Graiul Sălajului, septembrie 2017 (Anul 28, nr. 6414-6434)

2017-09-15 / nr. 6424

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro /V Vineri-15 septembrie 2017 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@imisys.ro 2 Toți spun că nimeni nu tebuie să dea bani la școală; culmea e că părinții tuturor elevilor aduc bani de acasă învățământul gratuit ne costă de ne rupe In prima zi de școală părinții au cotizat cu cel puțin 200 de lei. Deși Inspectoratul spune că nu ar trebui un fel de "lăsați, nu-i nevoie" școlile fac colecta Ii I .ei Raul Pușcaș Cu toate că au trecut ani de zile de când fondul clasei și fondul școlii au fost scoase în afara legii, dieta e încă de mare actualitate prin școlile sălăjene. E cosmetizată, pentru că nu-i mai spune fondul clasei. Banii se dau, mai nou, pentru confortul elevilor în sala de clasă și pentru un învățământ de calitate. Așa se face că, începând cu clasa pregătitoare, părinții ajung să dea bani fie pentru dulapuri în sala de clasă, fie pentru jaluzele, fie pentru imprimante sau multifuncționale, pentru ca învățătoarele să poată pregăti fișe copiilor. Se mai adaugă apoi bani pentru hârtie xerox, cartuș la imprimantă, șervețele, hârtie igienică, săpun. Anul acesta ministrul Educației, Liviu Pop, a anunțat că auxiliarele neacreditate sunt interzise, așa că dascălii s-au ferit să mai ceară bani și pentru ele, așa cum se întâmpla anii trecuți, când, la clasa zero, copilul avea mai multe caiete auxiliare decât zilele săptămânii. Am aflat însă, de la părinți, că au fost clase unde li s-a spus că auxiliarele ar fi bune, doar că, pentru achiziționarea lor, ar fi nevoie ca părinții să dea în scris declarații cum că solicită aceste materiale didactice. Li s-a sugerat, practic, părinților, să își asume ei cumpăratul auxiliarelor. Cu privire la uniformele școlare, sunt școli unde, din prea mult exces de zel, probabil, părinții au de cumpărat cămăși de mai multe culori, pentru ca elevii să se îmbrace trei zile din săptămână într-un fel, iar alte două în altfel. Dacă tragem linie și adunări, anului școlăriți ia din buzunar în prima vreo 200 lei, bani decartați la școală, într-un sistem de învățământ gratuit. Cam o sută de lei de copil e prețul pentru dulapuri, la fel ca anul trecut, încă o sută se mai adună pentru restul: imprimantă, jaluzele, etc. Iar asta fără a pune la socoteală cheltuielile pe care le au, oricum, părinții cu rechizitele, îmbrăcămintea, încălțămintea și multe altele. Inspectoratul Școlar Județean Sălaj a anunțat în ultima vreme că dezavuează orice dietă în rândul elevilor, indiferent de scopul acesteia. La școală nu se cotizează, a fost mesajul transmis de mai multe ori de la vârful învățământului sălăjean. Deși colectarea e interzisă, profesorii cer și colectează, iar părinții dau. Primarul Zalăului, Ionel Ciunt, a cerut și el, explicit, ca părinții să nu mai fie implicați în zugrăvirea școlilor și grădinițelor. Acesta a precizat că a alocat anul acesta 3,457 milioane de lei pentru lucrări în școli, "cea mai mare sumă alocată în ultimii 4-5 ani". Din totalul sumei, 2,266 milioane lei s-au dat pentru reparații capitale în 23 de unități de învățământ, iar 26 de școli și grădinițe au primit 906.000 de lei pentru reparații curente. De 385.000 de lei s-au cumpărat roboți de bucătărie, echipamente de joacă, mașină de spălat, laptop-uri, copiatoare, mobilier etc. pentru 16 unități de învățământ. "Am discutat cu conducerea școlilor. Le-am spus sumele pe care le putem aloca în funcție de cerințele lor și asta le-am spus. Insist să nu mai văd părinți cu vopsele și bidinele că circulă prin clase. Noi am făcut o verificare la toate unitățile de învățământ. Mi-a plăcut cum s-a lucrat. Per total sunt mulțumit cum s-au utilizat banii. S-au redus foarte mult din deficiențele unităților de învățământ", apreciază primarul, întrebat din ce cauză sunt încă diferențe în modernizarea și dotarea unităților școlare. Ionel Ciunt spune că vina nu aparține primăriei, sau lipsei de alocări financiare ci directorilor care nu cer bani pentru lucrări și dotări. Î Nu am refuzat pe nimeni, am răspuns solicitărilor exact cum miau cerut. Acolo unde au