Graiul Sălajului, august 2014 (Anul 25, nr. 5641-5660)

2014-08-05 / nr. 5643

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Zalău se pregătește de un nou Maraton Ciclist Sălăjenii se pregătesc de o nouă competiție de ciclism organizată pe plan local. în data de 23 august, Alien Cycling se pregătește să organizeze cea de-a 4-a ediție a Maratonului Michelin Zalău. Maratonul va debuta din Parcul Pădure Brădet. De aici, concurenții înscriși vor porni în funcție de categoria la care au aplicat pe cele trei trasee pregătite de organizatori. Cei înscriși la categoria hobby vor avea de parcurs un traseu de 15 kilometri, cu o elevație de nivel de până la 400 de metri. Acest traseu se pliază perfect pentru profilul tânărului care iese cu bicileta la plimbare prin oraș. Traseul race are o lungime de 45 km, iar diferența de nivel va atinge 1.500 de metri. Cicliștii experimentați vor putea parcurge traseul elite, care are o lungime totală de 70 de kilometri și o elevație de nivel ce poate să ajungă până la 2.200 de metri. Ca și în anii precedenți, organizatorii se așteaptă la o participare numeroasă, atât de la zălăuani, cât și de la rutieri veniți din alte colțuri de țară. Cei interesați să se înscrie la această competiție pot să obțină mai multe informații pe site-ul www.aliencycling.ro ms Eduard Farcaș Cursuri de povestire digitală în această săptămână la Bibliovacanța ms Cristian Bîrsac Programul din această săptămână al "Bibliovacanței" de la Biblioteca Județeană "I.S. Bădescu" Sălaj va cuprinde activități inedite: începând de azi și până joi, publicul prezent va lua cursuri în realizarea unor povestiri digitale. Azi, copiii vor învăța noțiunile generale și își vor selecta imaginele pe baza cărora vor fi realizate povestirile. Mâine, "cursanți" vor aranja textul și vor pune fondul muzical, în timp ce joi va avea loc finalizarea povestirilor digitale. Vineri, 8 august, în cadrul "Matineele vacanței", va avea loc o proiecția filmului Mica Prințesă. Mica Prințesă este un film pentru copii și prezintă disputa dintre tânăra Sara Crewe și directoarea școlii din New York la care se înscrie după ce tatăl său se înrolează în armata britanică. Filmul Mica Prințesă a fost nominalizat la două premii Oscar. GRAIUL SĂLAJULUI Șef Departament Redacție: Daniel Munteanu Mihaela Peștean - administrație Raluca Sîrbu sănătate, învățământ Viorel Varga agricultură, viața satului, cultură Artur Székely eveniment Cristian Bîrsac - societate Laurențiu Catrina cameraman Marian Ardelean tehnoredactare MARKETING și PUBIICITATFI Anca Milas marketing publicitate. Florica Sas responsabil marketing și comercial; telefon 0260-611.320 fax 0260-612.479 mobil 0742-107.691 e-mail gratulsj@unisys.ro S.C. Graiul Sălajului S.A. CIF: R03247464. 131/656/92. Cont: RO02 RXCR 0214 0134 2046 000: B.C.R. Zalău. Cont: R064 BTR1. ROXC R102 2511 3001 B.T. Zalău. Marți-5 august 2014 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Spitalul din Șimleu și Sălăjeanca participă la "Rabla 2014" mi Mihaela Peștean Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a publicat o nouă listă cu persoanele juridice și instituțiile publice acceptate pentru participa la Programul "Rabla 2014". Peste 300 de instituții au dorit săși schimbe autoturismul vechi cu unul nou, însă doar 109 dosare au fost acceptate. Printre acestea două sunt din Sălaj. Este vorba despre Spitalul Orășenesc "Dr. Ioan Pușcaș" Șimleu Silvaniei si SC Sălăjeanca SA. Cele două instituții vor primi câte un voucher în valoare de 6.500 de lei, pe care-l vor putea utiliza pentru achiziția unui autovehicul nou. Primăria Zalău este următoarea instituție care și-a anunțat intenția de a-și înnoi parcul auto. Sesiunea trecută. AFM a aprobat dosarul Direcției județene de evidență a persoanelor, aflată în subordinea Consiliului Județean Sălaj. Instituția a folosit voucherul la achiziția unei Dacii Duster. ms Eduard Farcaș La sfârșitul săptămânii viitoare, sălăjenii vor putea retrăi istoria daco-romană la Porolissum, alături de trupe de reconstituire istorică din județ și din țară. Muzeul de istorie din Zalău și Asociația "Amicii Muzeului" organizează o nouă ediție a festivalului de reconstituire istorică "Porolissum Fest". Aflat la ediția a 4-a, festivalul are ca temă motto-ul "Un împărat roman la Porolissum". Evenimentele vor debuta sâmbătă, 16 august, când se vor organiza excursii tematice, concursuri cu premii și primirea trupelor de reconstituire istorică. Cap de afiș este