Graiul Sălajului, iunie 2013 (Anul 24, nr. 5351-5369)

2013-06-25 / nr. 5366

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Marți-25 iunie 2013 GRAIUL SĂLAJULUI , e-mail: graiulsj@unisys.ro Festivalul Minorităților naționale din Sălaj a avut loc duminică, în parcarea din spatele Primăriei Zalău. Evenimentul a început în jurul orei 13:00, moment în care directorul CCA Sălaj a fost văzut în compania organizatorilor, implicându-se activ în desfășurarea festivalului. Daniel Săuca a fost transportat cu ambulanța la Cluj Daniel Săuca, directorul Centrului de Cultură și Artă (CCA) Sălaj a fost transportat duminică seara la Institutul Inimii din Cluj-Napoca, după ce a suferit un infarct miocardic duminică în jurul orei 19:00, în timp ce asista la Festivalul Minorităților naționale din Sălaj. Daniel Săuca, în vârstă de 40 de ani, a fost transportat cu ambulanța în jurul orei 23:00, la Institutul Inimii Niculae Stăncioiu, din Cluj-Napoca. Personalul medical al Institutului a declarat că Daniel Săuca a fost internat de medicii de gardă din acea seară în secția Terapie Intensivă, sub supraveghere medicală. Pacientul Daniel Săuca a suferit o intervenție prin care starea lui de sănătate a fost stabilizată. Comunică și este conștient. Va mai rămâne internat circa o săptămână sub supraveghere medicală. Procedurile medicale prevăd acest termen de spitalizare în cazul pacienților care au suferit un infarct, explică un asistent medical al Institutului Inimii. Purtătorul de cuvânt al Serviciului Județean de Ambulanță Sălaj, Liviu Varga, a spus că duminică, în jurul orei 19:00, Daniel Săuca a fost preluat de la festival de un echipaj de intervenție, care l-a transportat la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) Zalău. Uviu Varga a confirmat pentru "Graiul Sălajului" că Daniel Săuca a suferit un infarct miocardic, constatat de medicii UPU imediat după ce acesta a fost plasat în grija lor. Liviu Varga a spus că starea de sănătate a lui Daniel Săuca s-a ameliorat după ce a primit îngrijirile medicale de la asistenții UPU. Pacientul a fost transportat la Institutul Inimii din Cluj pentru investigații medicale amănunțite, unde există aparatură de înaltă performanță. Având în vedere starea lui Daniel Săuca, sunt necesare anumite proceduri de specialitate, pe care Institutul Inimii le poate oferi în acest sens. Directorul Centrului de Cultură și Artă a suferit un infarct duminică, în timpul festivalului minorităților de la Zalău jgi Marius Sacota ■ I Fondul de creditare pentru agricultori devine viabil £? Viorel Varga Fondul de creditare și mai multe măsuri de garantare a împrumuturilor intră în funcțiune în beneficiul agricultorilor. Asta pentru că legislația fondului de microcreditare destinat fermierilor a intrat în vigoare prin publicarea sa în Monitorul Oficial. Potrivit ultimelor informații, bugetul fondului este de 300 de milioane de lei și va fi pus la dispoziția unor instituții bancare să acorde fermierilor credite pe o perioadă de până la zece ani. Prin acordarea acestei forme de sprijin, Executivul speră că vor fi înființate cel puțin 1.000 de ferme de familie. Pentru acordarea de microcredite pentru realizarea de obiective de investiții în domeniul agricol neeligibil pentru finanțarea prin Programul Național de Dezvoltare Rurală, suma maximă este de până la 15.000 de euro. Pentru acordarea de microcredite fermelor de familie, beneficiari ai măsurilor de investiții pentru asigurarea contribuției proprii la finanțarea proiectelor de investiții în domeniul agricol cu o valoare eligibilă de până la 125.000 de euro, suma maximă este de 75.000 de euro pe beneficiar. Mai mult, pentru asigurarea resurselor financiare necesare pentru realizarea producției agricole se pot obține până la 25.000 de euro pe beneficiar. Termenul maxim de restituire a banilor este de 10 ani, iar perioada de grație acordată de instituțiile selectate pentru beneficiarii de microcredite este între 1 și 3 ani, în funcție de specificul proiectului de investiții. Garantarea creditelor acordate în sectorul agricol din fondurile Ministerului Agriculturii vizează garanții de până la 50 la sută la creditele contractate de pe piața pentru achiziția de terenuri agricole. Măsura va sprijini creșterea suprafețelor exploatațiilor agricole, prin încurajarea achiziției de către arendași de la proprietari, până la 1.000 de hectare. Potrivit legislației, garanția va acoperi maximum 50 la sută din valoarea creditului. Se va credita maximum 90 la sută din valoarea tranzacției, diferența fiind contribuția cumpărătorului. Altfel spus, pentru un teren care costă 10.000 de euro, fermierul trebuie să vină doar cu 1.000 de euro. Procesele de judecată vor fi mai scumpe . Marius Sacota Guvernul intenționează să crească cuantumul taxei de timbru în materie civilă, să introducă procedura restituirii taxei