Graiul Sălajului, iunie 2008 (Anul 19, nr. 4098-4118)

2008-06-11 / nr. 4105

/ / iunie 2008 4 milioane de euro pentru creșterea producției Izomat Producătorul de materiale hidro, termo și fonoizolante, Izomat Șimleu Silvaniei, a finalizat prima etapă a unei investiții în valoare de 10 milioane de euro, ne-a declarat Dorin Ioan Papiță, directorul general al unității. Potrivit spuselor sale, proiectul investițional urmărește creșterea cu 80% a producției de vată minerală bazaltică, în condițiile în care cererea de pe piață este în continuă creștere. Potrivit celor afirmate de către directorul companiei, startul investiției a fost dat în luna martie a anului trecut, această primă etapă constând în achiziția unei noi linii de producție a vatei minerale bazaltice, cu o capacitate de 10.000 de tone pe an. "Am cheltuit, până acum, din profitul reinvestit și din împrumuturi bancare, 4 milioane de euro, înainte să punem în funcțiune această linie, produceam doar 2.000 de tone de vată minerală pe an, fiind în imposibilitatea de a face față cererii. Acum însă, că utilajele noi lucrează la capacitate maximă, situația este cu totul alta", explică Papită. Mai mult, personalul a fost suplimentat cu 50 de persoane, fabrica având, în prezent, 150 de salariați; într-o etapă următoare, compania intenționează să pună în funcțiune încă o linie de producție, de aceeași capacitate, cheltuielile în acest sens ridicându-se la 4 milioane de euro. Pentru 2008, Izomat Șimleu Silvaniei și-a bugetat investiții în valoare de 2 milioane de euro, pentru extinderea producției și modernizarea unui laborator din incinta fabricii. Portofoliul de vânzări al societății este compus din rulouri, plăci și saltele din vată minerală bazaltică, anul acesta urmând să demareze producția de cochilii din vată minerală pentru izolarea termică a conductelor. Izomat a înregistrat, în 2007, o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro, cu 8% mai mare decât în anul precedent, "în condițiile în care am menținut prețurile de desfacere la nivelul celor practicate în 2006", mai spune Dorin Ioan Papiță. Pentru anul în curs, conducerea companiei estimează o creștere cu 30% a cifrei de afaceri. Izomat Șimleu Silvaniei a fost preluată de grupul de firme Vidalis în 1998. Pe lângă vată minerală bazaltică, aici se mai produc împâslituri din fibră de sticlă, șindrile și membrane bitumate, precum și emulsii bituminoase. Printre principalii beneficiari ai produselor fabricate la Șimleu se numără șantiere navale, centrale electrotermice, firme de construcții, producători de autoturisme, Petrom etc. Aproximativ o treime din producție este exportată în state precum Italia, Slovacia, Olanda. JeS ANDREEA VILCOVSCHI Noi finanțări pentru zonele miniere Ieri, 10 iunie, în cadrul unui seminar informativ organizat de filiala Alba a Fondului Român de Dezvoltare Socială, a fost lansată cea de-a treia rundă de finanțare din cadrul Schemei de Dezvoltare Socială a Comunităților Miniere (SDSCM). La această întâlnire care a avut loc în sala mică de ședință a Consiliului Județean Sălaj, au participat reprezentanți ai Prefecturii și Consiliului Județean Sălaj, ai administrațiilor locale eligibile, ai unor ONG-uri, ai grupurilor comunitare și persoane interesate să inițieze activități generatoare de venituri. SDSCM este componentă a proiectului "închiderea Minelor, Refacerea Mediului și Regenerare Socio-Economică", de a cărui implementare este responsabilă Agenția Națională pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere. Fondurile provin dintr-un împrumut nerambursabil al Guvernului României de la Banca Mondială. Se finanțează două categorii de proiecte: activități generatoare de venituri (AGV) - grant maxim de 40.000 dolari și servicii sociale comunitare (SSC) - grant maxim 40.000 dolari. în cazul proiectelor destinate SSC pot fi finanțate centre de zi pentru copii, servicii de promovare a sănătății, servicii de îngrijire la domiciliu, adăposturi, centre comunitare de informare și consiliere, centre sociale multi-funcționale. Prin proiectele AGV se pot aloca fonduri pentru colectarea, depozitarea, prelucrarea, comercializarea materiilor prime existente pe plan local, sere, salarii, piețe agroalimentare, târguri, ateliere de artizanat și