Graiul Sălajului, mai 2017 (Anul 28, nr. 6331-6352)

2017-05-16 / nr. 6341

_________________ ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro___ Pe strada Dumbrava și pe Aleea Năzuinței bântuie cel mai tare riscul de sărăcie sau excluziune socială Primăria Zalău vrea să acceseze bani europeni pentru acțiuni cu caracter social în cele mai proaste zone ale orașului Jos Alina Rad Consilierii locali municipali au votat ieri, în unanimitate, proiectul de hotărâre privind încheierea unui parteneriat între Primăria Zalău ,un ONG și un agent economic pentru implementarea proiectului Î Zalău pentru toți. Proiectul vizează sprijinirea comunităților marginalizate și va fi depus spre finanțare în cadrul Programului Operațional Capital Uman. Comunitatea marginalizată se referă la populația în risc de sărăcie sau excluziune socială. Prin accesarea acestei axe de finanțare, autoritățile au în vedere dezvoltarea și elaborarea Strategiei de Dezvoltare Locală pentru zone urbane marginalizate din municipiul Zalău. Aflăm din referatul care a însoțit proiectul de hotărâre că, potrivit Atlasului Zonelor Urbane marginalizate realizat de Banca Mondială, municipiul Zalău are trei zone urbane marginalizate, din care două se suprapun cu zonele de locuințe sociale situate pe strada Dumbrava și Aleea Năzuinței. Acestea sunt cele două zone pe care municipiul Zalău le-a stabilit ca puncte de interes pentru elaborarea Strategiei de Dezvoltare Locală "Zalău pentru toți". Marți-16 mai 2017 Multă vânzoleală pe vreo 225.000 de lei elaborarea propriu-zisă a acestei Strategii de Dezvoltare Locală și a listei de intervenții. Din proiectul de hotărâre votat seri de consilieri nu reiese foarte clar ce anume au de gând să facă autoritățile, concret, pentru a ajuta zălăuanii defavorizați. Ramona Butcovan, șefa Serviciului Managementul Proiectelor din cadrul Primăriei Zalău a explicat, în ședința de Consiliu local, că acesta presupune, între altele, reabilitarea și construirea de locuințe sociale. , ~-----— * ~ wwi.țuiwi . . VUV.IIIU! y. WIWIIUI.VU V. armare profesională. Seva Următoarele două etape țin de locuințe sociale. Din suma totală eligibilă pentru finanțare, de aproximativ 227.000 de lei, ceea ce nu înseamnă tare mult, sunt în schimb tare multe de făcut. Iar până la stabilrea obiectivelor concrete sunt o sumă de demersuri pe care se vor duce din bani. Va fi constituit mai întâi un Grup de Acțiune Locală (GAL) pentru perioada 2014 - 2020, căruia i se va găsi și amenaja un sediu, i se va asigura personal, care va beneficia de un curs de formare profesională. Se va face apoi o analiză a nevoilor și problemelor din zonele urbane marginalizate, plus realizarea unui sondaj în zonele vizate de strategie cu activități de cercetare obligatorii în teren. Cea de-a treia etapă cuprinde organizarea de întâlniri publice în cadrul cărora să se prezinte studiile și cercetările realizate în teren, precum și dezbateri pentru identificarea soluțiilor posibile și prioritizarea intervențiilor. Următoarele două etape țin de ONG și o firmă - singurii veniți, primii serviți u ca proiectul să poată fi non profit .Din inimă pentru Sălaj, gestionată în cazul societății come Pentru ca proiectul să poată fi eligibil, una din condițiile de bază a fost ca acesta să se deruleze în parteneriat cu un ONG și un agent economic. 