Graiul Sălajului, noiembrie 2010 (Anul 21, nr. 4708-4730)

2010-11-25 / nr. 4727

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Joi - 25 noiembrie 2010 UDMR amenință cu represalii pentru Legea educației Paul Gorgan Nemulțumiți că Istoria și Geografia nu vor fi predate în limba maghiară, maghiarii din UDMR îl amenință pe Mircea Geoană cu suspendarea. UDMR îl amenință pe președintele Senatului, Mircea Geoană, cu procedura de suspendare din fruntea Senatului României dacă va fi de acord cu Legea Educației, în varianta senatorilor, să fie adusă în plen. Avertismentul a fost făcut de senatorul UDMR Verestoy Attila în cadrul ședinței de Birou Permanent al Senatului, atunci când președintele Mircea Geoană urma să supună la vot trimiterea raportului Comisiei de învățământ în plenul Senatului. Cei de la UDMR cred că odată ce legea ajunge în plen, șansele ca cerințele lor să mai rămână în lege sunt minime dacă se ține cont că Puterea are un avantaj de doar un vot în Senat. Ei speră ca soluția care va fi dată de Curtea Constituțională să fie în avantajul lor și atunci procedura de angajare a răspunderii inițiată de Guvern la Legea Educației să continue. Nemulțumirile UDMR- ului pleacă de la o decizie a Comisiei de învățământ, prin care elevii de la gimnaziu și de la licee vor învăța Istoria românilor și Geografia în limba română, iar cei din clasele primare tot în limba română cu un rezumat în limba lor la sfârșitul orei. Este punctul din lege care a fost lăsat intenționat la sfârșit pentru fi tranșat prin vot în Comisia din Senat deoarece parlamentarii Puterii nu au participat la ultimele ședințe. Adio șoferilor analfabeți Plenul Senatului a adoptat ieri propunerea legislativă prin care cei care doresc să obțină permisul de conducere sunt obligați să facă dovada absolvirii cel puțin a ciclului gimnazial, pe lângă condițiile de vârstă și sănătate. Inițiativa legislativă îi aparține senatorului sălăjean Fekete András și urmează să fie supusă votului final în Camera Deputaților și modifică Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/ 2002 privind circulația pe drumurile publice. "La ora actuală în lege nu este stipulat nimic legat de școlarizarea celor care doresc să obțină un carnet de conducere, dar trebuie să prezinte un act medical și că a urmat o școală de șoferi și poate să meargă și dacă reușește prin anumite metode poate să fie și analfabet și poate circula pe urmă pe toate drumurile publice, autostrăzi din toată lumea", și-a motivat parlamentarul propunerea legislativă. (Paul Gorgan) Editor: S.C. (Graiul Sălajului S.A. Zalău, Bdul. Mihai Viteazul nr. I, corp de legătură D, Cod 450.025 .151/656/92; Cil’: R03247464.Com: R002RNCB 0214013420460001 B.C.R. Zalău, Trezorerie B02.VTRH75615069XXX000900 Tiparul executat la Tipografia "GRAIUL SĂLAJULUI" Zalău, Bd. Mihai Viteazul nr.77 Șef departament tipografic: ing. Adriana HOGLUȚ Redacția: tel/fax 0260-612479; tel. 0260-611320, 0260-611161,0742-107691; c-mail: graiulsj@unisys.ro GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro 2 Fekete Andres: 'Mircea Geoană a comis o ilegalitate" Maghiarii au anunțat prin vocea președintelui Marko Bela că au de gând să îl revoce din funcție pe președintele Senatului, însă Regulamentul Camerei superioare din Parlament spune că președintele Senatului poate fi revocat doar la solicitarea grupului politic care l-a propus, adică PSD-ul. Contactat ieri, liderul UDMR din Senat, sălăjeanul Fekete András, a declarat că "în lege sunt fel și fel de posibilități și nu scrie nicăieri că nu se poate face un demers de suspendare, la fel cum face opoziția în cazul Robertei Anastase la Camera Deputaților". Legat de procedura de suspendare a lui Mircea Geoană, senatorul de Sălaj spune că momentan "este o declarație a președintelui UDMR legată de activitatea lui Geoană și încă nu s-au făcut demersuri în plen". Potrivit lui Fekete András, maghiarii îl acuză pe președintele Senatului că a comis o ilegalitate când șia dat acceptul ca senatorii din