Graiul Sălajului, mai 2016 (Anul 27, nr. 6082-6102)

2016-05-16 / nr. 6091

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Primari Zalaului "au obiceiul" să se facă parlamentari Eduard Farcaș PNL Sălaj a anunțat inițial că pentru candidatura la funcția de primar al Zalăului a fost validat, inclusiv la nivel național, Valeriu Crișan, actualul vicepreședinte al Consiliului Județean. Radu Căpîlnașiu s-a hotărât foarte târziu, cu rosimai câteva zile înainte de începerea campaniei elctorale, să îl înlocuiască și să candideze el, pentru al patrulea mandat. După ce, o lungă perioadă, declara public că nu își mai dorește funcția de primar. Surse din PNL Sălaj susțineau că Radu Căpîlnașiu își dorește mai degrabă un mandat de parlamentar, pe care să-l obțină la alegerile din toamnă. Așa cum a și spus Căpîlnașiu când a intrat totuși în cursa pentru Primăria Zalău, PNL Sălaj l-a împins spre candidatura la locale pentru a valorifica capitalul lui electoral, pe considerentul că este liberalul cu cea mai mare notorietate. Iar dacă Radu Căpîlnașiu pierde primăria, nu-i exclus ca să-l regăsim în toamnă candidat la alegerile parlamentare, după un tipic dezvăluit de istoria recentă a Zalăului, care arată că majoritatea primarilor din Zalău care nu au mai ocupat fotoliul din Primăria Zalău, au reușit după alegerile locale să obțină la alegerile parlamentare un loc în legislativul României. Primul primar al Zalăului care a făcut acest pas a fost Liviu Radu Bara. Profesorul Iuliu Suciu, primul primar al Zalăului de după 1989, a demisionat după numai câtva luni, iar la cârma municipiului Zalău a fost numit de către FSN inginerul Daniel Goron, care a condus destinele Zalaului aproape 10 luni. A fost nevoit sa demisioneze și el, iar în locul lui Goron, la șefia Primăriei municipiului Zalău a fost instalat inginerul Radu Liviu Bara, fost director adjunct la IRCM. Bara a făcut carieră politică ajungând parlamentar, după ce a fost destituit din funcția de primar la alegerile din 1992. Liviu Bara a fost parlamentar de Sălaj până în 2004. Al doilea primar care ajunge în Parlament a fost Miron Chichișan, care a stat în fotoliul de parlamentar până în anul 2000. Chichișan a fost ales parlamentar de două ori, în 1992 a renunțat la statutul de deputat pentru că a dorit să rămână la Primăria Zalău, iar în 1996 Miron Chichișan acceptă funcția de deputat. Chichișan a fost primul primar ales al Zalăului după 1989. Pe vremea lui a început reabiliatarea rețelei de apă potabilă din municipiu, prin schimbarea conductelor de metal. Tot atunci, Zalăul și-a extins peste tot alimentarea cu gaz. A fost o perioadă de înflorire a orașului. După Miron Chichișan la cârma Zalăului ajunge Petru Durcău, iar din 2000 primar a fost Iuliu Nosa. La fel ca predecesorii săi, în 2004, după ce pierde alegerile în fața lui Radu Căpîlnașiu, Iuliu Nosa a ales fotoliul de deputat, unde este și astăzi în funcție. Astfel, din șapte primari câți a avut Zalăul după 1989, trei au ajuns în Parlament. Luni- 16 mai 2016 GRAIUL SĂLAJULUI „ e-mail: graiulsj@unisys.ro Prima săptămână de campanie, prima ceartă S-a și iscat scandalul pe afișe între candidații la Primăria Zalău Lungu i-a reclamat pe Ciunt și pe Tăios, Ciunt i-a reclamat pe ceilalți . Eduard Farcaș încă din primele zile ale campaniei elctorale pentru alegerile din 5 iunie candidații la fotoliul de primar din Zalău s-au luat la ceartă pentru afișele electorale. Cel care a dat startul scandalului a fost candidatul PMP, Vasile Cristian Lungu, care a depus la Biroul Electoral de Circumscripție Zalău o plângere împotriva lui Mirel Taloș (ALDE) și împotriva lui Ionel Ciunt (PSD), pentru faptul că și-au lipit câte două sau trei afișe pe panourile puse la dispoziție. Cei doi au încălcat legea, care spune că au voie pe un panou doar la un afiș pentru Primăria Zalău, un afiș pentru Consiliul Local Zalău și un afiș pentru Consiliul Județean. La o zi, după solicitarea lui Cristian Lungu, candidatul PSD Ionel Ciunt s-a conformat și a lăsat câte un afiș pe fiecare panou. Nu același lucru l-a făcut și Mirel Taloș, ale cărui afișe se regăseau grupate câte trei și vineri după masa pe panourile electorale. Ionel Ciunt a hotărât însă să preia ștafeta scandalului afișelor de la Lungu, reclamându-și contracandidații, pe Radu Căpîlnașiu (PNL), Gheorghe Stanciu (independent) și Fazakas Nicolae (UDMR) pentru numărul de afișe. Ciunt a făcut și el o plângere la Biroul Electoral de Circumscripție. De candidatul Dorel Labo, susținut de PNȚCD, nu s-a putut lega nimeni. A avut de la bun început pe panourile