Graiul Sălajului, decembrie 2008 (Anul 19, nr. 4228-4246)

2008-12-04 / nr. 4230

4 decembrie 2008 în acest sezon rece. Mai puțini beneficiari ai ajutorului la încălzirea cu lemne în județul nostru, dintre ajutoarele pentru încălzirea locuinței acordate pentru acest sezon, cele mai multe sunt, ca în fiecare an, pentru încălzirea cu lemne. Potrivit datelor primite de la Direcția de Muncă și Incluziune Socială (DMIS) Sălaj, în această iarnă vor primi acest ajutor 42.302 familii și persoane singure care se încălzesc cu lemne. "în acest sezon nu vom ajunge la cifra de 47.000 de ajutoare, câte au fost în sezonul rece 2007-2008", a precizat Elisabeta Matolcsi, directorul DMIS Sălaj. Cei mai mulți beneficiari sunt în Șimleu Silvaniei, numărul acestora fiind de 2023. Cu 1786 dosare urmează Cehu Silvaniei, apoi Crasna - 1733. Aceste familii au venituri mici, ce nu depășesc 615 lei pe lună pe membrii de familie, însă nu sunt singurele localități care au un număr mare de beneficiari: în total sunt nouă orașe și comune, din cele 61 ale județului, care au peste 1.000 de familii cu venituri mici și care primesc bani pentru lemne. Celor amintite mai sus li se adaugă comunele: Bălan, Bobota, Hereclean, Pericei, Sălățig și Sărmășag. Zalaul are doar 513 familii care primesc acest ajutor. Cu siguranță, însă, mai sunt case în care nu se depășește plafonul de 615 lei pe membrii de familie, dar oamenii nu și-au depus dosarele la primării. Plata ajutorului se face o singură dată, la începutul sezonului rece pentru toate cele cinci luni, în perioada următoare urmând ca aceste familii să primească banii. Sumele acordate în funcție de venitul familiei sunt cuprinse între 16 și 54 lei pentru o lună, iar pentru beneficiarii Legii 416/2001, ajutorul este de 58 lei. Suma necesară pentru plata ajutoarelor în acest sezon se ridică la 7.739.065 lei (77,3 miliarde lei vechi). as FLORENTINA CHIS Șase comune din Sălaj, incluse în "Marea Debarasare" Comunele Zimbor, Sânmihaiu Almașului, Românași, Crișeni, Mirșid și Hida vor fi incluse, sâmbătă, 6 decembrie, în campania de colectare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice "Marea Debarasare". Este pentru prima dată când în această campanie sunt incluse localități rurale din județul nostru, după ce în ultimele două ediții (cea din noiembrie și cea din octombrie) s-a "experimentat" acest lucru în diverse alte județe din țară.în ediția de acum sunt cuprinse localități rurale din nu mai puțin de 24 de județe, fapt ce demonstrează că reprezentanții Ministerului Mediului și Dezvoltării Durabile (principalii organizatori ai campaniei) și-au dat seama că cea mai mare cantitate de astfel de deșeuri zace în mediul rural. Potrivit informațiilor primite de la Agenția pentru Protecția Mediului Sălaj, locuitorii celor șase comune sălăjene incluse în traseul stabilit de Eco Tic (asociație de producători, parteneră a Ministerului Mediului în desfășurarea campaniei) vor avea la dispoziție spații de colectare amenajate în apropierea primăriilor, unde aceștia își vor putea duce, zilele acestea, aparatele vechi. Sâmbătă, o firmă autorizată de colectare (SC Dallas Entreprises SRL), desemnată de Eco Tic , va prelua aceste deșeuri și le va transporta la societățile specializate în reciclarea lor. Campania de sâmbătă nu va ocoli nici orașele. Conform datelor primite de la APM, primăriile din Zalău, Șimleu Silvaniei, Cehu Silvaniei și Jibou au fost deja informate cu privire la această campanie, astfel că sâmbătă, imediat după ce Moș Nicolae va termina cu împărțirea cadourilor, locuitorii celor patru orașe se vor putea debarasa de vechiturile nefolositoare de prin casă. OLIMPIA MAN 2 Mai bine mai târziu... In sfârșit, după lupte seculare, vorba lui nea Iancu,care au durat mai bine de... trei luni, producătorii agricoli care au avut culturile afectate de inundații în perioada iulie-august 2008 vor primi despăgubiri. Așa a decis guvernul. Numai că până a se vedea cu banii în mână, fermierii, fie ei mari sau mici, trebuie să facă dovada cheltuielilor efectuate pentru sămânță, îngrășăminte chimice, pesticide, lucrări, mecanice și manuale în vederea