Graiul Sălajului, august 2011 (Anul 22, nr. 4895-4916)

2011-08-05 / nr. 4899

ACTUALITATE Vineri - 5 august 2011 www.graiulsalajului.ro. ;< GRAIUL SĂLAJULUI ^ e-mail: graiulsj@unisys.ro Primăria Zalău aplică amenda pentru neasigurarea locuinței abia de la anul Ios Claudia Șimon . Azi expiră termenul limită pentru încheierea asigurării obligatorii a locuinței. Primăriile vor fi obligate să dea amenzi proprietarilor care nu și-au făcut asigurarea de locuință. Perioada de încheiere a asigurărilor obligatorii de locuință se încheie azi, dar un articol al legii 260/ 2008, oferă o portiță celor care nu au reușit să își asigure locuințele. Articolul 33 spune că "Pentru primul an, proprietarii de construcții cu destinația de locuință sunt obligați să încheie contracte de asigurare obligatorie a locuințelor până la expirarea unei perioade de un an de la data împlinirii termenului prevăzut la articolul 3 alin (1). Altfel spus, există o perioadă tranzitorie între termenul limită al încheierii acestor asigurări și momentul în care primăriile vor aplica amenzile, a căror valoare poate oscila între 100 și 500 de lei. Dacă data la care va începe aplicarea primelor sancțiuni este destul de clară în lege, adică 6 august 2012, nu ni se spune exact cum se va proceda cu amendarea efectivă a proprietarilor neasigurați. Nici proprietarii din județ nu se grăbesc să își asigure casele. Până la începutul lunii august, au fost înregistrate mai puțin de 5.000 de asigurări de locuință. Reprezentanții Primăriei Municipiului Zalău spun că vor acționa conform legii referitoare la obligativitatea întocmirii de contracte de asigurare obligatorie pentru locuințe, dar nu au specificat data la care vor începe aplicarea acestor sancțiuni. "Trebuie să precizăm că aceste atribuții ne-au fost pasate de Guvern fără a fi consultați în prealabil. Autoritățile locale s-au ales, astfel, cu o nouă sarcină, fără a primi oameni sau resurse financiare în plus. Va trebui ca, în condițiile unui buget limitat și cu o schemă de personal redusă, să ne ocupăm și de trimiterea amenzilor către cetățenii care nu-și vor face contracte de asigurare obligatorie", precizează Daniela Coța, viceprimarul municipiului Zalău. Aceleași surse specifică și că "amenzile vor fi trimise de anul viitor, numai dacă va fi cazul, pe zone ale orașului și pe scări de bloc, urmând ca ordinea acestora să fie stabilită dacă și când va fi absolut necesară trimiterea amenzilor". 11 polițiști sălăjeni se pregătesc să predea uniforma Polițiștii de la țară - cei mai expuși. Azi este prima zi de teste pentru angajații Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj, care sunt evaluați în vederea reducerii numărului de costuri, urmând ca ultimii clasați să fie concediați. Următoarea zi de teste este programată pentru luni. Testele la care vor fi supuși polițiștii sunt formate din probe de specialitate, din subiecte despre care agenții au fost deja informați. Toate funcțiile care urmează să fie reduse sunt de agenți de poliție, iar toți agenții din cadrul Poliției Rurale sunt nevoiți să participe la testări. Singurii scutiți sunt cei din posturile de Poliție în care numărul angajaților și numărul locurilor rămase sunt egale după aplicarea noului stat de organizare a instituțiilor. (C.S.) Editor: S.C. Graiul Sălajului S.A. Zalău, B-dul. Mihai Viteazul nr. 1, corp de legătură D, Cod 450.025. 131/556/92. CIF: R03247464: Cont: B002RNCR 0214013420460001 - B.C.R. Zalău, Trezorerie R023 TRE75615069XXX000900 Tiparul executat la Tipografia "GRAIUL SĂLAJULUI" Zalău, Bd. Mihai Viteazul nr.77 Redacția: tel fax 0260-612479, tel. 0260-611320,0260-611161, 0742-107691; e-mail: graiulsj@unisys.ro ACTUAtlTflTr^ws piața imim, ÍN CREȘTERE I Datele primite recent de la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară definesc o piață imobiliară sălăjeană în ușoară creștere. Precizăm că toate datele referitoare la evoluția pieței imobiliare sălăjene, atât de la agenții imobiliari, bănci, cât și de la notari publici se centralizează la OCPI Sălaj. Creșterea despre care vorbim se referă la semestrul I al acestui an, comparativ cu semestrul I al anului 2010. Numărul extraselor