Ifjusági Testnevelés, 1932-1933 (17. évfolyam, 1-39. szám)

1932-12-12 / 14. szám

10. oldal. IFJÚSÁGI TESTNEVELÉS tűk, mintha mindig itt éltü­nk volna. Mindenki régi ismerős­nek tűnt, mintha csak otthon lennénk.­­­a­á2sszer volt, ami minket így átváltoztatott, elosz­atta félszegségünket. Elnöktestvér bátoritó Icveie volt ez a­­ varázster, me­lyet a vacsoránál adtak át nekünk. Ezt most­ még egy­­szer megköszönöm Elnöktestvérnek Girl Baba nevében is. Tizennyolcan voltunk a tulajdonképeni tábor tagjai, de később érkezett még 25 angol vizicserkészleány. A tábor időtartama alatt mindenki megváltozott a szemünkben­­ és nem csak az amerikaiakat, akik a legjobban szerettek minket, hanem a többieket is igazán megszerettük. A tá­bori munkákat családokba osztva végeztük. ITapis teendő­­­­inkről kifüggesztett érdekes rajzok után értesültünk. Na­ponta zászlótisztelgéssel kezdtük a munkát. Feszes vigyázz­­ban tisztelegtünk a szélben kibomló sárga lóherés interna­­cionális cserkészleány lobogó előtt, utána pedig nyolc nyel­ven szállt halk fohász az ég felé, a felhőkbe buk­kolt hava­sok oltára­­ előtt. Zászlótisztelgés után megtöm­itük a hátizsákoikat ele­mózsiával. Tojás, vaj, húskonzerv, szalonna, kenyér ke­rült bele. Aztán feliáztuk a szegesi cipőket, kézbe vettük a szeges botot és elindultunk a hegyek közé. Szoros hegy­­gyűrű veszi körül a Chalet-t úgy,­ hogy nem­ kellett mes­­szire mennünk ,három-négy órás kapaszkodó után már hóban járkáltunk. Csodaszépek voltak ezek az utak. Kes­keny sziklába vájt ösvényeken baktattun­k fölfelé egyes sorban. Útközben persze minden mély sziklahasadékot fel­kutattunk, nem rejtőzik-e a méh között egy-egy bársonyos szirmú havasi gyopár. Majd óriási vízesés mellett vitt el az utunk. A sziklákon szétporló víz szinte felhőbe burkolt valamennyiünket, mialatt átmentünk a keskeny pallón, az örvéglő víz felett. Időnként megpihentünk hatalmas fe­nyők alján, apró források mellett. Mikor aztán­ felértünk a célhoz, a hegy legmagasabban fekvő fennsíkjára­ fed­obál­­ttuk a hátizsákokat, rőzsét gyűjtöttünk és pár perc múlva már négy-öt helyen lobogott a tűz .Akkor aztán elkészí­tettük az ebédet és ha nomád módon is, de annál­ kedélye­­­sebben fogyasztottuk el. Délután a hegy szelidebb lejtőjén ereszkedtünk le magas, puha fűben. A másnapi program aztán ilyenkor mindig pihenés volt. Vagy átmentünk Adel­­bodenba, az uszodába, vagy valami friss­ játékot játszot­tunk. Esős időben, ami hála Istennek elég ritkán volt, meg­beszéléseket folytattunk. Ezek során ismerkedtünk meg a különböző országok cserkészleányainak az életével és igen sok érdekes dolgot hallottunk. (Folytatjuk) Különpróbák, takarítás­ ,1 e 1v­é­n­­y­e, seprő lapáttal. A cserkészleány ismerje az általános szabályokat,,­ ho­gyan kell padlót seperni,, súrolni, takaritsonj csinosan egy szobát, kefélje fel a padlót, tisztitsa meg a réz-ezüst tár­gyakat, az ablakokat, virágtartókat; porolja ki­ a bútort, a szőnyeget; tudjon foltot eltávolítani a szőnyegből, bútor­­huzatból; mosson ki házilag függönyt és tudja azt csinosan feltenni. Tudjon egy szobát ízlésesen elrendezni cserép és vágott virágokkal dísziteni; tudjon asztalt csinos­an megteríteni, és