Graiul Sălajului, mai 2017 (Anul 28, nr. 6331-6352)

2017-05-29 / nr. 6350

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Printre rânduri____________ es Viorel Varga Batem recordul la stagnare economică și dăm vina pe UE Cum se face, cum nu se face că încet-încet guvernanții, în frunte cu Dragnea, ne impun ideea cum că din cauza altora nu ne dezvoltăm noi. Potrivit ultimelor date privind bilanțul general consolidat publicate joi seara de Ministerul Finanțelor, cheltuielile statului pentru investiții pe primele 4 luni ale anului au fost de 2,9 miliarde de lei, doar 0,4 la sută din PIB, cel mai mic nivel din ultimii 10 ani. Și când auzi guvernanții cum acuză UE că tratează incorect România pentru că ne avertizează asupra depășirii iminente a deficitului bugetar îți dai seama până unde poate merge manipularea. "Când Franța și Spania depășesc pragul de deficit de trei la sută nu se supără nimeni. Când România are cea mai mare creștere economică din UE nu se vorbește din nou despre austeritate", spunea indignat Dragnea. Dar UE ne averizează, nu dă cu biciul, îți arată doar care-i calea pentru dezvoltare, îți spune că și viitorul contează. Așa sunt reguluile, reguli pe care ni le-am asumat odată cu aderarea. Nu ai voie ca stat să cheltuiești mai mult decât produci, decât în limita de trei la sută. Și, la cum cheltuie Guvernul României cu majorările salariate la bugetari, deficitul va sări spre patru la sută, ceea ce e grav. E grav, pentru că aceste cheltuieli iresponsabile sunt cu salariile unor categorii sociale nesustenabile din buget, cheltuieli care generează consum, acoperit majoritar de importuri. Măcar de s-ar fi cheltuit în exces pentru construirea de autostrăzi. Autostrăzi care să lege toate regiunile țării, care să treacă munții, care să scoată anumite zone din izolare, care să asigure înainte de toate o dezvoltare sănătoasă a întregii țări. Dar nu, nu se întâmplă asta. Pentru lecția neînvățată de 27 de ani dăm vina pe UE și pe străini. Luni-29 mai 2017 GRAIUL SĂLAJULUI ~ e-mail: graiulsj@unisys.ro Drumul județean 108D a mai fost făcut și refăcut, dar n-a prea ținut Consiliul Județean vrea să ceară bani europeni pentru drumul dintre Crișeni și Cehu Silvaniei jes Viorel Varga Drumul județean 108D, care se desprinde la Crișeni din drumul național 1H, este cea mai scurtă cale rutieră care face legătura municipiului Zalău cu județul Maramureș. Drumul județean 108D străbate localitățile Cristur, Dobrin, Bulgari, Sălățig, până în Cehu Silvaniei. De-a lungul vremii, drumul a fost reparat, plombat, dar ca de obicei lucrările au ținut un an și o vară. Printr-un ordin din aprilie a Consiliului Județean Sălaj a fost aprobat devizul general din cadrul Studiului de Fezabilitate pentru "Reabilitarea și modernizarea drumului județean 108D, Crișeni (DN1H) - Cehu Silvaniei în vederea promovării pentru finanțare nerambursabilă în cadrul Programului Operațional Regional 2014 - 2020. Valoarea investiției propuse ar fi de 43.359.000 lei, la care se adaugă TVA, în valoare de 7.728.000 lei. La ora actuală, drumul are două benzi de circulație cu o lățime de 6 metri. Drumul este cu îmbrăcăminte bituminoasă cu durată de exploatare expirată, foarte uzată. Gropi și denivelări sunt peste tot. Proiectul propus pentru implementare are în vedere reabilitarea și modernizarea unui sector de drum de 22,693 kilometri. în proiect se prevede și construirea unor trotuare prin satele străbătute de respectiva cale rutieră, pe o distanță de 8,599 kilometri, și amenajarea de șanțuri protejate din beton pe o lungime 45,386 kilometri. Totodată, se dorește