meșteșugărești, turism la scară mică, colectarea și sortarea deșeurilor etc. Termenul de depunere pentru proiectele destinate serviciilor sociale comunitare sau pentru activități generatoare de servicii este data de 25 iulie a.c. Finanțările, după cum a explicat dna. Adriana Todorean, coordonator al sucursalei Alba FRDS, pot fi accesate de comunitățile eligibile din 19 județe, între care și Sălajul ( mai precis, pentru comunele Bobota, Chieșd, Ip, Sărmășag și Hida). jss ADELA MUREȘAN 2 "Rabla" are 19 beneficiari sălăjeni Doar 19 persoane din totalul celor 80 înscrise pe listele Automobile Service Zalău au avut norocul de a se număra printre beneficiarii Programului "Rabla". După cum ne-a declarat Adrian Indrieș, directorul distribuitorului Dacia în Sălaj, cele 19 autoturisme au ajuns ieri, dimineață și au fost distribuite noilor proprietari. în perioada următoare, există posibilitatea ca firmei Automobile Service Zalău să-i fie distribuite și mașini marca Renault. La dealerul local Daewoo, 10 persoane au depus cereri pentru achiziționarea unui autoturism nou, însă deocamdată companiei nu i-a fost alocat nici un autoturism. "Am cerut 10 mașini de la producătorul din Craiova, iar acum așteptăm să vedem câte autoturisme vom primi", susține Dănuț Onaca, directorul firmei distribuitoare. Programul de înnoire a parcului auto se va derula, în 2008, în două etape: cea dintâi a demarat la începutul acestei luni și se va încheia în 25 septembrie, iar a doua, între 1 octombrie și 12 decembrie. 40.000 de români, mai exact de trei ori mai mulți decât în urmă cu un an, vor avea, astfel, ocazia să se debaraseze de mașinile mai vechi de 12 ani, beneficiind de o primă de casare de 3.000 de lei. Suma totală alocată pentru stimularea înnoirii parcului auto se ridică la 120 milioane de lei. Mărcile Dacia, Daewoo, Hyundai, Opel, Chevrolet, Fiat, Renault-Nissan și Suzuki au primit, în prima etapă, câte 3.199 de autoturisme. Pe următoarele locuri se plasează Skoda, cu 2.879, Peugeot (2.529), Volkswagen (2.159), Ford (2.010), Toyota (1.999), Kia (1.045), Seat (840), Mitsubishi (432), Citroen (325), Mazda (199), Honda (40), Subaru (17), Audi (8) și Lada (6). tu ANDREEA VILCOVSCHI Comunicat de presă Ministerul Culturii și Cultelor organizează, cu sprijinul revistei „Eu.Ro.Com”, un program complex, destinat instituțiilor și persoanelor implicate în afirmarea identităților locale și regionale prin intermediul culturii. în acest sens, în perioada 11-13 iulie a.c., la Alba Iulia se va organiza, pentru cei interesați din Transilvania și Banat, seminarul cu tema „Cultura locală - vector al dezvoltării comunităților din România” (asemenea seminarii se vor organiza, în perioade diferite, pentru toate regiunile țării). Scopul este de a realiza dezbateri de un înalt nivel teoretic, dar, mai ales, de a clarifica probleme practice, inclusiv de ordin administrativ și legislativ, care să stimuleze utilizarea culturii în dezvoltarea comunităților. La seminarii sunt invitați să participe reprezentanți ai instituțiilor din sistemul Ministerului Culturii și Cultelor, reprezentanți ai consiliilor locale și județene, reprezentanți ai societății civile, companiilor private, persoane juridice și fizice, pentru a realiza un dialog consistent în vederea unor intervenții eficiente. Cei interesați pot afla amănunte la Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural național Sălaj. ILEANA PETREAN Protecția Consumatorilor previne, educă, dar și amendează Activitatea Protecției Consumatorilor pe luna mai Inspectorii Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorilor Sălaj, potrivit competențelor conferite de lege, au vegheat în cursul lunii mai a.c., la supravegherea produselor și serviciilor destinate consumatorilor prin efectuarea unui număr de 101 acțiuni de control asupra calității și securității unor produse și servicii. în această perioadă au fost controlate produse în valoare de 5.065.316 lei, din care 1.516.180 lei, produse provenite din import. Cu ocazia acestor verificări au fost identificate produse cu abateri de la prevederile legale în domeniu, a căror valoare este de 258.181 lei, din care circa 42% provin din import. „Inspectorii au oprit temporar de la comercializare, până la intrarea în legalitate, produse în