concertul celor de la KREMS, ce va avea loc de la ora 19:00, urmând ca de la ora 21:00 să aibă loc simularea unui atac nocturn asupra cetății dacice. în ziua de dumincă, 17 august, sălăjenii vor putea vedea la treabă trupe de legionari, soldați daci, gladiatori și călăreți. La ora 13:00 este programată deschiderea oficială în cadrul căreia se vor rosti alocuțiuni legate de momentul istoric recreat. De la deschiderea oficială ce va avea loc în Amfiteatrul Roman, trupele de reconstruire istorică vor porni în pas de defilare spre tabăra militară, care este amplasată în zona porții Praetoria. Cu începere de la ora 14:00 vor avea loc demonstrații de luptă cu trupele participante, urmând ca o oră mai târziu gladiatorii să intre în scenă în cinstea împăratului Caracalla. Bătălia finală, care este capul de afiș, va începe la ora 15:00. Tema bătăliei este reconstituirea luptelor dintre daci și sarmați din anul 104, în nord-vestul Daciei; în timp ce trupele se vor odihni, spectatorii vor putea asista la un ritual de sacrificare a unui prizonier barbar. Scena cea mai gustată de publicul prezent va debuta de la ora 16:00, când va începe bătălia finală dintre daci și romani. Scenariul din acest an are ca aspect atacarea Daciei Romane de către carpi și aliații lor. Festivalul se va încheia de la ora 17:00 cu un concert de muzică folk, urmat de concertul trupei AD-HOC. Muzeul din Zalău ne oferă săptămâna viitoare o lecție de istorie în aer liber la Porolissum Luptători unul și unul Pe lângă cele două concerte, noutatea din acest an a festivalului este trupa de barbari Omnis Barbaria din Satu Mare. Alături de Barbarii din Țara Oașului, vor mai fi prezente trupele de legionari, Legiunea V Macedonia a celor de la Terra Dacica Aeterna, Legiunea XIII Gemina din Apulum - Alba Iulia și Cohorta a lll-a Campestris din cadrul Asociației "Amicii Muzeului". Trupele de daci și barbari prezente vor fi Lupii Apollonului din Alba Iulia, Lupii Pustei din Oradea, Magna Sarmatia și Lupii Daciei din Zalău. Ca în fiecare an, spectatorii vor putea asista la spectacolele de gladiatori organizate de școala de gladioatori Virtus Antiqua, venită de la Cluj-Napoca. Atmosfera va fi întreținută în spirit istoric de celebrele deja Nimfe ale Daciei, care vor încânta publicul cu dansuri și ritualuri dacice. Galeria de Artă loan Sima, o comoară de care zălăuanii au uitat ms Eduard Farcaș în timp ce Muzeul Județean de Istorie primește săptămânal zeci de vizitatori, prin celălalt muzeu din Zalău "suflă aerul pustietății". Sunt zile în care la Galeria de Artă "loan Sima" nu se rupe niciun tichet de intrare. Deși este un muzeu modern, cu o clădire renovată recent, sălăjenii nu se înghesuie să-i treacă pragul. Din datele furnizate de reprezentanții instituției, luna trecută s-au vândut aproximativ 30 bilete. Nici față de anul precedent Situată între două biserici, vis-a-vis de Clădirea Transilvania, galeria ar putea să-și facă loc în circuitul turistic al municipiului de la poalele Meseșului. De-a lungul timpului, printre cei care i-au trecut pragul se numără și marele poet român Adrian Păunescu, care în urmă cu vreo 30 de ani descria muzeul într-o poezie ca fiind "oaza de lumină a Zalăului". Poezia semnată de Păunescu mai poate fi încă citită în cartea de oaspeți a muzeului. Pot fi vizionate sute de picturi donate de Ioan Sima, tablouri cu flori, prefenți merge mai bine, în anul în curs s-au vândut mai puține tichete față de aceiași perioadă a lui 2013. Sunt zile în care niciun vizitator nu se încumetă să treacă pragul masivei uși de la intrare și să admire picturile, apreciate inclusiv pe plan internațional. Cele mai multe bilete din acest an s-au distribuit gratuit, în special în zilele când se organizează vernisaje, sau cum a fost și luna trecută, când s-a organizat "vacanța la muzeu", o alternativă pentru cei dornici să-și petreacă altfel vacanța de vară, ratele maestrului, dar pot fi apreciate și picturileîn care descria un cadru natural, cum sunt cele din Cluj sau Pericei, dar și portrete. Pe lângă pictură, vizitatorii mai pot admira biroul personal al pictorului, masa de lucru, mobilă din lemn masiv, dar și aparate radio vechi sau obiecte de ceramică. O altă atracție a muzeului o reprezintă galeria cu o impresionantă colecție de fluturi. Expoziția este permanentă și pot fi admirate specii de fluturi și alte insecte colecționate din toate colțurile lumii. "Oaza de lumină" a Zalăului 1 j I M ■......................-.........I