judiciare de timbru pentru anumite situații și să introducă obligativitatea de plată a taxei de timbru în cazul unor categorii de persoane care fac excepție în prezent. Modificările au fost incluse într-un proiect de Ordonanță de Urgență menit să actualizeze cuantumul sumelor care se vor achita cu titlu de taxă de timbru, prin corelarea cu costurile reale ale procesului judiciar, scrie Mediafax. Dacă proiectul va intra în vigoare, suma de plată va crește de la patru lei, în prezent, la 100 de lei pentru taxele de timbru privind cererile de recuzare în materie civilă, de la 39 de lei la 200 de lei pentru cererea de divorț întemeiată pe dispozițiile articolului 373, litera "a" din Codul de procedură civilă, ce face referire la divorțul amiabil al părților implicate, respectiv 100 de lei pentru cererea de divorț întemeiată pe același articol 373, literele "b"și "c", cu privire la divorțul survenit în urma vătămării grave a raporturilor dintre soți, sau la cererea unuia dintre soți, după o separare care a durat cel puțin doi ani. Taxele de timbru în domeniul dreptului de autor și de inventator vor fi majorate de la 39 la 100 de lei, în timp ce taxele pentru cererile de suspendare a executării silite vor fi taxate cu 50 de lei, față de zece lei, cât este în prezent, potrivit proiectului Ordonanței de Urgență. Guvernul a inclus în proiectul care schimbă grila taxelor de timbru obligativitatea de plată în cazul cererilor formulate de categorii de persoane care sunt scutite în prezent de achitarea taxei. Cererile referitoare la stabilirea și acordarea de despăgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnității sau reputației unei persoane fizice vor fi taxate cu 100 de lei. în materie contravențională, plângerea împotriva procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, dar și calea de atac împotriva hotărârii pronunțate vor fi taxate cu 20 de lei, conform proiectului propus de Guvern. In ce condiții se returnează cuantumul taxei de timbru judiciar Proiectul care reglementează cuantumul taxelor de timbru prevede restituirea taxei judiciare de timbru, total sau pațial, după caz, atunci când acțiunea sau cererea rămâne fără obiect în cursul procesului, când contestația la executare a fost admisă de judecător, iar hotărârea a rămas definitivă, când în procesul de divorț părțile au renunțat la judecată ori s-au împăcat, precum și când probele au fost administrate la dosar de către avocați sau consilieri juridici. Dreptul de a solicita restituirea taxei de timbru judiciar plătită la formularea cererii de către cetățeni va putea fi exercitat în maxim un an, așa cum reiese din proiectul Ordonanței de Urgență. Reduceri la călătoria cu trenul CFR Călători anunță, printr-un comunicat de presă de pe site-ul propriu, reduceri la cumpărarea în avans a biletelor de tren, începând cu data de 25 iunie 2013. La cumpărarea cu 21-30 de zile în avans a biletului de călătorie reducerea este de 25 la sută, cu 11-20 de zile înainte, reducerea este de 18 la sută, iar cine își cumpără un bilet cu 6-10 zile înainte beneficiază de o reducere de 10 la sută. Procentul de reducere se acordă pentru biletul întreg și pentru biletul de copil, și se aplică biletului de călătorie și suplimentului de tren. Tarifele de rezervare a locului și tariful de pat sau cușeta se achită integral. Cine achiziționează bilet prin serviciul Cumpăra Bilete CFR Online, la reducerile menționate se adaugă încă o reducere de cinci la sută. în plus, avantajul celor care folosesc această aplicație este că nu e necesar să-și printeze biletul, identificarea în tren făcându-se pe baza actului de identitate, a codului de bilet primit în varianta electronică pe e-mail și a cardului. Pentru informații actualizate despre mersul trenului, călătorii pot consulta pagina de internet a companiei www.circalatori.ro sau la telefon 021/9521. (I. Labo) Vrei sa-ti îmbunătățești 50% REDUCERI la consultație 25% REDUCERI la tratament valabil 16.06.2013 -30.06.2013- 25% REDUCERE la tratament 30% REDUCERE la tratament pentru pensionari , reducerile nu sunt cumulative, valabil 16.06.2013 - 30.06.2013 trateaza-te 0 Clinica Medicală 0N experiența noastră dovedește competența Tratament IMPOTENTĂ, EJACULARE PRECOCE, ERECȚIE SLABĂ. Cei mai buni Medici Specialiști, Supraveghere Medicali, DISCREȚIE MAXIMĂ 10262 - 214.243 www.clinicaon.ro 11 Ü Clinica PROCTUMIES& experiența noastră dovedește competența De ce să suferi de hemoroizi sau fisuri anale? Mii de pacienți ai clinicii PROCTOLINE sunt acum fericiți - fără operație și fără internare! 10262-212.622 www.proctoline.ro IM operație! GRAIUL SĂLAJULUI telefon 0260-611.320 fax 0260-612.479 mobil 0742-107.691 e-mail gratulsj@unisys.ro S.C. Graiul Sălajului S.A. CIF: R03247464. 131/656/92; Cont: R002RNCB 0214013420460001 - B.C.R. Zalău, Trezorerie - R023 TREZ 5615069XXX000900: