primele două zile ale anului 2007 am efectuat un sondaj de opinie pe un eșantion de 80 de sălăjeni, de diferite vârste și categorii socioprofesionale. întrebarea era: "Cum credeți că se va schimba viața dvs după aderarea României la UE?" Răspunsurile au fost un fel de amestec între încredere,elan, scepticism și descurajare. Mioara Terheș (25 de ani) "în bine, cred. Vom găsi și noi un loc de muncă în țară și nu va mai fi nevoie să fim umiliți prin străinătate. Patru ani am lucrat în Spania, la căpșuni și numai eu știu câte am îndurat". Alin Mureșan (17 ani,elev). "Viața e cum și-o face omul. Eu mă bucur că voi putea urma o facultate, la una din universitățile recunoscute pe plan european, fie ,în Anglia, fie în Germania". Florica Dâmb (76 de ani, pensionară CAP): " Nu știu dacă mi se va mări pensia de colectiv, dar am auzit că nu mai pot ieși în piața Jiboului cu găina și cu ouăle la vânzare. Mai câștigam și eu un ban, așa, tare mă tem că o să ajung la mila vecinilor. Dar ce pot face eu?". Cristian Taloș (27 de ani). Nu mă interesează aderarea, că mai bine tot n-o s-o ducă românii curând. De 8 ani sunt în Grecia, am permis de muncă, mi-am dus și prietena, câștig 1900 euro pe lună și n-am de gând să mă mai întorc în România și dacă s-ar integra de o sută de ori". Simion Orțan(79 de ani, pensionar) "Viața mea se va schimba în rău. Am două bivolițe cu lapte, punctul de colectare din sat (Sâncraiu Almașului n.a.) s-a desființat, în piață nu am voie să vând laptele, în cel mai bun caz o să vând bivolițele. Dacă vor mai avea preț..." Ștefan Brie (patron, 45 ani). Aderarea la UE înseamnă aderarea la legea junglei. Răzbate cine poate. Chiar dacă-mi plătesc eu angajatul cu 500 euro, austriacul îi va oferi dublu și e normal ca forța de muncă din România să se diminueze și mai tare. Apoi, să nu uităm de prețurile aliniate la cele din UE, comparativ cu câștigurile noastre. Mă tem că va fi vai și amar de capul nostru. Cel puțin o vreme". Sunt câteva dintre părerile conjudețenilor noștri, acum la început de an, când mult râvnita Europă și-a deschis porțile și pentru români. Așteptăm și opiniile dvs. stimați cititori. ms VIOREL VARGA In primei zi. Peste 50 de sălăjeni au solicitat card de sănătate La Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Sălaj, s-au depus ieri, 3 ianuarie 2007, primele solicitări pentru eliberarea cardului european de sănătate. "Până la prânz, s-au depus peste 50 de cereri, ne-a declarat dr. Marius Tăutu, director adjunct al CAS Sălaj. Problema este că încă nu ni s-a comunicat numele firmei care va prelua datele și va elibera cardurile. De asemenea, Casa Națională de Asigurări de Sănătate trebuie să ne transmită codul de țară și codul județului Sălaj, ambele urmând să fie trecute pe card". Informații sunt așteptate dintr-o oră într-alta, deoarece, conform legii, în 7 zile de la înregistrarea cererilor la firma care eliberează cardurile, acestea trebuie să ajungă la adresa indicată (în cerere) de către solicitant. Cardul european de sănătate costă 2,2 RON, este valabil 6 luni de zile, perioadă în care posesorul beneficiază de servicii medicale în țările UE ca orice asigurat din țara gazdă. Cu precizarea că serviciile medicale includ boli acute sau accidente și nu tratamente medicale Cererea pentru obținerea cardului de sănătate trebuie însoțită de o copie a actului de identitate (sau a certificatului de naștere în cazul minorilor), o adeverință de salariat sau cupon de pensie și dovada calității de asigurat în România, respectiv dovada plății la zi a asigurărilor de sănătate. Cei interesați pot solicita informații suplimentare la telefon 613242 sau la sediul CAS Sălaj, Zalău, strada Unirii nr.20. ms V. BLAJ SALVAsON servicii medicale cum plata Salvosan Ciobanca Zalău, D-va TCI nr.48 Telfax 661038 sau 662607 Medicina muncii: - fișe angajare, controale periodice, fișe aptitudine, exemene psihologice, investigații complete. Numai la Salvosan Ciobanca OSTEODENSITOMETRIE - C.T. - diagnosticul osteoporozei și urmărirea post terapeutică a gradului de osteoporoză - determinarea densității minerale osoase - metodă non invazivă prin determinarări cu Radiații X în cantități minime Informații și programări: 0-360-10-60-61.