valoare de 21.207 lei și au oprit definitiv din circuitul consumului uman, mărfuri potențial periculoase pentru sănătatea consumatorilor, în valoare de 1.233 lei", a declarat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, doamna Dorina Rednic, inspector șef adjunct din cadrul OJPC Sălaj. Totodată, s-au cercetat și soluționat 35 de reclamații, venite din partea consumatorilor. Aceștia erau nemulțumiți de calitatea unor produse și servicii. Urmare a respectării dreptului la despăgubire a consumatorilor, valoarea produselor înlocuite, contravaloarea achitată și valoarea reparațiilor efectuate pentru remediere au fost de 1.190 lei. „Pentru încălcarea dispozițiilor legale în vigoare referitoare la protecția consumatorilor, inspectorii au aplicat 18 sancțiuni contravenționale în valoare de 65.000 lei", a mai afirmat Dorina Rednic. Periculozitatea jucăriilor magnetice Un alt punct de pe ordinea de zi a întâlnirii cu massmedia locală a fost pericolul jucăriilor magnetice. Având in vedere natura pericolului, producătorii și distribuitorii trebuie să afișeze la vedere, pe ambalaj sau atașat de jucăria magnetică, un avertisment în limba română, care transmite în mod clar un mesaj de forma: „Atenție! Această jucărie conține magneți sau componente magnetice". Magneții care se lipesc unul de celălalt sau se atașează de un obiect metalic, pot provoca accidente grave sau mortale prin ajungerea în corpul uman. în acest sens, ANPC a emis Ordinul nr. 161/2008 privind adoptarea măsurilor prin care se asigură că jucăriile magnetice puse pe piață includ un avertisment asupra riscurilor pe care le prezintă pentru sănătatea și siguranța copiilor. Acest ordin a fost publicat in Monitorul Oficial Partea I nr. 394 din 26 mai 2008 și intră în vigoare la 21 iulie 2008. Măsurile prevăzute în acest ordin sunt în concordanță cu dispozițiile deciziei Comisiei Europene (CE) nr. 2008/329/C și, având în vedere faptul că măsura constă numai în marcarea, nu și în modificarea produsului, CE a stabilit o perioadă scurtă de intrare în legalitate. La expirarea acestei perioade, în toate statele membre UE pot fi puse pe piață sau comercializate, contra cost sau gratuit, numai jucăriile magnetice care poartă avertismentul descris mai sus. ANPC va desfășura acțiuni de supraveghere a pieței pentru a asigura respectarea cerințelor de securitate generală a produselor, în mod special a securității utilizatorilor de jucării. Alege, este dreptul tău! Al treilea punct discutat în conferința de presă a fost legat de participarea a două eleve din Sălaj la concursul „Alege, este dreptul tău!”. în perioada 17 - 21 iunie, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului împreună cu ANPC va organiza, la Năvodari, faza națională a concursului pe teme de protecție a consumatorilor. Concursul este la cea de-a VI- a ediție, după ce faza județeană a avut loc pe 15 martie 2008, odată cu sărbătorirea Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor. Concursul adună la start 86 de elevi din toate județele țării și din municipiul București, calificați pentru faza națională. Județul Sălaj va fi reprezentat de două eleve: Ioana Chiș, elevă a Colegiului Tehnic "Alesandru Papiu Ilarian”, din Zalău și Mona Ardelean, de la Colegiul Tehnic "Iuliu Maniu” Șimleu Silvaniei. Is SORIN BARBUR Pieton grăbit, accidentat grav Un tânăr de 18 ani a fost accidentat în Zalău, în după-amiaza zilei de luni, 9 iunie, în jurul orei 17,30, pe Bulevardul Mihai Viteazul din municipiul Zalău. G. Cătălin Emanuel de 17 ani, din Pria, a traversat în fugă și fără să se asigure strada prin loc nemarcat, moment în care a fost lovit de autoturismului marca AUDI A4, condus regulamentar de P Ioan de 27 ani, din Zalău, ne-a informat printr-un comunicat Centrul de Presă al IPJ Sălaj. Cu toate că a încercat să-l evite, conducătorul auto nu a reușit, dată fiind rapiditatea cu care s-a derulat acțiunea, victima țâșnindu-i în față; în urma impactului, tânărul neatent a fost grav accidentat, fiind transportat de urgență la Spitalul Județean Zalău și internat la Secția de Ortopedie, având fractură de membru superior stâng și mai multe contuzii, excortații și plăgi. ^ SORIN BARBUR Puteți citi ziarul “Graiul Sălajului” și accesând pe internet adresa: www.unisys.ro / graiulsj î