de carte funciară de informare a crescut cu 17,5 la sută, iar numărul extraselor de carte funciară de autentificare se află în creștere cu 2,8 la sută, în ceea ce privește scoaterea terenului din circuitul agricol pentru alte destinații, cum ar fi construcțiile în majoritatea cazurilor, anul trecut, pe primul semestru, s-au dat 58 de avize. Anul acesta, până la sfârșitul lunii iunie au fost emise 66 de avize, înregistrându-se o creștere de 13,8 la sută. (V.V.) ' Jibou și Cehu au în sfârșit apă non-stop Raluca Gireadă Oficialitățile județene au răspuns pozitiv ieri invitației conducerii Companiei de Apă Someș de a participa la recepția oficială a lucrărilor de reabilitare, modernizare și extindere a rețelelor de apă și canalizare în orașele Jibou și Cehu Silvaniei. Acest contract face parte din proiectul major de investiții "Extinderea și reabilitarea sistemelor de apă și apă uzată din județele Cluj/ Sălaj". Pasul abia încheiat la Cehu și Jibou a implicat costuri de 11,81 milioane de lei. Banii necesari proiectului au fost culeși în proporție de 74 la sută din Fondul de Coeziune, 11.3 la sută din bugetul de stat, 1.9 la sută din bugetele locale și 12.8 la sută au fost împrumutați de către Operatorul Regional. Cu aceste fonduri, pe parcursul a doi ani de lucrări, s-au modernizat 38 de kilometri de rețele de apă și canalizare: s-au înființat 3,3 kilometri de rețele noi de apă și 11 kilometri de canalizare, sa reabilitat aducțiunea Sălsig - Ulciug (10 km), s-au reabilitat 9,1 kilometri de rețele de apă și 4,1 kilometri de rețele de canalizare în cele două orașe. Un lucru foarte important de amintit este faptul că, poate prima dată în Sălaj, o lucrare a fost finalizată cu trei luni și jumătate înainte de termenul stabilit. Ieri au fost organizate două întâlniri: una la sediul Primăriei Jibou iar cealaltă la Casa de Cultură din Cehu. Au participat atât conducerea companiei, oficialii județului nostru, cât și reprezentanți ai Consiliului Județean Cluj, ai antreprenorului, ai firmei de consultanță, primari și consilieri locali. Făcând o evaluare a proiectului, toți cei prezenți au considerat că, în Sălajul lui 2011, sunt necesare lucrările de modernizare la rețelelele de apă nu doar pentru că Uniunea Europeană o cere, ci pentru a îmbunătății calitatea vieții oamenilor. "Problema apei era una vitală. nu reușeam să pompăm la Sălsig atâta apă câtă se pierdea pe drum! S-a reușit după aproape 10 ani aducerea acestei utilități în parametri normali și va duce la dezvoltarea economică a orașelor. în plus, termenele date de Uniunea Europeană pentru a intra în conformitate în ceea ce privește calitatea apei expiră, iar acest lucru va costa mai mult decât investițiile ce trebuie făcute", a declarat Președintele Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc. Pe aceeași lungime de undă au stat și ceilalți oficiali prezenți, unii dintre ei fiind chiar direct responsabili de colaborarea cu C.A.Someș. "Sunt mândru că am fost cel care a pus bazele colaborării cu această companie! Investițiile rămân în pământ, dar trebuie să funcționeze Reabilitarea rețelelor de apă din Jibou și Cehu Silvaniei , duc la diminuarea pierderilor cu 50 de procente, corespunzător... Cu toții știm ce însemna să utilizăm apa după un program stabilit, iar operatorul din această zonă este pe primul loc în țară la implementarea programelor europene, ajungând acum la cel de-al șaptelea proiect și merită felicitat", a mărturisit deputatul PSD Iuliu Nosa. Fiind vorba de un proiect atât de amplu, au fost foarte mulți actori implicați:Consiliul Județean, Instituția Prefectului, primăriile celor două orașe, firma de consultanță, constructorul, Agenția pentru Protecția Mediului și, evident, beneficiarii finali - cetățenii - cei care au suportat în toată această perioadă zgomotul, praful, gropile și întreruperea alimentării cu apă. Reprezentanții companiei spun că deja rezultatele se văd, deoarece, făcând o comparație între 2010 și primul semestru din 2011, pierderile au scăzut cu peste 50 de procente. Următorul pas ce trebuie realizat este modernizarea stațiilor de epurare, însă acolo procedurile s-au blocat în instanță.