10 mai a fost termenul limită pentru depunerea dosarelor de către cei interesați. Din 25 aprilie, dată la care s-a publicat pe site-ul Primăriei anunțul de selecție, până la data limită au fost depuse exact două oferte, una din partea unui ONG, iar cealaltă din partea unui agent economic, în urma evaluărilor, amândouă au fost admise. E vorba despre organizația non profit IDin inimă pentru Sălaji și SC Casaro SRL. Valoarea estimată a cheltuielilor eligibile angajate pe perioada proiectului va fi de 142.432 de lei pentru liderul de parteneriat, adică Primăria, 54.410 de lei pentru partenerul 1, adică ONG-ul Î Din inimă pentru Sălaj, și 30.210 de lei pentru partenerul 2, adică operatorul economic SC Casaro SRL. Contribuțiile proprii ale părților implicate vor fi de 2 la sută din valoarea sumei gestionate în cazul Primăriei Zalău, 5 la sută din suma gestionată în cazul societății comerciale și zero la sută în cazul ONG- ului. Astfel, primăria va contribui cu 2.848 de lei, iar agentul economic cu 2.720 de lei. Am aflat, tot din proiectul de hotărâre, cui aparțin ONG-ul și societatea comercială partenere în proiectul Î Zalău pentru toțiî. SC Casaro SRL îl are ca administrator pe Morar Alin Ioan, iar Asociația ÎDin inimă pentru Sălaj îl are ca președinte pe Bujor Claudiu Vasile, directorul tehnic de la Serviciul de Ambulanță Sălaj. Senatorii vor repaus mai lung pentru toată lumea care mucește, pe spinarea angajatorilor Concediul legal de odihnă să fie de 25 de zile lucrătoare Dintre care una să fie de ziua de naștere a angajatului  Artur Szekely Mai mulți senatori PNL au depus la Senat o propunere legislativă pentru modificarea Codului Muncii, care prevede ca durata minimă a concediului de odihnă anual să fie de 25 de zile lucrătoare, din care o zi pentru sărbătorirea zilei de naștere a angajatului, în baza unui acord între acesta și angajator. Potrivit expunerii de motive, "prezenta propunere legislativă chiar dacă pare la prima vedere ca fiind de un iz populist este necesară în contextul interpretărilor existente cu privire la concediile de odihnă și a surmenajului, suprasolicitării, dar și a persoanelor din diferite companii multinaționale sau chiar instituții publice care lucrează în afara programului de muncă legal, chiar în timpul sărbătorilor legale sau religioase, precum și de multe ori chiar în perioade de concediu de odihnă... totul pentru a visa pentru bunăstare financiară ulteriooară", scrie Digi24. Inițiatorii mai spun că, potrivit unor studii sociologice de specialitate, în România peste 70 la sută din angajații din mediul privat și peste 40 la sută din salariații din mediul public suferă de sindromul dependenței de muncă sau din cauza suprasolicitării locului de muncă. GRAIUL SĂLAJULUI I ~ e-mail: gratulsj@unisys.ro L Salariile mărite pentru bugetari și creșterea salariului minim sI ridică media veniturilor în Sălaj Față de anul trecut, media salarială în județ este mai are cu 25 la sută, ca urmare a majorării salariului minim și a majorărilor veniturilor bugetarilor. Sălăjenii câștigă însă în continuare cu 20 la sută mai prost decât media pe țară. «[Almna Rad Salariul mediu brut, la nivelul județului Sălaj, a fost mai mare în luna martie 2017 cu 26,2 la sută față de aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor de la Direcția Județeană de Statistică. Ca urmare, salariul mediu net a fost mai mare crescut cu 25,1 la sută în martie 2017 comparativ cu martie 2016, ceea ce înseamnă că, în medie, salariații sălăjeni au câștigat mai mult cu 379 lei decât acum un an, în realitate însă nu au crescut lefurile tuturor sălăjenilor. Cei din mediul privat nu s-au bucurat de salarii majorate cu 25 la sută, ci doar de majorarea salariului minim, eventual, în schimb, au crescut binișor lefurile bugetarilor, lucru care s-a reflectat și în datele statistice privind câștigul salarial mediu la nivel de județ. La sfârșitul lunii martie 2017 în Sălaj munceau 48.263 persoane, din care aproximativ un sfert sunt