tudjon két személynek csendesen, fino­man felszolgálni a napi étkezéseknél. Tudjon kályhát taka­rítani és cipőt tisztítani. Tudja a porszívó gépet kezelni,­ ismerje a különböző tisztító szerek használatát. Tudjon szőnyeget takarítani, mosogassa el a különböző étkezé­seknél használt edényt. H. szám Fiúcserkészet A 210. számú „Gyöngyvér" szfár- cserkész csapat vasárnap délután 5 órakor a tornateremben igen sikerült cserkész ünnepélyt tartott, melynek kiemelkedő számai vol­tak: A Romok titka, Sándor D. 2 felv. színműve. (Sze­replők: Czetnár A, Pikla Gy, Hugyecz F, Vajda j, Nagy I, Kapa M, Hadász D, Iricsni I, Virág S, Oros K.) — A gödöllői világjámbor cG-ről tartott előadást dr. Major De­zső Cserkészszövetségi főtitkár. — Babulka D. cserkész szavalata, Upmann a táborban: Vandrák J. csapatbeli örsv. 1 felv. színműve. (Szereplők: V­andrák J, Vanicsek L, Luka­i, Sándor J, Szilágyi J, Dénes L, Csajághy J, Strausz Gy, Császár J, Császár L.) --- Kiss M. .s. tiszt monológja, — Rádió távfözés a táborban. 1 felv. színmű: Sándor J. csa­patbeli örsv .szerzeménye. (Szereplők: Sándor J, Hunfalvy C, Pikla Gy, Vajda J, Császár L, Vilim N, Kontra I,­­­andrák J. — Konferált: Hunfalvy Géza. Autóklubok a világ jamboree szolgálatában. Az Északmagyarországi Automobil Klub felhívta tag­jait, valamint a magyarországi autó és motorclubokat, hogy a jövő évi cserkész-világ jamboree sikerét gépjárműh­elly felajánlásával mozdítsák elő. A klub ai Cserkészszövet­ség utasítását kérte s az autóklubok­ a támogatás megbeszé­lésére értekezlet­e ülnek össze a Szövetség vezetőivel. Az Édes ellenség“ cserkészelőadásban. A Nemzeti Színháznak nagysikerű műsordarabja volt az elmúlt évben az »Édes ellenség.« Mint értesülünk, ezt a színdarabot mutatták most be Tokodon az öreg Hollóky .Az esztergomi bencések öregjei nagy fába vágták a fejszé­jüket az előadással, amely egyébként kitűnőért sikerült s uteni a bánya tisztikara látta a tiszti kaszinóban vendé­gül a szereplő cserkészeket. Az előadott darabhoz csupán annyit, hogy azt legelnézőbb megítéléssel sem fogadhatjuk el Cserkészek által előadandó darabnak­. Mert más dolog egy darabot megnézni és más közreműködni a m­egismeré­­sén­ek terjesztésében. Számok az I. Kerület tanfolyamairól és versenyeiről A budapesti kerületben közel 120 csapatt­ van. A ke­rület nagy agilitással rendez tanfolyamokat és versenye­ket ,ezek iránt azonban­­ az érdeklődés nem túlságosan élénk, amit az alábbi számok bizonyítanak: A vezénylési tanfolya­mon 13 csapat, a november 13-iki cserkészversenyen 11 csapat vett részt. Kerületi tábortűz és karácsonyest. November 20-án tartotta az I. kerület az első jam­boree tábortüzet, amelyen nagy számmal vettek részt a cserkészek. A tábortűz minden tekintetben megfelelt az elgondolásnak. Rajzos trükkfilm, a kopenhágai jamboree filmje, a Testnevelési Főiskola gyakorlatai és kedves já­tékbemutatója, a 13-asok kis színdarabja ,két­ beszéd tet­ték ki a programot. A leg­közelebbi tábortűz csak január 15-én lesz, miuuán december 18-án a Károlyi kertben a kerület karácsonyfa ünnepséget rendez. Felelős kiadó és laptulajdonos: HÁMOS NÁNDOR Nyomta: Hoffman és Társa Bpest, VI., Próféta­ u. 7