Ilustratiunea Română, 1929 (Anul 1, nr. 1-25)

1929-06-27 / nr. 1

Pe nisipul argintiu al plajei mii de trupuri se rumenesc sub cascada razelor de soare. Mamaia—Movila— Tekirghiol—Mangalia—Coasta de Argint — un lanț de plaje minunate peste care natura, mai darnică decât oamenii, a zugropit din belșug pitorescul infinitelor decoruri ce se succed ca într’un film dintr’o poveste....Aci, îngustându-se sub malul arămiu, galben sau roșiatec pe care culorile se suprapun ca pe o paletă fermecată, colo lăfindu-se ca un brâu enorm întins pe spatele unui uriaș făcut din nisip de argint pe care marea, cu leneșe valuri de spumă îl scaldă neîncetat... Aşa se întinde, dealungul ţărmului românesc, podoaba fermecătoarelor plaje, şerpuind până departe, spre „Coasta de Argint“ acea minune de poezie şi denis, pe care natura a hărăzit-o ca un suprem imn închinat mării.... Şi ceea ce ochiul pretenţios şi nipsit al orăşanului savurează cu atâta nesafiu, în alte ţări, pe malul altor ape, găseşte însutit pe ţărmul nostru, a! Mării Negre, pe coasta presărată cu pulbere de aur şi scoici de argint! ILUSTRAŢIUNEA ROMANĂ Au început căldurile şi sezoniştii iau cu asalt trenurile cari duc spre Capitala Dobrogei. Sunt miile de orăşeni pe care farmecul mărei, al aerului şi al plajei, îi îndrumă dealungul Mărei Negre, spre „mondena“ Movilă, spre liniştita şi pitoreasca Mangalie, spre lacul făcător de minuni „Tekirghiol“ sau spre eleganta noastră „Mamaie“... şi coasta nisipului argintiu altădată singuratecă şi liniştită se umple văzând cu ochii de oamenii oraşelor sgomotoase veniţi pentru... recreaţie şi întremare, şi de copii cu mânuţele arămii, constructori de corăbii, de balauri şi de castele de nisip. Plaja are fotograful ei. Frumoase, zăpăcind „oamenii mării“.... Corăbieri nepăsători de valurile mării și de vânturile cerului. OK Singurătate.... 3