Graiul Sălajului, iunie 2015 (Anul 26, nr. 5847-5868)

2015-06-11 / nr. 5855

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro PNL Sălaj caută candidatul ideal la Primăria Zalău în locul lui Căpîlnașiu Radu Căpîlnașiu - copreședinte al PNL Sălaj alături de deputatul Lucian Bode după fuziunea PNL cu PDL în noul PNL - spune că partidul liberal se pregătește temeinic pentru alegerile din 2016. Nu ne-a făcut însă public numele candidatului PNL la conducerea Primăriei Zalău. Totodată, Radu Căpîlnașiu a explicat și că procesul cu ANI l-a determinat să facă anunțul de retragere, pentru a nu încurca calculele partidului. "Ne-am gândit la candidatura pentru Primăria Zalău, dar nu am putut spune că avem o soluție certă. Am foarte multe solicitări din partea colegilor să candidez. Le mai spun încă o dată colegilor că am un proces cu ANI care îmi poate aduce interidicția să mai candidez pentru o funcție publică în următorii trei ani, și atunci trebuie să avem în vedere și acest lucru Trebuie să vedem ce e bine și pentru partid și să avem soluții. Rămâne de discutat dacă Claudiu Bîrsan va fi candidat. Sunt false toate speculațiile, nu este stabilit încă nimic. Pot să fie cinci persoane evaluate să devină candidat la Primărie. Abia după ce vom avea o listă de nume certă, vom face evaluări. Nici măcar nu pot spune sută la sută că vine din interiorul partidului. Dacă e o persoană care are un caracter deosebit și care merită să fie candidat, îl vom pune pe liste. Variantele sunt într-un spectru larg", spune Căpîlnașiu. Joi -11 iunie 2015 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro 2 Eduard Farcaș După ce a anunțat săptămâna trecută, vineri, că nu mai vrea să candideze anul viitor la un nou mandat de primar al Zalăului, Radu Căpîlnașiu a dezvăluit ieri pentru Graiul Sălajului că nu exclude o posibilă candidatură pentru șefia Consiliului Județean. "Orice este posibil. Noi trebuie să fim pregătiți pentru orice variantă. Nu exclud o posibilă candidatură la Consiliul Județean”, a spus Radu Căpîlnașiu. întrebat dacă s-a gândit mai demult la retragere din Primăria Zalău, Căpîlnașiu ne-a spus că "era un gând de retragere încă din 2012, pe care l-am făcut public colegilor din USL la acel moment". Primarul Radu Căpîlnașiu confirmă că se gândește să candideze la șefia Consiliului Județean Sălaj Tiberiu Marc are la orizont o provocare puternică Calculele arată că Radu Căpîlnașiu îl poate bate la alegerile din 2016 pe Tiberiu Marc, liderul PSD Sălaj și actualul președinte al Consiliului Județean. Asta arată și rezultatele ultimelor alegeri, din 2012, dar și opiniile referitoare la popularitatea celor doi grei ai politicii sălăjene. în 2012, Radu Căpîlnașiu a fost locomotiva USL pe Zalău. A ieșit primar cu 58 la sută din voturi. Tiberiu Marc a reușit să câștige Consiliul Județean cu 41,81 la sută din voturi. La anul, nu-i exclus ca UDMR să susțină PNL, ceea ce ar înclina net balanța la dreapta. Reacții de îngrijorare după ce deputații au votat împotiva cercetării DNA în cazul premierului Ponta .Mihaela Peștean Votul din Camera Deputaților prin care s-a pus capăt demersului DNA în ancheta privitoare la conflictul de interese de care este acuzat premierul Victor Ponta a stârnit îngrijorare și declarații care, la rândul lor, sunt îngrijorătoare. Livia Stanciu, președinta înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), afirma ieri că "legea nu este egală pentru toți cetățenii României". Ambasada Olandei la București a transmis că Olanda apreciază că "evoluțiile recente din Parlament pun în lumină probleme mai largi legate de atitudinile față de justiție și corupție din România". "Această preocupare a fost evidențiată în prima parte a anului prin raportul MCV al Comisiei Europene. Dăm o importanță foarte mare recomandărilor din raportul MCV. Avem încredere că România și toate instituțiile sale se iau în considerare”, atrage atenția ambasada olandeză, referinduse la Mecanismul de Cooperare și Verificare, instrumentul prin care Comisia Europeană apreciază evoluția țării noastre în demersurile împotriva corupției. Un mesaj dur a venit din partea Ambasadei SUA la București, care a transmis că "orice acuzații de încălcare a legii de către demnitari guvernamentali trebuie cercetate pe deplin și fără interferențe, iar legea trebuie să se aplice în mod egal în cazul tuturor". "Instituțiile judiciare și cele ale statului de drept