fost exagerări pe anumite categorii de cheltuieli, avem o echipă tehnică care face verificări și dacă a fost cazul s-a redus din sumă. Am aprobat 95 la sută din necesarul pe care l-au solicitat școlile și grădinițele. Dacă vă spune cineva că a cerut bani și nu a primit să ne spuneți și vă dăm datele exacte", a declarat primarul Zalăului cu câteva zile înainte de începerea școlii. Așadar, ajungem exact la ce spune Ionel Ciunt. De vină pentru că se adună bani în școli sunt de vină directorii de școli. Unii directori, în loc să își facă inventarul în propria ogradă, să vadă de ce anume au nevoie în școală și în sălile de clasă și să solicite apoi banii necesari de la admnistrația locală, preferă să lase treaba de îadmnistrator, în seama învățătoarei sau a dirigintelui, care, la prima ședință cu părinții va deschide, invariabil, subiectul nevoilor de la clasă. Primarul Ionel Ciunt nu mai vrea să vadă părinți cu vopsele și bidinele prin clase de vină pentru colectă sunt directorii de școli GRAIUL SĂLAJULUI Daniel Munteanu - șef de. redacție Alina Rad - societate, economie Viorel Varga - agricultură, viața satului, Mihaela Peștean - administrație Adrian Mastan - tehnoredactare Andreas Nyeste - tehnoredactare Artur Székely - reporter, cameraman MARKETING și FTATELICITATE Boglui Adriana - marketing - publicitate; Florica Sas - responsabil marketing și comercial; Maria Jula - contabilitate, telefon 0260-611.320. 0742-107691 fax 0260-612.479 mobil 0742-107.691 e-mail gratulsj @ unisys.ro Graiul Sălajului este editat de SC.Manager S.R.L Zalău, B-dul. Mihai Viteazul nr. 1, corp de legătură D. Ap. III , Zalău 4700, Sălaj, România Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor aparține autorilor acestora, conform art. 205 și 206 C.P. în cazul citatelor, responsabilitatea juridică revine, de asemenea, persoanelor care fac afirmațiile citate. Andreea Paul propune părinților să transforme cadourile pentru profesori în educație pentru copii .g? Mihaela Peștean Sălăjeanca Andreea Paul, fost vicepreședinte PNL, acum activist în numele societății civile, este și ea părinte al unei fetițe în clasa I, dar și cadru didactic universitar. Le cere imperativ părinților să renunțe la obiceiul prost de a cumpăra cadouri și atenții educatoarelor, învățătoarelor și profesorilor. "Este primul semnal al cultivării corupției și mediocrității, încă din școală. Nu m-am obișnuit cu frenezia unor părinți în goană după aceste cadouri, stresați dacă este potrivit sau nu cadoul util ales, dacă va fi apreciat sau nu (...) Dragi părinți. România competitivă, România bună, începe cu școala bună! Școala bună e centrată pe elev și pe învățare, nu pe cadouri", este mesajul transmis de Andreea Paul, președinte INACO, o comunitate non-profit de experți în diverse domenii. Fostul deputat PNL Andreea Paul crede că obiceiul prost al plocoanelor se perpetuează din vina părinților și a profesorilor. "Vina aparține părinților care oferă și profesorilor care acceptă astfel de atenții într-un sistem profund încremenit într-o cultură bazată pe orice altceva, dar NU pe cultivarea valorilor pe care le caut pentru copiii noștri: onestitate, profesionalism, curaj, integritate, discernământ, respect, încredere și patriotism", spune Andreea Paul. Plus că, subliniază sălăjeanca, aruncăm de fapt pe apa sâmbetei sute de milioane de lei noi, care ar putea fi cu adevărat utili educației copiilor noștri. "Datele oficiale ale INS ne arată că o gospodărie a cheltuit, în medie, 48 lei pentru educație și 1.088 lei pentru telefon, anul trecut. Faceți un calcul simplu: dacă jumătate dintre cei 2,8 milioane de copiii preșcolari și școlari - primar, gimnazial și liceal - din sistemul public de învățământ cheltuie 50 de lei în medie pentru cadouri sau atenții, suma risipită se ridică la 70 de milioane de lei, înmulțiți apoi cu numărul de sărbători ale anului și veți constata că anual se irosesc sute de milioane de lei, cu care s-ar fi putut cumpăra sute de mii de cărți utile copiilor (...) Stop cadourilor și atențiilor! Nu au ce căuta în școală! Care va fi prima școală publică românească care adoptă noua atitudine!?", este mesajul Andreei Paul.