amenajarea a 10 stații de transport public, o perdea forestieră de 4,5 kilometri, un pod nou și refacerea sau înlocuirea a 106 podețe. Dacă proiectul va fi aprobat și primește finanțare europenă, investiția va fi eșalonată pe o perioadă de trei ani: în primul an se vor cheltui 17.180.000 lei, în al doilea an 17.180.000, iar în ultimul an 14.726000 lei. Astăzi, în ședința de Consiliu Județean se supune spre dezbatere și aprobare devizul general pentru obiectivul de investiții Reabilitare și modernizare drum județean 108D: Crișeni - Cehu Silvaniei - faza studiu de fezabilitate. Aducerea la standarde pentru autorizarea Psihiatriei Spitalului Județean costă peste 25 de milioane de lei în prezent, secția Psihiatrie funcționează cu 50 de paturi, insuficiente în raport cu numărul solicitărilor, și fără autorizație sanitară de funcționare Consilierii județeni dezbat în ședința de azi, programată la ora 9.00, un proiect de hotărâre privind aprobarea devizului general și a indicatorilor tehnico-economici pentru reabilitarea, modernizarea, extinderea și dotarea Secției de Psihiatrie din cadrul Spitalului Județean de Urgență Zalău. Lucrările ce ar urma să fie efectuate presupun reabilitarea, modernizarea și dotarea construcției existente, unde vor fi acordate servicii medicale de specialitate pentru 20 de pacienți cronici - 10 bărbați și 10 femei. Concret, spațiile existente vor fi amenajate în saloane cu două paturi, cabinete medicale, dotarea acestora cu mobilier de specialitate. Construcția existentă (în curtea Spitalului vechi) va fi extinsă cu un nou corp de clădire, care va găzdui alte 40 de paturi pentru bolnavii acuți adulți și 20 de paturi pentru bolnavii acuți copii. Acest corp, spun reprezentanții Consiliului județean, va fi dotat, de asemenea, în așa fel încât să asigure toate standardele de calitate a serviciilor medicale cerute de lege pentru o secție de Psihiatrie. între corpul existent și corpul nou vor exista coridoare de legătură, pentru o funcționare mai bună și mai flexibilă a activității cadrelor medicale. în prezent, imobilul în care își desfășoară activitatea secția de Psihiatrie are o suprafață de 664,60 metri pătrați, urmând ca după finalizarea investiției propuse suprafața acesteia să fie de 4.730,66 metri pătrați. Costul total al lucrării este de 21.150.524 de lei, la care se adaugă TVA în valoare de 4.021.752 de lei. Durata de execuție a lucrărilor este de 24 de luni. clădirea care găzduiește Psihiatria este veche de peste 120 de ani Imobilul unde funcționează secția de Psihiatrie a Spitalului Județean de Urgență Zalău este situat în cartierul Porolissum, în curtea Spitalului vechi. Clădirea a fost construită în patru etape. A fost ridicată în 1894, apoi s-a intervenit în 1962 -1963, lucrările fiind finalizate până în anul 1972, iar în perioada 2007 - 2010 au avut loc mai multe intervenții de mică anvergură pentru menținerea clădirii în stare de funcționare. Circuitele medicale și spațiile medicale existente în cadrul secției Psihiatrie nu îndeplinesc însă condițiile impuse de Ministerul Sănătății pentru obținerea autorizației sanitare de funcționare, motiv pentru care se impune realizarea lucrărilor de reabilitare, modernizare, extindere și dotare, scrie în raportul de specialitate care însoțește proiectul de hotărâre aflat azi pe masa consilierilor județeni. Secția de Psihiatrie din cadrul Spitalului Județean este unica secție pentru tratarea afecțiunilor psihiatrice cronice și pediatrice din județ și funcționează cu un număr de 50 de paturi, acestea fiind insuficiente în raport cu numărul solicitărilor. (Alina Rad)