bugetari. în primul trimestru din 2017 au crescut salariile bugetarilor din instituțiile și autoritățile publice ale administrației publice locale cu 20 la sută, iar salariile personalului din învățământ și sănătate au crescut în medie cu 15 la sută. Acestea sunt, de fapt, lefurile care ridică valoarea salariului mediu la nivel de județ, nicidecum o creștere economică reală care să se reflecte apoi în salarii mai mari plătite angajaților. Chiar și cu salariile bugetarilor mărite, am rămas cu mult sub media pe țară. Câștigul salarial mediu nominal brut pe total județ, în luna martie 2017, a fost de 2.610 lei, mai mic cu 19,8 la sută față de câștigul salarial mediu nominal brut pe economie, în luna martie 2017. Câștiguri salariate medii nominale brute peste media județului au realizat salariații din industrie și construcții (2.766 lei) iar sub media județului, salariații din servicii (2.554 lei) și salariații din agricultură (2.015 lei). Culmea e că economia exportăm mai puțin și importurile și exporturile unui județ pot oferi o imagine de ansamblu asupra economiei locale. Două componente caracterizează această balanță în Sălaj: metale și textile. în luna ianuarie 2017, potrivit Institutului Național de Statistică, în județul Sălaj, exporturile au însumat 41.584.000 de euro, iar importurile au însumat 21.842.000 de euro. Exporturile au fost în scădere cu 6 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut, iar importurile în creștere cu 10 la sută. La capitolul exporturi, cea mai mare parte o reprezintă, în procent de 65,8 la sută, materiale comune și articole din acestea. Adică o bună parte a exporturilor sunt făcute de Tenaris Silcotub. Urmează apoi materii textile și articole din acestea, în procent de 15,3 la sută. Mai exportăm, în procente mici, mobili merge mai prost, importăm mai mult er: materiale de construcții, mijloace de transport (8,3 la sută), mașini, aparate și echipamente electrice (5,1 la sută), produse agroalimentare, băuturi ( 3,6 la sută), produse chimice, materiale plastice, cauciuc și articole din acestea (1,9 la sută). Pe partea de importuri, tot metalele și textile sunt fruntașe. Materiile textile și articolele din acestea reprezintă 26 la sută, metalele comune și articolele din acestea reprezintă 25,8 la sută din importuri. Importăm mobilier, materiale de construcții, mijloace de transport în procent de 15,4 la sută, produse agroalimentare, băuturi și tutun în proporție de 13,4 la sută, mașini, aparate și echipamente electrice în procent de 10,4 la sută, produse chimice, materiale plastice, cauciuc și articole din acestea în procent de 9 la sută. Economiștii nu cred în bunăstarea promisă de guvernul PSD Economistul șef al Băncii Naționale a României (BNR), Valentin Lazea, atrăgea atenția săptămâna trecută, la conferința "Emerging Funding for the Real Economy”, că România nu are baze economice pentru o creștere economică sustenabilă de 5 la sută și că guvernul actual nu are de unde să scoată banii pentru promisiunile făcute în programul de guvernare al PSD. Potrivit lui Lazea, potențialul de creștere economică a României este în jur de 3 la sută, iar dacă se înregistrează creșteri mai mari, aceasta este din cauza unor stimuli fiscali, fapt care nu este sustenabil pe termen lung. Cu toate acestea, Lazea susține că economia poate crește sustenabil cu 5 la sută pe an dacă este implementat un program de reforme sustenabile. La rândul său, Dan Matei, director general în Ministerul Finanțelor Publice, a spus că salariile din România au un ritm de creștere dintre cele mai mari din Europa și că pe termen lung ar putea să apară probleme dacă ritmul se menține. (A.Szekely)