Hidrotehnica, 1956 (Anul 6, nr. 1-4)

1956-01-01 / nr. 1

A pele ţării noastre, dacă ar fi amenajate, ar constitui o avuţie naţională cu nimic mai prejos de zăcămintele de petrol, de combustibili şi de diferite minereuri. In starea lor actuală, ele sunt dimpotrivă cauze de numeroase calamităţi şi pagube. Dacă mai considerăm şi faptul că apa mai condiţionează şi viaţa, putem afirma că rolul tehnicienilor chemaţi a pune în valoare apele, este din cele mai importante. De aceea, reapariţia revistei „HIDROTEHNICA“ după o întrerupere de doi ani, este privită cu satisfacţie, atît de către specialişti citi de publicul cititor. In această nouă fază de activitate revista noastră va avea un rol sporit, datorită şi sarcinilor importante ce va avea hidrotehnica romînească, pe baza directivelor stabilite în Congresul al ll-Iea al P.M.R., cu privire la cel de-al doilea plan cincinal de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1956—1960. Intr-adevăr, iată ce prevăd aceste directive în legătură cu viitoarele lucrări hidrotehnice: „In vederea asigurării tuturor ramurilor economiei naţionale cu energie electrică şi pentru satisfacerea crescîndă a nevoilor populaţiei, se va mări puterea instalată cu circa 700 000 kW din care 200 000 kW în centrale hidroelectrice şi circa 500 000 kW în centrale termice. Se va da în funcţiune pînă în 1960 hidrocentrala V.I. Lenin — Bicaz, cu o putere instalată de 110 000 kW. Se vor executa lucrările de construcţie pentru darea în funcţiune la această hidrocentrală a încă 100 000 kW la începutul celui de-al treilea plan cincinal. Se vor construi hidrocentrale noi, cu putere instalată de circa 85 000 kW (pe Argeş, în Munţii Apuseni şi in alte regiuni ale ţării)". Se va spori suprafaţa arabilă prin diverse măsuri, printre care şi „lucrările de îndiguiri şi desecări de terenuri“ (art. 4). Se va ridica productivitatea fîneţelor şi păşunilor naturale printr-o serie de măsuri, între care se prevăd „lucrări de ameliorare şi irigare a terenurilor" (art. 9). „Se vor termina construcţiile hidrotehnice începute în primul cincinal, se vor pune în stare de funcţiune sistemele hidrotehnice existente. Se vor acorda în al doilea plan cincinal gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor, credite de stat, pentru investiţii productive, canale de irigare şi asanare, rezervoare de apă şi alte instalaţii“ (art. 13). „Se vor executa lucrări de hidroamelioraţii şi de conservarea solului împotriva eroziunilor. Se va îndruma şi sprijini ţărănimea muncitoare pentru cooperare în lucrările de acest fel" (art. 14). Dar şi alte prevederi ale Directivelor interesează dezvoltarea viitoare a hidrotehnicii precum : întocmirea studiilor de perspectivă, introducerea tehnicii noi şi creşterea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost.* Lucrările hidrotehnice vor trebui să se execute prin aplicarea proceselor de lucru mecanizate şi prin organizarea judicioasă la un preţ mult mai redus şi cu ore de muncă mult mai puţine. In sfîrşit, pentru ridicarea nivelului de trai al întregului popor, vor trebui grăbite lucrările de alimentare cu apă şi canalizare în centrele populate. Revista „HIDROTEHNICA“ va continua tradiţia stabilită în anii de apariţie (1949—1952) căutîndu-se a se aduce treptat toate îmbunătăţirile posibile. Deşi dorinţa noastră este de a lărgi în viitor tematica, pentru a cuprinde întreg domeniul hidrotehnicii, de la disciplinele teoretice de bază, pînă la executarea şi exploatarea marilor lucrări hidrotehnice, va trebui ca pentru anul 1956 tematica să se limiteze, dat fiind spaţiul relativ redus de care dispune revista în acest an. Se va da deci preferinţă acelor articole şi note în care se adînceşte „fenomenul hidraulic", iar problemele de construcţie şi tehnologie fiind admise numai în cazul cind vor fi „specifice“ construcţiilor hidraulice respective. Pentru a folosi cît mai deplin paginile revistei, colaboratorii noştri sînt invitaţi a redacta articolele cît mai concis cu putinţă, evitîndu-se repetiţiile, introducerile prea lungi, figurile prea mari şi numeroase. Asemenea reduceri ale textului trebuie să aibă ca efect totdeauna o expunere mai clară şi mai principială. Revista va preţui îndeosebi, articolele originale studiile cu un caracter de sinteză critică a unei probleme actuale, referatele privitoare la metode noi, descoperiri, invenţii şi lucrări importante, studii bazate pe experienţe de laborator, observaţii în natură, şi date precise culese pe şantierele de construcţii hidrotehnice şi exploatări, propuneri de ieftinire a lucrărilor şi sporirea rentabilităţii lor. Anumite probleme teoretice de activitate, încă nelămurite, vor forma obiectul unor discuţii purtate la un nivel înalt şi cu o strictă obiectivitate. In revistă se va rezerva un loc pentru referate, recenzii şi note cu privire la cărţi şi articole interesante apărute în publicaţii româneşti şi străine, cum şi la congrese şi conferinţe, sesiuni şi reuniuni tehnico-ştiinţifice. Acestea vor trebui să fie redactate cît mai scurt şi mai cuprinzător. De la cititorii noştri, pe care îi considerăm în acelaşi timp colaboratori în perspectivă, aşteptăm subiecte privitoare la întreaga desfăşurare a activităţii revistei. Fie ca, revista aceasta, să ajungă cît mai repede la nivelul corespunzător rolului său şi să justifice legitimele noastre pretenţii de apariţie regulată, lunară. Considerăm că apariţia ei trimestrială, aşa cum este programată în prezent, constituie doar o scurtă fază de tranziţie. COMITETUL DE REDACŢIE Cuvînt înainte Könyvtér