Graiul Sălajului, noiembrie 2020 (Anul 31, nr. 7193-7211)

2020-11-25 / nr. 7209

3 GRAIUL SĂLAJULUI ACTUALITATE e-mail: graiulsj@unisys.ro www.graiulsalajului.ro I Miercuri - 25 noiembrie 2020 Statistici îngrijorătoare: 1 din 4 tineri nici nu muncește, nici nu studiază 1 ^s- Anamaria Tempe Cu pași repezi. România își formează generația care nu e deloc preocupată de propriul viitor. Unul din patru tineri nu muncește și nu studiază, spune consilierul de stat László Borbély. Cred că salariile sunt prea mici și nu merită să-și dedice timp unui loc de muncă, mai ales că sunt întreținuți de familie. Specialiștii în resurse umane avertizează că numărul acestor tineri fără planuri ar putea crește. László Borbély, coordonatorul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Secretariatului General al Guvernului, a menționat că soluții există, iar investițiile în educația pentru dezvoltare durabilă pot contribui la schimbarea acestor statistici. “Prin specificul său, acest tip de educație poate fi integrat cu succes inclusiv în curriculumul tehnic, de specialitate, din învățământul profesional și tehnic în domeniul agricol. Dacă generația tânără, care s-a dovedit a fi foarte receptivă, va îmbrățișa principiile dezvoltării durabile cât mai devreme, atunci abordarea va contribui definitoriu la îmbunătățirea calității vieții populației și la formarea unei societăți durabile și sustenabile” ,a precizat consilierul de stat. Dezideratele sunt frumos zugrăvite dar, potrivit Eurostat, țara noastră a depășit Grecia sau Bulgaria la acest capitol. Doar italienii au mai mulți tineri sub 24 de ani decât noi care nu au un loc de muncă și nici nu studiază. Pe acești tineri, specialiștii în resurse umane îi numesc parte din generația care refuză să-și facă un rost în viață și de vină ar fi inclusiv părinții, care-i protejează excesiv. Citată de presa națională, Sorina Deniță, CEO al unei firme de Resurse Umane, consideră că "o parte a generației de azi nu e pregătită să-și asume responsabilități și ar dori ca adolescența să se prelungească. Părinții le-au oferit tot ce le-a lipsit și, ca atare, au crescut într-o zonă în care a fost suficient să ceară. Au dispărut școlile profesionale, termină liceul și nu au nici o meserie.” Așa a apărut așa numita generație NEET (not in education, employment of training) adică nici la școală, nici la serviciu, nici în pregătire pentru un anumit domeniu. Anul trecut, statisticile arătau că peste 440.000 tineri români sunt în această situație. Elevii se vor întoarce în bănci cel mai devreme din ianuarie Anamaria Tempe Toate unitățile de învățământ din țară sunt închise în acest moment, iar cursurile se desfășoară exclusiv în mediul online. Oficialii care au dispus această măsură pentru a evita răspândirea infectărilor cu coronavirus sunt criticați de către o parte a elevilor și părinților deoarece, susțin aceștia, învățământul online nu se compară cu cel din sala de clasă. Premierul Ludovic Orban a anunțat că elevii vor reveni în bănci doar în momentul în care vom avea o scădere simțitoare a cazurilor de covid-19. “Până la o scădere semnificativă a numărului de infectări, învățământul se va desfășura ordine. Am fost criticați și când le-am păstrat deschise și când le-am închis, dar deschiderea școlilor presupune aglomerație, o serie de alte activități legate de mersul la școală, care cresc riscul epidemiologie. Pentru a-i proteja pe elevi, pe părinți și pe bunici am decis să păstrăm școlile închise. Vine vaccinul. Atunci când condițiiile epidemiologice permit redeschiderea școlilor, le vom redeschide”,a explicat premierul. Ministerul Educației și Cercetării a transmis că școlile s-ar putea redeschide în România undeva la începutul luni ianuarie 2021, după vacanța de iarnă. Totuși, revenirea elevilor în bănci depinde într-un procent de 100% de numărul de cazuri de coronavirus pe care țara noastră îl va înregistra la momentul respectiv, în comunicatul ministerului se mai precizează că “opinia publică va fi informată în timp util”. O petiție pentru deschiderea școlilor și grădinițelor a strâns peste 15.000 de semnături, arată site-ul edupedu.ro. Inițiatorii susțin că “elevii au dreptul și merită acces real și egal la educație” și că “o Românie educată nu se poate construi cu învățământ online prelungit la nesfârșit”. Guvernul a stabilit la începutul acestei luni, prin Ordonanță de Urgență, posibilitatea suspendării până la finalul anului calendaristic a cursurilor dacă situația epidemiologică va impune o astfel de măsură. PRO România: „Guvernul refuză testarea în masă doar pentru că trebuie ca până pe 6 decembrie să pară că