Graiul Sălajului, iunie 2019 (Anul 30, nr. 6841-6859)

2019-06-11 / nr. 6847

ACTUALITATE www.graiulsalaiului.ro -------------------------------------- Criză politică la Chișinău. Cine conduce "dialogul"? & Georgel Babiuc . Pe 9 martie 2019, Curtea Constituțională a Republicii Moldova a confirmat rezultatele alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019, odată cu validarea mandatelor de deputați. Curtea Constituțională trebuia să confirme sau infirme legalitatea alegerilor, în termen de 5 zile după primirea actelor de la Comisia Electorală Centrală, dar nu mai devreme de soluționarea definitivă de către instanțele de judecată a contestațiilor depuse. Partidul Socialiștilor se clasase pe primul loc, fiind urmat de Partidul Democrat și de alianța electorală ACUM. Din 9 martie și până vineri, 7 iunie, parlamentari moldoveni nu au reușit să formeze o majoritate și să învestească un nou guvern, fapt ce a determinat Curtea Constituțională să emită o decizie conform căreia președintele Igor Dodon era obligat să dizolve Parlamentul în data de 8 iunie, deoarece a depășit termenul de 90 de zile de la alegeri pentru formarea unui Guvern. Insa, Igor Dodon a decis să nu dizolve Parlamentul, ACUM , PSRM pretinzând ca termenul legal expira sâmbătă, 8 iunie, iar după negocierile purtate în noaptea de vineri, Parlamentul a fost convocat pentru sâmbătă la ora 12.30. In ședința respectivă a fost aleasa ca șefă a Parlamentului moldovean Zinaida Greceanîi, iar Maia Sandu a fost numită în funcția de prim-ministru. Practic noii membrii ai Guvernului care au depus jurământul de învestire au ignorat decizia Curții. Doar că, potrivit Curții Constituționale de la Chișinău, aceasta ședința de sâmbătă a Parlamentului a fost neconstituțională și asta pentru că vineri ar fi expirat termenul legal până la care trebuia să fie numită conducerea Legislativului și demarată procedura de formare a Guvernului. Partea interesanta e că, una dintre televiziunile conduse de oligarhul Vladimir Plahotniuc a difuzat o filmare, care ar fi fost făcută vineri și în care președintele Dodon îi promitea acestuia că îl scapă de dosarele din Rusia, dacă colaborează pentru federalizarea Moldovei. Această filmare e dovada, ca indiferent de cine e la putere in Chișinău tot Moscova decide. Duminică 9 iunie, Curtea a decis suspendarea din funcție a președintelui Igor Dodon și numirea prim-ministrului Pavel Filip în funcția de președinte interimar al Republicii Moldova. Acesta a dizolvat ulterior Parlamentul, semnând decretul de organizare a alegerilor anticipate pentru data de 6 septembrie. La scurt timp, Parlamentul fidel noului guvern proeuropean a anunțat că s-a constat uzurparea puterii în stat și a declarat în afara legii Guvernul condus de Pavel Filip. Moldoveni au acum doua conduceri paralele, care isi disputa legitimitatea. Reacțiile UE, SUA si Rusiei, dincolo de declarațiile protocolare la aceste schimbări arată clar implicarea lor în această criză și în jocurile făcute fără să țină cont de România și de situația care o poate genera un eventual război civil între părți la granița de est a țării noastre și implicit a Uniunii Europene. In acest context de criză politică la Chișinău, Klaus Iohannis președintele României, a făcut apel la calm "Situația poate fi rezolvată doar prin dialog responsabil", însă nu e clar, exact ca pe vremea lui Ribbentrop-Molotov, cine conduce "dialogul". Marti-11 iunie 2019 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Partidul Social Democrat risca sa se facă bucăți după 29 iunie Congresul PSD pentru alegerea președintelui va avea loc pe 29 iunie . si Artúr Székely. Liderii PSD au aprobat, cu majoritate de voturi, propunerea Vioricăi Dăncilă. Congresul PSD va avea loc pe 29 iunie. In replică, Paul Stănescu a