electorale câte un afiș ce-l prezintă pe candidatul la Primăria Zalău și un afiș ce reprezeintă echipa de consilieri locali. Candidatul independent la Primăria Zalău câștigă teren Gheorghe Stanciu își prezintă soluțiile pentru Zalău șs Viorel Varga Gheorghe Stanciu, candidatul independent la funcția de primar al Zalăului, și-a prezentat vineri în conferință de presă inițiativele pentru rezolvarea multiplelor probleme ale orașului. "Am fost invitat în toate cartierele de cei care mă vor vota primar să văd realitatea din locurile în care trăiesc. Pentru fiecare dintre noi, acolo unde mergem acasă este cel mai important să avem confort. în mare, știm cu toții că nevoile locuitorilor au fost ignorate în cartiere, dar a fost surprinzător să văd în cât de multe locuri din Zalău lipsa amenajărilor creează disconfort, neplăceri și nemulțumire. Și mai surprinzător este că toate aceste zone pe care le-am vizitat pot fi amenjate cu ușurință. Primăria trebuie doar să le ia în considerare și să manifeste minima implicare. Sunt soluții peste tot pentru amenajarea spațiilor verzi, de spații de parcare, parcuri de joacă pentru copii și parcuri pentru relaxare. Implicit va fi ca străzile și aleile să devină străzi și alei, nu gropi și bălți. Zalăul poate fi un oraș frumos, singura și marea problmă este că nu a fost îngrijit și întreținut de primărie. Sigur că zona centrală este spațiul comun, în care mergem zilnic cu toții și care va trebui să fie sufrageria Zalăului. Asta este posibil dacă ne implicăm să facem lucrările de calitate", spune Gheorghe Stanciu. Sunt bani, dacă sunt bine administrați Candidatul independent a subliniat că veșnica scuză a administrațiilor politice că nu au fonduri nu stă în picioare. Din poziția de antreprenor cu rezultate remarcabile în economia Zalăului, Stanciu afirmă că bani sunt, dar nu sunt administrați cum trebuie, nu sunt gospodăriți. A subliniat că aplicarea metodelor eficiente din mediu privat în administrația publică, coroborate cu o serie de inițiative pentru relansarea economică pot aduce bunăstare și dezvoltare Zalăului. "Să ne uităm numai câte nereguli și ce risipă de bani din bugetul local a identificat Camera de Conturi. în raportul pe 2014, aceasta dezvălui că Primăria Zalău are abateri financiar contabie de 3.655.000 de lei. Ea a reușit și să prejudicieze statul cu 611.000 de lei. Să luăm ca exemplu modul în care s-a făcut reabilitarea termică a blocurilor, acolo unde s-a făcut. Cu tot cu finanțarea europeană, care a fost în proporție de 80 la sută, contribuția proprietarilor a fost mai costisitoare decât dacă aceștia și-ar fi reabilitat blocurile pe piața liberă. Categoric este o risipă care ridică multe semne de întrebare. Să subliniez și o informație care pe mine m-a uimit. Că reabilitarea WC-ului din Parcul Central a costat 50.000 de euro. Bani cu care poți construi de la zero o vilă în centrul Zalăului", a exemplificat Stanciu metoda ineficienței practicate de administrațiile politice în Zalău. "Cred că zălăuanii nu mai vor o primărie care folosește peste 80 la sută din buget doar pentru funcționarea administrației. Din bugetul de 156.998.000 de lei în anul 2016, cheltuielile de funcționare sunt de 129.348.000 de lei. Sunt antreprenor local și știu cât de greu este să faci ceva, în condițiile în care suntem împovărați de taxe și impozite, iar banii publici sunt risipiți, știu cum trebuie administrați eficient banii. Am experiența administrării eficiente și știu ce spun când spun „Știu să fac”!", a subliniat Gheorghe Stanciu Obiective majore Stanciu a expus totodată trei obiective majore pe care le va avea în vedere: aducerea investitorilor în Zalău prin crearea de facilități fiscale, oferirea de teren gratuit pentru tinerii care vor să-și construiască o locuință și să rămână în Zalău și recuperarea a cel puțin 10.000 de locuri de muncă, având în vedere că Zalăul a pierdut în ultimii 25 de ani peste 20.000 de locuri de muncă. «■MM« Stanciu se bucură de susținerea zălăuanilor Cu deviza că Primăria Zalău își va regăsi scopul de a rezolva nevoile zălăuanilor cu Gheorghe Stanciu primar, acesta spune că după vizitele pe care le-a făcut până acum în cartierele Zalăului a constatat că susținerea de care se bucură în rândul zălăuanilor este deja suficient de mare să fie ales primarul Zalăului în 5 iunie. "Mă îndrept spre ziua alegerilor cu și mai mare încredere că zălăuanii știu ce vor și îmi dă elan faptul că au la rândul lor încredere că știu să fac", a spus Stanciu, cu trimitere la sloganul său de campanie "Știi ce vrei! Știu să fac!".