numărul de îmbolnăviri nu depășește 10.000 ^ Alina Rad Declarațiile șefului statului cu privire la ieșirea din criza medicală odată cu aprobarea vaccinului anti-covid sunt aspru criticate de PRO România. Reprezentanții formațiunii spun că românilor li se vând din nou iluzii, pentru că, în realitate, actuala guvernare nu are soluții concrete la această problemă. “O dată în plus, românilor li se vinde iluzia unui viitor luminos din punct de vedere al combaterii epidemiei de covid prin prezentarea unui plan amănunțit despe cum se va face vaccinarea. în fapt, vaccinul respectiv încă nu există, este în faza de avizare, iar ceea ce face domnul Iohannis este doar acțiune electorală în favoarea PNL, pentru a-și asuma meritele unei acțiuni în care, de fapt, nu are niciunul. Căci, în realitate, când și dacă vaccinul se va produce, mecanismul Uniunii Europene va asigura distribuirea către toate țările în tranșele stabilite, indiferent de cine va conduce România, că va fi sau nu partidul lui Iohannis la putere sau alt partid. Dar, cum sunt alegeri pe 6 decembrie, dacă nu mai ești în stare să acoperi incompetența Guvernului în gestionarea epidemiei, atunci vinzi electoral un ipotetic vaccin! Până atunci, competența Guvernului PNI în gestionarea distribuirii unui vaccin este aratată de situația cu vaccinul antigripal! Din cele 3 milioane de doze pe care ne-au asigurat că le-au distribuit, nici măcar o parte nu au ajuns la medicii de familie. Unde au dispărut restul ? O altă minciună a Guvernului PNL sau poate chiar o afacere bănoasă pentru politrucii PNL? Cum vaccinul comandat de UE va apărea, cel mai rapid și probabil în prima parte a anului viitor, iar dozele inițiale vor fi folosite, în mod normal, pentru medici și categoriile expuse, este cert că celelalte milioane de români au nevoie de soluții urgente! Singura soluție de a combate eficient epidemia, despre care deja medicii spun că va înregistra un al treilea val în februarie-martie anul viiitor, este ceea ce PRO România cere și promite pentru prima zi de guvernare : testare națională, masivă și constantă! Numai prin testare și apoi izolarea celor îmbolnăviți, chiar și asimptomatici, poți împiedica răspândirea virusului! A dovedit-o Slovacia, iar soluția testării masive a fost apoi preluată și de Austria, și de o parte a Italiei. Guvernul refuză testarea în masa doar pentru ca trebuie ca până pe 6 decembrie să pară că numărul de îmbolnăviri nu depășește 10 000”, afirmă PRO România. “Fiecare român va plăti 5.300 lei din buzunar pentru a susține deficitul bugetar în anul 2021“ După ce ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a anunțat că a fost aprobată a treia rectificare bugetară din acest an, PRO România trage un semnal de alarmă și afirmă că lucrurile nu stau deloc bine din punct de vedere economic. “Europa o duce rău, România o duce bine. Cam asta ne spune propaganda penelistă. în 2015, deficitul bugetar a fost de 5 miliarde de lei, an în care au fost dublate alocații, am scăzut TVA, iar acum este 97 miliarde. Evident că nu este bine, oricât de mult ar confa Cîțu cifrele. Trebuie să spui că e rău, că e o situație de criză. Anul viitor, doar dobânda pentru banii împrumutați anul acesta este cât deficitul din 2015. Suntem întro situație mai rea ca în 2010 și ne așteptăm de la Ministrul de Finanțe să ne spună adevărul. Cu siguranță PNL nu are soluția pentru ieșirea din criză. 2021 pentru firmele românești și pentru românii cu venituri mici va fi un an tragic, dacă nu luăm de acum măsuri și nu le spunem adevărul. Referitor la rectificare, Guvernul, în loc să considere prioritari copiii României și să aloce fonduri pentru dublarea alocațiilor, mai adaugă 1,2 miliarde lei în Fondul de Rezervă al Primului Ministru, în plină campanie electorală. Adică, banii copiilor au existat și există, doar că Guvernul PNL i-a luat și i-a pus în pixul premierului pentru a fi folosiți într-un mod discreționar. Prin această rectificare, Cîțu și Orban au făcut praf bugetul, iar spațiul fiscal este la 9% din PIB pentru anul viitor. Asta înseamnă că fiecare dintre români va plăti 5.300 lei din buzunar pentru a susține acest deficit în anul 2021. Asta după ce au plătit 5.000 de lei în anul 2020. Dacă nu rezolvăm problema economică, nu o să rezolvăm nici pe cea din sănătate, nici pe cea din educație. Problema economică se poate rezolva în măsura în care faci o schemă clară, un sprijin economic de criză pentru IMM, pentru că nu te vor salva multinaționalele”, spun reprezentanții PRO România. Comandat de PRO România Filiala Sălaj Executat de SC Manager SRL CMF 11200008 mn/^MIÎ/MM IEȘIRII DIN CRIZĂ rr Wf ' s ROMANIA