Comisia de învățământ să lucreze vineri, sâmbătă și duminică la finalizarea raportului privind Legea educației, deși acest program nu era prevăzut în raportul adoptat în plen. ACTUALITATr NEws 24 IAnUARIE, ZI NELUCRĂTOARE Senatorii au hotărât ca ziua de 24 ianuarie, când Principatele au fost unite sub domnitorul Alexandru Ioan Cuza, să fie declarată zi de sărbătoare legală, nelucrătoare. Propunerea a fost inițiată de mai mulți deputați și senatori PNL, PSD, PDL și ai minorităților. Potrivit expunerii de motive, "voința și curajul ieșenilor de a realiza Unirea Moldovei cu Țara Românească trebuie recunoscute de întreaga națiune română drept un exemplu de solidaritate și sacrificiu, de afirmare a conștiinței naționale". Senatul este prima Cameră sesizată, iar proiectul de lege va merge la Camera Deputaților spre adoptare. România marchează în fiecare an pe data de 24 ianuarie "Mica Unire". Pe 24 ianuarie 1859, Țara Românească și Moldova s-a unit, prin alegerea la București a lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al Munteniei, acesta fiind deja, de pe 5 ianuarie, și domn al Moldovei. (P.G.) Conflict în PDL pe cota unică de impozitare ■er Paul Gorgan Primul ministru Emil Boc a primit o lovitură grea din partea senatorilor PD-L care au votat reducerea cotei unice de la 16 la sută la 10 la sută. Printre inițiatorii proiectului se află ministrul Traian Igaș și Ioan Ariton, actualul ministru al Economiei. Propunerea adoptată de Senat prevede modificarea articolului 43 din Codul Fiscal, stabilind că, pentru veniturile impozabile din activități independente, salarii, cedarea folosinței bunurilor, pensii, investiții, activități agricole, premii și alte surse, cota de impozit este de 10 la sută. Proiectul votat ieri de senatori va fi trimis spre dezbatere deputaților, cei care vor avea ultimul cuvânt de spus asupra proiectului. Până la votul ce va fi acordat în plenul Camerei, Executivul și-a exprimat deja punctul de vedere. "Guvernul a elaborat strategia fiscal bugetară și elaborează bugetul de stat pentru 2011 pe baza cotei de 16 la sută, atât la impozitul pe profit, cât și la impozitul pe venit. Deci noi nu susținem reducerea cotelor de impozit", a precizat ministrul Finanțelor, Gheorghe Ialomițianu. Inițiatorii proiectului de modificare a Codului Fiscal spun că decât să încasezi 16 la sută din nimic, mai bine colectezi 10 la sută din ceva. Andreea Vass: "Cotă unică de 10 la sută ■ pierderi de două miliarde de euro" într-o postare pe blogul personal, Andreea Vass, consilier economic al premierului, explica de ce o cotă unică de 10 la sută este atât de respinsă. "O cotă unică redusă la 10 la sută începând cu anul 2011 ar genera pierderi imediate la încasările bugetare de circa 3,4 miliarde de lei la impozitul pe profit și de 5,7 miliarde de lei la impozitul pe venit, adică sub două miliarde de euro sau 1,8 la sută din Produsul Intern Brut", explică sălăjeanca. Aceasta mai spune că "o decizie politică în favoarea unui șoc fiscal prin diminuarea cotei unice este dificilă înainte de a discuta despre redimensionarea contribuțiilor de asigurări sociale și a taxei pe valoare adaugată, care se plasează acum pe unele dintre cele mai înalte trepte în UE. Revoltă a senatorilor PD-L Deși miniștrii Igaș și Ariton care au inițiat proiectul în urmă cu cinci luni nu și-au reconfirmat în plen susținerea modificării cotei unice, ofensiva a fost preluată de către colegul lor, Iulian Urban, care a trecut peste linia partidului, în sprijinul lui Urban au sărit însă reprezentanții Opoziției. Democrat-liberalul a argumentat că diminuarea la 10 la sută a cotei unice de impozitare va duce la majorarea încasărilor la bugetul de stat, dar va genera și creștere economică, prin relaxarea fiscală. Urban a afirmat că, în condițiile în care fiscalitatea a fost redusă semnificativ în țările din regiune, România poate combate migrarea marilor investitori în țările vecine doar prin reducerea fiscalității, întrucât la nivelul infrastructurii nu poate concura.