trebuie să își poată desfășura activitatea complet independent și trebuie să se respecte întru totul atât legislația românească, cât și principiul unui proces echitabil", subliniază reprezentanții Statelor Unite. Mesajul premierului Marii Britanii este că "orice stat trebuie să aibă mare atenție la amenințarea corupției la adresa prosperității și securității", a scris ambasadorul britanic pe Twitter, alături de trimiterea la articolul premierului britanic, intitulat “Corupția este cancerul din inima atâtor probleme pe care le înfruntam în toată lumea”. În articolul premierului David Cameron se vorbea în principal despre scandalul de corupție din FIFA, dar și despre acest flagel în general și despre planul anticorupție al guvernului său. Comisia Juridică a Camerei Deputaților a respins luni solicitarea DNA privind începerea urmăririi penale a premierului Victor Ponta pentru infracțiunea de conflict de interese. Raportul Comisiei Juridice Camerei Deputaților a fost a dezbătut marți, în ședința de plen a Camerei. Din totalul de 387 de deputați, la ședința de marți au fost prezenți 351, numărul voturilor valabil exprimate fiind același. Din voturile valabil exprimate, 231 au fost pentru respingerea cererii de începere a urmăririi penale a lui Victor Ponta, iar 120 de voturi au fost pentru urmărirea penală. Klaus Iohannis i-a cerut din nou demisia premierului Victor Ponta "Regret faptul că Panta- o dovadă de maximă ireiedică justiția să-și facă da drept, și să afecteze imagmentul s-a transformat între sponsabilitate și de sfidare torța, sunt dispuși să disinea României pentru a un scut de protecție pentru la adresa cetățenilor faptul tragă instituția Parlamentu salva politic o singură persoana Victor Ponta, că parlamentarii celui, așa cum ar trebui ea să persoană", a spus Klaus bănuit de fapte penale. Este alcătuiesc majoritatea împ funcționeze într-un stat de Iohannis. Senatorul Vegh spune că fapta lui Ponta nu avea legătură cu funcția pe care o ocupă Senatorul sălăjean UDMR Vegh Alexandru, fost prefect al județului Sălaj, ne-a declarat că nu vede ce efecte negative ar putea avea situația juridică a premierului asupra societății și imaginii României. "Nu cred că o să aibă efecte negative asupra țării. Asemenea mesaje din partea ambasadelor au mai venit și legat de alți miniștri anchetați. Dacă așa a decis un Parlament, nu cred că din plan internațional s-ar putea schimba ceva. Justiția nu este obstrucționată, cazul se poate cerceta în continuare. Votul din Parlament nu împiedică justiția să-și facă treaba. Independența justiției nu este afectată. Justiția se sprijină pe trei piloni: procuror, avocat, judecător. Judecătorii decid în final dacă o persoană este sau nu vinovată. Deocamdată, un procuror are o suspiciune că Victor Ponta a făcut ceva, într-o firmă privată, când nu deținea o funcție publică. Este o situație neplăcută ca premierul să fie anchetat pentru o infracțiune, dar, repet, e vorba de o suspiciune a unei fapte făcute în perioada când nu deținea o funcție publică. Nu ar trebui să aibă repercusiuni nici la nivel social, nici economic acest lucru", este punctul de vedere al senatorului Vegh. PNL Sălaj anticipează că Ponta va avea interdicție de a părăsi țara "România e acum singura țară în care lupta antijustiție e condusă de la vârful guvernului și pusă în practică în Parlament chiar de majoritatea care susține guvernul. Premierul "copy paste" e în criză de legitimitate și autoritate, ca urmare a punerii sale sub acuzare. Refuzul său de a demisiona pune România în criză de imagine. După cum am mai spus, pentru acuzațiile de complicitate la evaziune și spălare de bani cercetarea penală merge înainte fără avizul Camerei. Cum va face Victor Ponta pe premierul când DNA îi va interzice să părăsească țara? Ce reacție vor avea partenerii externi ai României? PSD a modificat recent, pe ascuns, Codul Penal în Senat, ceea ce a provocat reacții de îngrijorare în plan extern. Oficialii străini au atras astfel atenția asupra abuzurilor făcute de Tăriceanu și de majoritatea PSD din Senat în cazul Șova, dar și asupra încercărilor PSD de amputare a Justiției prin propuneri legislative, adoptate pe ascuns, de modificare a Codului Penal. PSD vrea să amputeze legile anticorupției pentru a-și proteja corupții din partid, dar, înainte de toate, pentru a-l proteja pe Victor Ponta", spune PNL Sălaj prin purtătorul de cuvânt Paul Maghiu.