întreținerii culturilor până la data producerii calamităților. Printre județele declarate calamitate se numără și Sălajul cu terenuri din zonele Sărmășag, Chieșd, Bocșa etc. Direcția pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală Sălaj, împreună cu comisiile locale de constatare și evaluare a pagubelor, constituite prin ordinul prefectului, răspund de veridicitatea datelor înscrise în documentația întocmită pentru acordarea despăgubirilor. Actul normativ recent emis stabilește și nivelul maxim al despăgubirilor, acordate diferențiat pe tipuri de culturi. Astfel, pentru grâu, secară și triticare, despăgubirile vor fi de 940 de lei pe hectar, pentru orz și orzoaică 850 lei pe hectar, ovăz 820 lei, porumb boabe 1.100 lei, cartofi 10.100 lei pe hectar. Despăgubirile, după calculele guvernanților, reprezintă 70 la sută din cheltuielile efectuate până la data producerii calamităților și se acordă numai pentru daune care depășesc 30 la sută din producție. Pentru pierderile de animale, păsări, familii de albine, despăgubirile acordate reprezintă 80 la sută din valoarea de asigurare Fondurile pentru despăgubiri vor fi asigurate din bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pentru anii 2008, respectiv 2009. Jef VIOREL VARGA Refuzul vaccinului - un drept asumat Autoritatea de Sănătate Publică (ASP) Sălaj a organizat, în această săptămână, întâlniri ale medicilor de familie și medicilor școlari cu părinții fetițelor din clasele a IV-a, care urmau să beneficieze de vaccinul gratuit împotriva virusului (HPV) responsabil de producerea cancerului de col uterin. Potrivit datelor centralizate la ASP Sălaj, din cele 937 fetițe înregistrate, doar 72 (7,6%) vor fi vaccinate, în baza acordului părinților; în 816 cazuri, părinții au completat declarația tip (emisă de Ministerul Sănătății) prin care refuză vaccinul. Dr. Dana Pop, director al ASP Sălaj, ne-a spus că întâlnirile cu părinții nu s-au încheiat în toate școlile, în județ fiind peste 1000 de fetițe de aceeași vârstă. De ce se refuză vaccinul aproape în masă? în declarația completată de părinți nu este obligatorie motivarea refuzului. Este dreptul lor să refuze și asta fac. Iar cele peste 800 de declarații sunt atât din mediul urban cât și din mediul rural. De la ASP ni s-a dat exemplul a două comune învecinate care au același medic de familie: într-o comună, toți părinții au acceptat vaccinul, iar în cealaltă au refuzat toți. Și am mai aflat că, între cele 816 declarații, refuzul este.., semnat și prin amprenta digitală! Jes V. BLAJ OFERTĂ TRATAMENT PENTRU SPECIALĂ DISFUNCȚII SEXUALE Puteți citi ziarul "Graiul Sălajului” și accesând pe internet adresa: www.unisys.ro/graiulsj Lovit pe trecerea de pietoni Miercuri, 2 decembrie, ora 18,24, pe DN 1F, în localitatea Bobota, P. Miklós, de 33 ani, din localitatea Dioșod, în timp ce conducea autoturismul marca Ford Tranzit, proprietate personală, a lovit un bărbat care traversa drumul public pe trecerea de pietoni, marcată și semnalizată corespunzător. "Polițiștii nu au putut stabili identitatea persoanei, un tânăr de aproximativ 20 ani, întrucât acesta a intrat în comă și a fost transportat la Secția de Neurochirurgie Târgu Mureș", a precizat Tincuța Dumuța, purtătorul de cuvânt al IPJ Sălaj. Prostituată minoră identificată în Șimleu Polițiștii din orașul Șimleu Silvaniei, cu sprijinul Poliției comunitare, au organizat o acțiune pe linia respectării prevederilor OG numărul 97 din 2005, privind evidența populației, în scopul verificării persoanelor ce locuiesc într-un imobil situat pe strada Cotnari din oraș. Oamenii legii au legitimat peste 20 de persoane, 1 ■ dintre care 8 locuiau acolo fără forme legale, având diferite domicilii (Ratin, Cerîșa, Ciudanovița - județul Caraș Severin). Potrivit informațiilor primite de la Tincuța Dumuța, amenzile aplicate totalizează 220 lei. Polițiștii au mai găsit în imobil o tânără de 17 ani din Zalău, despre care știau că se prostituează prin oraș și trăia în concubinaj cu un bărbat din imobil. Tânăra a fost trimisă acasă, la fel ca și celelalte persoane prinse că locuiau ilegal în orașul de "Sub Măgură". Jes PAUL MAGHIU