demisionat din funcția de președinte executiv. Președintele interimar PSD, Viorica Dăncilă, a anunțat, vineri, că Congresul pe care PSD îl va organiza pe 29 iunie trebuie să fie unul premergător desemnării candidatului la prezidențiale, precizând că social democrații iau în calcul și varianta unui prezidențiabil din afara partidului. "Trebuie să ne pregătim pentru următoarele alegeri. Trebuie să stabilim mai multe lucruri: în primul rând, trebuie să modificăm statutul în ceea ce privește alegerea președintelui partidului. Doi, trebuie să venim cu un program politic. Trei, trebuie să venim cu modificări sau lucruri pe care le-am înțeles din aceste alegeri și pe care trebuie să le transpunem în programul nostru de guvernare. în altă ordine de idei, cred că trebuie să dăm legitimitate conducerii să-și asume rezultatul alegerilor prezidențiale, iar acest Congres trebuie să fie unul premergător desemnării candidatului la alegerile prezidențiale. De ce atât de repede? Pentru că timpul ne presează, după cum știtți, de pe 11 august, începem strângerea de semnături pentru candidatul la prezidențiale", a declarat Viorica Dăncilă. Partidul Social Democrat riscă să se facă bucăți după 29 iunie Adrian Năstase. "Fără a bucăți partidul" pe blog că congresul PSD, din titlul și să ducă la o criză guverpregătire, congresul PSD din Fostul premier și președinte 29 iunie, fără o bună pregătire,namentală, a scris Adrian 29 iunie riscă să spargă în al PSD, Adrian Năstase, scrie riscă să spargă în bucăți par Năstase, pe blogul personal. Gabriela Fireanu va participa la congres din cauza unor probleme medicale ! "Acum am avut un alt punct de vedere și mi l-am susținut. Nu cred că calitatea noastră era să organizăm pe picior, pe un colț de masă un Congres atât de important pentru alegerea președintelui partidului în două-trei săptămâni. Coincidență sau nu, eu chiar în acea perioadă voi fi în spital, am o operație chirugicală de făcut și oricum nu puteam participa. Am susținut opinia domnului Stănescu și o susțin în continuare că acum gândul nostru trebuie să fie doar la cetățeni, membri sau nemembri ai PSD, să refacem organizațiile, să ne regrupăm și să tragem învățămintele de pe urma acestui vot. Au fost circa 30 de voturi pentru Congresul din 29 iunie, la care nu voi putea participa din motive de sănătate, trei voturi împotrivă, eu, domnul Stănescu și domnul Ciolacu, și patru abțineri", a conchis Firea. Noii miniștri PSD ai justiției, fondurilor europene și românii de pretutindeni au depus jurământul, la Palatul Cotroceni es Artúr Székely Ceremonia de depunere a jurământului de învestitură în funcție a ministrului justiției, a ministrului fondurilor europene și a ministrului pentru românii de pretutindeni a avut loc luni, la ora 17:00, la Palatul Cotroceni, potrivit unui anunț al Administrației Prezidențiale. Președintele Klaus Iohannis a semnat, vineri, 7 iunie, decretele, pentru numirea Anei Birchall la Ministerul Justiției, a Roxanei Mînzatu la Fonduri Europene și a Nataliei Intotero la Ministerul pentru Românii de pretutindeni. Numirile vin ca urmare a demisiilor care au fost înregistrate înainte de alegerile europarlamentare, și anume: Natalia Intotero, Rovana Plumb și Tudorel Toader. In prima fază șeful statului a respins propunerile făcute de PSD: Eugen Nicolicea la Justiție, Oana Florea la Fonduri Europene și Tit Brăiloiu la portofoliul pentru românii de pretutindeni. Iohannis a respins propunerea ca Titus Corlătean să prea portofoliul de vicepremier pentru implementarea parteneriatelor strategice, deținut de Ana Birchall, și i-a cerut premierului să înainteze o nouă nominalizare de vicepremier. Președintele îl consideră Corlățean "artizanul dezastrului de la alegerile din 2014" și a spus că "nu se bucură de o reputație neștirbită".